VKB Weekmarkt Acht 13 april 2022

Besluit

 

Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven neemt een verkeersbesluit voor de volgende straten:

 

  • IJsselstraat

  • Lekstraat

Wettelijk kader

Voor de volgende inrichtingselementen in het plan is een verkeersbesluit vereist:

  • afsluiting van bepaalde wegen door middel van het plaatsen van hekwerken in verband met terugkerend evenement;

  • plaatsen van bebording

 

De basis voor het nemen van dit verkeersbesluit is artikel 15, lid 1 en 2 van de Wegenverkeerswet.

1 De plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens, en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit.

 

2 Maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

 

Het gemeentebestuur is bevoegd tot het nemen van dit besluit. De basis hiervoor is artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994.

De onderstaande belangen zijn de basis voor het verkeersbesluit. Zij staan in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994:

 

Het gemeentebestuur is bevoegd tot het nemen van dit besluit. De basis hiervoor is artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994.

De onderstaande belangen zijn de basis voor het verkeersbesluit. Zij staan in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • het in standhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

Aanleiding

In kerkdorp Acht zijn geen winkelvoorzieningen als slager, bakker of supermarkt. De wens hiervoor bestaat al ruim 10 jaar en eind 2020 werd een burgerinitiatief ingediend voor een weekmarkt. Dit initiatief, dat ondersteund werd door 1215 handtekeningen, is op 9 maart 2021 in de meningsvormende raad besproken. Het initiatief is toen omarmd en afgesproken om met de indiener, marktondernemers en overige partijen verdere invulling te geven aan de markt om te zorgen voor een kwalitatief goede start van de markt. Dit gebeurde in de vorm van een pilot die liep van 1 juni 2021 tot 1 oktober 2021. Met als doel permanent te worden als Markt-Light als de weekmarkt succesvol is. In deze periode van 4 maanden is in praktische zin gewerkt met proefopstellingen. Zo ook voor wat betreft verkeer, op- en afbouw van de markt en het afzetten van de markt. Om zorgvuldig te bepalen wat de juiste opstellingen zijn en de effecten op de omgeving. Met advies en onderling overleg tussen de betrokken ambtenaren (handhaving en toezicht, gebiedsexpertise, beheer, afdeling verkeer, afdeling bereikbaarheid) en de initiatiefnemer, omwonenden, school, kinderopvang, marktondernemers en politie. Dit is in grote mate positief en succesvol verlopen. Ook de markt in zijn geheel is als erg succesvol aangemerkt en de wens is om de pilot, permanent te maken.

 

Voor wat betreft het verkeer zijn er nu permanente verkeersmaatregelen noodzakelijk, welke moeten worden vastgelegd in een verkeersbesluit.

 

Belangenafweging

Op de locatie van de weekmarkt (zie tekening) en ten tijde van de weekmarkt op elke vrijdagmiddag zijn er meerdere belangen die spelen:

- De ingestelde rijrichting in de IJsselstraat is van oost naar west. Dit is in 2005 middels een verkeersbesluit geregeld.

- De school en de kinderopvang gelegen aan de Maassstraat dienen ten alle tijden goed bereikbaar te zijn. De huidige zoen-en zoefstrook – gelegen aan de achterzijde van de school en kinderopvang moet daarom altijd toegankelijk blijven.

-De rijrichting op de westelijke rijbaan Lekstraat (westelijk van het plein) waar de zoen- en zoefstrook gelegen is, is alleen van zuid naar noord. Daardoor moet tijdens het afsluiten van een deel van de IJsselstraat tijdens de weekmarkt maatregelen worden genomen, waardoor het zoen- en zoefverkeer veilig weg kan rijden.

 

In totaal is aan de direct belanghebbenden een drietal opties voorgelegd:

1. Het afsluiten van de IJsselstraat ten tijde van de weekmarkt door middel van dranghek plaatsen aan begin IJsselstraat (Maasstraat);

2. De IJsselstraat ten tijde van de weekmarkt wijzigen naar verkeer in twee richtingen;

3. In de IJsselstraat ten tijde van de weekmarkt de huidige rijrichting omdraaien door middel van bebording.

Het nadeel van optie 1 is dat bij gebruik van de zoen- en zoefstrook aan de Lekstraat het hek op de IJsselstraat elke keer verplaatst moet worden. Dit is zeer lastig uitvoerbaar in praktijk en levert waarschijnlijke ongemakkelijke en onveilige situaties op. Het nadeel van optie 2 is dat mogelijk het verkeer in de IJsselstraat kan toenemen en dat men ongewenst gaat keren op kruising IJsselstraat/Lekstraat, wat tot onveilige situaties kan leiden.

In samenspraak met alle belanghebbenden is gekozen voor de variant met het omdraaien van de huidige rijrichting in de IJsselstraat ten tijde van de weekmarkt door middel van klapbebording tijdens de markt. Het betreft het gedeelte van de IJsselstraat tussen de Maasstraat en de westelijke rijbaan van de Lekstraat (linkerzijde plein) waar de zoen- en zoefstrook aan gelegen is. Buiten de weekmarkt dient de huidige rijrichting gehandhaafd te blijven.

Om te zorgen dat de weekmarkt opgebouwd kan worden, dienen een aantal parkeerplaatsen aan de IJsselstraat en Lekstraat vrij te zijn gedurende een bepaalde periode. Indien binnen dit tijdvenster alsnog auto’s geparkeerd staan, kan dit direct tot een wegsleepregeling leiden. Tijdens de weekmarkt inclusief het opbouwen en afbreken wordt het gedeelte waar de weekmarkt gehouden wordt, afgesloten door middel van hekwerken om de veiligheid te garanderen.

 

 

Samenspraak

Na de proefopstellingen (periode juni – oktober 2021 en voortkomend uit voorgaand genoemde belangen, was begin december 2021 het voorstel vanuit de gemeente (verkeer en beheer) om de rijrichting in de IJsselstraat permanent te wijzigen. Dit is voorgelegd en afgestemd met de initiatiefnemer, omwonenden, politie, handhaving en toezicht, gebiedsexpertise, marktondernemers en de Dorpsraad Acht. Snel werd duidelijk dat dit niet een gewenste wijziging is. Het zou een eerder zorgvuldig tot stand gekomen besluit/situatie teniet doen, die destijds met veel moeite tot stand kwam met de directe omgeving.

De drie opties (zie belangenafweging) zijn in februari 2022 door de afdeling verkeer en gebiedsexpertise (gebiedscoördinator) voorgelegd aan alle belanghebbenden en relevante partijen. Dit zijn:

- de omwonenden van de IJsselstraat

- de Dorpsraad Acht

- politie/wijkagent

- handhaving en toezicht

- de initiatiefnemer (ook in contact met de marktondernemers)

- de basisschool

- kinderopvang

Advies politie

Overleg heeft plaatsgevonden met de regiopolitie, waarbij te kennen is gegeven dat met de voorgestelde verkeersmaatregel wordt ingestemd.

Nieuwe inrichting

De afbeelding geeft een goed beeld van de nieuwe inrichting.

Besluit

Het verkeersbesluit nemen voor:

  • het plaatsen van een klapbord – buiten de weekmarkt is het bord C02 van kracht. Tijdens de weekmarkt is het bord C03 van kracht

  • het plaatsen van de borden E04 met gecombineerd onderbord OB304, OB310 en OB501;

  • het plaatsen van hekwerken tijdens de weekmarkt.

  •  

De maatregelen zijn aangegeven op tekening VKB-20210027, gedateerd op 17-03-2022

 

Eindhoven, 13 april 2022

Hoogachtend,

namens burgemeester en wethouders van Eindhoven,

Ad Hekman

hoofd afdeling Verkeer, Milieu en Duurzaamheid

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen, tot uiterlijk 6 weken na publicatie van het besluit, schriftelijk bezwaar indienen bij burgemeester en wethouders, Postbus 90150, 5600 RB Eindhoven.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en bevat ten minste:

de naam en het adres van de indiener

de dagtekening

een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht

de gronden van het bezwaar.

Het bezwaar schorst niet de werking van het besluit.

Wel kan een belanghebbende, met een spoedeisend belang, binnen dezelfde termijn een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.

Het verzoek om een voorlopige voorziening moet voldoen aan dezelfde eisen als een bezwaarschrift.

 

Naar boven