Reserveren van twee parkeerplaatsen ten behoeve van het opladen van elektrische auto’s op de Azijnmakerstraat naast Pannendekkerstraat 14.

 

Z2021-004741 d.d. 1 september 2021.

 

Burgemeester en wethouders van Breda

 

Gelet op:

  • de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;

  • het Algemeen Mandaatbesluit Breda 2019, vastgesteld door burgemeester en wethouders op 15 januari 2019, van kracht geworden op 24 januari 2019, inzake de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten;

  • artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994, een verkeersbesluit moet genomen worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

  • de Structuurvisie Breda 2030, de Duurzaamheidsvisie Breda 2030, het Uitvoeringsprogramma Klimaat (UPK) en het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit (UPM).

 

Uit het oogpunt van:

  • het bevorderen van een doelmatig of zuinig energieverbruik.

 

Is het gewenst om:

  • twee parkeerplaatsen te reserveren op de Azijnmakerstraat naast Pannendekkerstraat 14 uitsluitend ten behoeve van het opladen van elektrische auto’s;

  • bij de parkeerplaatsen het bord E04, parkeergelegenheid, met onderbord met de tekst ‘alleen voor opladen elektrische voertuigen’ en het onderbord OB504, twee pijlen, te plaatsen zoals weergegeven op de bijgevoegde locatietekening ‘Reserveren van twee parkeerplaatsen ten behoeve van het opladen van elektrische auto’s op de Azijnmakerstraat naast Pannendekkerstraat 14’.

 

Overwegende dat:

 

Algemeen

  • elektrisch rijden bijdraagt aan de Nederlandse klimaatdoelstellingen. De Nederlandse ambitie is om uiterlijk in 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos te laten zijn, de gemeente Breda wil hierbij aansluiten;

  • de gemeente Breda streeft naar een leefbare en duurzame stad. Breda heeft de ambitie om in 2044 klimaatneutraal te zijn. Een kwart van die opgave ligt op het terrein van de stedelijke mobiliteit;

  • de gemeente Breda het elektrisch rijden wil stimuleren en faciliteren door het realiseren van publieke oplaadlocaties zodat er voldoende oplaadlocaties in de stad zijn.

 

Locatie Azijnmakerstraat.

  • dat uit geprognosticeerde modellen blijkt dat voor de komende jaren (tot 2025) een grote toename van het aantal elektrische rijders in deze omgeving wordt verwacht;

  • er nu twee concrete verzoeken zijn voor een oplaadpaal vanuit de Azijnmakerstraat en Leidekkerstraat;

  • de dichtstbijzijnde oplaadpalen voor deze verzoekers zijn gelegen aan de Burgemeester Vermeulenstraat en Pottenbakkerstraat;

  • deze oplaadpalen niet meer toereikend zijn voor de toekomstige vraag;

  • er in deze omgeving weinig huizen zijn met parkeergelegenheid op eigen terrein en mogelijkheid om op eigen terrein op te laden;

  • er daarom een oplaadpaal wordt geplaatst op openbare parkeerplaatsen zodat in de huidige en toekomstige behoefte kan worden voldaan;

  • de prognose en concrete verzoeken gecombineerd nu aanleiding is om een oplaadpaal bij te plaatsen;

  • gezien de prognose de oplaadplaatsen derhalve ook een wervend karakter kunnen hebben;

  •  

Lokatiekeuze Azijnmakerstraat naast Pannendekkerstraat 14

  • de locatiekeuze mede wordt bepaald door de vraag die zich voordoet en de verwachte groei, dit bepaalt mede de spreiding van oplaadpalen;

  • de gekozen locatie ligt binnen aanvaardbare loopafstand van 200 meter voor de concrete verzoekers en ligt in het gebied waar op basis van de prognose een grote groei wordt verwacht en op voldoende afstand van de bestaande oplaadpalen in het gebied zodat sprake is van een gunstige spreiding;

  • de gekozen locatie geschikt is op basis van:

    • technisch haalbaar (kabels, aansluitingen etc.), goed zichtbaar en vindbaar voor buurtbewoners en hun bezoek;

    • de oplaadplaatsen op deze locatie goed inpasbaar zijn in het straatbeeld. Ze liggen niet direct in het zicht voor woningen en geven geen belemmeringen voor een normaal gebruik, beheer en onderhoud van de weg;

  • op deze plaats de parkeerdruk wat lager is dan op andere gedeelten van de straat omdat hier aan beide zijden parkeerplaatsen liggen langs twee zijgevels;

  • verdichting van het netwerk aan laadpalen in dit gebied, gezien de huidige en toekomstige vraag, wenselijk is en

  • spreiding gewenst is zodat loopafstanden zo beperkt mogelijk worden gehouden voor eenieder.

 

  • dat er sprake is van veranderingen op het gebied van mobiliteit, het aantal elektrische voertuigen toeneemt, niet iedereen de mogelijkheid heeft om op te laden op eigen terrein en dat hiervoor dus oplaadlocaties moeten worden gerealiseerd in de openbare ruimte;

  • dat het reserveren van parkeerplaatsen wenselijk is om op momenten waarop er parkeerdruk ontstaat, te voorkomen dat de parkeerplaatsen bezet worden gehouden door gewone voertuigen en er voor elektrische voertuigen geen mogelijkheid is om op te laden;

  • in deze omgeving, een woongebied, de parkeerdruk over het algemeen het grootst is in de avond en nacht en in de weekenden als de meeste bewoners thuis zijn;

  • dat het opladen van een hybride voertuig 2 tot 4 uur duurt en het opladen van een volledig elektrisch voertuig 4 tot 8 uur duurt en er per oplaadplaats dus slechts enkele voertuigen gebruik van kunnen maken;

  • dat er door het reserveren van de parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische auto’s de mogelijkheden voor gewone voertuigen om te parkeren wijzigen;

  • er voldoende parkeerplaatsen in de omgeving overblijven voor gewone voertuigen om te parkeren;

  • elektrische voertuigen die in de avond of nacht opladen over het algemeen pas de volgende ochtend wegrijden of worden verplaatst zodat er geen of nauwelijks extra druk ontstaat op de gewone parkeerplaatsen.

 

De belangen afwegend:

  • dat met de doelstellingen van dit verkeersbesluit algemene belangen op het gebied van duurzaamheid, klimaat en milieu zijn gediend;

  • dat zowel elektrische rijders als personen met een conventionele auto niet altijd direct bij hun woning zullen kunnen parkeren maar dat dit niet onevenredig nadelig is voor een of meer belanghebbenden;

  • er is geen sprake van een onevenredige belasting van de parkeerdruk door het toewijzen van twee gereserveerde parkeerplaatsen gezien het aantal concrete verzoeken en de te verwachten groei;

  • elektrische auto’s veelal een conventionele auto vervangen of reeds vervangen hebben en er dus per saldo meestal geen sprake is van een toename van auto’s;

  • dat het college de te dienen milieudoelen, zoals boven genoemd, laat prevaleren boven de eventuele nadelige gevolgen die weggebruikers ervaren.

  •  

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de politie Zeeland, West-Brabant. Deze heeft positief geadviseerd.

 

Besluit

 

I. In verband met het reserveren van twee parkeerplaatsen op de Azijnmakerstraat naast Pannendekkerstraat 14 het bord E04, parkeergelegenheid, te plaatsen met onderbord met de tekst ‘alleen voor opladen elektrische voertuigen’ en het onderbord OB504, twee pijlen.

 

II. Een en ander overeenkomstig locatietekening, ‘Reserveren van twee parkeerplaatsen ten behoeve van het opladen van elektrische auto’s op de Azijnmakerstraat naast Pannendekkerstraat 14’, welke onderdeel uitmaakt van dit besluit.

 

III. De datum van openbaarmaking van dit verkeersbesluit te bepalen op 1 september 2021.

 

 

Breda, 1 september 2021.

 

burgemeester en wethouders van Breda,

namens dezen,

Medewerker beleid & advies

 

 

A. Kuijpers.

 

 

Ter inzage

Het verkeersbesluit is voor een ieder in te zien via www.officielepublicaties.nl en www.overheid.nl. Nadere informatie kan worden ingewonnen bij de heer M. Burm via telefoonnummer 14 076.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, hiertegen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en Wethouders van Breda, Postbus 90156, 4800 RH Breda. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.

 

Het bezwaarschrift moet ten minste bevatten:

a. naam en adres

b. de dagtekening

c. omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift gericht is; Verkeersbesluit ‘Reserveren van twee parkeerplaatsen te behoeve van het opladen van elektrische auto’s op de Azijnmakerstraat naast Pannendekkerstraat 14’

d. de gronden van het bezwaar

U wordt verzocht, indien mogelijk, een kopie van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, mee te zenden.

Indien een bezwaarschrift is ingediend kan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank binnen het rechtsgebied waar de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft, een verzoek worden gedaan tot het treffen van een voorlopige voorziening (waaronder schorsing) indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Voor de behandeling van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

Bijlagen onderdeel uitmakend van die besluit

  • 1.

    Tekening ‘Reserveren van twee parkeerplaatsen ten behoeve van het opladen van elektrische auto’s op de Azijnmakerstraat naast Pannendekkerstraat 14’

  • 2.

    Afbeelding van bebording.

  •  

Naar boven