Verkeersbesluit Reserveren twee parkeerplaatsen voor opladen auto's Albertine Agneslaan 21 - Naarden

1. Juridisch kader

Gelet op artikel 18 lid 1 onder d Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is namens het college van Burgemeester en wethouders van de gemeente Gooise Meren een verkeersbesluit genomen.

2. Bestuurlijk kader

2.1 Coalitieakkoord 2018 - 2022

De reductie van de uitstoot van CO2 is in het Coalitieakkoord 2018 – 2022 expliciet als urgent doel en als vanzelfsprekend speerpunt opgenomen. Dit past bij de inspanningen die op (inter)nationaal niveau worden gedaan om onze leefwereld duurzamer te maken.

 

2.2 College-uitvoeringsprogramma 2019 - 2022

Aanvullend staat in het College-uitvoeringsprogramma 2019 – 2022 dat de gemeente een netwerk van oplaadmogelijkheden realiseert als collectieve voorziening voor transportmiddelen.

 

2.3 Beleidsregels

Op grond van artikel 4:81 Algemene Wet Bestuursrecht heeft het college van B&W van de gemeente Gooise Meren op 30 maart 2021 beleidsregels vastgesteld. Beleidsregels leggen de werkwijze en uitgangspunten vast die door de gemeente worden gehanteerd om oplaadpalen te kunnen plaatsen. Het document waar de beleidsregels in staan kan worden aangehaald als “Beleidsregels openbare oplaadpalen gemeente Gooise Meren 2021”.

3. Aanleiding verkeersbesluit

De gemeente Gooise Meren heeft naar aanleiding van een verzoek van een (toekomstige) e-rijder besloten om een oplaadpaal te laten plaatsen in de Prins Frederik Hendriklaan naast de woning met het adres Albertine Agneslaan 21 Naarden. Op de foto onder punt 8 staat de beoogde locatie van de oplaadpaal weergegeven.

Voor het opladen worden twee parkeerplaatsen gereserveerd waarop alleen auto’s mogen parkeren die worden opgeladen. Het verkeersbesluit heeft betrekking op de reservering van deze twee parkeerplaatsen.

4. Doelstelling verkeersbesluit

Dit verkeersbesluit dient het volgende doel zoals omschreven in de Wegenverkeerswet:

Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer.

Voorts is de volgende doelstelling op dit verkeersbesluit van toepassing zoals omschreven in de Wegenverkeerswet:

Het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik.

5. Overwegingen

5.1 Bestuurlijk kader

Er is een bestuurlijk kader beschikbaar voor het kunnen plaatsen van oplaadpalen.

 

5.2 Uitstoot, geluid en beschikbaarheid laadpunten

Elektrische auto’s leveren een belangrijke bijdrage aan de vermindering van de uitstoot van CO2 en fijnstof en zijn in het stadsverkeer uitermate stil. Een belangrijke randvoorwaarde voor een verdere stimulering van het elektrisch rijden is de beschikbaarheid van voldoende publieke laadpunten.

 

5.3 Toetsing verzoek

Het verzoek van de bewoner is getoetst. De verzoeker woont binnen de gemeente, kan niet op eigen terrein opladen en heeft of krijgt aantoonbaar (met een ondertekende koop- of leaseovereenkomst) een oplaadbare auto. Hierdoor voldoet het verzoek aan alle voorwaarden.

 

5.4 Afstand en gebruik bestaande oplaadpalen

De afstand tussen de woning van de verzoeker en de dichtstbijzijnde oplaadpaal is groter dan 200 meter. Daarom is niet bekeken in welke mate deze oplaadpaal wordt gebruikt. Daarvoor is de afstand te groot. De afstand rechtvaardigt het plaatsen van een nieuwe oplaadpaal.

 

5.5 Locatievoorstel

Een oplaadpaal kan niet zo maar op elke willekeurige locatie worden geplaatst. Er zijn elf voorwaarden waar een locatie voor zover van toepassing aan moet voldoen. Daarnaast moet een locatie voor zover van toepassing ook nog aan zes aanvullende voorwaarden voldoen.

 

5.6 Reserveren parkeervakken

Op de beoogde locatie voor de oplaadpaal worden twee parkeerplaatsen voor het opladen gereserveerd. Op deze twee parkeerplaatsen mogen in de nieuwe situatie geen benzine- en dieselauto’s worden geparkeerd. Door de reservering wordt de beschikbaarheid van de oplaadpaal gegarandeerd.

 

5.7 Parkeerdruk

Voor eigenaren of gebruikers van benzine- of dieselauto’s die niet op eigen terrein kunnen parkeren, kan het reserveren van twee parkeerplaatsen voor het opladen als gevolg hebben dat de afstand tussen hun woning en de dichtstbijzijnde beschikbare parkeervak toeneemt. Hoe hoger de parkeerdruk is, hoe eerder sprake is van dit gevolg. Om deze reden worden vaak bezwaren tegen de verkeersbesluiten gemaakt.

Voor het college van B&W weegt het algemeen belang om onze leefwereld duurzamer te maken nog zwaarder dan het individuele belang van direct omwonenden om hun auto op korte afstand van de woning te kunnen parkeren. Daarom wordt bij het bepalen van de locaties voor de oplaadpalen niet naar de parkeerdruk gekeken.

 

5.8 Overleg politie

Op grond van artikel 24 BABW is advies gevraagd aan de politie. De politie heeft positief op het verkeersbesluit geadviseerd.

 

5.9 Onjuiste of onevenredige overwegingen

Voor zover bij het college bekend is er door het nemen van dit verkeersbesluit geen sprake van onjuiste of onevenredige overwegingen en worden geen relevante belangen geschaad.

6. Bekendmaking

Dit verkeersbesluit wordt gepubliceerd in het Gemeenteblad. Tevens worden de direct omwonenden geïnformeerd dat dit verkeersbesluit is genomen en gepubliceerd en dat er een mogelijkheid is om bezwaar te maken conform de Algemene wet bestuursrecht.

7. Besluit

Op grond van de overwegingen is namens het college van burgemeester en wethouders besloten om twee parkeerplaatsen in de Prins Frederik Hendriklaan naast de woning met het adres Albertine Agneslaan 21 Naarden voor het opladen te reserveren door het plaatsen van bord E4 zoals opgenomen in bijlage I van het RVV1990 inclusief een onderbord waarop staat dat de twee parkeerplaatsen uitsluitend mogen worden gebruikt voor het opladen van elektrische auto’s

 

Bussum, 19 januari 2022

 

namens Burgemeester en wethouders van Gooise Meren,

Dhr. K. Iskender

Adjunct - afdelingshoofd Mens en Omgeving

 

Bezwaar

U kunt tegen dit verkeersbesluit binnen zes weken na dag van bekendmaking bezwaar maken. Het bezwaarschrift moet schriftelijk gericht worden aan het College van Burgemeester en wethouders van de gemeente Gooise Meren, postbus 6000, 1400 HA Bussum. Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en ten minste het volgende te bevatten:a. naam en adres van de indiener;b. de dagtekening;c. een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;d. de gronden van het bezwaar.

Voorlopige voorziening

Een bezwaar heeft geen opschortende werking van het besluit. Echter, de gemeente Gooise Meren plaatst geen oplaadpalen zo lang de bezwaarprocedure loopt. De (voorbereiding van de) uitvoering start pas als het college het besluit op bezwaar heeft genomen o.b.v. het advies van de Bezwarencommissie én als het bezwaar in dit besluit ongegrond wordt verklaard.

Het voorgaande neemt niet weg dat u altijd de mogelijkheid heeft om toch een verzoek in te dienen om een voorlopige voorziening te treffen. U kunt dit verzoek indienen bij de Voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank binnen het rechtsgebied waarin u uw woonplaats heeft. Voor het verzoek wordt griffierecht geheven.

 

Naar boven