Gemeente Nijkerk - Besluitenlijst raadsvergadering 28 januari 2021

Raadzaal Stadhuis Nijkerk / via videobellen, aanvang 19.30 uur

Aanwezig: De voorzitter: G.D. Renkema; de plaatsvervangend griffier: F.J.A. Meijer-de Leeuw; de leden: T.J. Blankesteijn (CDA), A.M. Boer (ChristenUnie-SGP), H.J. Bokkers (CDA), J.C. Doppenberg (VVD), F.G. van Drie-Davelaar (CDA), M. van Elteren (De Lokale Partij), J. van Heugten (PRO21), R.A.W. Horst (De Lokale Partij), A. Klompenhouwer (De Lokale Partij), M.T. Lanting-van Rhee (ChristenUnie-SGP), J.J. Lok (ChristenUnie-SGP), P.M.C. van Loozen (De Lokale Partij), I.H. Moes (PRO21), J.B. Nijeboer-van Dijk (VVD), D. Palm (ChristenUnie-SGP), J. van Putten (ChristenUnie-SGP), H. Rozema (ChristenUnie-SGP), R.J.L.M. Ruesen (PRO21), J. van Ruler (CDA), N.G. Staal (VVD), H.W. Stuive (CDA), B. Veldhuizen (CDA), B.H. Verbeek (PRO21), L.J.M. de Wals (PRO21), J.W.J. Weel (CDA), P.M. van de Weijer-Feuerstein (CDA), B. van der Woerd (VVD); de wethouders: N. Aboyaakoub-Akkouh, M. Broekman-van der Pers, H.L. Dijksterhuis, W. Oosterwijk. Afwezig: -

1. Opening en vaststelling agenda

- De voorzitter opent de vergadering, deze vindt plaats via videobellen.

- De voorzitter leest de namen van de raadsleden en van de wethouders op. Allen bevestigen hun aanwezigheid. De voorzitter constateert dat allen via beeld en geluid aanwezig zijn.

- Mevrouw Van Drie-Davelaar (CDA) heeft aangekondigd vragen te willen stellen naar aanleiding van de beantwoording van de schriftelijke vragen over het verdwijnen van buslijn 101 door Nijkerkerveen per 13 december 2020.

- De gewijzigde agenda wordt vastgesteld.

2. Vragenuurtje (artikel 35 Reglement van Orde)

Mevrouw Van Drie-Davelaar (CDA) stelt vragen naar aanleiding van de beantwoording van de schriftelijke vragen over het verdwijnen van buslijn 101 door Nijkerkerveen per 13 december 2020. Zij vraagt onder meer naar de mogelijkheden om de buslijn in de toekomst Nijkerkerveen weer te laten aandoen. Ook wil ze graag weten of al bekend is of buurtbus 509 ook de westkant van Nijkerkerveen zal aandoen.

Wethouder Oosterwijk beantwoordt de vragen en geeft aan bereid te zijn om het gesprek met de vervoerder(s) aan te gaan als er – bijvoorbeeld door groei van Nijkerkerveen – meer vraag is naar een aansluiting op openbaar vervoer. Verder geeft hij aan na te zullen gaan wat de stand van zaken is met betrekking tot buurtbus 509.

Op een vraag van de heer Van der Woerd of de nieuwe Gelderse haltetaxi RRReis ook kan worden gebruikt in delen van Nijkerk geeft de wethouder aan dat dit een nieuw plan is, dat nog verder door de provincie Gelderland moet worden uitgewerkt. De provincie heeft toegezegd dat de gemeenten bij deze uitwerking zullen worden betrokken.

3. Ingekomen stukken en mededelingen (2021-002)

De raad besluit de afdoening van de ingekomen stukken en mededelingen conform voorstel vast te stellen.

MET DEBAT

4. Kaderstelling nieuw dorpshuis centrum Hoevelaken (2020-064)

De heer B.H. Verbeek (PRO21) dient een amendement ‘Kaderstelling nieuw dorpshuis centrum Hoevelaken’ in. Hij stelt voor om het voorgestelde raadsbesluit als volgt te wijzigen:

1. Beslispunt 2 te wijzigen in:

‘Bij het realiseren van een nieuw dorpshuis wordt gestreefd naar een zo maximaal mogelijk multifunctionele opzet en gebruik. Voor het huidige Jeugd- en Jongerenwerk geldt dat zij moet kunnen beschikken over een eigen ruimte.’

2. Beslispunt 3 te wijzigen in:

‘De bibliotheek wordt gevestigd in het nieuwe dorpshuis en krijgt daarmee, samen met de overige huurders, een belangrijke rol bij het realiseren van het sociaal-cultureel-educatief en maatschappelijk hart van Hoevelaken.’

3. Beslispunt 7 te vernummeren naar beslispunt 6 en te wijzigen in:

‘In dit vervolgtraject participeren: het bestuur van de Stuw, de gemeente, het bestuur van de bibliotheek en een vertegenwoordiging van huidige huurders van het dorpshuis. Daarnaast is er ruimte voor nieuwe huurders, commerciële partijen en investeerders. De gemeente faciliteert de ondersteuning van het proces door het inzetten van een ervaren projectleider. Hiervoor wordt in het vervolgproces € 35.000 beschikbaar gesteld. De kosten hiervoor zijn gedekt vanuit de begroting 2020 en de Berap 2020. Mogelijk aanvullende middelen worden aangevraagd bij de provincie.’

4. Het oorspronkelijk beslispunt 6 te vernummeren naar 7 en te wijzigen in:

‘Er wordt nadrukkelijk aandacht besteed aan het sluitend krijgen van de businesscase. Alle mogelijkheden daarbij worden onderzocht, waaronder het betrekken van andere Hoevelakense instellingen en mogelijke commerciële partijen en investeerders. Voordat tot realisatie wordt overgegaan dient er een gezonde en duurzame exploitatie van het nieuwe dorpshuis aantoonbaar te zijn.’

5. Toe te voegen beslispunt 9:

‘Het vervolgtraject dient te worden gefaseerd. De eerste stap is het opzetten van een haalbaarheidsstudie, inclusief sluitende businesscase. Deze fase dient uiterlijk september 2021 te zijn afgerond. Vervolgens zal het college op basis van de haalbaarheidsstudie een 2e kaderstelling ter besluitvorming aan de raad voorleggen.’

Het amendement wordt mede ingediend namens de heer Stuive (CDA), de heer Van Putten (ChristenUnie-SGP), mevrouw Doppenberg (VVD) en de heer Klompenhouwer (De Lokale Partij).

Dit is amendement 4.1.

De raad neemt het amendement unaniem aan.

De raad besluit vervolgens unaniem en conform het geamendeerde voorstel om het vervolgtraject voor de ontwikkeling en realisatie van een nieuw dorpshuis in het centrum van Hoevelaken op te starten met inachtneming van de volgende kaders:

1. Elke kern in Nijkerk, zo ook Hoevelaken, heeft een passende accommodatie van het huis van de stad of het huis van het dorp waarin breed ruimte wordt geboden voor maatschappelijke en culturele activiteiten. Het nieuwe dorpshuis dient van toegevoegde waarde te zijn voor Hoevelaken.

2. Bij het realiseren van een nieuw dorpshuis wordt gestreefd naar een zo maximaal mogelijk multifunctionele opzet en gebruik. Voor het huidige Jeugd- en Jongerenwerk geldt dat zij moet kunnen beschikken over een eigen ruimte.

3. De bibliotheek wordt gevestigd in het nieuwe dorpshuis en krijgt daarmee, samen met de overige huurders, een belangrijke rol bij het realiseren van het sociaal-cultureel-educatief en maatschappelijk hart van Hoevelaken.

4. De stedenbouwkundige uitgangspunten zullen te zijner tijd bij een eventuele wijziging van het bestemmingsplan aan de gemeenteraad worden voorgelegd.

5. De gemeentelijke bijdrage heeft alleen betrekking op de cultureel-maatschappelijk-educatieve functies beperkt zich tot een maximum van € 2.800.000,- (incl. BTW en excl. investeringen in de openbare ruimte). Het bedrag van € 2.800.000 is opgenomen in de reserve PRMI.

6. In dit vervolgtraject participeren: het bestuur van de Stuw, de gemeente, het bestuur van de bibliotheek en een vertegenwoordiging van huidige huurders van het dorpshuis. Daarnaast is er ruimte voor nieuwe huurders, commerciële partijen en investeerders. De gemeente faciliteert de ondersteuning van het proces door het inzetten van een ervaren projectleider. Hiervoor wordt in het vervolgproces € 35.000 beschikbaar gesteld. De kosten hiervoor zijn gedekt vanuit de begroting 2020 en de Berap 2020. Mogelijk aanvullende middelen worden aangevraagd bij de provincie.

7. Er wordt nadrukkelijk aandacht besteed aan het sluitend krijgen van de businesscase. Alle mogelijkheden daarbij worden onderzocht, waaronder het betrekken van andere Hoevelakense instellingen en mogelijke commerciële partijen en investeerders. Voordat tot realisatie wordt overgegaan dient er een gezonde en duurzame exploitatie van het nieuwe dorpshuis aantoonbaar te zijn.

8. Belanghebbenden, omwonenden en het platform Hoevelaken worden betrokken en geconsulteerd bij de planvorming.

9. Het vervolgtraject dient te worden gefaseerd. De eerste stap is het opzetten van een haalbaarheidsstudie, inclusief sluitende businesscase. Deze fase dient uiterlijk september 2021 te zijn afgerond. Vervolgens zal het college op basis van de haalbaarheidsstudie een 2e kaderstelling ter besluitvorming aan de raad voorleggen.

ZONDER DEBAT

5. Aanwijzen Functionaris Gegevensbescherming (2020-009)

De raad besluit unaniem en conform voorstel:

1. Mevrouw M. Udo aan te wijzen als Functionaris Gegevensbescherming voor het bestuursorgaan raad;

2. Te bepalen dat dit besluit met terugwerkende kracht in werking treedt op 1 mei 2018.

6. Ter kennisname: besluitenlijst 10 december 2020

De besluitenlijst wordt voor kennisgeving aangenomen.

7. Sluiting

De raadsvergadering wordt om 20.30 uur gesloten.

Opgesteld te Nijkerk op 29 januari 2021,

de plaatsvervangend griffier, mr. F.J.A. Meijer-de Leeuw

de voorzitter, mr. drs. G.D. Renkema

Naar boven