Gemeenteblad van Heemskerk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heemskerk | Gemeenteblad 2020, 104611 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heemskerk | Gemeenteblad 2020, 104611 | Beleidsregels |
Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Heemskerk houdende regels omtrent terrassen (Beleidsregels terrassen 2020)
Overige terrassen: een gedeelte van de weg waar, in de uitoefening van een bedrijf, niet zijnde een openbare inrichting, voorwerpen worden geplaatst met het doel sta- of zitgelegenheid te bieden en waar tegen vergoeding dranken kunnen worden geschonken of spijzen voor directe consumptie kunnen worden genuttigd.
Terrasmeubilair, losse voorwerpen die worden gebruikt om het terras te exploiteren, zoals stoelen, tafels, parasols en dergelijke, niet zijnde bouwwerken waarop het omgevingsrecht van toepassing is (constructie van enige omvang, die op de plaats van bestemming direct of indirect met de grond is verbonden, zoals zonneschermen, plantenbakken en terrasschermen).
Artikel 2 Inrichten van een terras
Een terras mag worden ingenomen door alle bedrijven die beschikken over:
Het is niet toegestaan terrasmeubilair op een ondergrondse brandkraan en/of andere bluswatervoorziening te plaatsen Deze moeten te allen tijde voor brandweervoertuigen bereikbaar en onmiddellijk bruikbaar zijn. Rondom een brandkraan moet een vrije werkruimte zijn van minimaal 90 cm. Bovendien worden aanwezige toe- en uitgangen (ook nooduitgangen en uitritten) vrij gehouden van obstakels en niet geblokkeerd.
Artikel 5 Gebruik gemeentegrond
Er worden geen voorwerpen in gemeentelijk trottoir of bestrating geslagen, dan wel andere beschadigingen aangebracht, zonder toestemming van de gemeente.
Artikel 7 Bijzondere omstandigheden
In afwijking van artikel 4 kan de burgemeester, in het belang van de openbare orde, veiligheid of gezondheid, tijdens evenementen in de directe omgeving van het terras of in geval van bijzondere omstandigheden voor een of meer horecaterrassen tijdelijk andere sluitingstijden vaststellen of tijdelijk sluiting bevelen.
Deze beleidsregels zijn ook van toepassing op de voor 10 april 2020 verleende terrasvergunningen op basis van de Apv.
Aldus vastgesteld op 14 april 2020
De burgemeester
Aldus vastgesteld op 14 april 2020
Het college van burgemeester en wethouders
de secretaris,
de burgemeester,
Bedoeling van de beleidsregels
De burgemeester stelt deze beleidsregels vast om algemene regels te kunnen hanteren voor deze horecaterrassen. Deze beleidsregel is van toepassing op alle horecaterrassen, welke onderdeel zijn van de exploitatievergunning of de verleende vrijstelling exploitatievergunning. Horecabedrijven met een exploitatievergunning of vrijstelling hoeven voor een terras niet (ook nog) een afzonderlijke terrasvergunning aan te vragen.
Deze beleidsregels zijn ook van toepassing op overige terrassen bij niet-horecabedrijven (winkels) en worden vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders.
Geldende Wettelijke kaders in 2020
Op de exploitatie van een terras zijn diverse regelingen van toepassing:
De Wet Algemene bepalingen omgevingsrecht: het gebruik van de openbare weg (de verkeersruimte) als terras is alleen toegestaan met een omgevingsvergunning voor afwijkend gebruik. Deze vergunning vloeit voort uit de bestemming (Verkeer - Verblijfsgebied) die de ondergrond heeft gekregen in het bestemmingsplan (centrum).
De Algemene plaatselijke verordening (Apv) waarin is geregeld dat een openbare inrichting (natte en droge horeca) alleen is toegestaan met een exploitatieverguning. Het exploiteren van het terras maakt onderdeel uit van deze vergunning.
De Apv en de Wet Milieubeheer, waarin regels staan voor het maken van geluid in de inrichting en op het terras. Deze wet kent zogeheten collectieve en individuele ontheffingen voor het overschrijden van de geluidsnorm.
De Apv, artikel 2:10, waarin geregeld is dat het plaatsen van voorwerpen op de openbare weg alleen is toegestaan met een vergunning van burgemeester en wethouders. Dit voorschrift richt zich tot bedrijven die geen openbare inrichting zijn, maar wel een terras exploiteren.
Gewijzigde omstandigheden ten opzichte van 2017
In 2019 is er een pilot geweest voor ruimere openingstijden van terrassen in het centrum. Uit de pilot is naar voren gekomen dat 60% van de mensen die gereageerd hebben het een goed idee vinden om een structurele verruiming te regelen. Ook zijn er geen incidenten / meldingen ontvangen.
In de nieuwe beleidsregel zijn de ruimere terrastijden opgenomen voor horecaondernemers in het centrum met een horecaconvenant. Dit houdt in dat tussen 1 april en 1 september de terrassen in het centrum open mogen zijn tot 01:00 uur.
In verband met de voortzetting van de proef om de terrastijden in het centrum te verruimen is er voor gekozen om deze beleidsregel een looptijd te geven van 1 jaar. Voordat een nieuwe beleidsregel zal worden vastgesteld zal er eerst geëvalueerd worden. Hierbij wordt onder andere gekeken naar het aantal klachten, overlast meldingen en constateringen van onze toezichthouders.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-104611.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.