Gemeenteblad van Amsterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2021, 353667 | beleidsregel |
Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2021, 353667 | beleidsregel |
Besluit Beleidsregels terrassen en terrasuitbreidingen winterseizoen 2021/2022
De burgemeester van Amsterdam,
Gelet op artikel 3.8, 3.11, 3.14 en 3.17 van de Algemene plaatselijke verordening Amsterdam,
Dat de burgemeester bevoegd is te beslissen op aanvragen voor een exploitatievergunning voor een horecabedrijf, inclusief het ingebruiknemen van de weg ten behoeve van het exploiteren van een terras,
Brengt ter algemene kennis dat zij op 30 september 2021 heeft besloten:
Beleidsregels terrassen en terrasuitbreidingen winterseizoen 2021/2022
Op dit moment kunnen horecaondernemers op basis van de Beleidsregels tijdelijke terrasuitbreidingen zomerseizoen 2021 gebruik maken van ruimere terrassen. Dit zomerseizoen eindigt op 1 november 2021. Hoewel vanaf 25 september 2021 de 1,5 meter regel is losgelaten, kan een nieuwe golf van besmettingen en/of voortzetting van de beperkende maatregelen niet worden uitgesloten. De negatieve gevolgen voor de bedrijfsvoering van horecaondernemers na anderhalf jaar van beperkingen zijn nog niet voorbij. Tegelijk is er behoefte onder Amsterdammers om elkaar buiten en veilig te ontmoeten.
De huidige beperkingen, het feit dat ondernemers van eerdere verruimingen slechts beperkt gebruik hebben kunnen maken, de grote onzekerheid omtrent de komende maanden en het rampzalige jaar voor horeca ondernemers zijn aanleiding om nog opnieuw een seizoen de tijdelijke verruiming van terrassen toe te staan.
Hierbij wordt op voorhand uitdrukkelijk vermeld dat de verruimingen ten aanzien van terrassen nog steeds tijdelijk zijn, en alleen worden toegestaan vanwege de uitzonderlijke situatie door de (gevolgen van) de covid-19 pandemie. De tijdelijke beleidsregels gaan – daar waar ze afwijken van het reguliere terrassenbeleid – tijdelijk voor op de reguliere beleidsregels voor terrassen, maar genereren geen aanspraken onder de reguliere beleidsregels ten aanzien van de omvang en locatie van een terras.
Deze beleidsregels zijn gebaseerd op de Beleidsregels tijdelijke terrasuitbreidingen zomerseizoen 2021 en de Beleidsregels terrassen en terrasuitbreidingen winterseizoen 2020/2021. Hoewel de 1,5 meter nu is losgelaten, blijven voor de terrasuitbreidingen de meetmethodes gelden zoals in de bijlage van deze regels is opgenomen.
Inzet hierin is dat de regulier vergunde terrassen die in de zomer gevoerd mogen worden ook in de winter toegestaan zijn en dat daarnaast ook uitbreidingen mogelijk blijven. Ook worden de sluitingstijden van de terrassen meer uniform gemaakt en op sommige plekken verruimd.
Deze tijdelijke beleidsregels gelden verder ook voor de bestaande regulier vergunde terrassen zonder uitbreiding.
Als het gebruik van een of meerdere terrassen toch leidt tot knelpunten in de openbare ruimte en/of een onevenredige aantasting van het woon- en leefklimaat dan kan dit leiden tot intrekking van de op grond van deze beleidsregels verleende tijdelijke toestemmingen. De annexen kunnen dan – per individueel besluit – ingetrokken worden.
Bij de exploitatie van een (verruimd) terras zal de ondernemer de voorschriften die op grond van de Wet publieke gezondheid en de Tijdelijke regeling maatregelen Covid-19 in acht moeten nemen. Naast de reguliere mogelijkheden tot handhaving van de voorschriften verbonden aan een – al dan niet tijdelijke – exploitatievergunning kan de burgemeester op grond van artikel 174 lid 2 Gemeentewet en de Wet publieke gezondheid bevelen geven om de gezondheid te beschermen.
Voor terrassen geldt dat het exploiteren daarvan verboden is zonder vergunning. Zie artikel 3.17 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Dit is een vergunning voor de exploitatie van een horecabedrijf en deze kan door de burgemeester worden verleend (artikel 3.8 APV). De voorzitters van de stadsdelen zijn bevoegd om deze vergunningen namens de burgemeester te verlenen.
Voor het voeren van het zomerterras in de winter en voor het tijdelijk vergroten van een terras zou, normaal gesproken, een wijziging van een bestaande vergunning moeten plaatsvinden of een nieuwe vergunning moeten worden verleend. Dat neemt echter veel tijd in beslag en is zeer arbeidsintensief. Besloten is dus ook nu weer te kiezen voor een tijdelijke annex op de bestaande exploitatievergunning waarbij wel een individuele toets nodig is. Hierdoor blijven snelheid in het beoordelen van het verzoek en maatwerk voldoende gewaarborgd. Alle regelgeving die van toepassing is op de bestaande exploitatievergunning blijven ook van kracht behalve als er in deze beleidsregels een uitzondering op is gemaakt.
Op grond van artikel 3.8, 3.11 en 3.17 van de APV is de burgemeester de bevoegdheid toegekend te beslissen op aanvragen om een exploitatievergunning voor een horecabedrijf en het bijbehorende terras op basis van een aantal criteria. Bij de invulling van de beleidsregels worden deze criteria eveneens gewogen. Deze zijn:
Aan de bestaande exploitatievergunningen zijn voor het exploiteren van een terras voorschriften verbonden. Voor zover in deze beleidsregels of in de tijdelijke wijziging van de exploitatievergunning geen afwijkende regels of voorschriften zijn opgenomen gelden de bestaande voorschriften. Bij nieuwe terrassen worden ook de reguliere terrasvoorschriften in de annex opgenomen.
Tussentijdse wijziging van de Beleidsregels Tijdelijke Terrasuitbreiding is mogelijk. Aanpassing en intrekking van de annex is ook mogelijk: het verloop van de pandemie is grillig en kan aanleiding zijn voor gewijzigde inzichten. Als blijkt dat de claim op de openbare ruimte van andere, geprioriteerde gebruikers toeneemt kan dat gevolgen hebben voor de beleidsregels en de op basis daarvan afgegeven toestemmingen.
3. Verruiming naar type tijdelijke locaties
Verruiming kan worden toegestaan op de volgende locaties (onderstaande opsomming is niet limitatief):
Langs kades en aan de overzijde van de weg: (gesplitste) terrassen en eventueel pontons/dekschuiten (omdat ook het verkeer te water weer zal toenemen zijn de mogelijkheden op dit punt zeer beperkt, zie bijlage voor verdere invulling); indien de verkeerssituatie een veilige oversteek van- en naar de horecagelegenheid toelaat;
Parkeervakken: terras op parkeervak; wanneer de parkeerdruk dit toe laat. Dit is in beginsel alleen mogelijk met een parkeerdruk lager dan 90%, is de parkeerdruk hoger dan 90 % dan kan de stadsdeelvoorzitter besluiten toch een uitbreiding toe te staan vanwege bijzonderheden in de situatie. Zo’n bijzonderheid kan zijn dat een (uitbreiding van een) terras verder nergens mogelijk is.
Tijdelijke uitbreidingen zijn niet toegestaan op de volgende locaties:
4. Verruiming in gebruik van het tijdelijke terras
Bij alcoholschenkende horecabedrijven wordt afwijking van de alcoholwetvergunning voor tijdelijk verruimde terrassen gedoogd. (Voor het overige gelden de voorschriften van de Alcoholwet onverkort voor de terrasuitbreiding). Het schenken van alcohol op terrassen bij horecabedrijven zonder drank- en horecavergunning wordt niet toegestaan, ook niet als zij deelnemen aan een gezamenlijk terras.
Sommige bestemmingsplannen laten de bestemmingen van gronden waar een verruimd terras op zal komen te liggen het gebruik van de gronden als terras niet toe. Gedurende de periode dat de Beleidsregels Tijdelijke Terrassen van toepassing zijn kan eventuele strijdigheid met het bestemmingsplan worden gedoogd.
5. Voorwaarden voor de ondernemer
De ondernemer moet te allen tijde voldoen aan landelijke wetgeving en de regels omschreven in de Wet publieke gezondheid, de Tijdelijke regeling maatregelen Covid-19 en/of nieuwe wet- en regelgeving op het gebied van Covid-19 van het Rijk, de Veiligheidsregio en/of de gemeente. Dit betekent ook dat een ondernemer er te allen tijde rekening mee moet houden dat een verleende toestemming tussentijds kan worden gewijzigd of ingetrokken als de ontwikkeling van de pandemie en/of de maatregelen ter bestrijding daarvan daartoe aanleiding geven.
Bij het opstellen van het verzoek voor het voeren van een zomer- als winterterras en een terrasuitbreiding moet de ondernemer rekening houden met voldoende vrije doorloopruimte langs terrassen, de bereikbaarheid van de stad als geheel, de toegankelijkheid van de openbare ruimte en de volksgezondheid. Ook nu de ‘anderhalvemeterregel’ is losgelaten, blijft de maatvoering van de terrassen zoals aangegeven op de annex. Dit kan niet leiden tot een grotere omvang van het terras dan op basis van deze en eerdere versies van de tijdelijke beleidsregels mogelijk is. Op nieuwe of gewijzigde aanvragen blijft de rekenmethode zoals opgenomen in de bijlage van toepassing.
Voor de sluitingstijden van de terrassen (zowel de reguliere als de uitgebreide terrassen) geldt het volgende:
In Nieuw-West wordt de sluitingstijd ingeperkt van 24.00 uur naar 22.00 uur. Reden hiervoor is dat rondom bestaande en in de zomer uitgebreide terrassen in Nieuw-West hebben gezorgd voor veiligheidsproblemen en overlast. Om de extra terrasuitbreidingen toch mogelijk te blijven maken in het stadsdeel, worden de openingstijden van alle terrassen in Nieuw-West ingeperkt tot 22.00 uur.
Gezamenlijke uitbreiding van in de nabijheid van elkaar gelegen terrassen is mogelijk, waarbij steeds duidelijk moet zijn welke vergunninghouder voor welk deel van het terras verantwoordelijk is en er een plan is waaruit de instemming van alle omliggende terrasuitbaters (of horecaexploitanten) blijkt. Onderlinge afspraken van de ondernemers kunnen bij het verzoek worden toegevoegd, maar alle deelnemende horecaexploitanten krijgen bij inwilliging van een verzoek een eigen annex op hun vergunning.
Voor gezamenlijke terrassen geldt dat er altijd één persoon is die moet kunnen worden aangesproken op het reguleren van gezamenlijke aandachtspunten, zoals het voldoende gescheiden houden van de separaat vergunde delen van het ‘gezamenlijke’ terrassen en het voorkomen van rijvorming. Tevens dient er een telefoonnummer bekend gemaakt en beschikbaar te zijn waar omwonenden terecht kunnen met vragen en klachten.
Verruiming van de bestaande vergunning m.b.t. de openingstijden is niet toegestaan; de stadsdeelvoorzitter is bevoegd om, als de omstandigheden daartoe aanleiding geven, aan de toestemming voor de uitbreiding van een terras andere, minder ruime sluitingstijden te verbinden die moeten worden nageleefd bij de exploitatie van het uitgebreide terras (artikel 3.14, tweede lid, artikel 3.15, eerste lid, APV).
6. Het verzoek tot uitbreiding van het terras
Van de indiener van een nieuwe of gewijzigde aanvraag wordt gevraagd zo exact mogelijk aan te geven wat de plek en de maatvoering van het aangevraagde terras is. Verder wordt de ondernemer verzocht om te beschrijven hoe hij overleg heeft gevoerd met omwonenden en ondernemers in de directe omgevingen eventuele andere betrokkenen, wat daarvan het resultaat is en hoe hij van plan is om aan de vereisten te gaan voldoen. Verdere informatie en instructies zijn te vinden op Amsterdam.nl.
Bij het beoordelen van verzoeken tot uitbreiding zal de voorzitter naast de bijzondere regels uit dit kader ook steeds kijken naar de belangen die op basis van de APV een rol spelen bij het verlenen van vergunningen voor de exploitatie van horecagelegenheden en terrassen. Hij kan daarbij ook een afweging van belangen maken op basis waarvan hij geen toestemming verleend voor een verlenging.
De gemeente zet zich actief in om in situaties waar knelpunten over terrassen ontstaan oplossingsgericht te bemiddelen. De bestaande mogelijkheden om overlastmeldingen in te dienen of bezwaar aan te tekenen tegen besluiten annexen te verlengen of te verlenen op basis van de tijdelijke beleidsregels blijven uiteraard bestaan.
De besluiten tijdelijke toestemming (annexen) kunnen op grond van artikel 1.7 APV worden ingetrokken of gewijzigd in geval van onevenredige overlast, knelpunten in de openbare ruimte, nieuwe maatregelen in het kader van de bestrijding van de pandemie of herhaalde overtreding van de coronamaatregelen.
Menukaart Openbare ruimte als leidraad
De menukaart Tijdelijke Maatregelen Openbare Ruimte door het College vastgesteld op 8 mei 2020 geldt als leidraad bij de afweging die de voorzitter maakt wanneer hij een verzoek ter instemming krijgt voorgelegd en bij eventuele toekomstige wijzigingen van dit kader.
Indien er twijfel is over de benodigde doorloopruimte in een situatie óf het een zeer drukke voetgangersroute betreft waardoor méér voetgangersruimte nodig is, wordt de benodigde vrije doorloopruimte door het bestuur vastgesteld met behulp van advies van directie V&OR. Daarbij wordt de meetwijze gehanteerd zoals hieronder beschreven. Deze meetwijze is gebaseerd op advies van het CROW:
Daarbij moet de 150 cm afstand tot anderen onder alle omstandigheden gewaarborgd zijn. Bij terrassen waarbij de stoelen verplaatsbaar zijn en niet gegarandeerd kan worden wáár mensen de stoel plaatsen of in welke zitrichting, wordt gemeten vanaf de grens van het terras. Bij gevelbanken waarbij de terraszitters vast langs de gevel zitten is minder vrije doorloopruimte nodig omdat gemeten wordt vanaf de mond van de ‘gevelbankzitter’.
In de drie meest voorkomende situaties betekent dit dat de volgende minimummaten voor de vrije doorloop gehanteerd worden langs een terras:
Een gevelbank aan één zijde van het trottoir of de voetgangersruimte waar terraszitters ‘vast’ langs de gevelkant zitten: minimaal 300 cm vrije doorloopruimte, gemeten vanaf de grens van de gevelbankzone tot en met de trottoirband of tot aan een obstakel. Dit gaat uit van een standaard gevelbankzone van minimaal 90 cm diep, waarbij de mond van de gevelbankzitter zich bevindt op +/- 30 cm vanaf de gevel.
Het wordt toegestaan ten behoeve van terrassen (zowel bestaande als tijdelijke terrassen) terrasschermen te plaatsen, onder de volgende voorwaarden:
Een terrasscherm wordt gezien als een object waarvan passanten 6o cm afstand moeten kunnen houden (de ‘manoeuvreerruimte’), net zoals dat geldt bij muren, fietsenrekken, geparkeerde auto’s, etc. Als een scherm het terras scheidt van de passanten, hanteren we een minimale vrije doorloopruimte van 270 cm (60 cm + 150cm + 60 cm), gemeten vanaf het terrasscherm tot en met de trottoirband of tot aan een obstakel. Deze maatvoering -die alléén geldt voor situaties waarbij terrasschermen worden toegepast met voldoende hoogte (zie onderstaand)- is een uitzondering op de algemene stelregel uit de Menukaart (minimaal 300 cm vrije doorloopruimte langs een terras).
Om de toegankelijkheid en doorgang voor nood- en hulpdiensten te garanderen moet er altijd, ook als er sprake is van terrasschermen, een vrije ruimte beschikbaar blijven langs het terras van minimaal 3 meter. Dat zal in straten over het algemeen de reguliere rijbaan zijn, zo lang deze wordt vrijgehouden van terrassen. In overige situaties moet een rechte strook van minimaal 3 meter breed -op bijvoorbeeld een plein- vrijgehouden worden van terrassen.
Kopieer de link naar uw clipboard
zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-353667.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.