benoeming leden hoofdstembureau gemeente Eijsden-Margraten

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eijsden-Margraten;

Overwegende dat het noodzakelijk is om leden van het hoofdstembureau te benoemen in verband met de verkiezing van de gemeenteraad;

Dat de zittingstermijn van het huidige stembureau af loopt op 31 augustus 2021;

Gelet op het bepaalde in de Kieswet artikel E7, E8 en E9;

 

B e s l u i t e n :

Met ingang van 1 september 2021, voor een periode van 4 kalenderjaren te benoemen als lid c.q. plaatsvervangend lid van het hoofdstembureau:

 

1. Als lid, tevens plaatsvervangend voorzitter:

* De heer M.G.A.J.T. Verbeet

 

2. Als lid:

* Mevrouw M.A.G. Gerits

* De heer J.A. Sanders

* De heer R.J.A. Walta

3.

 

 

3. Als plaatsvervangende leden:

* Mevrouw J.M.S.T. Rutten-Korpershoek

* Mevrouw S.E.M. Maes

* Mevrouw C.W.M. Brouwers-Spronck

 

Aldus besloten in de vergadering van 31-08-2021

Burgemeester en wethouders van Eijsden-Margraten,

De gemeentesecretaris, Drs. M.A.G. Gerits

De burgemeester, Drs. G.J.M. Cox

 

Korte toelichting op het besluit:

Het hoofstembureau bestaat uit vijf leden, van wie er één voorzitter en één plaatsvervangend voorzitter is. De burgemeester is ambtshalve voorzitter van het hoofdstembureau.

De plaatsvervangend voorzitter en de leden, alsmede de plaatsvervangende leden, worden door burgemeester en wethouders benoemd en ontslagen (artikel E7 van de Kieswet).

Voor de verkiezingen van de leden van de gemeenteraad treedt het hoofdstembureau ook op als centraal stembureau.

De taken van hoofd- en centraal stembureau zijn het beoordelen van de registratieverzoeken van politieke groeperingen, het beslissen over de geldigheid van de kandidatenlijsten en het vaststellen van de uitslagen van de verkiezingen.

Verder wijst het college op grond van artikel E9 van de Kieswet de locatie aan waar de zittingen van het hoofdstembureau plaatsvinden.

 

Tegen het besluit kan iedere belanghebbende die rechtstreeks in zijn belang is getroffen, overeenkomstig het bepaalde in artikel 7:1 juncto artikel 6:4 van de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na de datum van bekendmaking (= datum van verzending) van dit besluit een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Eijsden-Margraten.

Tevens kan de indiener van het bezwaarschrift de Voorzieningenrechter van de Rechtbank te Maastricht, Sector Bestuursrecht, Postbus 1988, 6201 BZ Maastricht verzoeken een voorziening te treffen, indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist.

U kunt ook digitaal verzoeken een voorziening te treffen bij de genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Het ondertekende bezwaarschrift/verzoekschrift dient ten minste te bevatten:

 

a. naam en adres van de indiener

2.

 

 

b. de dagtekening

3.

 

 

c. een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht

4.

 

 

d. de gronden van bezwaar.

 

Naar boven