Verkeersbesluit laadpalen aan de Boeweg hoek Cornelis Materweg

Burgemeester en wethouders van Beverwijk;

Gelet op de op verkeersbesluiten betrekking hebbende regelgeving van de Wegenwet, Wegenverkeerswet (WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeertekens 1990 (RVV), het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), de van toepassing zijnde uitvoeringsvoorschriften en de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

Overwegende

dat elektrische voertuigen in Nederland in opkomst zijn;

dat daardoor meer behoefte ontstaat voor oplaadpunten voor elektrische auto’s;

dat gemeente Beverwijk elektrisch rijden wil stimuleren en daarom is aangesloten bij het initiatief van de Metropoolregio Amsterdam (MRA), de provincie Noord-Holland en Flevoland om in de gehele regio openbare oplaadpunten voor elektrische auto’s te plaatsen;

dat het college van de gemeente Beverwijk het van belang acht dat naast bewoners ook bezoekers van Beverwijk met elektrische voertuigen komen, de gelegenheid moeten hebben om hun voertuig op te laden;

dat het faciliteren van voldoende openbare oplaadpunten voor elektrische voertuigen daarom onderdeel is van de afspraken binnen het samenwerkingsverband;

dat er een verzoek is ingediend tot uitbreiding van het openbaar laadnetwerk;

dat de indiener in Beverwijk woont of werkt en beschikt over een elektrische auto;

dat het verzoek is getoetst aan de toetsingscriteria en voorwaarden locatiekeuze van de Metropoolregio Amsterdam Elektrisch (MRA-E);

dat de indiener geen ruimte heeft om een voertuig te parkeren op eigen terrein;

dat de laadpaal op maximaal 300 meter van de woning of werkplek van de gebruiker mag liggen en dat binnen een straal van 300 meter nog geen laadpaal aanwezig is;

dat de laadpaal goed zichtbaar is vanaf de de openbare weg;

dat is gekozen voor een locatie met kortst mogelijke afstand tot aanwezige stroomkabel en minimalehoeveelheid noodzakelijke weg- en bosschage-opbrekingen;

dat haaks en parellel gestoken parkeervakken worden geprefereerd boven parkeervakken die parallel aan de weg zijn gepositioneerd;

dat het aanwijzen van parkeerplaatsen naar verwachting niet zal leiden tot onoverkomelijke parkeerproblemen, omdat de elektrische auto’s in de huidige situatie nu ook in de omgeving in de openbare ruimte geparkeerd staan;

dat de toename van de parkeerdruk als gering wordt beschouwd;

dat de opdracht en wens om elektrisch rijden te stimuleren als zwaarwegend wordt gezien;

dat de geringe toename van de parkeerdruk niet opweegt tegen deze zwaarwegende belangen;

dat het college van gemeente Beverwijk een locatie zal aanwijzen aan de Boeweg op de hoek van de Cornelis Materweg;

dat het voor het faciliteren van één (1) oplaadpunt noodzakelijk is twee (2) parkeerplaatsen aan te wijzen die uitsluitend bestemd zijn voor het opladen van elektrische voertuigen welke openbaar en voor iedereen toegankelijk zijn;

dat omwonenden van de locaties bij brief van 23 augustus 2021 met kenmerk UIT-21-72849 schriftelijk op de hoogte zijn gesteld over dit voornemen, en dat daar geen onoverkomelijke reacties zijn binnengekomen;

dat het aanwijzen van parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen dient te geschieden door het plaatsen van bord model E4 van Bijlage 1 van het RVV 1990 en door het plaatsen van de onderborden OB504 en onderbord met als opschrift “Uitsluitend opladen elektrische voertuigen”;

dat voor het plaatsen van verkeersbord E4 van Bijlage 1 van het RVV 1990 een verkeersbesluit dient te worden genomen;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de verkeersmaatregel strekt tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer en het boverderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik;

dat genoemde locaties binnen de bebouwde kom gelegen zijn van gemeente Beverwijk en bij deze in onderhoud en beheer zijn;

dat overeenkomstig van artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer overleg is gepleegd met de gemachtigde van de korpschef van de Politie en dat deze positief heeft geadviseerd.

 

Er is een reactie ontvangen op de eerder toegezonden bewonersbrieven

Op 23 augustus 2021 (kenmerk: UIT-21-72849) is een bewonersbrief verzonden. Hierin is bekendgemaakt dat er twee parkeerplaatsen aangewezen zullen worden die alleen bestemd zijn voor het opladen van elektrische voertuigen. Deze staan ingetekend op de hoek van de Boeweg en de Cornelis Matersweg.

Op deze bewonersbrief is één reactie ontvangen. In deze reactie is een zorg geuit over het feit dat twee parkeermogelijkheden verdwijnen en dat de buurtbewoners naar waarschijnlijkheid onvoldoende financiele draagkracht hebben om elektrisch te kunnen rijden.

 

Wij reageren hierop als volgt. Bij het beoordelen van een aanvraag voor een laadpaal wordt de parkeerdruk in de straat niet meegenomen. Omdat in 2030 geen nieuwe auto's meer verkocht mogen worden met een benzine- of dieselmotor zal het aantal elektrische auto's de komende jaren snel toenemen. In 2030 zal zo'n 25% van de auto's niet meer op benzine of diesel rijden. Op dit moment is 1 op de 5 van de nieuwe verkochte auto’s in Nederland een elektrische auto.

De elektrische auto's zijn een vervanging van het bestaande benzine of diesel auto's waardoor de parkeerdruk als gevolg van de elektrificatie niet hoger wordt. Ongeacht of de financiële draagkracht misschien op het moment onvoldoende is,

 

Het algemeen belang wat gebaad is bij het realiseren en van laadpalen voor elekctrische voertuigen, weegt zwaarder dan de parkeerdruk.

 

 

 

besluiten :

 

  • 1.

    Twee parkeerplaatsen aan te wijzen als parkeergelegenheid alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen door het plaatsen van bord model E4 van Bijlage 1 van het RVV 1990 en door het plaatsen van onderbord met OB504 en onderbord met als opschrift “Uitsluitend opladen elektrische voertuigen” op de aan te wijzen parkeerplaatsen zijnde aan de Boeweg hoek Cornelis Materweg;

  • 2.

    De bebording te plaatsen zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening met kenmerk D-080649.

 

Beverwijk, 4 juli 2022

 

burgemeester en wethouders van Beverwijk,

Namens hen,

Teammanager Leefomgeving

 

S. Sperling

 

Bijlagen:

  • Bijlage I: rechtsmiddelenclausule

  • Bijlage II: tekening

 

Niet eens met het besluit

Bent u het niet eens met het besluit? Dan kunt u een brief schrijven. Zo’n brief heet een bezwaarschrift. Het bezwaarschrift moet u binnen 6 weken naar de gemeente sturen, gerekend vanaf één dag nadat het besluit is verstuurd of overhandigd. U richt het bezwaarschrift aan de burgemeester van de gemeente Beverwijk, Postbus 450, 1940 AL Beverwijk. U kunt alleen een bezwaarschrift schrijven als het besluit gevolgen voor u heeft.

 

Wat schrijft u in ieder geval in het bezwaarschrift?

Uw naam

Uw adres

De datum

Uw handtekening

Een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt

Een uitleg waarom u bezwaar maakt.

 

Voorlopige voorziening aanvragen

Als u bezwaar maakt, blijft het besluit geldig. Kunt u aantonen dat het besluit meteen grote gevolgen voor u heeft? Dan kunt u de voorzieningenrechter vragen om een voorlopige voorziening. De voorzieningenrechter kan dan beslissen dat het besluit nog niet mag ingaan. Dit mag alleen als u al bezwaar hebt gemaakt. Wilt u een voorlopige voorziening aanvragen? Stuurt u dan een brief naar de Voorzieningenrechter van de rechtbank Haarlem, sector bestuursrecht, Postbus 1621, 2003 BR te Haarlem. Zo’n brief heet een verzoekschrift.

 

Wat schrijft u in ieder geval in het verzoekschrift?

Uw naam

Uw adres

De datum

Uw handtekening

Een uitleg waarom u verzoekt om een voorlopige voorziening

Bij het verzoekschrift moet u ook een kopie van het bezwaarschrift meesturen.

 

Het aanvragen van een voorlopige voorziening is niet gratis. U moet griffierecht betalen. Wilt u hier meer over weten? De griffier van de rechtbank kan u meer informatie geven.

 

 

 

Naar boven