Gemeente Nijkerk – Besluitenlijst vergadering raadscommissie I van 16 september 2021

Aanvang 20.00 uur (online via videobellen)

 

Aanwezig: de voorzitter: J. van Putten; de commissiegriffier: F.J.A. Meijer-de Leeuw; de leden: A. Klompenhouwer (De Lokale Partij), M.T. Lanting-van Rhee (ChristenUnie-SGP), B. Veldhuizen (CDA), B.H. Verbeek (PRO21) en B. van der Woerd (VVD). Verder is aanwezig namens het college: wethouder W. Oosterwijk met als ambtelijke ondersteuning: M. Braam. Als extern adviseur is aanwezig: C. Koek van LSa.

 

1. Opening en vaststelling van de agenda

De agenda wordt ongewijzigd vastgesteld.

 

2. Gemeentehuis

De bespreking vindt plaats aan de hand van de door het college in de consultatienotitie gestelde vragen over het Voorlopig Ontwerp en de daarin uitgewerkte varianten en afwerkingsniveaus. De commissieleden geven hun reactie en stellen vragen aan elkaar en aan de wethouders.

 

Tijdens de bespreking komen onder meer de volgende zaken aan de orde:

- Oproep om voortgang in het traject;

- Voorlopig ontwerp (keuze variant en afwerkingsniveau): De commissieleden van de fracties van ChristenUnie-SGP, PRO21, VVD en De Lokale Partij geven aan dat hun voorkeur ligt bij variant A, waarbij afwerkingsniveau mediaal hen verantwoord lijkt. Enkele commissieleden geven daarbij aan dat voor sommige zaken qua afwerkingsniveau ook gekozen zou kunnen worden voor minimaal of maximaal als dat beter is en haalbaar. Ze vragen het college hiernaar te kijken en dit mee te nemen in de verdere uitwerking; het commissielid van de fractie van het CDA geeft aan dat zijn fractie vooralsnog kiest voor variant A met afwerkingsniveau minimaal;

- Vraag aan het college om bij het voorstel met het definitieve ontwerp te zorgen voor een betere onderbouwing van de keuzes, een goede risico-inschatting en te blijven binnen het vastgestelde budget;

- Belang van een goede toegankelijkheid van het gemeentehuis voor alle inwoners;

- Bouwkosten(ontwikkeling);

- Audiovisuele middelen en ICT;

- Naam van het gemeentehuis: suggestie voor ‘Huis van de gemeente’ of om inwoners te vragen een naam te bedenken;

- Ingekomen brief van een inwoner over de verschillende installaties: wethouder Oosterwijk geeft aan naar de gemaakte opmerkingen te kijken en in gesprek te gaan met de inwoner;

- Belang van goede en tijdige informatievoorziening richting raad (zo veel als mogelijk is openbaar en transparant);

- Planning: wethouder Oosterwijk geeft aan dat hij verwacht dat het nieuwe gemeentehuis op z’n vroegst in het eerste kwartaal 2023 in gebruik kan worden genomen.

 

Het college neemt de inbreng van de commissie mee in de definitieve vaststelling van het voorlopig ontwerp en zal daarna het definitief ontwerp ter besluitvorming aan de raad voorleggen.

 

3. Sluiting

De vergadering wordt om 22.30 uur gesloten.

Opgesteld te Nijkerk op 20 september 2021.

 

De commissiegriffier, F.J.A. Meijer-de Leeuw

De voorzitter, J. van Putten

Naar boven