Gemeenteblad van Montferland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Montferland | Gemeenteblad 2021, 71178 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Montferland | Gemeenteblad 2021, 71178 | Beleidsregels |
Subsidieregeling leefbaarheidsinitiatieven Montferland 2021-2
Het bepaalde in deze subsidieregeling is alleen van toepassing op de verstrekking van subsidie door het college voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.
Artikel 3. Subsidiabele activiteiten
Subsidie op grond van deze regeling kan worden verstrekt voor leefbaarheidsinitiatieven die zich richten op:
Artikel 8. Aanvullende Weigeringsgronden
Overeenkomstig artikel 9, tweede lid, aanhef en onder f, van de ASV kan subsidieverlening geweigerd worden als:
Aanvragen worden getoetst in volgorde van ontvangst aan de hand van deze subsidieregeling. Alle aanvragen die zijn ingekomen binnen het tijdvak als bedoeld in het vorige lid en voldoen aan de bepalingen van deze subsidieregeling zullen worden gehonoreerd tot een maximaal bedrag van € 1.500,00 per aanvraag.
Artikel 10. De verlening van voorschotten
Als het college op grond van artikel 9 lid 1 een besluit tot subsidieverlening heeft genomen zal de verleende subsidie volledig als voorschot worden uitbetaald.
Artikel 11. De vaststelling van de subsidie
Voor activiteiten waarvoor subsidie is verleend op grond van artikel 7 lid 1 dient de aanvrager binnen 12 weken na dat de activiteiten zijn uitgevoerd een aanvraag tot subsidievaststelling in. Deze aanvraag gaat vergezeld door een verslag van de uitgevoerde activiteiten en een financiële verantwoording hiervan. Op basis hiervan stelt het college binnen zes weken na ontvangst van de aanvraag tot subsidievaststelling de subsidie vast, onder verrekening van eventueel verleende verschotten.
Artikel 12. Aanvullende procesregels
Het college van burgemeester en wethouders dient zo spoedig mogelijk schriftelijk in kennis gesteld te worden als de activiteiten waarvoor subsidie is verleend geen doorgang kunnen vinden op de wijze zoals in de subsidieaanvraag is vermeld.
Burgemeester en wethouders van Montferland,
De secretaris,
drs. M. Wagener
De burgemeester,
mr. P. de Baat MPM
Deze subsidieregeling heeft als doel initiatieven op het gebied van leefbaarheid binnen de gemeente Montferland te ondersteunen en bevorderen.
In 2018 is eenmalig een leefbaarheidssubsidie ingesteld voor de kleine kernen. Hiervan is veelvuldig gebruik gemaakt en deze regeling heeft doorgaans ook bijgedragen aan de sociale cohesie binnen de kernen.
Mede op basis hiervan en het feit dat er initiatieven vanuit de kernen worden aangedragen, waar tot op heden geen financiële dekking voor was, is deze nieuwe regeling opgesteld.
De grootste wijzigingen ten opzichte van de voorgaande eenmalige leefbaarheidssubsidie, is dat de regeling voor alle kernen van Montferland wordt opengesteld en dat het bedrag per initiatief lager is.
Daarnaast biedt de regeling mogelijkheid tot jaarlijkse vergoeding van vergader- en onkosten van de wijk- en dorpsraden.
In dit artikel zijn de begrippen die in deze regeling worden gehanteerd nader gedefinieerd.
In artikel 2 wordt aangegeven dat deze subsidieregeling uitsluitend van toepassing is op de verstrekking van subsidies voor activiteiten die nader zijn aangeduid in artikel 3. Voor andere activiteiten gelden weer andere subsidieregelingen. De gemeente heeft per 1 januari 2021 inclusief de voorliggende regeling 9 subsidieregelingen. De subsidieregeling leefbaarheidsinitiatieven Montferland 2019 is met ingang van 1 januari 2021 ingetrokken. De voorliggende regeling kan worden gezien als vervanger van deze regeling.
Art. 3 Subsidiabele activiteiten
Dit artikel bevat een opsomming van de verschillende categorieën waarin de subsidiabele activiteiten kunnen worden ingedeeld. Er is bewust voor gekozen om de activiteiten zelf niet te benoemen. Leefbaarheid heeft te maken met de sociale en de fysieke leefomgeving. Met de vaststelling van deze regeling wil de gemeente ondersteuning van een breed scala aan activiteiten mogelijk maken.
Er is voor gekozen dat subsidie uitsluitend kan worden aangevraagd door in Montferland gevestigde rechtspersonen. Natuurlijke personen komen dus niet in aanmerking voor vertrekking van subsidie op grond van deze regeling. Deze keus is gemaakt vanwege het feit dat de hiermee de verantwoording van de verleende subsidie wordt neergelegd bij het bestuur van de rechtspersoon en niet bij een individu. Hiermee wordt de rechtmatige besteding van verleende subsidies bevorderd.
Ook is gekozen voor in Montferland ingeschreven rechtspersonen om het lokale karakter van de regeling te benadrukken
Bij de uitvoering van de regeling wordt geen rangordening per kern aangebracht. Aanvragen kunnen worden ingediend door rechtspersonen afkomstig uit de gehele gemeente.
In dit artikel wordt de hoogte aangegeven van de subsidies t.b.v. de in artikel 3 vermelde subsidiabele activiteiten. Voor incidentele subsidies als bedoeld in artikel 5 lid 1 wordt een subsidie van maximaal € 1.500,00 per aanvraag verstrekt. De subsidie kan ook op een lager bedrag worden vastgesteld als blijkt dat hiermee de subsidiabele activiteit kan worden uitgevoerd.
Voor de organisatiekosten van de wijk- en dorpsraden (art 5 lid 2) is een vaste waarderingsgrondslag van € 750,00 per organisatie opgenomen in de regeling. Dit is een jaarlijkse subsidie.
Art. 6 Het aanvragen van subsidie
Ook bij het aanvragen van subsidie wordt onderscheid gemaakt tussen activiteiten als bedoeld in artikel 5.1 (incidentele activiteiten) en artikel 5.2. (jaarlijkse subsidie in de organisatiekosten van de wijk- en dorpsraden). Een subsidieaanvraag voor incidentele activiteiten dient uiterlijk 8 weken voor het geplande tijdstip van uitvoering bij de gemeente te worden ingediend. Deze termijn is nodig om voor aanvang van de activiteit te kunnen beschikken op de aanvraag. Aangegeven is welke informatie moet worden aangeleverd bij de subsidieaanvraag. Er wordt naar gestreefd voor dit type aanvragen een digitaal aanvraagformulier beschikbaar te stellen.
In het subsidiejaar kan een aanvrager slechts eenmaal een aanvraag indienen. Ook als negatief op de subsidieaanvraag zou worden beschikt kan de aanvrager niet opnieuw een aanvraag indienen. Wel is het mogelijk om de bestaande aanvraag aan te vullen of te verduidelijken. Wij gaan ervan uit dat aanvragers op een verzoek van de gemeente om verduidelijking c.q. aanvulling van hun subsidieaanvraag terstond reageren. Als aanvragers op dit punt in gebreke zijn kan de gemeente niet garanderen dat uiterlijk twee weken voor aanvang van de geplande activiteit de beschikking kan worden verzonden. In dat geval zal de behandeling van de aanvraag voor 4 weken worden verdaagd. Als de gemeente dan nog niet beschikt over de gevraagde aanvullende informatie zal de subsidieaanvraag worden afgewezen.
Aanvragen om subsidies als bedoeld in artikel 5.2. worden ingediend voor 1 november van het jaar voorafgaand aan het subsidiejaar. Voor de jaarlijkse bijdrage in de organisatiekosten van de wijk- en dorpsraden wordt een simpele aanvraagprocedure ingeregeld op basis waarvan deze bijdrage direct kan worden vastgesteld en uitbetaald. Verantwoording achteraf van de uitgaven wordt niet gevraagd.
Art. 7 De beschikking op subsidieaanvragen
De beschikking kan inhouden dat de subsidie wordt geweigerd dan wel dat de subsidie wordt verleend. Zo nodig worden specifieke voorwaarden aan de subsidieverlening verbonden. Voor in incidentele subsidies geldt dat de beschikking uiterlijk twee weken voor aanvang van de geplande activiteit wordt verzonden. Voor periodieke subsidie gebeurt dit voor aanvang van het subsidiejaar.
Op een subsidieaanvraag wordt negatief beschikt (wordt subsidie geweigerd) als:
Jaarlijks stelt de gemeenteraad bij de vaststelling van de gemeentebegroting het budget vast voor de uitvoering van deze subsidieregeling. De hoogte van dit budget wordt het subsidieplafond genoemd. Na vaststelling van het subsidieplafond wordt dit op de gebruikelijke wijze gepubliceerd. Dat betekent dat aanvragen om subsidie voor activiteiten -ook als deze activiteiten in principe subsidiabel zijn- worden geweigerd als toekenning zou leiden tot overschrijding van het subsidieplafond. Aanvragen worden behandeld in volgorde van binnenkomst. Het aanvragen van incidentele subsidies als bedoeld in artikel 5.1 is mogelijk vanaf 1 januari van het subsidiejaar. Het budgetplafond voor het jaar 2021 is vastgesteld op € 15.000,00 voor toekenning van subsidies op grond van artikel 5.1. en € 11.000 voor toekenning van subsidies als bedoeld in artikel 5.2.
Aanvragen om subsidies als bedoeld in artikel 5.2. worden ingediend voor 1 november van het jaar voorafgaand aan het subsidiejaar.
Artikel 10 De verlening van voorschotten
Als wordt besloten een subsidie te verlenen als bedoeld in artikel 5.1. zal deze subsidie direct na verzending van de beschikking volledig als voorschot worden uitbetaald. Subsidie als bedoeld in artikel 5.2. worden direct vastgesteld en uitbetaald. Voor deze subsidie wordt geen verantwoordingsverslag gevraagd.
Artikel 11. De vaststelling van de subsidie
Voor subsidies die zijn verleend op grond van artikel 5.1 geldt dat binnen 12 weken na afloop van de uitgevoerde activiteiten de aanvrager een financiële verantwoording en een inhoudelijk verslag van de uitgevoerde activiteiten bij de gemeente indient. Op basis hiervan wordt de subsidie definitief vastgesteld, onder verrekening van de verleende voorschotten. Dat betekent dat als de subsidie op een lager bedrag wordt vastgesteld dan in het besluit tot subsidieverlening is vermeld, het verleende voorschot geheel of gedeeltelijk aan de gemeente moet worden terugbetaald. Lager vaststellen van de definitieve subsidie is mogelijk als de activiteiten niet of niet volledig overeenkomstig de subsidieaanvraag binnen het subsidiejaar hebben plaatsgevonden.
Artikel 12 Aanvullende procesregels
Als wordt overwogen een subsidieaanvraag in te dienen wordt aanbevolen hierover contact op te nemen met de behandelend medewerker van de gemeente. In ieder geval dient direct melding te worden gemaakt van het voornemen om een al ingediende subsidieaanvraag te wijzigen of in te trekken. Als na een besluit tot verlening van subsidie blijkt dat de activiteit niet of niet volledig kan worden uitgevoerd dient hierover onverwijld contact te worden opgenomen met de behandelend medewerker van de gemeente en wordt het verleende voorschot per omgaande terug gestort. Deze budgetruimte kan dan worden gebruikt om subsidie toe te kennen voor activiteiten waarvoor subsidie op grond van het budgetplafond is geweigerd.
Alle besluiten tot subsidieverlening en subsidievaststelling die worden genomen op basis van deze subsidieregeling worden geregistreerd in het gemeentelijk subsidieregister. Dit register staat op de website van de gemeente en is dus voor een ieder te raadplegen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-71178.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.