Gemeente Middelburg - Eindverslag inspraakprocedure Herinrichting Zeeburgstraat te Nieuw- en Sint Joosland

Zaaknummer 210922

 

Aanleiding

De Zeeburgstraat bestaat uit een woonerf met trottoirs en aan één of beide zijden diverse parkeervakken/-stroken. Er staan diverse bomen verspreid door de straat en tussen de parkeervakken. In de huidige situatie is alle verharding aangesloten op de riolering.

Vanwege de leeftijd van het hoofdriool, de noodzaak om het regenwater af te koppelen van het vuilwaterriool en de noodzaak om groot onderhoud te plegen, staat de Zeeburgstraat op de planning voor wegen- en rioolonderhoud. Deze werkzaamheden worden gecombineerd met een herinrichting van de weg. Het doel van deze maatregelen is een klimaatbestendige leefomgeving waarin meer groen en minder verharding wordt teruggebracht en waarin een gescheiden stelsel wordt aangebracht, vuilwaterafvoer en regenwaterafvoer.

 

Voorlopig ontwerp

Het voorlopig ontwerp is tot stand gekomen in overleg met bewoners, en is gemaakt op basis van de volgende uitgangspunten:

  • 1.

    Klimaatverandering: het nemen van maatregelen om in de toekomst wateroverlast te voorkomen, zoals meer groen en minder verharding terug aanbrengen en de mogelijkheid bieden tot het afkoppelen van de regenpijp aan de voorzijde van de woning.

  • 2.

    Aanleg van een regenwaterriool, het infiltreren van het regenwater en het lozen op het oppervlaktewater in de buurt.

  • 3.

    Gebruik van duurzame materialen.

  • 4.

    Suggesties en opmerkingen van omwonenden op basis van een enquête en een informatieavond.

 

De belangrijkste veranderingen in het voolopig ontwerp ten opzichte van de huidige situatie zijn:

Bomen/beplanting

  • -

    Voor de huisnummers 15 t/m 19 worden de bomen vervangen door krentenboompjes.

  • -

    Tussen de huisnummers 14 en 16 wordt een krentenboompje geplant.

  • -

    Tegenover huisnummer 23 wordt de conifeer verwijderd en vervangen door twee ‘gele valse christusdoorns’.

  • -

    Tegenover huisnummer 27 worden twee ’gele valse christusdoorn’ geplant.

  • -

    Voor de huisnummers 28 t/m 32 worden veertien bomen verwijderd en vervangen door twee Amberbomen.

  • -

    In de groenvakken worden in totaal tien nieuwe bomen geplant, met als onderbeplanting verschillende heesters voor de huisnummers 15, 23, 27, 28, 32 en 34.

 

Parkeervakken

  • -

    Voor de huisnummers 25 en 27 gaat het aantal parkeervakken van zes naar zeven.

  • -

    Voor de huisnummers 30 en 32 gaat het aantal parkeervakken van zes naar vier.

  • -

    Voor de huisnummers 34 en 36 gaat het aantal parkeervakken van twee vakken naar één.

  • -

    Op het parkeerterrein achterin de Zeeburgstraat gaat het aantal parkeervakken van drieëntwintig naar negentien.

 

Achterpaden

De aansluitingen op de brandgangen worden verhoogd aangelegd en voorzien van een stoeprand naast de parkeervakken, om te voorkomen dat auto’s de uitgang van de brandgang blokkeren.

 

Wegbreedte

De rijbaan in het begin van de Zeeburgstraat wordt verbreed van 3,70 naar 4,15 m. Aan de kant van de huisnummers 15 t/m 21 wordt het trottoir versmald van 1,50 naar 1,05 m, aan de kant van de huisnummers 14 t/m 20 wordt het trottoir versmald van 1,80 naar 1,20 m.

 

Materialen

Bij de herinrichting worden de volgende materialen gebruikt:

  • -

    Rijbaan: materiaal: gebakken; kleur: rood/bruin; soort: Ravenna.

  • -

    Trottoir: materiaal: gebakken; kleur: rood/bruin; soort: Ravenna.

  • -

    Parkeervakken: kleur: antraciet; soort: Nero.

 

Correctie

In de bekendmaking van de inspraakprocedure stond dat het aantal parkeervakken ten opzichte van de huidige situatie gelijk zal blijven, maar op de bij de inspraak behorende tekening van het voorlopig ontwerp was aangegeven dat er vier parkeervakken bijkomen. Dat laatste is juist: er komen vier pakken bij in verband met de parkeerdruk ter plaatse.

Bij de herinrichting zal zoveel mogelijk gebruikgemaakt worden van bestaand materiaal wat zo nodig aangevuld wordt met nieuw materiaal.

 

Raadpleegavond

Om tot een breed gedragen conceptontwerp te komen zijn de bewoners bij de start van het ontwerpproces betrokken.

Op 13 februari 2019 is een bewonersbrief uitgegaan met daarbij een vragenlijst. Van de 45 brieven zijn er 15 ingevulde vragenlijsten retour ontvangen. De suggesties en opmerkingen zijn meegenomen in het ontwerp.

Op 18 september 2019 is het conceptontwerp toegelicht. Tijdens deze bewonersavond is afgesproken om na een aantal aanpassingen de inspraak in te kunnen met het ontwerp.

 

Inspraak

Volgens artikel 2, derde lid, aanhef en onder f, van de Inspraakverordening wordt inspraak verleend over de inrichting of herinrichting van wegen, straten of pleinen. Voor de herinrichting van de Zeeburgstraat is daarom een inspraakprocedure gestart. De inspraakmogelijkheid is bekendgemaakt in Gemeenteblad 2019, 264664 van 6 november 2019.

Gedurende zes weken, van 7 november tot en met 18 december 2019, konden ingezetenen en belanghebbenden mondeling of schriftelijk hun zienswijze over het voorlopig ontwerp indienen, en heeft het voorlopig ontwerp elke werkdag tijdens kantooruren ter inzage gelegen bij de vakbalie in het stadskantoor. Het voorlopig ontwerp was ook te raadplegen in het Gemeenteblad op de website www.officielebekendmakingen.nl, en op de website van de Gemeente Middelburg.

Er twee zienswijzen ingediend.

 

Zienswijze 1

Waarom is het parkeervak voor mijn huis weggehaald? Heeft aangegeven het parkeervak terug te willen voor zijn deur?

Er vervalt ook één parkeerplaats doordat er een groenvak komt op de hoek waarom is dit gedaan?

 

Zienswijze 2

Ik kan me grotendeels vinden in de voorstellen van het voorlopig ontwerp 4 november 2019.

Hierbij wil ik toch enige veranderingen voorstellen op het voorlopig ontwerp herinrichting Zeeburgstaat van 4 november 2019.

Tevens is er een tekening bij deze mail gevoegd om een en ander zichtbaar te maken.

  • 1.

    Waarom bij huisnummer 34 een parkeerplaats verdwenen is, lijkt mij niet nodig en er is daarvoor ook geen reden opgegeven. Voorstel van mij is ook bij huisnummer 34 de parkeerplaats te handhaven en deze zodanig aan te brengen dat het pad vanuit de voordeur vrij gelaten wordt zoals dat ook bij huisnummer 36 is getekend. Er gaan al 4 parkeerplaatsen op het pleintje verdwijnen zodat een tekort dreigt te ontstaan aan parkeerplaatsen. Dus twee parkeerplaatsen bij zowel huisnummers 34 en 36.

  • 2.

    Het is niet aan te bevelen een parkeerplaats te plannen in het verlengde van de brandgang tussen de woningen 4A en 6 van de Scheldepoortstraat naar het pleintje. Het argument om te voorkomen dat er vanuit brandgang naar het pleintje en visa versa wordt gefietst is volkomen onterecht. Er zijn andere middelen denkbaar om dit te voorkomen en zeker geen auto daarvoor te gebruiken.

    Deze parkeerplaats wordt nu ook vermeden om schade door fietsers en of voetgangers aan een geparkeerde auto te voorkomen. Bij het handhaven van deze parkeerplaats zal toch geprobeerd worden tussen de auto’s door te komen. Het is voorstel is dan ook deze parkeerplaats te verplaatsen tegen de tuin van huisnummer 32 .

    (Tip van de bewoner om er hekken te plaatsen)

Aangezien u zegt in overleg met bewoners de herinrichting wilt verwezenlijken, hoop ik dat u ontvankelijk bent voor de ingebrachte voorstellen in bovenstaande beschrijving.

 

Reactie

Reactie op het vervallen van een parkeervak bij huisnummer 34

Op basis van de CROW-richtlijnen gaan we bij het ontwerpen van parkeervakken uit van een lengte van 5,50 meter. De ruimte tussen het voetpad en de uitrit is maar 4,5 meter; dit is te weinig voor een parkeervak en komt daarom te vervallen.

 

Reactie met verzoek tot verschuiven van een parkeervak voor brandgang

Als de ruimte in het verlengde van de brandgang vrij blijft, wordt het fietsen in de brandgang gestimuleerd terwijl het fietsen daar niet is toegestaan. Ook willen we voorkomen dat fietsers tussen twee auto’s doorrijden. Daarom zien we geen aanleiding om de situatie te wijzigen.

     

Reactie op het vervallen van een parkeervak op de hoek van het plein achterin de Zeeburgstraat bij huisnummer 34

Op basis van de CROW-richtlijnen gaan we bij het ontwerpen van parkeervakken uit van een breedte van 2,50 meter. Door de verbreding van de parkeervakken van 2,25 naar 2,50 meter kunnen minder parkeervakken worden teruggebracht. De vrijkomende ruimte wordt ingericht met een groenvak met daarin een boom, als compensatie voor bomen die ergens anders in de straat worden gekapt en omdat dit past bij het uitgangspunt om minder verharding en meer groen aan te brengen.

 

Conclusie

Op basis van de zienswijzen zien wij geen aanleiding om wijzigingen in het ontwerp aan te brengen.

 

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders in hun vergadering van 14 januari 2020.

de secretaris, de burgemeester,

    

mr. A. van den Brink mr. H.M. Bergmann

Naar boven