Subsidieregeling Preventie Gemeente Alphen aan den Rijn 2021

 

Het college van burgemeester en wethouders;

Gelet op de Algemene subsidieverordening Gemeente Alphen aan den Rijn 2020 en artikel 156 van de Gemeentewet;

 

B E S L U I T vast te stellen de:

 

Subsidieregeling Preventie Gemeente Alphen aan den Rijn 2021

 

 

Artikel 1. Definities

1. Alle begrippen die in deze subsidieregeling worden gebruikt en die niet nader worden omschreven, hebben dezelfde betekenis als de begrippen uit de Algemene wet bestuursrecht, Jeugdwet, Wmo, Participatiewet en Asv 2020.

2. In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

a. Alphen aan den Rijn: Het geografische gebied van de Gemeente Alphen aan den Rijn.

b. Asv 2020: Algemene subsidieverordening Gemeente Alphen aan den Rijn 2020.

c. Beleidskader Sociaal Domein 2021: Beleidsuitgangspunten en leidende principes op basis waarvan de afspraken over het sociaal domein vanaf 1 januari 2021 worden vormgegeven (vastgesteld door de Gemeenteraad van Alphen aan den Rijn op 21 november 2019).

d. Bundel: Verzameling van samenhangende activiteiten rondom één thema op basis waarvan Gemeente Alphen aan den Rijn opdrachten of subsidies verstrekt in het kader van Sociaal Domein 2021.

e. College: Het college van burgemeester en wethouders van Gemeente Alphen aan den Rijn.

f. Combinatiefunctie: Buurtsportcoaches en cultuurcoaches die werken aan het mogelijk maken van een leven lang inclusief sporten, bewegen en beoefenen van culturele activiteiten voor iedereen. Zij doen dit onder andere door lokale verbindingen tussen verschillende sectoren tot stand te brengen en uit te bouwen en door sport- en cultuuraanbieders duurzaam te versterken.

g. Deelsubsidie: Deel van de subsidieregeling ten behoeve van een specifieke taak/activiteit.

h. Inwoner: Iemand die woont in de gemeente Alphen aan den Rijn. Hieronder worden ook jeugdigen en/ of hun (pleeg)ouders verstaan die in de Gemeente Alphen aan den Rijn hun woonplaats hebben, zoals bedoeld in de Jeugdwet.

i. Jongerenwerk: Sociaal-cultureel werk voor jongeren en jongvolwassenen in de leeftijd van ongeveer 12 tot en met 23 jaar gericht op het bevorderen van persoonlijke ontwikkeling, emancipatie en maatschappelijke participatie.

j. Jongerenwerk op het snijvlak van preventieve (zorg en) openbare orde en veiligheid: Jongerenwerk met aandacht voor complexe jeugd vraagstukken op het snijvlak preventie, zorg en veiligheid.

k. Gemeente: Gemeente Alphen aan den Rijn.

l. JGZ: Jeugdgezondheidszorg.

m. Maatschappelijke vraagstukken: Vraagstukken die gesignaleerd worden op buurt, wijk of gemeentelijk niveau op basis van signalen van uitvoerders en samenwerkingspartners, landelijke maatschappelijke ontwikkelingen en data (cijfers en feiten).

n. Positieve gezondheid: De uitwerking in zes dimensies van de bredere kijk op gezondheid. Met deze bredere benadering wordt bijgedragen aan het vermogen van mensen om met de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven om te gaan en om zo veel mogelijk eigen regie te voeren (bron: iph.nl).

o. Preventie: Activiteiten ter voorkoming van zorg, escalatie in het kader van veiligheid en voortijdig schoolverlaten.

p. Preventieagenda: Een overzicht met actuele thema’s dat dient als basis voor samenwerking en innovatie, vormgegeven samen met andere partijen. Aan deze Preventieagenda is een flexibel budget verbonden.

q. Projecten: Activiteiten die ingezet worden om een vooraf bepaald doel te realiseren. Een project is per definitie éénmalig en kent een vooraf vastgestelde looptijd waarbinnen de gestelde doelen behaald dienen te worden.

r. Sociale basisinfrastructuur: Het geheel van organisaties, diensten, voorzieningen en betrekkingen die het mogelijk maken dat mensen in redelijkheid in sociale verbanden (buurten, groepen, netwerken, gezinnen) samen kunnen leven en kunnen participeren in de samenleving.

s. Welzijn: Ondersteuning en activiteiten in wijken en buurten. Vinden, verbinden en verwerken van bewoners(initiatieven).

t. Welzijnswerk: Het geheel van maatschappelijke organisaties die activiteiten gericht op het geestelijk en sociaal welbevinden uitvoeren. Welzijn richt zich vooral op het sociaal cultureel werk en opbouwwerk in buurten, wijken en kernen.

u. Welzijn op Recept: Een zorgverlener in de huisartsvoorziening verwijst de patiënt naar een zogenaamd 'welzijnsarrangement' van de welzijnsorganisatie.

 

Artikel 2. Doel

1. Het doel van deze subsidieregeling is om te komen tot verlening van vijf deelsubsidies in het kader van Preventie (hierna te noemen deelsubsidies):

I. Brede preventie- en welzijnsopgave: -9 maanden tot en met 100+ jaar;

II. Combinatiefunctionarissen;

III. Opvoeden en Opgroeien;

IV. Jongerenwerk op het snijvlak van preventieve (zorg en) openbare orde en veiligheid;

V. Sociale activering in het kader van de Participatiewet, Maatschappelijke begeleiding asielstatushouders en Participatieverklaringstraject voor asielstatushouders en gezinsmigranten.

2. Met deze subsidieregeling beoogt Gemeente Alphen aan den Rijn te komen tot:

• Vitale en gezonde inwoners;

• Zelfstandige inwoners die er zijn voor elkaar;

• Inwoners die maatschappelijk en arbeidsmatig participeren.

3. Effectuering van de beleidsuitgangspunten en thema’s zoals deze zijn opgenomen in het Beleidskader Sociaal Domein 2021 ‘Omdat het gewoon kan’.

 

Artikel 3. Doelgroep

1. Preventie richt zich op alle inwoners van Gemeente Alphen aan den Rijn.

2. Het college definieert de specifieke doelgroepen per deelsubsidie in de subsidieuitvraag.

 

Artikel 4. Uitgangspunten deelsubsidies

1. De activiteiten en taken die worden uitgevoerd dragen bij aan de doelen van Gemeente Alphen aan den Rijn op het gebied van Preventie.

2. Per deelsubsidie worden in de subsidieuitvraag specifieke doelstellingen en maatschappelijke effecten benoemd met – waar mogelijk en nodig - activiteiten en taken.

3. Alle activiteiten binnen deze subsidieregeling worden uitgevoerd op basis van actuele maatschappelijke vraagstukken en behoeften van onze inwoners.

4. Subsidieontvangers geven minimaal invulling aan:

1. Ontmoeting, verbinding en talentontwikkeling;

2. Signaleren, op- en afschalen en toeleiding indien nodig;

3. Verenigingen en vrijwilligersorganisaties in hun kracht zetten.

5. Subsidieontvangers hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid en werken samen binnen en buiten de bundel, waarbij optimaal gebruik gemaakt wordt van de sociale basisinfrastructuur van Gemeente Alphen aan den Rijn.

6. Subsidieontvangers werken vanuit het principe van Positieve gezondheid, dit wil zeggen dat gewerkt wordt vanuit de kracht van onze inwoners en niet vanuit belemmeringen.

 

Artikel 5. Subsidievereisten

1. Subsidieontvangers stellen jaarlijks met elkaar een Preventieagenda op, waaruit specifieke projecten voortvloeien op het gebied van actuele thema’s.

2. Subsidieontvangers zijn goed geworteld binnen de Alphense samenleving. Zij kennen de sociale basisinfrastructuur en hebben contacten met onder andere het onderwijs, kinderopvang, verenigingen, eerste- en tweedelijnszorg, vrijwilligersorganisaties, ervaringsdeskundigen, GGZ en andere partijen waar onze inwoners komen en mee te maken hebben.

3. Subsidieontvangers zorgen op basis van het beleidskader Sociaal Domein 2021 samen met gemeente, professionele partners, vrijwilligersorganisaties en inwoners voor samenhangende hulp en dienstverlening.

4. Subsidieontvangers zijn innovatieve partners die zich willen committeren aan de doelen van deze subsidieregeling.

5. Subsidieontvangers bieden activiteiten die aansluiten bij de diversiteit van onze inwoners.

 

Artikel 6. Opzet deelsubsidies

1. Per deelsubsidie wil Gemeente Alphen aan den Rijn komen tot een meerjarige subsidierelatie met één subsidieontvanger.

2. Uitzondering op lid 1 is de deelsubsidie II Combinatiefunctionarissen. Deze deelsubsidie kan worden toegekend aan twee subsidieontvangers; één subsidieontvanger voor de buurtsportcoaches en één subsidieontvanger voor de cultuurcoaches.

3. Onderaannemers zijn bij alle deelsubsidies toegestaan. De subsidiepartij is eindverantwoordelijk voor de uitvoering en verantwoording van de (deel)subsidie.

4. Voor deelsubsidie I, Brede preventie opgave -9 maanden – 100+ is een bedrag opgenomen ten behoeve van de uitvoering van deze deelsubsidie en ten behoeve van de Preventieagenda conform artikel 5 lid 1 van deze regeling. De verdeling vindt plaats op basis van projectplannen.

5. Voor deelsubsidie II Combinatiefunctionarissen is cofinanciering vereist. In 2021 en 2022 wordt 80% gefinancierd middels de deelsubsidie door de gemeente en 20% vanuit bijdragen van andere partijen. Na 2022 kan jaarlijks het percentage cofinanciering hoger worden vastgesteld. De verdeling tussen de combinatiefunctionarissen is op basis van een landelijke regeling (80% buurtsportcoaches en 20% cultuurcoaches).

 

Artikel 7. Hoogte van de subsidie per deelsubsidie

1. Het subsidieplafond per deelsubsidie voor 2021 staat in de subsidieuitvraag.

2. Voor deze subsidieregeling geldt een subsidieplafond, dat jaarlijks door de gemeenteraad van Alphen aan den Rijn wordt vastgesteld.

3. De subsidieontvanger dient ieder jaar per deelsubsidie een bijgestelde aanvraag in voor het komende kalenderjaar.

 

Artikel 8. Duur van de subsidie per deelsubsidie

1. Het college verleent op basis van deze regeling subsidie voor drieënhalf jaar, waarbij het subsidiebedrag jaarlijks wordt vastgesteld. Na tweeënhalf jaar vindt een evaluatie plaats over de subsidieverlening en de uitvoering van de taken. Op basis van deze evaluatie bestaat eenmalig de mogelijkheid tot verlenging van de subsidie met vier jaar.

2. Uiterlijk zes maanden voor afloop van de eerste subsidieperiode van drieënhalf jaar, wordt de subsidieontvanger geïnformeerd over de (mogelijke) verlenging dan wel bijstelling van de subsidie.

 

Artikel 9. Wijze van verdeling

1. De verdelingssystematiek vindt plaats op basis van een subsidietender. Begin september 2020 wordt de subsidieuitvraag bekend gemaakt.

2. Om in aanmerking te komen voor een subsidie stuurt een subsidieaanvrager een schriftelijke aanvraag aan het college. De subsidieaanvrager gebruikt het beschikbaar gestelde aanvraagformulier. Daarnaast stuurt aanvrager een plan van aanpak mee en een meerjarenbegroting. Hierbij dienen aanvragers aan te geven hoe zij op basis van het beschikbare budget vorm gaan geven aan de activiteiten en taken van de deelsubsidie en hoe zij voldoen aan de subsidievereisten. De specifieke vereisten voor het plan van aanpak staan in de subsidieuitvraag.

3. De indiener van het plan van aanpak, dat voldoet aan de eisen uit de betreffende subsidieuitvraag en als beste wordt beoordeeld, zal het aangevraagde subsidiebedrag ontvangen tot maximaal het subsidieplafond van de betreffende deelsubsidie.

4. Alleen de subsidiepartij aan wie de subsidie wordt verleend kan aanspraak maken op de gelden behorende bij de betreffende deelsubsidie.

 

Artikel 10. Aanvraagtermijn

1. De subsidieaanvraag voor het jaar 2021 dient op 4 november 2020 binnen te zijn bij het college.

2. Nadere verplichtingen aan de subsidieaanvraag worden opgenomen in de subsidieuitvraag.

3. Voor 2022 en volgende jaren wordt de aanvraag voor verlening van een subsidie ingediend vóór 1 september van het jaar voorafgaand aan het jaar waarop de aanvraag betrekking heeft.

 

Artikel 11. Beslistermijn

1. Het college beslist uiterlijk 15 januari 2021 op de ingediende subsidieaanvragen 2021.

2. Voor 2022 en volgende jaren neemt het college uiterlijk binnen 12 weken na datum van ontvangst van een complete subsidieaanvraag een beschikking op de aanvraag tot verlening.

 

Artikel 12. Weigeringsgronden

Op basis van de volgende criteria kan het college een subsidieaanvraag weigeren:

1. Als de subsidieaanvrager niet voldoet aan de eisen van de Asv 2020.

2. Als de subsidieaanvrager niet voldoet aan de subsidievereisten van deze subsidieregeling.

3. Als de subsidieaanvrager niet als beste is beoordeeld.

 

Artikel 13. Verplichting

1. Alle professionals binnen één deelsubsidie werken samen met professionals en vrijwilligers van andere (deel)subsidieontvangers aan de doelstellingen van Preventie, zonder dat overlappend aanbod ontstaat.

2. Naar aanleiding van de subsidieverlening verplichten subsidieontvangers zich tot het uitvoeren van gesubsidieerde activiteiten, zoals zij hebben aangevraagd en hebben omschreven in het plan van aanpak. Over de wijze van monitoring, overleggen en communicatie worden na subsidieverlening nadere afspraken gemaakt.

 

Artikel 14. Verantwoordingseisen

In aanvulling op de verantwoordingseisen van Asv 2020 geldt:

1. Jaarlijks leggen subsidieontvangers voor 1 april verantwoording af over het afgelopen boekjaar, zowel kwantitatief (bereik, aantallen, contactmomenten, tevredenheid, e.d.), kwalitatief (maatschappelijke effecten en samenwerking) als financieel (op basis van subsidieverlening).

2. De verleende subsidiebedragen dienen zichtbaar te zijn opgenomen in de jaarrekening.

3. Bij de verantwoording wordt jaarlijks door het college getoetst of de inkomsten van bestuurders voldoen aan de Wet Normering Topinkomens (WNT)-norm.

 

Artikel 15. Betaling van de subsidie

Jaarlijks wordt 95% van de subsidie in vier gelijke betalingen per kwartaal bij wijze van voorschot uitbetaald. Op basis van een volledige en tijdige kwalitatieve, kwantitatieve en financiële verantwoording, wordt de overige 5% uitbetaald binnen één maand na ontvangst van de verantwoording.

 

Artikel 16. Slotbepalingen

1. Deze subsidieregeling treedt in werking op 1 juli 2021. De Asv 2020 is op deze subsidieregeling van toepassing, voor zover hier niet van wordt afgeweken in deze subsidieregeling;

2. Deze subsidieregeling vervalt uiterlijk op 31 december 2028.

3. Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: ‘Subsidieregeling Preventie Gemeente Alphen aan den Rijn 2021’.

 

Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn op 1 september 2020,

De secretaris, de burgemeester.

Naar boven