Ontwerp Verkeersbesluit 2021VB63 Reserveren twee parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen aan De Hovenier

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Veldhoven

 

Gelet op:

- het vigerende Besluit interne mandaten, volmachten en machtigingen;

- de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en de Algemene wet Bestuursrecht (Awb);

- de Beleidsregels laadvoorzieningen voor elektrische auto’s in de openbare ruimte (2019),

 

Overwegende:

- dat de gemeente Veldhoven zich in 2017 heeft aangesloten bij de Global Goals voor Sustainable Development, een mondiaal kompas voor uitdagingen als armoede, onderwijs en de klimaatcrisis;

- dat in Nederland in 2019 organisaties en partijen (waaronder de VNG namens de Nederlandse gemeenten) in het Klimaatakkoord overeengekomen zijn de opwarming van de aarde te beperken;

- dat een van de vele maatregelen daarvoor is dat alle nieuwe personenauto’s die vanaf 2030 op de markt komen 100% elektrisch zijn;

- dat 65 samenwerkende gemeenten in Noord-Brabant en Limburg, waaronder Veldhoven, als doelstelling hebben opgenomen om in de komende vier jaar 4.000 nieuwe laadpalen te plaatsen in deze gemeenten;

- dat de gemeente Veldhoven om die reden proactief laadpalen op centrale locaties laat plaatsen, rekening houdend met een goede spreiding en reeds geplaatste laadpalen;

- dat alle locaties zijn gekozen op basis van vooraf bekeken kenmerken, zoals verwachting gebruik elektrische auto’s, afstand tot elektriciteitsnet, grondeigendom gemeente, afstand tot bomen, enz.;

- dat aan de hand daarvan een plankaart is opgesteld waarop 35 te plaatsen laadpalen voor de komende twee jaar (2021-2022) zijn opgenomen;

- dat De Hovenier één van de locaties op de plankaart is en daar proactief een laadpaal geplaatst wordt;

- dat laadpalen altijd tussen twee openbare parkeerplaatsen geplaatst worden vanwege efficiënt (ruimte)gebruik;

- dat het -voor optimaal gebruik van de laadpalen- wenselijk is dat deze openbare parkeerplaatsen uitsluitend gereserveerd zijn voor het opladen van elektrische voertuigen;

- dat in eerste instantie steeds één openbare parkeerplaats ingericht wordt voor het opladen van elektrische voertuigen en –indien het gebruik daartoe aanleiding geeft –in een later stadium de tweede gereserveerde parkeerplaats;

- dat over dit besluit overleg heeft plaatsgevonden met de verkeerskundige van de gemeente Veldhoven en dat deze dit voornemen positief heeft beoordeeld;

- dat over dit besluit overleg heeft plaatsgevonden met de operationeel expert wijkzorg, namens de politiechef Eenheid Oost Brabant van de Nationale Politie en dat deze positief heeft geadviseerd;

- dat de genoemde wegen en weggedeelten in beheer zijn bij en gelegen binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Veldhoven,

 

Besluit:

tot het reserveren/aanwijzen van twee openbare parkeerplaatsen -waarbij vooralsnog één parkeerplaats ingericht wordt en later wellicht de tweede gereserveerde

parkeerplaats- voor het opladen van elektrische voertuigen aan De Hovenier, door middel van het plaatsen van een verkeersbord E4 van bijlage 1 van het RVV 1990 en een onderbord met de tekst "opladen elektrische voertuigen", zoals op de bij dit besluit behorende tekening nummer T2021-155 staat aangegeven.

 

Dit ontwerp verkeersbesluit ligt met bijbehorende tekening van donderdag 2 september 2021 tot en met woensdag 13 oktober 2021 ter inzage in de informatieruimte van het gemeentehuis en is te raadplegen via www.officielebekendmakingen.nl.

 

Tegen dit ontwerp verkeersbesluit kunnen belanghebbenden binnen 6 weken na de datum van publicatie hun zienswijze bij voorkeur schriftelijk indienen bij het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Veldhoven, Postbus 10101, 5500 GA te Veldhoven.

 

De schriftelijke zienswijze dient te zijn ondertekend en bevat ten minste het volgende:

- naam en adres van de indiener;

- datum en handtekening;

- vermelding van het nummer en de datum van het ontwerp verkeersbesluit;

- een motivering waarom men zich niet kan verenigen met het te nemen besluit.

 

Alleen de belanghebbende die een zienswijze heeft ingediend, kan in de verdere procedure beroep instellen en dan nog uitsluitend voor zover het de onderdelen van het besluit betreft waartegen de zienswijze zich richtte. Deze beperking geldt uiteraard niet voor zover in het definitieve verkeersbesluit wijzigingen worden aangebracht ten opzichte van het ter inzage gelegen ontwerp verkeersbesluit.

 

Veldhoven, 31 augustus 2021

Het college van burgemeester en wethouders van Veldhoven,

namens hen,

Ing. J.J.C. van Tol

hoofd afdeling Beheer en Realisatie

Naar boven