Verkeersbesluit Maasboulevard

Kenmerk: 21BW000540

 

 

Burgemeester en Wethouders van Schiedam,

  •  

Gelet op:

 

  • artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;

  • de maatregel wordt genomen op basis van de belangen van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 (later te noemen WVW 1994);

  • In het algemeen belang van het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daarvoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 12 onder a van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW), dat het plaatsen of verwijderen van borden model E1 Zone, E1 einde zone, E6, E4 met onderbord, E8 van Bijlage 1 van het Regelement verkeersregels en Verkeerstekens (hierna: RVV 1990) moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie Rijnmond.

 

  •  

  • Overwegende dat:

  •  

  • dit verkeersbesluit een uitbreiding is op het op 17 juli 2013, Staatscourant 2013, 20550 gepubliceerde verkeersbesluit;

  • de Maasboulevard en de Jachthavenlaan, op onder andere, dagen met mooi weer, veel gebruikt wordt om te recreëren, in welke vorm dan ook;

  • veel bezoekers met de auto of de fiets komen;

  • er reeds maatregelen zijn genomen ( drempels en fietsvoorzieningen) om de veiligheid te verbeteren ;

  • door het parkeergedrag van bezoekers, aan de Maasboulevard en de Jachthavenlaan nog steeds onveilige situaties ontstaan;

  • door het ontbreken van parkeerregulatie, de doorstroming en de veiligheid van weggebruikers niet voldoende worden beschermd, omdat er zowel links als recht van de weg wordt geparkeerd;

  • het hierdoor wenselijk is het parkeren op de gehele Jachthavenlaan,de Maasboulevard langs het water en het weggedeelte tussen het Hoofdplein en de Havendijk te verbieden;

  • door het aangeven van parkeervakken, het alleen toegestaan is om op de tot parkeren bestemde weggedeelten (de parkeervakken) te parkeren;

  • er behoefte is om voor weggebruikers met een beperkte mobiliteit, gehandicapten- parkeerplaatsen te realiseren;

  • er op verschillende plaatsen op de Maasboulevard en de Jachthavenlaan, totaal vijf plaatsen worden gerealiseerd;

  • buiten deze plaatsen het is toegestaan, met een gehandicaptenkaart en een parkeerschijf maximaal 3 uren achtereen te parkeren;

  • de toegankelijkheid van deze doelgroep hiermee gewaarborgd is;

  • er op de Jachthavenlaan een voorziening is voor de brandweer, om in geval van een calamiteit op het water, met een in de Jachthaven gelegen hulpverleningsvaartuig, direct uit te kunnen rukken;

  • hiervoor een plaats is gereserveerd;

  • het vrijhouden van deze plaats op vrijwillige basis was;

  • deze plaats wordt voorzien van verkeersborden, waardoor alleen herkenbare brandweervoertuigen hier mogen parkeren;

  • hierdoor, in geval van een calamiteit, altijd een vrije plaats ter beschikking is;

  • om de beschikbare ruimte op de genoemde wegen maximaal te benutten, er dwars op de rijbaan 16 parkeerplaatsen worden aangelegd;

  • teneinde het veilig in- en uitrijden mogelijk ter maken, dezer alleen toegankelijk zijn voor personenauto’s;

  • door deze maatregel het zicht op de weg in stand wordt gehouden waardoor de veiligheid wordt verbeterd.

  •  

  • Nemen, gelet op het voorgaande, het volgende

  •  

Besluit:

  • Het instellen van een parkeerverbod zone op de Jachthavenlaan, de Maasboulevard evenwijdig langs het water en het weggedeelte Maasboulevard tussen de Havendijk en het Hoofdplein, door middel van borden conform model E1 (zone) en E1 (zone) einde zone van bijlage 1 van het RVV 1990;

  • de aanleg van een groot aantal parkeerplaatsen, aangeduid met parkeervakken om binnen dit aangeduide gebied, het parkeren mogelijk te maken;

  • de aanleg van vijf gehandicaptenparkeerplaatsen verdeeld over de genoemde wegen, voorzien van borden conform model E6 van bijlage 1 van het RVV 1990, voorzien van een wit kruis om de plaats en status van de parkeerplaats, te benadrukken;

  • de aanleg van 16 parkeerplaatsen, bestemd voor alleen auto’s, dwars op de rijrichting van de rijbaan, aangeduid door middel van bord E8 van bijlage 1 van het RVV 1990;

  • de aanleg van een brandweer opstelplaats op de Jachthavenlaan, door middel van plaatsing van bord conform model E4 van bijlage 1 van het RVV 1990, met onderbord “ herkenbaar brandweervoertuig “

  •  

  •  

Bezwaar:

  • Tegen dit besluit kan iedere belanghebbende op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na de dag van openbare kennisgeving een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Schiedam, Postbus 1501, 3100 EA Schiedam, onder vermelding van ‘bezwaarschrift’. Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en tenminste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar bevatten.

  •  

  • Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Degenen die een bezwaarschrift hebben ingediend kunnen, indien er sprake is van spoedeisend belang, tevens op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht, bij de president van de Arrondissementsrechtbank Rotterdam , sector bestuursrecht, Postbus 50950, 3007 BL Rotterdam, vragen een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven.

  •  

  • burgemeester en wethouders van Schiedam,

  • namens dezen,

  • teammanager Ruimtelijke Ontwikkeling en Beleid

  •  

  •  

  • mr. P.J. Dullaart

  •  

  •  

Naar boven