Voorkeursrecht op de percelen behorende bij het plangebied Deest-Zuid

Burgemeester en wethouders van Druten maken bekend dat de gemeenteraad op 28 april 2022 heeft besloten een voorkeursrecht te vestigen op de percelen behorende bij het plangebied Deest-Zuid.

 

Inhoud besluit

Het vestigen van dit voorkeursrecht is gebaseerd op artikel 5 eerste lid Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg). Dit houdt in dat op de percelen behorende bij het plangebied Deest-Zuid de artikelen 10 tot en met 15, 24 en 26 van de Wvg van toepassing zijn. Het besluit treedt in werking op de dag na publicatie in het gemeenteblad.

Het betreft de percelen behorende bij het plangebied Deest-Zuid, kadastraal bekend gemeente Druten, sectie DTN03 E, nummers 661, 737 en 782.

Het voorkeursrecht geldt voor een periode van drie jaar. Indien voor het einde die periode een bestemmingsplan

 

Gevolgen besluit

De vestiging van het voorkeursrecht houdt in dat de eigenaren van de percelen, wanneer zij die grond wensen te verkopen, deze eerst aan de gemeente te koop moeten aanbieden. De eigenaren van de gronden ontvangen hierover afzonderlijk bericht. Het gevestigde voorkeursrecht wordt ingeschreven in de daarvoor bestemde registers.

 

Ter inzage / informatie

Het besluit ligt voor een ieder op afspraak ter inzage in het gemeentehuis aan de Heuvel 1 in Druten. Dit met ingang van de dag na publicatie in het gemeenteblad, gedurende zes weken. Het loket bouwen en leefomgeving is telefonisch bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 10.00 tot 12.00 uur en van 14.00 tot 16.00 uur en op vrijdag van 10.00 tot 12.00 uur via telefoonnummer 088432 70 00 of bereikbaar via bouwenenleefomgeving@drutenwijchen.nl.

 

Bent u het niet eens met ons besluit?

Heeft u vragen over dit besluit of bent u het er niet mee eens? Belt u dan eerst met de gemeente. We nemen dan het besluit met u door. Wilt u daarna toch bezwaar maken? Dan kunt u dit doen binnen zes weken na de dag van publicatie in het Gemeenteblad. Hoe u dit doet, leest u hieronder.

 

Hoe maakt u bezwaar?

U maakt bezwaar door een brief te sturen naar de gemeenteraad van de gemeente Druten. Zo’n brief heet een bezwaarschrift. Let erop dat uw brief binnen zes weken na de dag van publicatie in het Gemeenteblad door ons ontvangen moet zijn.

In uw brief moet het volgende staan:

uw naam en adres

uw e-mailadres en telefoonnummer;

de datum van uw brief;

besluit waartegen u bezwaar maakt;

de redenen waarom u bezwaar maakt;

uw handtekening.

 

Het adres is:

Burgemeester en wethouders gemeente Druten

Team Algemeen juridisch zaken

Postbus 9000

6600 DA Druten

 

Wilt u dat het besluit niet meteen wordt uitgevoerd?

Ook al maakt u bezwaar, dan kan het besluit toch meteen uitgevoerd worden. Wilt u dat gewacht wordt met het uitvoeren van het besluit totdat er over uw bezwaarschrift is beslist? Dan kunt u de rechter vragen om een voorlopige uitspraak te doen. Dit heet een voorlopige voorziening. Let op: u kunt dit alleen aan de rechter vragen als u ook een bezwaarschrift heeft opgestuurd naar de gemeente Druten.

Ook moet er sprake zijn van spoed wanneer u dit wilt vragen aan de rechter.

 

Hoe vraagt u dit aan de rechter?

U kunt op twee manieren aan de rechter vragen om een voorlopige uitspraak te doen:

U stuurt een brief aan de Voorzieningenrechter van de rechtbank Gelderland, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem. Hierin vraagt u om een voorlopige voorziening. Stuur een kopie mee van uw bezwaarschrift.

U stuurt digitaal een verzoek naar de rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht -> digitaal procederen -> rechtbanken sector bestuursrecht.

U betaalt griffierecht als u vraagt om een voorlopige voorziening. U kunt aan de rechtbank vragen hoe hoog dit bedrag is.

 

Druten, 11 mei 2022

Burgemeester en wethouders van Druten,

mevrouw C.A.A. van Rhee-Oud Ammerveld, burgemeester

meneer B.P.P. Janssen, secretaris

 

Naar boven