Informatieve artikelen gemeente Bladel, week 7 - 2021

 

Overzicht stemlokalen

Maandag 15 maart 2021 geopend van ’s ochtends 07.30 uur tot ’s avonds 21.00 uur

• Gemeentehuis, Markt 21, Bladel

• Den Tref, Alexanderhof 7, Hapert

Dinsdag 16 maart 2021 geopend van ’s ochtends 07.30 uur tot ’s avonds 21.00 uur

• Gemeentehuis, Markt 21, Bladel

• Den Tref, Alexanderhof 7, Hapert

Woensdag 17 maart 2021 geopend van ’s ochtends 07.30 uur tot ’s avonds 21.00 uur

• Gemeentehuis, Markt 21, Bladel

• Den Herd*, Emmaplein 4, Bladel

• Pius X College, achteringang gymzaal via Lange Trekken Bladel

• Den Aord, Kerkstraat 33, Casteren

• De Poel, De Hoeve 2, Netersel

• Den Tref, Alexanderhof 7, Hapert

• Café ’t Pleintje, Kerkstraat 51, Hapert

• D’n Anloôp, Maalderij 3, Hoogeloon

 

* 2 stembureaus

 

Tweede Kamerverkiezingen op 17 maart

Op woensdag 17 maart zijn de verkiezingen voor de Tweede Kamer. Dit moet, in verband met het coronavirus, natuurlijk wel veilig kunnen gebeuren. De gemeente Bladel is daarom al een tijdje bezig met voorbereidende maatregelen, want het is belangrijk dat u veilig gebruik kunt maken van uw stemrecht.

Verspreid door de gemeente zijn er verschillende stemlokalen ingericht. Alle stembureaus zijn geopend van 07.30 tot 21.00 uur. Een overzicht van de locaties van de stemlokalen kunt u vinden in de tabel of op onze website op www.bladel.nl/verkiezingen. Vergeet niet om uw stempas en identiteitsbewijs mee te nemen!

Raakt u uw stempas kwijt, vraag dan persoonlijk een vervangende stempas aan. Dit kan op het gemeentehuis van gemeente Bladel of digitaal via www.bladel.nl tot uiterlijk vrijdag 12 maart 17.00 uur.

Coronamaatregelen tijdens de verkiezingen

De maatregelen die wij nemen om het stemlokaal coronaproof in te richten zijn als volgt:

• Ieder stembureaulid zit achter een kuchscherm behalve degene die bij de ingang staat, dus alle voorzitters zitten achter een (groot) kuchscherm.

• Stembureauleden zijn verplicht handschoenen, mondkapjes (of faceshields) te dragen en om de paar uur te wisselen.

• De stemhokjes worden ieder uur gedesinfecteerd.

• Er wordt een ‘coronaproof’ route voor kiezers in het stemlokaal ingericht met wegbewijzering.

• Ook de kiezer is verplicht een mondkapje te dragen.

• De kiezer desinfecteert de handen bij binnenkomst.

• Elke kiezer krijgt een rood potlood en mag deze mee naar huis nemen.

• De 1,5 meter afstand wordt gehandhaafd.

Vervroegd stemmen (15 en 16 maart) en stemmen per brief

Mensen die zich kwetsbaar voelen, kunnen op 15 en 16 maart vervroegd stemmen. Op deze twee dagen zijn er twee stembureaus open: in het gemeentehuis en in Den Tref in Hapert. De stembureaus zijn open van 07.30 tot 21.00 uur. Bent u 70 jaar of ouder? Dan krijgt u van de gemeente Bladel een briefstempakket. Wanneer u per brief stemt, hoeft u niet naar het stemlokaal te komen. U hoeft dan ook niet iemand anders te machtigen. In de bijsluiter bij het briefstempakket wordt uitgelegd hoe stemmen per brief werkt.

Gezondheidscheck

U ontvangt, samen met uw stempas, informatie over de gezondheidscheck. Voldoet u niet aan de gezondheidscheck, dan kunt u zelf niet gaan stemmen, maar kunt u wel iemand machtigen om voor u te gaan stemmen. Voldoet u wel aan de gezondheidscheck, dan kunt u zelf gaan stemmen. Volg dan de in het stemlokaal geldende regels over afstand en hygiëne op. Kunt u de geldende regels voor het betreden van het stemlokaal niet opvolgen, dan kan de toegang u worden ontzegd of wordt u verzocht het stemlokaal te verlaten. U heeft dan niet uw stem uitgebracht. Als u het stemlokaal wilt binnengaan, bent u verplicht een mondkapje te dragen.

Stemmen bij volmacht: iemand anders gaat voor u stemmen

Bent u op de dag van de stemming niet in de gelegenheid om zelf uw stem uit te brengen, vraag dan iemand anders uw stem uit te brengen via een volmacht. Op de achterzijde van uw stempas vult u de naam in van degene (gemachtigde) die voor u gaat stemmen. De gemachtigde kan iedereen zijn die in de gemeente Bladel woont en ook een stempas heeft ontvangen voor deze verkiezing. Belangrijk is dat de gemachtigde niet meer dan drie machtigingen heeft aangenomen en de volmachtstem(men) gelijktijdig met de eigen stem uitbrengt. Het geven van de machtiging kan tot en met de dag van de stemming zelf. De kiezer die voor u gaat stemmen moet ook een kopie van een geldig identiteitsbewijs van u aan de voorzitter tonen.

U kunt ook iemand machtigen die niet in de gemeente Bladel woont maar wel een stempas heeft ontvangen voor de verkiezing van de leden van de Tweede Kamer der Staten-Generaal. De hiervoor benodigde formulieren kunt u aanvragen bij de afdeling KCC of downloaden van onze website. De schriftelijke of elektronische aanvraag moet uiterlijk vrijdag 12 maart 2021 om 17.00 uur door de gemeente zijn ontvangen. De gemachtigde ontvangt daarna het volmachtbewijs en hoeft in dat geval geen kopie van uw identiteitsbewijs aan de voorzitter te laten zien.

Meer informatie

Meer informatie over hoe de verkiezingen georganiseerd worden in de gemeente Bladel kunt u vinden op www.bladel.nl/verkiezingen. Informatie vanuit de Rijksoverheid over de verkiezingen kunt u vinden op www.elkestemtelt.nl.

 

Nieuwe vaccinatielocatie in Bladel in voorbereiding

In sporthal X-Sport Bladel komt binnenkort een vaccinatielocatie. GGD Brabant-Zuidoost (GGD BZO) richt de sporthal binnenkort in. Zodra er vaccins beschikbaar zijn, kan deze locatie open. De voorbereidingen voor open gaan zijn in volle gang. Wethouder Davy Jansen: “Op dit moment vaccineert GGD BZO in Eindhoven, Helmond en vanaf maandag 15 februari in Best. Daarnaast wordt in Bladel en Valkenswaard een vaccinatielocatie opgebouwd. GGD BZO bouwt door, ondanks het gebrek aan vaccins. Het kan dus zijn dat locaties opgebouwd zijn, maar dat er nog niet gevaccineerd wordt. Als regio staan we dan in ieder geval wel klaar zodra er meer vaccins beschikbaar zijn. Ik hoop dat we snel open kunnen in Bladel en dat ook hier mensen kunnen worden ingeënt tegen het COVID 19 virus.“

Vragen?

GGD BZO kan dankzij de aanwezigheid van meerdere vaccinatielocaties snel schakelen zodra er meer vaccins beschikbaar komen. Alles is gereed om deze dan te kunnen zetten. Heeft u nog vragen over het vaccineren? Kijk dan op www.coronavaccinatie.nl of bel 0800 - 1351. Of kijk op www.ggdbzo.nl.

 

Geen Landelijk Opschoondag in de Kempen

Wegens de coronamaatregelen wordt in de Kempengemeenten dit jaar in maart geen Landelijke Opschoondag georganiseerd.

Jaarlijks gaan we in de Kempen de lente schoon van start met gezellige opschoonacties in de buurt. Met de Afvalbingo gaan groepen de strijd aan tegen zwerfafval voor mooie prijzen. Helaas zal dat, net als veel activiteiten, dit jaar anders zijn. Om besmettingen met het coronavirus te voorkomen organiseert en faciliteert de gemeente Bladel geen opschoonactie(s) tijdens de Landelijke Opschoondag.

Natuurlijk is het erg jammer dat de Landelijke Opschoondag niet doorgaat. Later in het jaar wordt gekeken naar de mogelijkheid om eventueel in actie te komen tijdens World Cleanup Day (september). Gelukkig is het gedurende het jaar toch altijd mogelijk om zelf in actie te komen tegen zwerfaval!

Als ZAP-vrijwilliger zetten verschillende inwoners zich al in om zwerfafval in de gemeente op te ruimen. Als ZAP-vrijwilliger wordt u ondersteund door de gemeente met opschoonmaterialen en het afvoeren van het zwerfafval. Vraag naar de mogelijkheden of meld u aan via: teamschoon@deries.eu.

 

Kind en Scheiding; ondersteuning in de Kempen

Heeft u vragen over scheiden met kinderen? Dan kunt u terecht bij Centrum voor Jeugd en Gezin+ (CJG+) de Kempen.

Het project ‘Kind en Scheiding’ is gericht op inwoners die te maken hebben met een scheiding en vragen hebben hoe hier goed mee om te gaan in het belang van hun kinderen.

• U kunt kijken op www.kempengemeenten.nl/kind-en-scheiding.

• Heeft u nog vragen na het raadplegen van de website, bel dan (0497) 745 544 en maak een afspraak voor het telefonisch spreekuur (voor kinderen, ouders en omgeving: anoniem). Vanuit het spreekuur kunnen jeugd- en gezinswerkers van CJG+ met expertise op het gebied van Kind en Scheiding vragen beantwoorden.

• In het spreekuur kan met u gekeken worden of er nog iets meer nodig is, waarbij er onder andere ook een specifieke online training is ontwikkeld.

Op basis van vijf jaar ervaring van CJG+ in de Kempen is gebleken dat vraagstukken rondom scheiding vaak gepaard gaan met een zoektocht naar de juiste aanpak voor ouders. Veel voorkomende vragen bij situaties rondom scheiding zijn ‘Hoe vertellen we het de kinderen?’, ‘Mijn kind is vaak boos sinds de scheiding, hoe ga ik daar mee om?’, ‘Mijn ex stelt te weinig regels bij de kinderen, hoe ga ik daar mee om?’, ‘Hoe zijn we als ex-partners toch samen ouders?’, ‘Hoe zeg ik tegen papa dat ik wel met mama op vakantie wil?’ en ‘Mijn ouders maken ruzie waar ik bij ben, wat nu?’.

Om gebruik te maken van het spreekuur kan tijdens kantooruren naar (0497) 745 544 gebeld worden waarna een belafspraak voor het telefonisch spreekuur wordt gemaakt. Meer informatie: www.kempengemeenten.nl/kind-en-scheiding.

 

Uitnodiging Stedenbouwkundige visie Hapert

In Hapert speelt een groot aantal ontwikkelingen. Om de huidige en toekomstige ontwikkelingen goed te kunnen beoordelen en ontwikkelen, is in maart 2019 besloten om een Omgevingsvisie voor de kern Hapert op te stellen. Onderdeel van deze Omgevingsvisie is een stedenbouwkundige visie voor Hapert.

Voor het ontwikkelen van de stedenbouwkundige visie Hapert zijn de bureaus De Zwarte Hond, OD205 en Bura Urbanism gevraagd. De gebiedsvisie Hapert 2040 van het GBOH, het bestaande gemeentelijk beleid, de bestaande en toekomstige projecten in Hapert en een rondleiding door de dorpskern dienden als input.

Op 10 november 2020 hebben de drie bureaus een tussenpresentatie gehouden. Mocht u deze presentatie gemist hebben, dan kunt u deze terugkijken via ons YouTubekanaal (www.youtube.nl/gemeentebladel).

Live te volgen via YouTube

Graag willen wij de definitieve stedenbouwkundige visies van de bureaus aan u presenteren. Vanwege de verscherpte maatregelen rondom corona gebeurt dit op dinsdag 23 februari 2021 van 19.30 – 21.45 uur via een online live uitzending. U kunt deze YouTube uitzending volgen via https://youtu.be/e3V9NxdECt0.

Vragen live stellen via YouTube chat

Het is tijdens de uitzending mogelijk om vragen te stellen via de chatfunctie van YouTube! Een aantal vragen kan tijdens de live uitzending behandeld worden. Maar ook als uw vraag niet tijdens de uitzending behandeld wordt, geven wij uw vraag of opmerking door aan de stedenbouwkundige bureaus.

De bureaus beantwoorden de vragen achteraf schriftelijk. De antwoorden op deze vragen kunt u teruglezen vanaf 3 maart op www.bladel.nl.

Terugkijken

Kunt u de uitzending niet live volgen? Op www.bladel.nl zetten we de link naar de uitzending zodat u deze kunt terugkijken. Vragen stellen via de chatfunctie gaat dan helaas niet meer.

Vragen?

Heeft u verder nog vragen? Neem dan contact op met Anne-Marie van Bree via e-mail a.vanbree@bladel.nl of telefoonnummer (0497) 361 636.

 

Aanslag gemeentelijke belastingen 2021

Met dagtekening 26 februari 2021 ontvangt u weer de aanslag gemeentelijke belastingen. Het betreft hier de WOZ-beschikking, de aanslag onroerendezaakbelastingen, de aanslagen afvalstoffen- en rioolheffing 2021 en de ledigingen van de containers in 2020.

• U kunt de aanslag in tien termijnen via automatisch incasso laten afschrijven. Indien u al een machtiging heeft afgegeven, hoeft u verder niets te doen.

• Heeft u nog geen automatisch incasso? Vraag dit dan aan via de website van de gemeente Bladel (www.bladel.nl/incasso) of haal een kaartje bij het Klant Contact Centrum.

• Indien u geen gebruik maakt van automatisch incasso, blijft u in twee termijnen betalen.

Aanslagen via mijn.overheid.nl

In 2021 is er ook de mogelijkheid om de aanslag digitaal te ontvangen via mijn.overheid.nl, in plaats van per post. U kunt daarvoor veilig en gemakkelijk inloggen met uw DigiD.

Hoe ontvang ik mijn aanslag digitaal?

Om uw aanslag digitaal te ontvangen, logt u in op mijn.overheid.nl en geeft u bij ‘Instellingen’ aan dat u de aanslag van de gemeente Bladel wilt ontvangen. U ontvangt uw aanslag dan voortaan digitaal. Deze instelling kunt u altijd weer wijzigen. Hiervoor is het wel noodzakelijk dat u uw account op mijn.overheid.nl activeert en vervolgens aangeeft dat u digitale post wilt ontvangen van de gemeente Bladel. Vul hier dan ook uw e-mailadres in. Hoe u het account activeert ziet u in het filmpje op mijn.overheid.nl.

Hoe weet ik of er een nieuw bericht is?

Het is belangrijk dat u een e-mailadres opgeeft in mijn.overheid.nl. U ontvangt op dat e-mailadres een melding, zodra er een nieuw bericht voor u klaarstaat.

Als u geen gebruik maakt van automatische incasso, dan is er via mijn.overheid.nl de mogelijkheid om via IDeal de aanslag te betalen.

Taxatieverslag

Hoe de WOZ-waarde tot stand is gekomen, kunt u lezen in het taxatieverslag. Het taxatieverslag kunt u bekijken en downloaden via mijn.overheid.nl. Inwoners kunnen inloggen met DigiD. Heeft u geen DigiD? Dan kunt u het taxatieverslag aanvragen via belastingen@bladel.nl of telefonisch via (0497) 361 636.

WOZ-waarde te hoog? Neem contact op met de gemeente

Als u van mening bent dat de waarde van uw onroerende zaak te hoog is vastgesteld, kunt u contact opnemen met de gemeente. U wordt verzocht gebruik te maken van het reactieformulier WOZ-beschikking 2021 op de website www.bladel.nl/woz-portaal. Telefonisch reageren kan ook via (0497) 361 636. Hierna zal de taxateur de WOZ-waarde nogmaals beoordelen en neemt dan telefonisch contact met u op. Als er nog wat zaken moeten worden uitgezocht, kan het wat langer duren.

Het voordeel van zo’n informeel bezwaar is dat het niet lang duurt. Er zijn geen wettelijke procedures mee gemoeid waardoor u binnen zes weken al een reactie van ons kunt ontvangen. Het afhandelen van een formeel bezwaar neemt al snel maanden in beslag.

Bezwaar maken

Wilt u alsnog bezwaar maken? Schrijf uw bezwaarschrift dan zelf. Een zelf geschreven bezwaarschrift wordt net zo serieus en zorgvuldig in behandeling genomen als een bezwaarschrift dat ingediend is door een no-cure-no-pay bureau. Via de website www.bladel.nl/woz-portaal kunt u een bezwaarformulier downloaden of we sturen u op verzoek een exemplaar toe, of u schrijft zelf een brief met daarin uw grieven. Dat bezwaar moet op uiterlijk 10 april 2021 bij de gemeente binnen zijn (mocht die datum naderen, terwijl u nog wacht op de afhandeling van uw informele bezwaar, kan in overleg met de gemeente de termijn worden verlengd).

Het indienen van een bezwaarschrift schort de betalingsverplichting niet op.

In deze periode bieden veel no-cure-no-pay bureaus hun diensten aan om voor u bezwaar te maken tegen de WOZ-waarde. Wij willen u er op wijzen dat u mogelijk een financieel risico loopt als u gebruik maakt van de diensten van een no-cure-no-pay bureau. Zo bent u een vast bedrag verschuldigd van honderden euro’s als u tussentijds het bezwaar in wilt trekken. Daarnaast geeft u een machtiging af zonder einddatum waardoor het bureau meerdere jaren bezwaar kan maken zonder dat u hiervan op de hoogte bent.

De door de gemeente verstrekte kostenvergoeding aan deze bureaus worden weer meegenomen in de tariefbepaling van de onroerendezaakbelasting. Uiteindelijk worden alle belastingbetalers met deze nieuwe belastingtarieven geconfronteerd. Rechtstreeks met de gemeente in gesprek gaan over uw WOZ-waarde bespaart daarom gemeenschapsgeld.

Waarom ontvangt u als huurder van een woning een WOZ-beschikking?

Per 1 oktober 2015 geldt een puntensysteem waarbij de WOZ-waarde van de woning meetelt in de berekening van het aantal punten. Door deze wijziging in het woningwaarderingsstelsel (WWS) hebben huurders belang gekregen bij de door de gemeente vastgestelde WOZ-waarde. Als huurder van een woning hoeft u overigens géén onroerendezaakbelasting te betalen.

Tarieven gemeentelijke belastingen 2021

De tarieven staan op de achterzijde van het aanslagbiljet. De tarieven zijn door de gemeenteraad in de verordening vastgesteld. Op grond van artikel 8:2 van de Algemene wet bestuursrecht kan hiertegen geen bezwaar worden aangetekend, aangezien het hier algemene regelgeving betreft.

Vragen?

Heeft u nog vragen? Neemt u dan contact op met de medewerkers van belastingen via telefoonnummer (0497) 361 636 of stuur een e-mail naar belastingen@bladel.nl.

 

Werk in uitvoering door of in opdracht van de gemeente Bladel

Werk: Oprichten van appartementen, het Laar/Beukenbos Bladel. Het Laar is niet toegankelijk vanuit richting Bleijenhoek.

Periode: week 37-2020 t/m 40-2021

Uitvoering: Borrenbergs Bouwbedrijf B.V. (Luyksgestel).

 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met een medewerker van het Klant Contact Centrum (KCC), tel. 0497-361636.

Naar boven