Gemeente Nijkerk - Besluitenlijst van de vergadering van raadscommissie I op 12 maart 2020

Aanvang 19.30 uur, Raadzaal, Stadhuis Nijkerk

Aanwezig: de voorzitter: A.M. Boer, de commissiegriffier: M.E. Veldhoen, de leden: H.J. Bokkers (CDA), R.A.W. Horst (De Lokale Partij), A. Klompenhouwer (De Lokale Partij), M.T. Lanting-van Rhee (ChristenUnie-SGP), J.B. Nijeboer-van Dijk (VVD), J. van Putten (ChristenUnie-SGP), W.H. van Veelen (PRO21), B. Veldhuizen (CDA), B.H. Verbeek (PRO21), L.J.M. de Wals (PRO21), P.M. van de Weijer-Feuerstein (CDA), J.W. Wicherink (De Lokale Partij), B. van der Woerd (VVD). Verder zijn aanwezig de wethouder Dijksterhuis (agendapunten 3) en burgemeester Renkema (agendapunten 4, 5 en 6) met als ambtelijke ondersteuning A. Kooiman (agendapunt 3) en J. van der Schee (agendapunt 4 en 5).

1. Opening en vaststellen van de agenda

De agenda wordt ongewijzigd vastgesteld.

2. Openstaande moties en toezeggingen

Geen opmerkingen.

3. Regiovisie Geweld in afhankelijkheidsrelaties (2020-018)

De commissieleden geven aan blij te zijn met (regionale) aandacht voor dit onderwerp en zich te kunnen vinden in het voorstel. Er wordt nog een aantal vragen gesteld over de vertaling van de visie naar een uitvoeringsprogramma en concrete acties/projecten in Nijkerk, over kosten en benodigde capaciteit, en over monitoring. Wethouder Dijksterhuis beantwoordt de vragen en zegt toe dat hij de raad via een raadsinformatiebrief nader zal informeren als het uitvoeringsprogramma gereed is (3e kwartaal 2020). Daarbij zal ook aandacht worden besteed aan de impactmonitor en cijfers met betrekking tot dit onderwerp.

Het voorstel kan wat de commissie betreft zonder debat worden behandeld in de raadsvergadering van 26 maart 2020.

4. Governance Regio Foodvalley

Namens regio Foodvalley zijn aanwezig: Mevr. J. den Hartog, dhr. F. Dimmendaal en ondernemer dhr. F. Bieze. Mevrouw Den Hartog en de heer Dimmendaal geven een korte presentatie over drie scenario’s voor samenwerking in de regio Foodvalley tussen onderwijs, ondernemers en overheid, en de dilemma’s die daarbij spelen. Aanvullend geeft burgemeester Renkema een korte toelichting.

Diverse commissieleden geven aan dat het op grond van de huidige informatie nog lastig is een concreet beeld te vormen van de beoogde toekomstige samenwerking bij de verschillende scenario’s. De geschetste dilemma’s zijn herkenbaar.

Punten waarop nadere uitwerking wordt gewenst zijn o.a.:

- Hoe wordt de toedeling van bevoegdheden? Wie is waarop aanspreekbaar? Wat mag een Economic Board doen? Wat worden rol en taken van het regiokantoor van de GR?

- Hoe verhouden de kolommen (onderwijs, ondernemers, overheid) zich tot elkaar? Is één manier van organiseren voor alle regionale programma’s haalbaar?

- Is bekostiging uit inwonersbijdrage realistisch? Maak helder wat het regiokantoor binnen de huidige capaciteit kan leveren aan ondersteuning van de triple helix, naast de intergemeentelijke samenwerking.

- Hoe wordt geleerd van ervaringen met Economic Boards elders (m.n. ten aanzien van legitimatie)?

Aan de orde komt dat vanuit de Regiocommissie initiatief is genomen om op korte termijn gesprekken te voeren met raadsleden. Doel is om vanuit raadsperspectief inbreng in de discussie te hebben. Beoogd resultaat is een advies aan de gemeenteraden gericht op het creëren van een gemeenschappelijke taal en beeld van de ruimte die de raden in de governance willen hebben. Gepleit wordt voor kruisbestuiving tussen de regiocommissie en de mensen, die hier al langere tijd mee bezig zijn.

De voorkeur van de commissie gaat uit naar scenario 2. Daarbij is aangegeven dat mogelijk voor sommige onderdelen scenario 3 meer passend is. Scenario 1 vinden de commissieleden te vergaand vanuit oogpunt van democratische legitimatie. Over het algemeen kunnen de commissieleden zich vinden in een Economic Board met een toetsende en ambassadeursrol. Als richting wordt meegegeven dat voorkeur is voor splitsing tussen een eigen overheidskolom en daarnaast een heldere governance voor de gezamenlijke opgaven van onderwijs, ondernemers en overheid.

Vanuit de commissie wordt verder de oproep gedaan om:

- naast uitwerking van de governance, snel met de uitvoering van de strategische agenda, waaronder de RES, en de regiodeal verder te gaan;

- te blijven communiceren richting raad over de voortgang van uitwerking van de governance.

Via de griffie zullen de penvoerders terugkoppelen wat zij meenemen uit deze consultatie. Op grond van de uitkomsten van alle consultaties in de kolommen onderwijs, ondernemers en overheid zal een voorstel uitgewerkt worden. Streven is om dit voor de zomer klaar te hebben. Burgemeester Renkema geeft aan dat de uitwerking van de regio, voorzien een advies van het college, zal worden voorgelegd aan de raad.

5. Dialooggroep voorstellen Strategische Agenda Regio Amersfoort (2019-089)

De commissieleden onderschrijven de aanpassingen, die in het voorstel zijn gemaakt naar aanleiding van de eerdere bespreking, en geven aan zich nu te kunnen vinden in het raadsvoorstel. Met betrekking tot de bijbehorende brief aan de regio Amersfoort vindt enige discussie plaats over de laatste alinea. De zin met de zinsnede ‘voldoende woningen’ kan op verschillende manieren geïnterpreteerd worden. De commissieleden willen voorkomen dat dit wordt opgevat als een vrijbrief om veel woningen te bouwen in Nijkerk of de discussie hierover weer aan te wakkeren. Burgemeester Renkema geeft aan dat de laatste alinea van de brief door het college wordt aangevuld met de zin: ‘Eén en ander moet natuurlijk wel passen binnen de ruimtelijke mogelijkheden.’

In de commissie worden de volgende vragen gesteld:

- Wat zijn de consequenties van een afwijkend standpunt van Nijkerk? Hoe gaat de regio hiermee om?

- Wat is de stand van zaken van de Woondeal Amersfoort en welke consequenties kan dit hebben voor Nijkerk?

Burgemeester Renkema beantwoordt de vragen en zegt toe de raad te informeren over de stand van zaken en mogelijke consequenties van de Woondeal Amersfoort als er meer over bekend is.

Het voorstel (met aangepaste brief) kan wat de raadscommissie betreft zonder debat worden behandeld in de raadsvergadering van 26 maart 2020.

6. Wijziging Algemene Plaatselijke Verordening Nijkerk, maart 2020 (2020-012)

Het raadsvoorstel wordt besproken door de commissieleden en kan op instemming rekenen.

Er worden vragen gesteld, onder meer over:

- geluidseisen voor warmtepompen: zijn deze afdoende?

- formulering van het artikel over loslopende honden in het buitengebied: kan op basis daarvan voldoende handhaving plaatsvinden?

- de aangekondigde proefprocedure ten aanzien van parkeren: is deze al in gang gezet?

- lachgasgebruik en ballonnen: welke rol kan het college spelen in bewustwording hierover?

- vergroten van cirkel waarbinnen auto’s rond bedrijven geparkeerd mogen worden van 15 naar 25 meter: wat is de achtergrond daarvan?

Burgemeester Renkema reageert op de gestelde vragen en zal voor de raadsvergadering nog nadere uitleg te gegeven met betrekking tot loslopende honden in het buitengebied.

Het voorstel kan wat de raadscommissie betreft zonder debat worden behandeld in de raadsvergadering van 26 maart 2020.

7. Regionale Samenwerking

Geen mededelingen

8. Mededelingen van raad en college

Burgemeester Renkema ligt kort toe welke maatregelen tot op dat moment zijn getroffen in verband met de Corona-crisis.

9. Sluiting

De vergadering wordt om 22.26 uur gesloten.

Opgesteld te Nijkerk op 18 maart 2020.

De commissiegriffier, M.E. Veldhoen

De voorzitter, A.M. Boer

Naar boven