Gemeente Leudal – Ontwerp verkeersbesluit - Aanleggen rotonde op kruispunt Roermondseweg – Broekweg te Haelen en diverse aangrenzende verkeersmaatregelen

 

Ontwerp Verkeersbesluit nr. 2022/005

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Leudal,

 

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: Wvw 1994) is het dagelijks bestuur van de gemeente Leudal bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Op grond van het Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit gemeente Leudal d.d. 23 maart 2021 heeft het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd aan E.T.M. Janssen, teamleider Ruimtelijk Beheer.

 

Vereiste van het besluit

 

Gelet op:

- artikel 15 lid 1 van de Wvw 1994, op grond waarvan de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, krachtens een verkeersbesluit geschiedt;

- Artikel 15 lid 2 Wegenverkeerswet 1994 ingevolge waarvan maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

- artikel 12 BABW, op grond het plaatsen of verwijderen van de in dit artikel genoemde verkeerstekens krachtens een verkeersbesluit geschiedt;

- artikel 14 BABW, op grond waarvan de plaatsing van onderborden, zoals bedoeld in artikel 8, lid 2 en lid 3 van het BABW, in het betrokken verkeersbesluit tot uitdrukking gebracht;

- artikel 24 BABW, op grond waarvan verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de korpschef van politie of diens gemandateerde.

 

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Overwegende dat:

- het kruispunt Roermondseweg - Broekweg op dit moment is vormgegeven als kruispunt buiten de bebouwde kom;

- vanwege de uitbreiding van het bedrijventerrein Zevenellen te Haelen de verkeersintensiteiten op dit kruispunt gaan toenemen;

- uit verkeerskundig onderzoek blijkt dat door de uitbreiding van het bedrijventerrein de capaciteit van het huidige kruispunt Roermondseweg - Broekweg onvoldoende is;

- om de vergroting van de afwikkelcapaciteit van de kruising mogelijk te maken, is een reconstructie van het bestaande kruispunt noodzakelijk;

- wanneer het kruispunt gereconstrueerd wordt, een rotonde met gescheiden (brom)fietspaden vanuit verkeersveiligheidsoverwegingen de voorkeur heeft;

- er is gekozen voor een rotonde om de volgende redenen:

  • een rotonde de capaciteit van de kruising vergroot waardoor de doorstroming tijdens en na de realisatie van het bedrijventerrein gewaarborgd blijft;

     

  • een rotonde zorgt dat de snelheid van het verkeer op het kruispunt laag ligt en creëert overzicht doordat de voorrangsregels duidelijk zijn.

- het verkeer op de rotonde voorrang dient te krijgen op het kruisende verkeer;

- in het ontwerp conform de richtlijn op alle richtingen van de rotonde middengeleiders zijn opgenomen;

- verkeer op alle kruisingen beschermd dient te worden tegen de mogelijkheid tot spookrijden;

- de verkeersveiligheid voor fietsers en (brom)fietsers gewaarborgd wordt door de rotonde te voorzien van vrij liggende (brom)fietspaden;

- conform de richtlijnen van Duurzaam Veilig voor een rotonde buiten de bebouwde kom (brom)fietsers uit de voorrang worden gehouden;

- de rotonde aansluit op de Roermondseweg en de Broekweg;

- er ter hoogte van de Broekweg en de rotonde een fysieke afsluiting wordt geplaatst waardoor de weg uitsluitend toegankelijk is voor (brom)fietsers;

- deze fysieke afsluiting wordt gerealiseerd in de vorm van een uitneembare paal;

- deze uitneembare paal zal worden voorzien van de voorgeschreven inleidende markering;

- dit gedeelte van de Broekweg hierdoor verandert in een doodlopende weg, uitgezonderd voor (brom)fietsers;

- in geval van nood hulpdiensten doorgang kan worden verleend door de fysieke afsluiting tijdelijk te verwijderen;

- de onder ‘besluiten’ genoemde wegen in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Leudal;

- het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

- overeenkomstig artikel 24 BABW overleg is gepleegd met de korpschef van politie of diens gemandateerde,

 

is het daarom gewenst om:

- de huidige kruising Roermondseweg - Broekweg en de bijbehorende flankerende verkeersmaatregelen op te heffen en de aansluiting van deze wegen – als onderdeel van de uitbreiding van het bedrijventerrein Zevenellen – in te richten als een rotonde met vrij liggende fiets/bromfietspaden;

- de Broekweg richting de rotonde aan te wijzen als doodlopende weg uitgezonderd voor (brom)fietsers.

 

Gelet op artikel 2 Wvw 1994 strekt de in dit besluit genoemde verkeersmaatregel tot:

- het verzekeren van de veiligheid op de weg;

- het beschermen van de weggebruikers en passagiers;

- het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

 

Besluiten

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten wij om:

  • 1.

    het kruispunt Roermondseweg - Broekweg en de bijbehorende flankerende verkeersmaatregelen op te heffen door het verwijderen van de borden en verkeerstekens die aan dit kruispunt gerelateerd zijn;

  •  

  • 2.

    het kruispunt Roermondseweg - Broekweg in te richten en aan te wijzen als rotonde door plaatsing van borden D1 van Bijlage 1 van Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

  •  

  • 3.

    Door plaatsing van borden B6 van Bijlage 1 van Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en haaientanden de voorrang op de rotonde zodanig te regelen dat verkeer dat de rotonde nadert voorrang dient te verlenen aan verkeer dat zich op de rotonde bevindt;

  •  

  • 4.

    Verkeer aan de rechterkant van de middengeleiders te laten passeren door het plaatsen van het verkeersborden D2 van Bijlage 1 van Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

  •  

  • 5.

    Het instellen van verplichte vrij liggende fiets/bromfietspaden langs de rotonde door het plaatsen van borden model G12a van Bijlage 1 van Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

  •  

  • 6.

    De voorrang onderling voor (brom)fietsers te regelen door het aanbrengen van haaientanden;

  •  

  • 7.

    De Broekweg aan te wijzen als doodlopende weg door plaatsing van bord L08 uitgezonderd (brom)fietsers door plaatsing onderbord OB54 en door plaatsing van een fysieke afsluiting in de vorm van een uitneembare paal bij de aansluiting van de Broekweg met de rotonde.

Deze maatregelen uit te voeren zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening.

 

De bekendmaking van dit ontwerp verkeersbesluit te laten geschieden door plaatsing van het besluit in het Gemeenteblad.

 

Heythuysen, 07 juni 2022

 

Burgemeester en wethouders van Leudal

Namens dezen,

 

 

E.T.M. Janssen

Teamleider Ruimtelijk Beheer

 

Bijlagen

- Tekening “Rotonde Zuid nieuwe situatie – markering en bebording” met tekeningnummer 20-02704

- Tekening “Rotonde Zuid – te verwijderen verkeersborden” met tekeningnummer 21-30402

 

Zienswijze

Op dit besluit is de uniforme openbare voorbereidingsprocedure van toepassing (afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht).

Belanghebbenden kunnen hun zienswijze over dit ontwerp-verkeersbesluit kenbaar maken aan het college van burgemeester en wethouders, postbus 3008, 6093 ZG Heythuysen. Indiening van een zienswijze moet plaatsvinden binnen zes weken na de dag waarop het ontwerp verkeersbesluit is gepubliceerd. In de zienswijze vermeldt u het volgende:

- Uw naam, adres, datum en ondertekening;

- Het ontwerpbesluit waarop uw zienswijze indient. U kunt bijvoorbeeld naam, datum en kenmerk van dit besluit vermelden of een kopie meesturen;

- Motivering zienswijze.

Na de zienswijzeperiode neemt het college een definitief besluit. Dit besluit wordt gepubliceerd in het Gemeenteblad. Tegen het definitieve besluit kan gedurende 6 weken beroep bij de Rechtbank Limburg aan worden getekend.

Naar boven