Voornemen verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Halfweg – Haarlemmerstraatweg.

Onderwerp: instellen parkeerschijfzone

Nummer: X.2021.08574

Gelet op het volgende:

• Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

• De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

• Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

• Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

1. In eerste instantie:

a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;

b. het beschermen van weggebruikers en passagiers;

c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

2. In tweede instantie ook voor:

a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

• Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.

• De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.

• Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2020 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.

Overwegingen en motivatie

De ondernemers aan de Haarlemmerstraatweg, tussen de Weerenbrug en het viaduct van de A9 te Halfweg, hebben het verzoek gedaan om een deel van de Haarlemmerstraatweg aan te duiden als parkeerschijfzone (blauwe zone). Het gaat om het deel waar de parkeerstroken liggen ter hoogte van nummer 71 tot en met 79.

Er zijn drie redenen, die allemaal samenhangen met het gebruik door pakketbezorgers. Het genoemde gebied ligt ten oosten van het viaduct van de A9. PostNL is aan de westzijde daarvan gevestigd. Onderaannemers van PostNL parkeren ’s nachts hun bussen op de parkeerstrook ter hoogte van nummer 71 tot en met 79 en overdag hun personenauto’s. Daarnaast is er hinder van bussen die hier met hoge snelheid passeren. Dit leidt tot de volgende problemen.

1. Een tekort aan parkeerruimte voor klanten

De parkeerstroken en de tussenliggende bermen ter hoogte van nummer 71 tot en met 79 zijn vaak bijna of helemaal vol. Het komt voor dat klanten ver moeten lopen of zelfs helemaal geen parkeerplek vinden. Dit is nadelig voor de hier gevestigde bedrijven.

 

2. Rommel in de berm

Een deel van de hier parkerende chauffeurs ontdoet zich hier van afval, hoewel PostNL op eigen terrein faciliteiten aanbiedt.

 

3. Gevaarlijke situaties tijdens in- en uitparkeren

De chauffeurs parkeren hun privéauto aan het begin van de dienst op de rijbaan. Vervolgens zetten ze de bus aan de kant zodat ze hun privéauto op de parkeerstrook kunnen zetten. Vervolgens rijden ze met de bus weer weg om hun werk te doen.

Het ritueel vindt aan het einde van de werkdag in omgekeerde volgorde wederom plaats. De consequentie is dat er veel langer dan bij een normale parkeermanoeuvre obstakels op de weg staan. Dat leidt tot minder zicht plus achterop komend verkeer dat inhaalt. Zeker in combinatie met het veelvuldig hard rijden, levert dit verkeersgevaar op.

Door het instellen van een parkeerschijfzone zullen parkeerders t.b.v. PostNL op het terrein van PostNL of op een andere plek hun privéauto én bussen zetten en ontstaat er dus ruimte voor de klanten van de bedrijven tussen de Weerenbrug en het viaduct van de A9. Ook is de kans op rommel in de berm veel minder groot en wordt de verkeerssituatie veiliger met betrekking tot het in- en uitrijden van de parkeerstroken.

Door het instellen van een parkeerschijfzone in de Haarlemmerstraatweg bestaat er een kans op het zogenaamde waterbedeffect. Parkeerders zullen mogelijk op andere plekken gaan staan waar dat onwenselijk is, want vanwege de ingestelde parkeerverbodszone op het bedrijventerrein Polanenpark (waar PostNL is gevestigd) is het niet mogelijk om daar op of langs de rijbaan te parkeren. De gemeente onderzoekt de mogelijkheid om op de Linieweg zo’n 32 parkeervakken aan te brengen om het waterbedeffect tegen te gaan.

De maatregelen zijn conform de beleidsuitgangspunten uit de gemeentelijke Mobiliteitsvisie (wegcategoriseringsplan) en hiermee wordt beoogd de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid in de Haarlemmerstraatweg te verbeteren.

 

Maatregelen (bebording en belijning)

De parkeerschijfzone wordt ingesteld door het plaatsen van borden E10 (RVV 1990), begin parkeerschijfzone, en E11 (RVV 1990), einde parkeerschijfzone, met opdruk ‘max. 2h’ in combinatie met blauwe markering om de beschikbare parkeerruimte aan te geven conform artikel 25 (RVV 1990). De borden worden geplaatst op de volgende locaties:

• op de Haarlemmerstraatweg, iets ten oosten van huisnummer 71;

• op de Haarlemmerstraatweg, iets ten westen van huisnummer 79;

De te nemen maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2021-301-111.

 

Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):

Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

• artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

• artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;

• artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

• artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

• artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er één geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer (1d). De andere belangen die door de maatregelen worden gediend, zoals het verbeteren van de verkeersveiligheid, wegen echter zwaarder.

 

Belangenafweging

Bewoners

De maatregelen zijn in het belang van bewoners. Het parkeren wordt gereguleerd en de beschikbaarheid van de parkeerplaatsen voor bewoners zal toenemen.

Bedrijven

De maatregelen zijn in het belang van bedrijven. Het parkeren wordt gereguleerd en de beschikbaarheid van de parkeerplaatsen voor de bezoekers en klanten van de bedrijven zal toenemen.

(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor (doorgaand) gemotoriseerd verkeer.

Langzaam verkeer

De maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer. Door het reguleren van het parkeren ontstaat een rustiger en overzichtelijker straatbeeld. Dit verbetert de verkeersveiligheid voor langzaam verkeer.

Parkeerders

Door het instellen van een parkeerschijfzone worden de belangen van parkeerders licht geschaad. Door de parkeerschijfzone wordt echter de verkeerssituatie verduidelijkt en uniform.

Openbaar vervoer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer.

Nood- en hulpdiensten

De belangen van nood- en hulpdiensten worden gediend doordat er minder vaak fout geparkeerd zal worden, hetgeen de bereikbaarheid ten goede zal komen.

Algemeen belang

De maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid. Dit is in het algemeen belang.

Afweging

De maatregelen zijn in het belang van bewoners, bedrijven, langzaam verkeer en nood- en hulpdiensten. De belangen van parkeerders worden geschaad door het instellen van de parkeerschijfzone, maar omdat de gebruikers op eigen terrein kunnen parkeren worden de belangen slechts in beperkte mate geschaad.

 

Voorbereiding en overleg

Op 8 maart 2021 heeft overleg plaatsgevonden met de vertegenwoordiger van de ondernemers aan de Haarlemmerstraatweg en met de vestigingsmanager van PostNL. Hieruit blijkt dat de ondernemers allemaal dezelfde problemen benoemen: hoge snelheden, hoge parkeerdruk, gevaarlijk op straat parkeren, afval uit de daar geparkeerde auto’s in de berm. Alle partijen zijn voor het instellen van een parkeerschijfzone, dus ook Post NL. In gezamenlijk overleg is overeenstemming bereikt over een parkeerduur van maximaal 2 uur.

Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hoewel de verschillende belangen wel zoveel mogelijk in beeld zijn wordt het voorgenomen verkeersbesluit vier weken ter inzage gelegd.

Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 20-07-2021, 14-09-2021 en 23-11-2021 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.

 

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer.

 

Besluiten

In overeenstemming met de tekening met het nummer 2021-301-111, die een onderdeel is van dit besluit, zijn wij voornemens de volgende verkeersmaatregel te treffen:

1. het instellen van een parkeerschijfzone op de Haarlemmerstraatweg in Halfweg door het zonaal plaatsen van borden conform model E10 en E11 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990, zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende “begin zone” en “einde zone”, met opdruk ‘max. 2h’ op de volgende locaties:

• op de Haarlemmerstraatweg, iets ten oosten van huisnummer 71;

• op de Haarlemmerstraatweg, iets ten westen van huisnummer 79;

 

2. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 30-12-2021.

 

 

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de teammanager Vakdisciplines,

 

 

S. Sasburg

 

 

Terinzagelegging

Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00

uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.

 

Zienswijze

Belanghebbenden kunnen binnen vier weken na publicatiedatum een zienswijze indienen bij: Burgemeester en wethouders van Haarlemmermeer, Cluster Beheer en Onderhoud, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. De eventueel ingediende zienswijzen worden bij het definitieve verkeersbesluit meegewogen. Na publicatie van het definitieve verkeersbesluit is het mogelijk bezwaar te maken en een voorlopige voorziening aan te vragen.

 

Naar boven