2022-07-26 Domplein, Binnenstad, Voetgangerszone, Verkeersmaatregelen Gemeente Utrecht

 

Kenmerk: 10229668

 

Betreft: het intrekken c.q. vaststellen van diverse verkeersmaatregelen

 

Burgemeester en Wethouders van Utrecht;

overwegende,

 

dat

het gewenst is de hierna volgende verkeersmaatregelen in te trekken, c.q. vast te stellen;

 

dat

de hierna te noemen wegen zijn gelegen binnen de bebouwde kom van deze gemeente en bij de gemeente in beheer en onderhoud zijn;

 

dat

met deze verkeersmaatregel de veiligheid op de weg en/of beschermen van de weggebruikers en passagiers verzekerd wordt (art. 2 lid 1a en/of 1b Wegenverkeerswet);

 

dat

de raad bij besluit van 10 maart 2022 besloten heeft om het huidige voetgangersgebied definitief uit te breiden met de Vredenburgkade, Hollande Toren, Vlaamse Toren, Neude Oostzijde, Schoutenstraat, Kintgenshaven, Buurkerkhof, Servetstraat en Zadelstraat, stukje Domplein vanaf de Servetstraat tot en met de laatste terrassen bij het hoekje van de Domtoren. De grens is dus tussen het laatste terras en de fietsenrekken. Verder is besloten om een geslotenverklaring vast te stellen voor Oudkerkhof, een deel van de Annastraat, Korte Minrebroederstraat en Neude Westzijde met venstertijden voor laden en lossen en alwaar de gehele dag gefietst mag worden;

 

dat

voor bovengenoemd besluit een zorgvuldig proces doorlopen is waarbij in voorgaande jaren voldoende mogelijkheden voor participatie aangeboden zijn geweest, waarbij bewoners, bezoekers, ondernemers en belangenorganisaties betrokken zijn geweest bij het voornemen om het voetgangersgebied uit te breiden en de consequenties van dit voornemen;

 

dat

bovengenoemde straten direct aan het bestaande voetgangersgebied grenzen en het straten zijn waar relatief veel winkels en horeca gevestigd zijn. Hier zijn dus relatief veel bezoekers;

 

dat

voor eerder genoemde straten die definitief aan het voetgangersgebied toegevoegd worden als venstertijd voor de fietsers gaat gelden van 18:00 uur tot aan 12:00 uur de volgende dag;

 

dat

voor de bevoorrading door (schone) motorvoertuigen een beperktere venstertijd geldt, dan voor fietsers net zoals voor alle andere locaties die reeds binnen het voetgangersgebied vallen. Ondernemers en bewoners kunnen dus bevoorraad worden, zij het met beperkingen;

 

dat

met de vastgestelde venstertijden er nog voldoende mogelijkheden zijn voor de ondernemers om hun zaken met motorvoertuigen of per fiets te bevoorraden;

 

d at

in een aantal straten in het toe te voegen voetgangersgebied, zoals Neude Oostzijde en Schoutenstraat, ondernemers voorheen zonder beperkingen konden laden en lossen. De beperkingen die er waren, zijn de aslast- en lengte beperkingen en de milieuwetgeving. Na het instellen van het voetgangersgebied en een geslotenverklaring voor eerder genoemde straten komen naast de genoemde beperkingen daar de venstertijden bij. In het voetgangersgebied wordt alle verkeer, inclusief fietsers toegestaan binnen bepaalde venstertijden. Ook bevoorrading per fiets dient binnen de venstertijden plaats te vinden, tenzij er een ontheffing is verleend. Het bevoorraden per fiets geldt binnen de venstertijden, maar geldt niet in die straten waarvoor een geslotenverklaring gaat gelden. Hier is fietsen immers de gehele dag toegestaan. Dit vergt een aanpassing van de logistiek voor ondernemers en vervoerders. In het bestaande voetgangersgebied functioneert dit sinds jaar en dag. Schoon vervoer heeft ruimere venstertijden dan conventionele voertuigen, zodat schone distributie hiermee gestimuleerd wordt;

 

dat

woningen en bedrijven die voorheen normaal bereikbaar waren, komen met deze verkeersmaatregel in het voetgangersgebied dan wel in het gebied waar een geslotenverklaring gaat gelden, met venstertijden te liggen, wat hen beperkt en nog zal beperken in hun bereikbaarheid. Er bestaat beperkt mogelijkheid tot het verkrijgen van een ontheffing van deze maatregel. Dit is uitgewerkt in de Beleidsregel verkeersontheffingen gemeente Utrecht (overheid.nl);

 

dat

eerder genoemde locaties geen functie in de verkeerscirculatie van de stad hebben. Het zijn erftoegangswegen die slechts een functie hebben om woningen en bedrijven te bereiken;

 

dat

bewoners en bezoekers van het gebied binnen de venstertijden bij hun woning of bestemming kunnen komen voor onmiddellijk laden en lossen en in- en uitstappen;

 

 

dat

bewoners en bedrijven in de binnenstad met een parkeervergunning, in plaats van in één rayon, in ieder geval tot 31 december 2022 op de reguliere parkeerplaatsen in alle vier binnenstadrayons (Wijk C, Janskerkhof en omgeving, Nieuwegracht en omgeving en Springweg en omgeving) mogen parkeren. Het doel van het samenvoegen van de deelrayons is om het makkelijker te maken een parkeerplaats te vinden, zoekverkeer tegen te gaan en de parkeerdruk beter te verdelen over de binnenstad. Een groter parkeerrayon kan bovendien makkelijker (een tijdelijk) verlies aan parkeerplaatsen opvangen. Informatie over deze mogelijkheid voor de periode ná 31 december 2022 wordt aangegeven op: www.utrecht.nl/parkeren;

 

dat

bezoekers van de binnenstad met de auto gebruik kunnen maken van één van de P+R-faciliteiten aan de randen van de stad en van parkeergarages in en rond de binnenstad. In vrijwel alle P+R-faciliteiten en in de parkeergarages is voor bezoekers altijd plaats;

 

dat

voor de nood- en hulpdiensten en calamiteiten er niets verandert, omdat zij beschikken over een vrijstelling;

 

dat

de bereikbaarheid voor laden en lossen en fietsers binnen de venstertijden mogelijk blijft;

 

dat

uit evaluaties duidelijk naar voren gekomen is dat voor het goed functioneren van het voetgangersgebied eenduidigheid van belang is. Een aaneengesloten gebied met één venstertijd zorgt daarvoor. Door te zorgen voor eenduidigheid is het regime makkelijk te communiceren en daardoor ook beter handhaafbaar;

 

dat

de venstertijden in het gehele voetgangersgebied voor fietsers aangepast worden, zodat het mogelijk wordt om van maandag tot en met zondag tussen 18:00 uur en 12:00 uur de volgende dag in het voetgangersgebied te fietsen. Deze uniforme venstertijden voor fietsers zullen bijdragen aan een levendige binnenstad zowel overdag als ook ‘s avonds;

 

dat

fietsers overal en zonder belemmeringen konden fietsen. Om een eenduidig regime te realiseren met het oorspronkelijke voetgangersgebied en het uitbreidingsdeel van 2018 en wat handhaafbaar is, is het van belang om voor eerder genoemde locaties na aanwijzing tot voetgangersgebied overal dezelfde venstertijden te laten gelden voor fietsers. Hiermee ontstaat duidelijkheid voor de gebruikers van het voetgangersgebied en daarmee behoren de huidige, onduidelijke, verschillende venstertijden voor fietsers in één-en-hetzelfde voetgangersgebied tot het verleden, wat wel zo prettig is voor de gebruikers als ook voor de handhavers;

 

dat

er geen hoofdfietsroutes door het uit te breiden voetgangersgebied lopen, waardoor het effect op de routekeuze van fietsers beperkt is. Buiten de venstertijden zullen fietsers met de fiets aan de hand moeten lopen;

 

dat

fietsers van maandag tot en met zondag tussen 12:00 en 18:00 uur de fiets buiten het voetgangersgebied moeten stallen;

 

dat

de fietsenstalling onder het Stadhuis bereikbaar blijft via de route Minrebroederstraat-Ganzenmarkt en Slachtstraat-Telingstraat-Ganzenmarkt;

 

dat

de fietsenstalling nabij de ANWB op de Neude bereikbaar wordt gemaakt door voor de Neude Westzijde het bestaande voetgangersgebied op te heffen en voor deze locatie een geslotenverklaring vast te stellen, uitgezonderd voor fietsers zonder venstertijden;

 

dat

bovenstaande ook geldt voor de Mariaplaats ter hoogte van de Zadelstraat. Met het vaststellen van een geslotenverklaring voor dit gedeelte van de Mariaplaats, kunnen fietsers op legale wijze de aldaar aanwezige fietsenstalling bereiken;

 

dat

fietsers op de locaties waarvoor een geslotenverklaring gaat gelden de gehele dag door mogen fietsen;

 

dat

er extra fietsparkeerplekken aan de rand van de uitbreiding van het voetgangersgebied aangelegd zijn;

 

dat

fietsers met een beperking, die afhankelijk zijn van hun fiets om het voetgangersgebied te bezoeken, een ontheffing kunnen aanvragen bij VTH, waardoor ook zij overdag, buiten de venstertijden, in het uitgebreide voetgangersgebied mogen fietsen (Product - Ontheffing voertuig – Online loket (Utrecht.nl));

 

dat

bovenstaande ook geldt voor automobilisten die in het bezit zijn van een gehandicaptenparkeerkaart, type P-passagier. Zij kunnen een ontheffing bij VTH aanvragen voor het in- en uitstappen bij de woning. Dit geldt alleen voor bewoners die ingeschreven staan op een woonadres in het voetgangersgebied én in de gebieden waarvoor een geslotenverklaring geldt en gaat gelden;

 

dat

het gebruikelijk is binnen voetgangersgebieden de aanwezige parkeerplaatsen op te heffen. De voorheen aanwezige algemene gehandicaptenparkeerplaatsen ten tijde van de Coronamaatregelen, toen het voetgangersgebied tijdelijk was uitgebreid met eerder genoemde locaties, al zijn verwijderd. Deze algemene gehandicaptenparkeerplaatsen hebben destijds een andere plek gekregen aan de randen van het tijdelijke, uitbreidingsgebied die per auto op een logische manier bereikbaar zijn, dichtbij het voetgangersgebied;

 

dat

de oorspronkelijke algemene gehandicaptenparkeerplaatsen op de Neude, Oudkerkhof en Korte Minrebroederstraat niet meer zullen terugkomen;

 

d at

de tijdelijke algemene gehandicaptenparkeerplaatsen aan de randen van het uitbreidingsgebied nu definitief worden gemaakt met een extra plek op de Minrebroederstraat en een plek op het Visschersplein, waarmee het totale aantal algemene gehandicaptenparkeerplaatsen uitkomt op vier stuks, te weten één plek op de Domstraat, twee plekken op de Minrebroederstraat en één plek op het Visschersplein;

 

dat

gebruikers van bovengenoemde gehandicaptenparkeerplaatsen nu mogelijk verder van hun bestemming moeten parkeren, is afhankelijk van de locatie van hun bestemming;

 

dat

voor de gehandicaptenparkeerplaats op kenteken in het gebied maatwerk geboden wordt in overleg met de kentekenhouder. In overleg met het Stedelijk Overleg Gehandicapten Utrecht (= SOLGU) zijn en worden de algemene gehandicaptenparkeerplaatsen in het gebied verplaatst naar de nieuwe randen van het voetgangersgebied, zoals de Minrebroederstraat, Domstraat en Visschersplein;

 

dat

met het aanwijzen van bovengenoemde locaties voor het realiseren van algemene gehandicaptenparkeerplaatsen een goede oplossing geboden wordt aan mensen met een beperking of mindervaliden zodat de binnenstad toegankelijk blijft voor iedereen;

 

dat

het voetgangersgebied een duidelijk aaneengesloten gebied is met logische grenzen. Het voetgangersgebied ter hoogte van de Servetstraat loopt door tot en met de terrassen op het Domplein, ter hoogte van de fietsenrekken. De grens loopt tot en met deze locatie om te voorkomen dat fietsers om en langs de Domtoren fietsen en vervolgens daar hun fiets moeten stallen op een plek waar geen ruimte is voor fietsparkeren;

 

dat

de vast te stellen geslotenverklaring voor eerder genoemde locaties bijdraagt aan de verblijfskwaliteit dat ook gunstig uitpakt voor het economisch functioneren van de binnenstad;

 

dat

in de gebieden waarvoor de geslotenverklaring zal gaan gelden binnen de beleidskaders past van het Mobiliteitsplan 2040 en de Omgevingsvisie binnenstad. Binnen deze beleidskaders zijn de voetgangers en fietsers de hoofdgebruikers van de verkeersruimte in de binnenstad;

 

dat

door onder meer gemotoriseerd verkeer te weren uit de straten waarvoor een geslotenverklaring zal gaan gelden er voldoende ruimte overblijft om fietsen de gehele dag door toe te staan. Er is voldoende ruimte om lopen en fietsen te combineren, zonder dat dit afbreuk doet aan de verblijfskwaliteit;

 

dat

de gemeenteraad besloten heeft om de Telingstraat en de Slachtstraat, gezien het karakter van deze locaties, op een later tijdstip toe te voegen aan het voetgangersgebied. Daarmee ontstaat een logischer afgebakend gebied met logische grenzen en kan de kwaliteit van deze straten worden vergroot;

 

dat

in het najaar van 2022 de nieuwe situatie inclusief de straten rondom het stadhuisplein (Korte Minrebroederstraat) geëvalueerd wordt. Aan de hand van de uitkomsten van deze monitoring, zullen eventuele aanpassingen uitgevoerd worden;

 

dat

de uitbreiding van het voetgangersgebied goed past bij het voorgenomen beleid zoals geformuleerd in de Omgevingsvisie Binnenstad en het Mobiliteitsplan 2040 waarin meer ruimte voor de voetganger een belangrijk uitgangspunt is;

 

dat

de uitbreiding van het voetgangersgebied rekening houdt met de toekomstige ontwikkelingen in de binnenstad. De binnenstad verandert van een winkelgebied naar een gebied met verschillende functies waar mensen graag verblijven. De uitbreiding draagt hieraan bij door de twee routes die nu nog het voetgangersgebied doorsnijden, toe te voegen, waardoor het primaat komt te liggen bij het uitgangspunt “ontspannen lopen en verblijven”;

 

dat

door de uitbreiding van het huidige voetgangersgebied meer van de huidige, schaarse ruimte voor bewoners, ondernemers en toeristen beschikbaar komt. Daarmee verbetert ook de verblijfskwaliteit voor bewoners en bezoekers;

 

dat

hiermee een voetgangersgebied voortgezet wordt dat inspeelt op de groei van de stad;

 

dat

hierdoor de verkeersveiligheid verbetert en de weggebruiker (voetganger) beschermd wordt. Daarnaast draagt de uitbreiding van het voetgangersgebied bij aan een aantrekkelijke, gastvrije en levendige binnenstad met ruimte om elkaar te ontmoeten. Dit ligt in de lijn van de ambities en doelen van het door de gemeenteraad vastgestelde Mobiliteitsplan 2040;

 

dat

het algemeen belang van beschikbaarheid van de beperkte ruimte zwaarder weegt dan een beperking in de bereikbaarheid per fiets en per auto van hun woning voor bewoners en bereikbaarheid van aanwezige ondernemingen;

 

dat

de gemeente oog heeft voor de nadelen van dit verkeersbesluit, maar gelet op de eerder genoemde argumenten voor het algemeen belang, zoals:

  • groei van de stad

  • gebrek aan ruimte voor bewoners en ondernemers in de binnenstad

  • conflicten tussen fietsers en voetgangers

acht de gemeente het algemeen belang als doorslaggevend. Waar mogelijk is rekening gehouden met de belangen van genoemde doelgroepen;

 

dat

we met deze verkeersmaatregel aansluiten bij het bestaande voetgangersgebied waar hetzelfde regime al prima functioneert;

 

dat

een uitgebreide informatiecampagne in combinatie met een mild handhavingsbeleid in de eerste periode na uitvoering van de maatregel zorgdragen voor een ruime gewenningsperiode van de bezoekers en gebruikers van het voetgangersgebied;

 

dat

er overeenkomstig artikel 24 BABW overleg heeft plaatsgevonden met de korpschef van de politie over de hierna te noemen verkeersmaatregelen;

 

gelet

op het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1990);

op de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);

op het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

 

Besluiten:

met ingang van 1 augustus 2022 in de hierna volgende locatie de aangegeven verkeersmaatregelen in te trekken c.q. vast te stellen:

 

Binnenstad

 

Domplein (ter hoogte van huisnummer 5 bij de terrassen nabij de Servetstraat; wegvak: tussen Domplein huisnummer 5 en huisnummer 20)

Vaststellen: Uitbreiden voetgangerszone, begin en einde (G7) met onderbord “Toegestaan laden en lossen ma t/m zo 06:00-11:30 h; schone distributie laden en lossen vanaf Euro VI en elektrisch of groen gas ma t/m zo m.u.v. do 06:00-12:00h en 19:00-21:00h; donderdag 06:00-12:00h en 21:00-23:00h en onderbord "Fietsen toegestaan tot 12.00h en na 18.00h” (OB02)

 

 

 

Utrecht, 26 juli 2022

 

Burgemeester en wethouders van Utrecht,

namens dezen:

 

mw R.H. Kottenhagen-Spin

Adviseur Verkeersbesluiten, afdeling Mobiliteit

Ontwikkelorganisatie Ruimte

 

Gepubliceerd op29 juli 2022in het Gemeenteblad.

 

Nadere informatie met betrekking tot de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen kan worden verkregen bij Ontwikkelorganisatie Ruimte, Gilde Stedenbouw en Mobiliteit, Team Verkeersmaatregelen, telefoon 06-42 239 579 of per mail: verkeersmaatregelen@utrecht.nl

 

Vindt u het besluit om bepaalde reden onjuist?

Als u vindt dat het besluit onjuist is, dan kunt u bezwaar maken. U kunt uw bezwaar digitaal indienen. Daarvoor kunt u alleen gebruik maken van het door de gemeente beschikbaar gestelde digitale formulier. Dit vindt u op www.utrecht.nl/bezwaar. U kunt het bezwaar niet per e-mail insturen.

 

Maakt u liever per brief bezwaar, dan kunt u uw bezwaarschrift sturen aan het college van burgemeester en wethouders, Afdeling Juridische Zaken, Postbus 16200, 3500 CE Utrecht. In het bezwaarschrift dient u in ieder geval het volgende te vermelden: uw naam en adres, de datum, een telefoonnummer waarop u tijdens kantooruren te bereiken bent, een omschrijving van het betreffende besluit en de reden van het bezwaar. Wij adviseren u zo mogelijk een kopie van het besluit bij te voegen.

 

Vergeet niet het bezwaarschrift te ondertekenen.

 

Let op: u moet een bezwaarschrift binnen zes weken na de publicatie in het Gemeenteblad indienen.

 

Naar boven