Gedoogbeschikking tijdelijke crisisnoodopvang asielzoekers en/of vluchtelingen in de Kubus

De Rijksoverheid (staatssecretaris) heeft de veiligheidsregio’s de opdracht gegeven om met spoed geschikte opvanglocaties beschikbaar te stellen. In navolging daarvan heeft de veiligheidsregio de gemeenten verzocht om hun verantwoordelijkheid te nemen om vluchtelingen/asielzoekers tijdelijk te voorzien van noodopvang (hierna: crisisnoodopvang).

Op humanitaire gronden, de huidige uitzonderlijke noodsituatie bij asielzoekers en/of vluchtelingen en vanuit maatschappelijk oogpunt is de gemeente Deurne bereid om een bijdrage te leveren aan de acute en tijdelijke crisisopvang van vluchtelingen en/of asielzoekers.

BESLUIT:

Wij besluiten om, onder voorwaarden, een tijdelijke gedoogverklaring af te geven voor de crisisnoodopvang voor vluchtelingen en/of asielzoekers in sporthal en wijkcentrum De Kubus, gelegen aan De Meent 1-3-5 te Deurne.

 

  • 1.

    Voor de duur van maximaal drie weken met een aanloop en uitloop van ongeveer drie dagen.

  • 2.

    Voor maximaal 225 vluchtelingen en/of asielzoekers.

  • 3.

    De crisisopvang geschiedt van 24 augustus 2022 tot en met 14 september 2022.

Voor de juridisch uitwerking van dit besluit verwijzen wij naar bijlage 1, welke onlosmakelijk onderdeel uitmaakt van dit besluit.

Voorwaarden

Aan dit gedoogbesluit zijn onderstaande voorwaarden verbonden:

  • 1.

    Dit gedoogbesluit heeft betrekking op de crisisnoodopvanglocatie, de sporthal De Kubus, het wijkgebouw, de BSO-Kinderopvang en het hieraan aangrenzend openbaar gebied.

  • 2.

    De crisisnoodopvanglocatie mag alleen worden gebruikt als crisisnoodopvang voor vluchtelingen en/of asielzoekers. Er mogen maximaal 225 vluchtelingen en/of asielzoekers tegelijk in de crisisopvanglocatie verblijven.

  • 3.

    Dit gedoogbesluit geldt vanaf de periode van 24 augustus 2022 tot en met 14 september 2022, aangevuld met de periode die nodig is voor het opbouwen en demonteren van de noodzakelijke voorzieningen. Na afloop van de genoemde termijn vervalt deze gedoogbeschikking van rechtswege.

  • 4.

    Na het verstrijken van de termijn van dit gedoogbesluit, wordt door de gemeente het strijdige gebruik van de crisisopvanglocatie met onmiddellijke ingang gestaakt en de voorzieningen die daarin zijn aangebracht ten behoeve van de opvang, indien nodig, direct en permanent verwijderd.

  • 5.

    De crisisnoodopvanglocatie dient voor de aanvang van de feitelijke ingebruikname ten behoeve van de opvang van vluchtelingen en/of asielzoekers te voldoen aan alle afgesproken compenserende maatregelen, met name op het gebied van gezondheid, constructieve veiligheid, brandveiligheid en overige veiligheidsaspecten.

  • 6.

    De Veiligheidsregio inspecteert de crisisnoodopvanglocatie voordat deze feitelijk in gebruik wordt genomen ten behoeve van de crisisnoodopvang voor vluchtelingen en/of asielzoekers.

  • 7.

    Tussentijds kunnen controles van de VRBZO, politie, GGD of Zorg Deurne en gemeentelijke toezichthouders plaatsvinden. Aan alle bevelen/opdrachten van toezichthouders moet onmiddellijk gevolg worden gegeven.

  • 8.

    Alle risico’s, van welke aard en in welke omvang dan ook, van het gebruik en inrichting van de sporthallen als tijdelijke crisisnoodopvanglocatie, liggen bij de gemeente Deurne. Het college van burgemeester en wethouders behoudt zich alle rechten voor om dit gedoogbesluit op enig moment, als de omstandigheden naar haar oordeel hierom vragen, in te trekken.

 

Deurne, 9 augustus 2022

 

Burgemeester en wethouders van Deurne,

 

F.G.M.W. Lammers drs. G.T. Buter

loco gemeentesecretaris burgemeester

 

Bijlage 1. Juridische uitwerking

Planologisch kader

Voor de sporthal en het wijkcentrum op het adres De Meent 1-3-5 geldt de ‘Beheersverordening Heiakker e.o./ Noordrand’. Op deze locatie rust de bestemming ‘Maatschappelijk’. Het gebruik van de sporthal en het wijkcentrum als tijdelijke crisisnoodopvang voor vluchtelingen en/of asielzoekers is in strijd met deze bestemming. Het vigerende bestemmingsplan kent voor de tijdelijke crisisnoodopvang geen binnenplanse afwijkingsmogelijkheden. Een buitenplanse afwijkingsprocedure zal gevolgd moeten worden om het gebruik van de sporthal voor tijdelijke crisisnoodopvang van vluchtelingen en/of asielzoekers toe te staan. Gelet hierop is voor het gebruiken van de sporthal en het wijkcentrum als tijdelijke crisisopvanglocatie een omgevingsvergunning op grond van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (hierna verder: Wabo) vereist.

Voor de huisvesting is formeel ook een omgevingsvergunning vereist voor een bouwwerk met het oog op de brandveiligheid. Ook hiervoor geldt dat de termijn waarbinnen de crisisnoodopvang moet worden opgericht te kort is om daarvoor de formele procedure voor een omgevingsvergunning te volgen.

De crisisnoodopvang is in strijd met de hiervoor omschreven wet- en regelgeving en meer in het bijzonder op (in ieder geval):

1. het in strijd met artikel 2.1, lid 1, onder a, van de Wabo bouwen van één of meerdere bouwwerken (zoals units) zonder de daartoe vereiste omgevingsvergunning;

2. het in strijd met artikel 2.1, lid 1, onder c, van de Wabo gebruiken van gronden en bouwwerken in strijd met het ter plaatse vigerende bestemmingsplan zonder de daartoe vereiste omgevingsvergunning;

3. het in strijd met artikel 2.1, lid 1, onder d, van de Wabo, in gebruik nemen of gebruiken van één of meer bouwwerken met het oog op de brandveiligheid zonder de daartoe vereiste omgevingsvergunning (of gebruiksmelding).

Beginselplicht tot handhaving

Uit vaste jurisprudentie van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State volgt dat het bevoegd gezag, in dit geval het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Deurne, bij de overtreding van wettelijke voorschriften in beginsel verplicht is om handhavend op te treden. Onder bijzondere omstandigheden kan worden afgezien van handhavend optreden en kan de strijdigheid met wet- en regelgeving tijdelijk worden gedoogd. Volgens relevante rechtspraak is gedogen aanvaardbaar als:

  • 1.

    het gedogen beperkt is in omvang en/of tijd; het gedogen expliciet bij een besluit gebeurt;

  • 2.

    sprake is van een zorgvuldige en kenbare belangenafweging;

  • 3.

    duidelijke voorwaarden aan het gedogen worden gesteld;

  • 4.

    regelmatig wordt bezien of de situatie zodanig is dat gedogen nog gerechtvaardigd is en /of aan de voorwaarden die aan het gedogen zijn gesteld wordt voldaan.

Voorts dient het gedogen beperkt te blijven tot drie uitzonderingssituaties, te weten overmachtssituaties, overgangssituaties en situaties waarin handhavend optreden onevenredig is in verhouding tot de daarmee te dienen belangen.

Belangafweging crisisnoodopvanglocatie

Vanuit de Rijksoverheid en VNG wordt gewerkt met de Handreiking crisisnoodopvang van 2 december 2020. Hierin staat dat een gedoogbesluit moet worden genomen.

Het college van burgemeester en wethouders van Deurne is van mening dat sprake is van een onmiddellijk zwaarwegend humanitair belang, waarbij deze tijdelijke gedoogsituatie noodzakelijk is. Dat belang weegt volgens het college in dit geval zwaarder dan het belang van handhaving van toepassing zijnde regels van het ter plaatse geldende bestemmingsplan, de Wabo en het Bouwbesluit.

 

- Humanitaire noodsituatie

Nederland heeft de plicht te zorgen voor opvang van vluchtelingen. Door de huidige aankomst van grotere aantallen vluchtelingen, is opvang in een reguliere opvanglocatie niet meer mogelijk. Op dit moment is er een acute en dringende behoefte aan voldoende locaties verspreid over het land waar vluchtelingen en/of asielzoekers (tijdelijk) kunnen worden opgevangen. Het gaat slechts om enkele weken, in afwachting van doorstroming naar een andere (permanente) opvanglocatie. De gemeente Deurne moet een bijdrage leveren voor de tijdelijke oplossing van de crisisnoodsituatie, ingaande woensdag 24 augustus 2022. Er is beslist geen sprake van een permanente situatie.

- Crisisopvanglocatie, De Kubus

In Deurne wordt deze tijdelijke crisisnoodopvang gerealiseerd in en om de sporthal en het wijkcentrum, gelegen aan De Meent 1- 3-5 te Deurne (hierna te noemen ‘de crisisnoodopvanglocatie’). Beide adressen vallen binnen het perceel kadastraal bekend als sectie L, nummer 8258. De gemeente Deurne is eigenaar van dit perceel. Het gebouw kan geschikt worden gemaakt en de ruimte bieden voor crisisnoodopvang. Er zullen ook meerdere tijdelijke units geplaatst worden. Het gebouw de Kubus is ruim vrij liggend, met eigen parkeerplaatsen.

De locatie ligt in de woonwijk Heiakker. De Kubus zal enige weken niet regulier door bewoners gebruikt kunnen worden voor samenkomst en recreatie. De kinderopvang en de BSO in De Kubus wijken tijdelijk uit naar een andere locatie.

- Weging tijdelijke overtreding en compensatie brandveiligheid

De tijdelijke huisvesting van asielzoekers en/of vluchtelingen in het gemeenschapshuis is strijdig met de regels van het bestemmingsplan, Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (hierna Wabo) en het Bouwbesluit. Gelet op de korte termijn die de gemeente Deurne heeft om deze opvanglocatie te realiseren, is het niet mogelijk om een tijdelijke omgevingsvergunning te verlenen voorafgaande aan de periode dat de crisisnoodopvang operationeel is. Daarnaast geldt het gedogen slechts voor drie á vier weken.

Voor het aanbieden van tijdelijk nachtverblijf gelden strenge regels qua brandveiligheid (Bouwbesluit). In overleg met de VRBZO worden compenserende maatregelen vastgelegd en uitgevoerd, zodat geborgd is dat er sprake zal zijn van een veilig niveau van brandveiligheid. De VRBZO en de gemeente Deurne zullen hiervoor zorgen.

- Gezondheid

De VRBZO heeft een draaiboek opgesteld en heeft ervaring met de uitvoering van de crisisnoodopvang. Er wordt door VRBZO gelet op de gezondheid. De VRBZO zorgt tijdens het verblijf voor voldoende voorzieningen en middelen. Maar het is blijft slecht een crisisopvanglocatie.

- Openbare orde en veiligheid

De VRBZO heeft ook dagelijkse leiding en hun medewerkers zijn dagelijks fysiek aanwezig op de locatie. De tijdelijke gebruikers van de crisisnoodopvanglocatie worden beschermd. De locatie wordt met hekwerk afgezet. Er komt een toegangscontrole en bewaking.

Van de VRBZO is vernomen dat bij de eerdere regionale crisisnoodopvanglocaties in de gemeente Best en gemeente Heeze-Leende, geen onoverkomelijke problemen bekend zijn. De situatie in Deurne is afgestemd met de politie. De rol van de politie zal met name gericht zijn op regelmatig contact hebben (ook fysiek) met de organisatie van de opvang en de beveiliging. Daarnaast is politie aanspreekbaar voor de wijkbewoners en advisering van veiligheids- of openbare orde onderwerpen aan de organisatie van de crisisnoodopvang en de gemeente. De politie ziet vooralsnog geen bezwaren ten aanzien van openbare orde en veiligheid.

Communicatie

Op 9 augustus 2022 is een persinterview gegeven. De gemeente Deurne heeft op 11 augustus 2022 een algemene bijeenkomst voor buurtbewoners georganiseerd. Deze buurtbewoners zijn via een brief uitgenodigd. Tijdens de bijeenkomst wordt het plan uitgelegd en is er ruimte van vragen van buurtbewoners. Op 22 augustus tussen 19.00 uur en 20.00 uur is een inloopuur op de crisisnoodopvanglocatie om eventuele vragen te beantwoorden.

Deze gedoogbeschikking wordt bekend gemaakt op www.overheid.nl. Verder is dit besluit aangekondigd in de lokale weekkrant. Tot slot is dit besluit integraal op de website van de gemeente Deurne geplaatst.

Besluitvorming

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Deurne heeft inmiddels nadrukkelijk in principe de bereidheid daartoe uitgesproken. De formele vastlegging van dit gedoogbesluit zal, achteraf in een collegebesluit vastgelegd worden.

Bekendmaking en inwerkingtreding besluit

Op basis van artikel 3:40 van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) treedt een besluit niet in werking voordat het bekend is gemaakt. Vervolgens bepaalt artikel 3:41, lid 1, van de Awb dat de bekendmaking van besluiten die tot een of meer belanghebbenden zijn gericht, geschiedt door toezending of uitreiking aan hen, onder wie begrepen de aanvrager. In dit geval ligt er geen aanvraag van een partij om de opvang te gedogen zodat het gedoogbesluit ambtshalve wordt genomen. Dat betekent dat artikel 3:41, lid 2, van de Awb van toepassing is, inhoudende dat wanneer de bekendmaking van het besluit niet kan geschieden op de wijze als voorzien in lid 1, de bekendmaking plaatsvindt op andere geschikte wijze. Dat is in dit geval plaatsing van het gedoogbesluit in (in ieder geval) het weekblad, of op www.officielebekendmakingen.nl, of op www.overheid.nl. Het voorliggende besluit treedt aldus per direct in werking op het moment van bekendmaking.

Rechtsmiddelen

Op grond van een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 24 april 2019 (ECLI:NL: RVS: 2019:1356) kunnen tegen een gedoogbeschikking niet rechtstreeks rechtsmiddelen, zoals bezwaar, worden aangewend.

Wel kan degene die wordt geconfronteerd met de gevolgen van een gedoogbeslissing, het gemeentebestuur vragen om handhaving. Tegen een besluit op een handhavingsverzoek kan wel bezwaar e/of beroep worden ingediend.

Informatie

Vragen zijn te stellen via crisisnoodopvang@deurne.nl of tijdens kantooruren via het algemene nummer 0493 - 38 77 11.

Op de website van de gemeente staan veel gestelde vragen en antwoorden over de crisisnoodopvang in de gemeente Deurne. De veel gestelde vragen en antwoorden worden geactualiseerd en aangevuld.

Naar boven