Aanvraagfase van start voor een vergunning voor de exploitatie van een speelautomatenhal te Vaals

Indieningstermijn

De indieningstermijn voor aanvragen start op 15 april 2022 09.00 uur en eindigt op 15 mei 2022 09.00 uur.

Wijze van indiening

De aanvraag moet ingediend worden via een door de burgemeester vastgesteld aanvraagformulier met bijbehorende bescheiden, zoals opgesomd onder het kopje volledigheidsvereisten.

Aanvraagformulier en andere relevante bescheiden zijn beschikbaar via www.vaals.nl/aanvraagformulierES

De aanvraag kan uitsluitend digitaal ingediend worden via info@vaals.nl onder vermelding van aanvraag exploitatie speelautomatenhal. De datum van ontvangst in de mailbox van info@vaals.nl is bepalend voor de indieningstermijn.

Hierbij maakt de burgemeester van Vaals openbaar bekend dat op 26 juli 2022 een vergunning voor de exploitatie van een speelautomatenhal beschikbaar komt, vanwege de afloop van een verleende vergunning. De beschikbare Exploitatievergunning heeft een maximale looptijd van 10 jaar.

Met artikel 2:40A lid 2 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) heeft de gemeenteraad de burgemeester de bevoegdheid gegeven om nadere regels vast te stellen ten behoeve van de verdelingsprocedure voor de vergunningaanvraag voor de exploitatie van speelautomatenhallen. De burgemeester van Vaals heeft op 24 februari 2022 deze nadere regels vastgesteld, genaamd Besluit van de burgemeester van de gemeente Vaals houdende tot vaststelling van beleidsregels omtrent de verdelingsprocedure voor de verlening van een Exploitatievergunning speelautomatenhal (22.0000098).

Op grond van artikel 2:40 lid 2 van de APV zijn speelautomatenhallen uitsluitend toegestaan in het concentratiegebied, zijnde een deel van de Maastrichterlaan (vanaf kruising Bosstraat/Jos Francotteweg tot aan grens), Koningin Julianaplein, Tyrellsestraat en Kerkstraat. Buiten het aangewezen concentratiegebied zijn geen speelautomatenhallen toegestaan. Het concentratiegebied is aangegeven op onderstaande kaart:

Vergunningprocedure

De beoordeling van de aanvragen vindt plaats op de gestelde eisen en criteria in afdeling 10 van de APV, de regels in het Besluit van de burgemeester van de gemeente Vaals houdende tot vaststelling van beleidsregels omtrent de verdelingsprocedure voor de verlening van een Exploitatievergunning speelautomatenhal (22.0000098) en de toepasselijke wettelijke bepalingen.

Aanvragen dienen binnen de in de onderhavige openbare kennisgeving vermelde indieningstermijn, via de voorgeschreven indieningswijze door het bevoegd gezag ontvangen te zijn en te voldoen aan de volledigheidsvereisten. Aanvragen die niet voldoen aan de in de onderhavige openbare kennisgeving vermelde indieningstermijn en indieningswijze worden buiten behandeling gesteld.

Voor tijdig en op de juiste indieningswijze ingediende aanvragen, die echter onvolledig zijn, zal de burgemeester met toepassing van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht, aan de aanvrager gelegenheid geven om de aanvraag op toereikende wijze aan te vullen, binnen 7 kalenderdagen na de datum van verzending van de mededeling inzake onvolledigheid door de burgemeester. Een onvolledige aanvraag die na het bieden van de herstelmogelijkheid niet tijdig en/of niet volledig is aangevuld wordt buiten behandeling gesteld.

Volledigheidsvereisten

De aanvraag dient te voldoen aan onderstaande volledigheidsvereisten:

    • een plan van aanpak ter voorkoming van gokverslaving; Uit het plan van aanpak ter voorkoming gokverslaving blijkt hoe de aanvrager concreet bijdraagt aan de preventie en bestrijding van gokverslaving;

    • een plan van aanpak openbare orde en veiligheid; Uit het plan van aanpak openbare orde en veiligheid blijkt hoe de aanvrager zorg draagt voor zo min mogelijk negatieve impact op de omgeving en verstoringen van de openbare orde en veiligheid;

    • een toelichting op het bedrijfsconcept; Uit de toelichting op het bedrijfsconcept blijkt hoe de aanvrager de speelautomatenhal positioneert richting (potentiële) klanten en welke richtlijnen gehanteerd worden in de bedrijfsvoering;

    • een toelichting op de ruimtelijke aanvaardbaarheid van een speelautomatenhal op de aangevraagde locatie; Uit de toelichting op de ruimtelijke aanvaardbaarheid blijkt de planologische aanvaardbaarheid van de betreffende locatie en de wijze waarop de (directe) omgeving betrokken wordt tijdens en na de realisatiefase van de speelautomatenhal;

    • een plattegrond waarop of waarbij een nauwkeurige beschrijving van de inrichting is opgenomen inclusief oppervlakte, het aantal en type speelautomaten en de opstelplekken van de speelautomaten;

    • een bewijs waaruit blijkt dat over de ruimte beschikt kan worden;

    • wettelijke bewijsstukken, ingevolge artikel 6 van de Regeling werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen, van alle leidinggevenden;

    • een ondernemings- c.q. exploitatieplan;

    • een exploitatievergunning van Raad van Bestuur van de Kansspelautoriteit als bedoeld in artikel 30h lid 1 van de Wet op de Kansspelen, of een ontvangstbevestiging van de Raad van Bestuur van de Kansspelautoriteit dat een aanvraag voor voornoemde vergunning is ingediend;

    • een bewijs van inschrijving bij de Kamer van Koophandel, niet ouder dan 2 maanden gerekend vanaf de datum van indiening van de aanvraag;

    • een bewijs van lidmaatschap van de aanvrager bij een door de Kansspelautoriteit erkende brancheorganisatie of een gelijkwaardigheidsverklaring waarin gemotiveerd aangegeven is dat de bedrijfsvoering voldoet aan de normen zoals een door de Kansspelautoriteit erkende brancheorganisatie die hanteert;

    • een afschrift van het Certificaat Amusementscentra van de DEKRA of een gelijkwaardigheidsverklaring waarin gemotiveerd aangegeven is dat de bedrijfsvoering voldoet aan de normen zoals de DEKRA die hanteert;

    • een volledig ingevuld Bibob formulier.

Tevens dient de aanvraag te worden vergezeld van:

    • een kopie van een geldig legitimatiebewijs van alle leidinggevenden;

    • een kopie van de ondertekende arbeidsovereenkomst van alle leidinggevenden;

    • een verklaring omtrent gedrag, niet ouder dan 6 maanden, van alle leidinggevenden.

Onder leidinggevende dient te worden verstaan:

  • 1.

    de natuurlijke persoon of de bestuurders van een rechtspersoon of hun gevolmachtigden, voor wiens rekening en risico de speelautomatenhal wordt uitgeoefend;

  • 2.

    de natuurlijke persoon, die algemene leiding geeft aan een onderneming, waarin de speelautomatenhal wordt uitgeoefend in een of meer inrichtingen;

  • 3.

    de natuurlijke persoon, die onmiddellijke leiding geeft aan de uitoefening van zodanig bedrijf in een inrichting.

Beoordelingsprocedure

De volledige en tijdig ontvangen aanvragen worden gekwalificeerd als ontvankelijke aanvragen en doen mee aan de vergelijkende toets. De vergelijkende toets beoordeelt ontvankelijke aanvragen op basis van een waardering op de onderdelen (i) plan van aanpak openbare orde en veiligheid, (ii) plan van aanpak ter voorkoming van gokverslaving, (iii) een toelichting op het bedrijfsconcept en (iv) de ruimtelijke aanvaardbaarheid. Het bevoegd gezag kan zich in het kader van de vergelijkende toets op onderdelen laten adviseren door een of meer (externe) deskundigen.

Van de beoordeling van de aanvragen wordt een rapportage opgesteld, waarin de totaalscores en bijbehorende motivering opgenomen worden. Als meerdere aanvragen dezelfde score hebben en het maximumstelsel niet toestaat dat al die aanvragen een vergunning verleend krijgen, dan is de hoogste score op het onderdeel ‘plan van aanpak openbare orde en veiligheid’ bepalend. Leidt dit opnieuw tot een gelijke score, dan is de hoogste score op het onderdeel ‘plan van aanpak ter voorkoming van gokverslaving’ bepalend. Indien dit ook gelijk is, dan wordt de rangorde bepaald door een door een notaris te verrichten loting. De notaris wordt door de burgemeester aangewezen.

Een Exploitatievergunning wordt alleen verleend als er sprake is van een minimaal aantal toegekende punten op basis van de puntentelling.

De ondergrens van behaalde punten voor 4 onderdelen betreft:

  • een totaalscore op onderdeel plan van aanpak openbare orde en veiligheid van minimaal 70,

  • een totaalscore op onderdeel plan van aanpak ter voorkoming van gokverslaving van minimaal 70,

  • een totaalscore op onderdeel toelichting bedrijfsconcept van minimaal 60 en

  • een totaalscore op onderdeel toelichting ruimtelijke aanvaardbaarheid van minimaal 60.

Indien geen enkele aanvraag voldoet aan deze minimale totaalscores wordt geen Exploitatievergunning verleend.

De “winnende” aanvraag wordt onderworpen aan een Bibob-toets op basis van het bij de aanvraag volledig ingevulde Bibob-formulier. In geval van ‘ernstig gevaar’ (in de zin van artikel 3 van de Wet Bibob) wordt de aangevraagde vergunning geweigerd, ongeacht de behaalde puntenscore. In dat geval schuiven alle aanvragers een plaats naar boven in de rangorde.

Puntentoekenning

Op elk van de 4 onderdelen van de vergelijkende toets kan een maximum van 100 punten behaald worden. De puntentoekenning vindt plaats door toetsing van de aanvragen aan de beoordelingscriteria. De uiteindelijke totaalscore per aanvraag wordt bepaald op basis van de puntentelling.

Per onderdeel is aangegeven wat het maximaal aantal punten is dat voor dat onderdeel gegeven kan worden. De totaalscore van een aanvraag wordt bepaald door elk van de 4 (A1 ,A2 ,A3, B) individuele scores te vermenigvuldigen met de genoemde wegingsfactor.

Puntentelling

Onderdeel

Artikel in besluit 22.0000098

Maximaal aantal punten

Wegingsfactor

Plan van aanpak openbare orde en veiligheid

100

30%

  • Een risicoanalyse waarin de belangrijkste risico’s voor openbare orde, veiligheid en leefbaarheid voor de directe omgeving worden benoemd met adequate, concrete en realistische beheersmaatregelen die de aanvrager gaat nemen.

Art 14 lid 1

40

  • Welke huis- en gedragsregels gelden voor bezoekers en hoe de naleving daarvan wordt bewaakt.

Art 14 lid 2

10

  • Hoe wordt omgegaan met overlast en rondhangende personen rond de gelegenheid.

Art 14 lid 3

10

  • Hoe toezicht wordt gehouden in de gelegenheid en in de directe omgeving van de gelegenheid.

Art 14 lid 4

10

  • Welke openingstijden gelden en waarom die openingstijden zijn gekozen.

Art 14 lid 5

5

  • In hoeverre aanvrager of leidinggevende(n) eerder betrokken zijn geweest (bijvoorbeeld als leidinggevende of exploitant van een ander bedrijf) bij openbare ordeverstoringen of bestuursrechtelijke maatregelen (zoals tijdelijke sluiting, last onder dwangsom of last onder bestuursdwang) en hoe hij/zij daar vervolgens mee omgegaan is.

Art 14 lid 6

5

  • Ee wijze waarop de aanvrager gaat samenwerken met bevoegde instanties op het terrein van openbare orde en veiligheid.

Art 14 lid 7

20

Plan van aanpak ter voorkoming gokverslaving

100

30%

  • De visie en ervaring van de aanvrager qua preventie van gokverslaving en de concrete maatregelen die hij in dat verband gaat nemen.

Art 15 lid 1

15

  • Een toelichting op hoe de inrichting van de ruimte(s) en de mix van automaten bijdraagt aan het voorkomen van gokverslaving.

Art 15 lid 2

15

  • De wijze en organisatie van toegangscontrole.

Art 15 lid 3

15

  • Het gemiddeld opleidingsniveau, en de wijze van opleiden van het personeel, op het voorkomen en signaleren van mogelijke gokverslaving en het daar vervolgens op acteren.

Art 15 lid 4

15

  • De wijze waarop de aanvrager en zijn personeel actief voorlichting geven over het onderwerp en de risico’s van gokverslaving.

Art 15 lid 5

15

  • De wijze waarop de aanvrager actief afstemming heeft met instellingen op gebied van verslavingszorg die actief zijn binnen de gemeente Vaals.

Art 15 lid 6

25

Toelichting op bedrijfsconcept

100

20%

  • Een inrichtingsplan met de voorgenomen omvang en inrichting van de ruimtes en een toelichting waarin de aanvrager uitlegt waarom hij daarbij bepaalde keuzes gemaakt heeft.

Art 16 lid 1

20

  • Een beschrijving van het aanbod van recreatieve functies in de directe omgeving van de hal en de positionering en toegevoegde waarde van de hal daarin.

Art 16 lid 2

20

  • Een visie van de aanvrager op de rol van de speelautomatenhallen in de gemeente Vaals in het algemeen.

Art 16 lid 3

20

  • Een motivering waaruit de meerwaarde c.q. toegevoegde waarde van dit bedrijfsconcept voor de gemeente Vaals blijkt.

Art 16 lid 4

40

Toelichting op de ruimtelijke aanvaardbaarheid

100

20%

  • De ligging van de hal, in relatie tot de gevolgen voor leef en woonsituatie in de naaste omgeving, de mate waarin eventueel maatschappelijk ongewenste effecten van die ligging aan de orde zijn. Daarnaast een toelichting op wat de aanvrager met deze effecten doet; een toelichting waarom de vestiging voldoet aan het voor die plek vastgestelde locatiebeleid, de zichtbaarheid van de hal vanaf de openbare weg en de mate waarin de hal een neutrale uitstraling heeft.

Art 17 lid 1

45

  • De toelichting op de bereikbaarheid van de hal via alle vormen van vervoer.

Art 17 lid 2

5

  • De toelichting op de wijze waarop de aanvrager draagvlak communiceert met de omgeving gedurende en na de realisatiefase van de voorziening.

Art 17 lid 3

50

Besluitvorming

De beoordelingsprocedure eindigt uiterlijk 21 kalenderdagen na sluiting van de aanvraagperiode. Elke aanvrager ontvangt na het afsluiten van de beoordelingsprocedure een individueel afschrift van de puntentelling en motivering op zijn aanvraag. De burgemeester beslist binnen 14 kalenderdagen na de datum van verzending van de individuele afschriften, op basis van de rapportage van de beoordelingsprocedure, welke aanvrager een exploitatievergunning voor een speelautomatenhal krijgt. Deze periode kan eenmalig met maximaal 14 kalenderdagen verdaagd worden.

Indien de Bibob-toets verricht door de burgemeester daartoe aanleiding geeft, kan hij beslissen om een advies te vragen aan Landelijk Bureau Bibob. Gelet op artikelen 31 en 15 Wet Bibob wordt de termijn opgeschort voor de duur van de periode die begint met de dag waarop het advies is aangevraagd. Deze opschorting eindigt met de dag waarop het advies is ontvangen.

Paragraaf 4.1.3.3. van de Algemene wet bestuursrecht (positieve fictieve beschikking bij niet tijdig beslissen) is niet van toepassing.

 

 

Naar boven