Informatieve artikelen gemeente Bladel, week 1 - 2021

 

Brief van de burgemeester voor verenigingen

Beste inwoners,

Dit jaar is het moment om eens wat minder over de jaarcijfers, targets en doelen te praten… Het was een bizar jaar met de COVID-19 pandemie die in alle hevigheid uitbarstte. Naast de onrust die dit veroorzaakte, werd tegelijkertijd ons sociale leven lam gelegd. Evenementen werden afgelast, thuiswerken waar mogelijk werd de norm, kinderen kregen thuis onderwijs, boodschappen werden steeds meer bezorgd en bezoek aan opa en/of oma kreeg een nieuwe betekenis; vanachter het raam zwaaien of bellen. Vanzelfsprekend is er gezien de opgelegde lockdown ook geen nieuwjaarsreceptie. Tóch wil ik u iets meegeven via deze column.

Hoewel het aantal fysieke ontmoetingen, dat ik had met de Blaalse samenleving, enorm omlaag ging in aantal, kregen de contacten die ik wél had meer aandacht. Fysieke contacten kregen dus een kwalitatieve impuls. Het ambt van burgemeester is er een die veel rollen omvat. Vooral de formele rollen zijn voor u het meest zichtbaar en herkenbaar. Het gebrek aan de fysieke ontmoetingen met u, heeft mij ook doen beseffen dat de hoofdfunctie van het ambt juist het informeel sociaal verbinden is; tussen de verschillende groepen en groeperingen in onze gemeente en regio. De rest is, in het juiste perspectief bezien, in feite bijzaak.

Op 11 jarige leeftijd begon ik met handboogschieten bij de Wouwse handboogschutterij “L’Union Fait la Force”, en moest ik laatst nog denken aan die verenigingsnaam die letterlijk vertaald betekent “eenheid maakt kracht”. Dat motto “samen kunnen we elk karwei klaren”, is waar ik nog steeds in geloof en de onderlinge verbondenheid is wat me in de Kempen dan ook zo erg aanspreekt.

Nu dat sociaal verbinden juist zo onder druk staat, realiseren we ons ook zo goed wat we missen en waar we weer enorm op moeten inzetten als de pandemie voorbij is. Daarom ben ik zo trots dat verenigingen de mogelijkheden opzoeken om de band tussen de leden in stand te houden. Ook proberen carnavalsverenigingen met een alternatief programma te komen, zonder dat er sprake is van een evenement. Maar met een alternatief programma binnen de geldende regels zijn we nu blij. Ook al is het moeilijk, we proberen er nog steeds wat van te maken. We mogen simpelweg de pandemie niet misbruiken als excuus om onze identiteit, die deels tot uiting komt in tradities en evenementen, te beëindigen. We hebben een vitale samenleving die wel tegen een stootje kan.

En toch maak ik me een beetje zorgen. De huidige situatie maakt dat veel werkzaamheden nu zonder sociale interactie en op de automatische piloot gaan; de zogenoemde overlevingsstand. Heel verklaarbaar, net zoals we waarschijnlijk proberen de sociale en financiële verliezen in te halen wanneer de pandemie voorbij is. Omdat financiële doelstellingen vaak harder om aandacht vragen dan de sociale opgave, is de kans groot dat het gebrek aan sociale interactie nog langer voortduurt dan strikt noodzakelijk.

De naam van de Blaalse handboogschutterij “Ontspanning na arbeid (ONA)”, daar waar ik nu lid van ben, refereert aan de goede Kempische arbeidsethos die er sinds decennia hier heerst. Die mentaliteit van “Eerst het werk en dan het meisje” heeft ons groot gemaakt. Daar mogen we trots op zijn. De samenleving is echter in de loop van de jaren sterk veranderd en niet alles is meer vanzelfsprekend. Een herstart zonder tijd voor sociale interactie zou daarom mijn inziens een verkeerde herstart zijn. Want zonder sociale interactie geen onderlinge verbinding met de collectieve waarde waarvoor wij staan in de Brainport regio. En dat is nu iets wat ons juist zo onderscheidt van andere regio’s. Te waardevol dus om te verliezen. Samen zijn we hier nog steeds meer dan de som der afzonderlijke delen.

Vandaar dat ik zat te broeden op een “eigen” routekaart voor de Blaalse samenleving, één die we kunnen gebruiken in onze gemeente die zo rijk is aan verenigingen en samenwerkingsverbanden. Want als de pandemie dadelijk voorbij is, en dat moment komt er echt, wat gebeurt er dan? Dan kan een routekaart ons helpen focussen waar we eerst de accenten op moeten leggen. Laten we ervoor waken dat na een lange periode van sociale onthouding in verenigingsverband we de fout maken om de talrijkere fysieke contacten te weinig invulling te geven.

Ik roep dan ook de voorzitters van de verenigingen en de samenwerkingsverbanden op om bij de herstart van het sociale leven dit goed te faciliteren. Zorg voor wat extra’s bij de koffie en geef ruimte om los van de verenigingsactiviteit de sociale interactie weer op te bouwen. Al mag het clubgebouw open, het hervatten van de competities kan nog wel even duren. Ruimte om elkaar weer even te spreken, te vragen hoe de periode is beleefd, wat er thuis is gebeurd in afgelopen periode… dat moet ook een plek krijgen. Juist als daarvoor plaats is, biedt de vereniging en het samenwerkingsverband meerwaarde en behoudt het ook na een moeilijke periode vitaliteit. Want De Kempen is groot geworden via vitale verenigingen en samenwerkingsverbanden. Dat DNA is waar het ons echt om gaat. Laten we dit koesteren, want dat is waar we het voor doen. Zo gaan we vol vertrouwen 2021 tegemoet. Ik wens u komend jaar goede gezondheid en veel geluk toe.

Met vriendelijke groet,

Remco Bosma

 

Inzameling kerstbomen 2020-2021

Evenals voorgaande jaren worden de kerstbomen in Hapert, Hoogeloon en Netersel weer centraal ingezameld, afgevoerd, versnipperd en gecomposteerd. De inwoners van deze dorpen kunnen hun kerstboom gratis inleveren op maandag 11 januari 2021 vanaf 12.00 uur en op dinsdag 12 januari 2021 tot 12.00 uur.

Na deze tijd worden de bomen afgevoerd. Zorg dus dat u uw boom op tijd inlevert!

Op de volgende plaatsen worden dranghekken geplaatst waar de kerstbomen worden ingezameld:

Hapert: nabij gemeenschapshuis “den Tref”

Hoogeloon: Valensplein

Netersel: Carolus Simplexplein (tegenover café “d’n Driesprong”).

In Casteren worden kerstbomen op zaterdag 9 januari 2021 tussen 09.00 en 17.00 uur aan huis opgehaald door carnavalsgroep “’t Zooike”. Zij vragen daarvoor een vergoeding van € 1,00 per boom.

Voor de inwoners die van die inzameling geen gebruik willen/kunnen maken, bestaat de mogelijkheid om de kerstboom gratis in te leveren op het pleintje voor café “d’n Bels” (tegenover de kerk) op maandag 11 januari 2021 vanaf 12.00 uur en op dinsdag 12 januari 2021 tot 12.00 uur.

In Bladel ziet Scouting Bladel, i.v.m. de coronamaatregelen, dit jaar af van de traditionele kerstboomverbranding. In plaats daarvan organiseert de scouting een kerstboominzameling op zaterdag 9 januari 2021 tussen 8.00 en 16.00 uur. Als u wilt dat uw kerstboom wordt opgehaald, dan kunt u dat aanmelden via: www.scoutingbladel.nl/kerstboom. Als tegemoetkoming in de kosten wordt een vergoeding gevraagd van € 1,00 per boom.

Voor de inwoners die van die inzameling geen gebruik willen/kunnen maken, bestaat de mogelijkheid om de kerstboom gratis in te leveren op de Markt in Bladel op maandag 11 januari 2021 vanaf 12.00 uur en op dinsdag 12 januari 2021 tot 12.00 uur.

 

Aanvraagperiode subsidie muzikale en culturele vorming opent binnenkort

Aanvragen indienen in de periode van 1 februari tot en met 1 juni 2021

De gemeente Bladel kiest ervoor om niet de instelling te subsidiëren die muzikale en culturele vorming aanbiedt, maar uitsluitend de leerling die er gebruik van maakt. Voor leerlingen uit de gemeente Bladel betekent dit dat zij zelf afspraken moeten maken met een docent voor muziek, zang of dans.

Subsidiemogelijkheden

Deelnemers aan muzikale en culturele vorming, die tussen 6 en 21 jaar oud zijn en in de gemeente Bladel wonen, kunnen bij de gemeente subsidie aanvragen voor het volgen van cursussen. Het is mogelijk dat meerdere facturen worden ingediend. Het maximale bedrag blijft echter gelden.

De subsidie bedraagt 50% van het lesgeld met een maximum van € 434,00 per cursusjaar. De totale uitgaven van deze subsidie zijn aan een limiet gebonden. Als het totaal aan aanvragen de limiet overschrijdt, dan wordt de totale subsidie verdeeld over alle aanvragers. Het bedrag per aanvrager valt in deze situatie enigszins lager uit.

Controleer of uw docent op de docentenlijst staat

Om die reden hanteren we een aantal voorwaarden waaraan docenten moeten voldoen. Alleen voor lessen bij docenten op deze lijst komt u in aanmerking voor subsidie. Uiteraard maakt elke deelnemer zelf de keuze voor een bepaalde docent, maar een deelnemer komt alleen in aanmerking voor subsidie als de cursus wordt gevolgd bij één van de docenten die op de overzichtslijst staan vermeld. Zo kunnen we het kwaliteitsniveau waarborgen. De overzichtslijst kunt u vinden op www.bladel.nl/muzieksubsidie.

Aanvraagformulier

Voor deze individuele subsidiëring van deelname aan muzikale en culturele vorming zijn nadere regels vastgesteld. Deze nadere regels en het aanvraagformulier kunt u downloaden via de website: www.bladel.nl/muzieksubsidie of opvragen bij het KCC in het gemeentehuis. U kunt het aanvraagformulier ook digitaal invullen met DigiD.

Periode om aanvragen in te dienen

De termijn voor het indienen van de subsidieaanvraag loopt van 1 februari tot en met 1 juni van het lopende cursusjaar. De regeling bepaalt dat deze periode strikt gehanteerd moet worden door de gemeente. Aanvragen die te vroeg of te laat binnenkomen, worden afgewezen.

 

Resultaten onderzoek inwonerspanel veehouderij

In het voorjaar is een onderzoek uitgevoerd naar de beleving van de lokale veehouderijsector binnen het inwonerspanel. Alle resultaten vindt u terug in het rapport dat u kunt vinden via www.inwonerspanelbladel.nl. De gemeente gaat met de aandachtspunten aan de slag.

Enkele resultaten

Er zijn 583 complete vragenlijsten ingevuld, een respons van 66%. Slechts 16% van de respondenten woont in het buitengebied. Gemiddeld krijgt de Bladelse veehouderijsector als waardering een 6,4, waarbij bewoners van het buitengebied een veel hoger cijfer geven (7,7) dan bewoners binnen de kom (6,1). Vier op de tien respondenten gaf aan dat het beeld van de veehouderij negatiever geworden is sinds 2010. Ook hier is het signaal uit het buitengebied anders; het beeld is voor hen juist positiever geworden.

Ook deelnemen aan het inwonerspanel?

De gemeente Bladel wil voor haar inwoners een fijn woon- en leefklimaat. Daarom hoort de gemeente graag wat u belangrijk vindt in uw omgeving. Daarbij is het goed dat zoveel mogelijk verschillende mensen uit alle kernen van de gemeente laten weten hoe ze over bepaalde onderwerpen denken. Dat kan bijvoorbeeld gaan over veiligheid, verkeer, gemeentelijke dienstverlening of duurzaamheid. Het inwonerspanel is een middel om de meningen per onderwerp te peilen en deze te gebruiken bij het maken van nieuw beleid en bij de besluitvorming. Iedere inwoner van onze gemeente (vanaf 16 jaar) kan meedoen aan het inwonerspanel.

Meedoen aan het inwonerspanel is eenvoudig. Kijk hiervoor op www.inwonerspanelbladel.nl.

Informatieavond ontwerp gebied Groene Long op woensdag 13 januari 2021

De initiatiefnemers van De Groene Long, de klankbordgroep van omwonenden en de gemeente werken aan een ontwerp voor het gebied De Groene Long. KruitKok Landschapsarchitecten ondersteunt hen hierbij. Het resultaat is een conceptontwerp waarop te zien is hoe het gebied eruit komt te zien. Dit wordt digitaal gepresenteerd op 13 januari aanstaande. Daarna staat het tot en met 26 januari open voor reacties.

De link naar de uitzending vindt u op de Facebook– en YouTubepagina van de gemeente Bladel (zoek op Facebook en YouTube naar Gemeente Bladel). Voor het volgen van de uitzending heeft u een internetverbinding en computer, laptop, tablet of mobiele telefoon nodig. U kunt de uitzending ook op een later moment terugkijken.

Datum uitzending: woensdag 13 januari 2021.

Tijd: vanaf 19.30 uur (het is handig om 19.15 uur de stream al aan te zetten).

Locatie: digitale interactieve uitzending via de Facebook– en YouTubepagina van de gemeente Bladel.

Facebook: www.facebook.com/gemeenteBladel

YouTube: www.youtube.com/gemeenteBladel

De initiatiefnemers praten u bij over de stand van zaken. Esther Kruit, van KruitKok Landschapsarchitecten, vertelt meer over het ontwerp voor het gebied.

Reactie mogelijk op ontwerp gebied

Wilt u naderhand het ontwerp nog eens zelf bekijken en hierop uw reactie geven? Dan kan dit vanaf 13 januari via www.groenelongbladel.nl. Doet u dit liever niet digitaal? Dan kunt u het ontwerp ook op papier inzien bij de receptie van het gemeentehuis (Markt 21 in Bladel) en een schriftelijke reactie achterlaten. Maak hiervoor een afspraak. U kunt via onderstaande e-mailadressen ook contact opnemen met de verschillende initiatiefnemers.

Vervolg

Na 26 januari worden alle reacties verwerkt en hoort u wat ermee wordt gedaan. De gemeenteraad bespreekt het definitieve ontwerp voor op 1 maart. Op 25 maart neemt de gemeenteraad een besluit over het definitieve gebiedsontwerp. Als de gemeenteraad positief besluit op het ontwerp dan start de uitvoering in het voorjaar van 2021.

Heeft u vragen, tips, wilt u op de hoogte blijven en/of uzelf aanmelden als vrijwilliger? Neem dan contact op met:

• Claudia Rieswijk, projectleider van de gemeente Bladel via groenelong@bladel.nl of 0497 - 361 636.

• Femmes van Limpt van de Stichting Het Groene Goud via info@tuinderijhetgroenegoud.nl

• Toon Hendriks van de Stichting Vrienden van de Kinderboerderij Bladel via kinderboerderijbladel@hotmail.com

• Wil Broos van het Pius X-college via w.broos@piusx-college.nl

• Judith Jansen van de Klankbordgroep van omwonenden via klankbordgroepdegroenelong@gmail.com

 

Werk in uitvoering door of in opdracht van de gemeente Bladel

Werk: Vervangen van bomen, Kranenberg Casteren, De Hoeve Netersel. De weg is tijdens deze periode afgesloten, er is een omleidingsroute ingesteld.

Periode: week 2 t/m week 5-2021

Uitvoering: Idverde Realisatie BV ( Veldhoven)

 

Werk: Oprichten van appartementen, het Laar/Beukenbos Bladel. Het Laar is niet toegankelijk vanuit richting Bleijenhoek.

Periode: week 37-2020 t/m 40-2021

Uitvoering: Borrenbergs Bouwbedrijf B.V. (Luyksgestel).

 

 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met een medewerker van het Klant Contact Centrum (KCC), tel. 0497-361636.

Naar boven