Regeling beschikbaarheidsdienst gemeente Roosendaal

Burgemeester en wethouders van de gemeente Roosendaal;

 

gelet op artikel 3:13 van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Roosendaal;

gelet op de bereikte overeenstemming in het Georganiseerd Overleg;

 

BESLUITEN

 

vast te stellen de Regeling beschikbaarheidsdienst gemeente Roosendaal.

Artikel 1 Begripsbepalingen

Voor de toepassing van de hoofdstuk wordt verstaan onder:

  • 1.

    AVR: Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Roosendaal

  • 2.

    Ambtenaar: hij/zij die ambtenaar is als bedoeld in artikel 1:1 AVR, alsmede de werknemer als bedoeld in artikel 2:5:1 AVR;

  • 3.

    Beschikbaarheidsdienst: het buiten de normale voor de ambtenaar geldende werktijden in opdracht van de werkgever verplicht ter beschikking houden voor het verrichten van werkzaamheden.

  • 4.

    Beschikbaarheidsperiode: een aaneengesloten periode van zeven dagen waarin de medewerker buiten de normale werktijd verplicht is bereikbaar te zijn om op afroep zo spoedig mogelijk de bedongen werkzaamheden te verrichten.

 

Artikel 2 Aanwijzing

  • 1.

    Aanwijzing van ambtenaren of groepen ambtenaren die beschikbaarheidsdiensten moeten verrichten, gebeurt door of namens het college van burgemeester en wethouders;

  • 2.

    De ambtenaar, die tot het verrichten van beschikbaarheidsdiensten is aangewezen, is hiertoe verplicht, tenzij er gegronde redenen aanwezig zijn om de ambtenaar te ontheffen van deze verplichting.

 

Artikel 3 Rooster

  • 1.

    De beschikbaarheidsdienst wordt door de voor beschikbaarheidsdienst aangewezen medewerkers bij toerbeurt verricht, op basis van een vooraf en in onderling overleg met de medewerkers vastgesteld rooster.

  • 2.

    Een ambtenaar kan in beginsel maximaal eens per 6 weken worden ingezet om beschikbaarheidsdiensten te verrichten. Indien een ambtenaar vaker dan eens per 6 weken een volle dienst moet verrichten, heeft hij aanspraak op compensatieverlof, dat berekend wordt als volgt:

    • a.

      bij een vaste cyclus wordt een halve dag compensatieverlof verleend voor elke twee diensten;

    • b.

      bij onregelmatige diensten wordt telkens een halve dag compensatieverlof verleend voor een extra dienst;

  • 3.

    Ruilen van dienst is mogelijk in onderling overleg.

 

Artikel 4 Vergoedingen

  • 1.

    Voor het zich beschikbaar houden tijdens beschikbaarheidsdiensten als bedoeld in deze regeling wordt een toelage beschikbaarheid toegekend conform het bepaalde in artikel 3:13 van de AVR

    (5% voor de uren op maandag tot en met vrijdag en 10% voor de uren op zaterdag, zondag en feestdagen van het uurloon van de aangewezen medewerker met een maximum van salarisschaal 7).

  • 2.

    Indien de ambtenaar waarvan de functie is ingedeeld in de standaardregeling voor de werktijden wordt opgeroepen om tijdens de beschikbaarheidsdienst daadwerkelijk arbeid te verrichten, dan kan hij de gewerkte tijd op een later moment in de vorm van verlof opnemen. Indien de ambtenaar wordt opgeroepen op een tijdstip buiten het dagvenster, dan heeft hij hiernaast tevens aanspraak op een buitendagvenstervergoeding conform artikel 3:12, lid 2 van de AVR.

  • 3.

    Indien de ambtenaar waarvan de functie is ingedeeld in de bijzondere regeling voor de werktijden wordt opgeroepen om tijdens de beschikbaarheidsdienst daadwerkelijk arbeid te verrichten, dan ontvangt hij voor elk uur dat hij arbeid verricht de volledige vergoeding overeenkomstig het bepaalde in artikel 3:18 van de AVR.

 

Artikel 5 Einde

Voor de ambtenaar eindigt bij het bereiken van de leeftijd van 60 jaar de verplichting tot het verrichten van beschikbaarheidsdiensten.

 

Artikel 6 Afbouwtoelage

De ambtenaar voor wie buiten zijn toedoen de inzet voor de beschikbaarheidsdiensten blijvend wordt beëindigd heeft recht op een afbouwtoelage conform artikel 3:16 van de AVR.

 

Artikel 7 Onvoorziene gevallen

In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, kan het college van burgemeester en wethouders een bijzondere voorziening treffen.

 

Artikel 8 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op de derde dag na bekendmaking in het Gemeenteblad en werkt terug tot en met 1 januari 2016.

 

Artikel 9 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: ‘Regeling beschikbaarheidsdienst’.

 

 

 

Aldus besloten door burgemeester en wethouders van Roosendaal op 18 december 2018,

de secretaris, de burgemeester,

Naar boven