Verordening op de raadscommissies Haaksbergen (8.19a)

Samenvatting

Deze verordening regelt de taken, de bevoegdheden, de samenstelling en de werkwijze van de raadscommissies.

 

De gemeenteraad van Haaksbergen;

Voorstel van de werkgroep ‘werkwijze raad en commissies’ van: 15 maart 2019

 

Wettelijke basis:

Bepaling van de Gemeentewet (artikel 82, eerste lid) en de Algemene wet bestuursrecht.

 

Besluit:

Vast te stellen de Verordening op de raadscommissies.

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepaling

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    commissiegriffier: griffier van een raadscommissie of diens plaatsvervanger;

  • b.

    commissielid: lid van een raadscommissie of diens plaatsvervanger;

  • c.

    commissievoorzitter: voorzitter van een raadscommissie of diens plaatsvervanger;

  • d.

    griffier: griffier van de raad of diens plaatsvervanger;

  • e.

    wet: Gemeentewet

 

Artikel 2 Instelling raadscommissies

  • 1.

    Er is een:

    • a.

      raadscommissie Samenleving en Bestuur, waarvan de werkzaamheden de volgende onderwerpen betreffen:

      • 1.

        sociaal domein;

      • 2.

        onderwijs;

      • 3.

        cultuur;

      • 4.

        sport;

      • 5.

        bestuur;

    • b.

      raadscommissie Ruimte, waarvan de werkzaamheden de volgende onderwerpen betreffen:

      • 1.

        ruimtelijke ordening;

      • 2.

        volkshuisvesting;

      • 3.

        milieu;

      • 4.

        economische zaken.

  • 2.

    De agendacommissie kan bepalen dat de raadscommissies gezamenlijk vergaderen. De voorzitter van de raadscommissie die het onderwerp het meest aangaat vervult de taken van de voorzitter.

 

Artikel 3 Taken

Een raadscommissie:

  • a.

    brengt advies uit aan de raad over die onderwerpen waarop haar werkzaamheden betrekking hebben;

  • b.

    kan advies uitbrengen aan de raad over andere onderwerpen dan bedoeld onder a, en

  • c.

    voert overleg met het college of de burgemeester over in ieder geval de door hen verstrekte inlichtingen en het gevoerde bestuur ten aanzien van de onderwerpen, bedoeld onder a.

 

Artikel 4 Samenstelling en benoeming commissievoorzitter

  • 1.

    Een raadscommissie bestaat uit raadsleden. Voor fracties die uit één lid bestaan bestaat de mogelijkheid om maximaal één niet-raadslid als commissielid en plaatsvervangend commissielid af te vaardigen, met dien verstande dat dit niet-raadslid voorkomt op de kandidatenlijst van de desbetreffende partij, zoals ingediend bij de laatste verkiezingen van de raad. De artikelen 10, 11, 12 en 13 van de wet zijn van overeenkomstige toepassing op een commissielid dat geen raadslid is.

  • 2.

    De raad bepaalt het maximaal aantal commissieleden per fractie.

  • 3.

    De raad benoemt de commissieleden op voordracht van de fracties.

  • 4.

    Bij verhindering kan een lid van een raadscommissie worden vervangen door een ander lid van zijn fractie.

  • 5.

    De raad benoemt de commissievoorzitters en hun plaatsvervangers.

 

Artikel 5 Zittingsduur en vacatures

  • 1.

    De zittingsperiode van een commissielid en -voorzitter eindigt in ieder geval bij het einde van de zittingsperiode van de raad.

  • 2.

    De raad kan een commissielid ontslaan op voorstel van de fractie die het lid voor benoeming heeft voorgedragen.

  • 3.

    De raad kan de commissievoorzitter ontslaan.

  • 4.

    Een commissielid en -voorzitter kunnen altijd ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan de raad. Het ontslag gaat een maand na de schriftelijke mededeling in of zoveel eerder als hun opvolger is benoemd.

  • 5.

    Als door overlijden of ontslag een vacature ontstaat, beslist de raad zo spoedig mogelijk over de vervulling daarvan.

 

Artikel 6 Commissiegriffier

  • 1.

    De griffier is tevens commissiegriffier.

  • 2.

    De commissiegriffier is aanwezig in vergaderingen van de raadscommissie.

  • 3.

    De griffier regelt in samenspraak met de gemeentesecretaris de vervanging van de commissiegriffier bij verhindering of afwezigheid.

  • 4.

    Een commissiegriffier kan op uitnodiging van de commissievoorzitter aan beraadslagingen in vergaderingen deelnemen.

 

Hoofdstuk 2 Vergaderingen

Artikel 7 Oproep en agenda

  • 1.

    De commissievoorzitter stelt ten minste zeven dagen voor een vergadering de oproep en de voorlopige agenda met de daarbij behorende stukken digitaal beschikbaar.

  • 2.

    In spoedeisende gevallen kan de commissievoorzitter na het beschikbaar stellen van de oproep tot uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering een aanvullende agenda opstellen.

  • 3.

    Op de stukken, bedoeld in het eerste en tweede lid, is artikel 8, derde lid, van deze verordening van toepassing.

  • 4.

    De agenda wordt bij aanvang van een vergadering door de raadscommissie vastgesteld.

 

Artikel 8 Ter inzage leggen van stukken

  • 1.

    Stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op een agenda dienen, worden gelijktijdig met het digitaal beschikbaar stellen op het gemeentehuis ter inzage gelegd.

  • 2.

    Elektronisch beschikbare stukken worden op de website van de gemeente geplaatst.

  • 3.

    Stukken waaromtrent op grond van artikel 86, eerste en tweede lid, van de wet geheimhouding is opgelegd, blijven in afwijking van het eerste en tweede lid onder berusting van de griffier en verleent deze de commissieleden op verzoek inzage.

 

Artikel 9 Openbare kennisgeving

  • 1.

    Commissievergaderingen worden ter openbare kennis gebracht door aankondiging in een huis-aan-huis blad en door plaatsing op de website van de gemeente.

  • 2.

    In spoedeisende gevallen kan de openbare kennisgeving uitsluitend langs elektronische weg plaatsvinden.

 

Artikel 10 Advies

  • 1.

    Als een raadscommissie een advies aan de raad uitbrengt, beslissen de leden op voorstel van de commissievoorzitter over de inhoud van het advies.

  • 2.

    In het advies worden opgenomen de standpunten van alle fracties.

  • 3.

    In een vergadering van de raadscommissie vinden geen stemmingen plaats, met uitzondering van stemmingen over geheimhouding en met betrekking tot de orde.

 

Artikel 11 Aantal spreektermijnen

  • 1.

    Beraadslaging over onderwerpen of voorstellen geschiedt in ten hoogste twee termijnen, tenzij de raadscommissie anders beslist.

  • 2.

    De commissievoorzitter sluit de spreektermijnen af.

  • 3.

    Commissieleden voeren in een termijn niet meer dan éénmaal het woord over hetzelfde onderwerp of voorstel.

  • 4.

    Bij de bepaling hoeveel keer een commissielid over hetzelfde onderwerp of voorstel het woord heeft gevoerd, wordt niet meegerekend het spreken over een voorstel van orde.

  • 5.

    In de eerste termijn wordt de spreker niet in zijn betoog gestoord.

 

Artikel 12 Deelname aan de beraadslaging door anderen

Een raadscommissie kan besluiten dat anderen mogen deelnemen aan de beraadslaging.

 

Artikel 13 Spreekrecht burgers

  • 1.

    Burgers kunnen in een vergadering het woord voeren over onderwerpen die geagendeerd en niet geagendeerd zijn.

  • 2.

    Degene die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit ten minste 15 minuten voor aanvang van de vergadering aan de commissiegriffier onder vermelding van zijn naam en het onderwerp waarover hij het woord wenst te voeren.

  • 3.

    De commissievoorzitter geeft na de opening van de vergadering en de vaststelling van de agenda het woord aan degenen die het woord willen voeren over een onderwerp dat niet voorkomt op de agenda. De commissievoorzitter geeft het woord op volgorde van aanmelding.

  • 4.

    Elke inspreker als bedoeld in het derde lid krijgt maximaal vijf minuten het woord. De commissievoorzitter kan in bijzondere gevallen afwijken van de maximale lengte van de spreektijd.

  • 5.

    De commissievoorzitter geeft bij de behandeling van het in het tweede lid bedoelde onderwerp, dat voorkomt op de agenda, in eerste en tweede termijn eerst het woord aan degenen die zich als inspreker hebben aangemeld. De commissievoorzitter geeft het woord op volgorde van aanmelding.

  • 6.

    Elke inspreker krijgt in eerste en tweede termijn maximaal vijf minuten het woord. De commissievoorzitter kan in bijzondere gevallen afwijken van de maximale lengte van de spreektijd.

  • 7.

    De inspreker voert het woord, nadat de commissievoorzitter hem dit heeft verleend. De commissievoorzitter kan de deelnemers aan de vergadering toestaan aan een inspreker een korte, verhelderende vraag te stellen. Er vindt geen discussie plaats tussen een inspreker en deelnemers aan de vergadering.

  • 8.

    De commissievoorzitter of een commissielid doet een voorstel voor de behandeling van de inbreng van de inspreker.

 

Artikel 14 Handhaving orde en schorsing

  • 1.

    De commissievoorzitter handhaaft de orde in de vergadering.

  • 2.

    De commissievoorzitter kan de raadscommissie voorstellen aan een commissielid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat het commissielid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de commissievoorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het commissielid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.

  • 3.

    De commissievoorzitter kan ter handhaving van de orde de vergadering voor een door hem te bepalen tijd schorsen en, als na de heropening de orde opnieuw wordt verstoord, de vergadering sluiten.

  • 4.

    De commissievoorzitter roept sprekers tot de orde als deze zich in beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen uitlaten, afwijken van het in behandeling zijnde onderwerp, andere sprekers herhaaldelijk interrumperen, dan wel anderszins de orde verstoren. De commissievoorzitter kan sprekers die hieraan geen gevolg geven, het woord ontnemen over het aanhangige onderwerp.

 

Artikel 15 Voorstellen van orde

Commissieleden kunnen tijdens een vergadering mondeling een voorstel van orde betreffende de vergadering doen. De raadscommissie beslist hier terstond over.

 

Artikel 16 Verslag

  • 1.

    De commissiegriffier draagt zorg voor een videoverslag en besluitenlijst van vergaderingen van de raadscommissie.

  • 2.

    Uit een besluitenlijst blijken in ieder geval:

    • a.

      de namen van de commissievoorzitter, de commissiegriffier, de burgemeester, de wethouders en de commissieleden, allen voor zover aanwezig, alsmede van de overige personen die het woord gevoerd hebben;

    • b.

      een aantekening van welke commissieleden afwezig waren;

    • c.

      een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;

    • d.

      een overzicht van de door het college gedane toezeggingen en actiepunten;

    • e.

      een vermelding van de beslissing of een voorstel als hamer- of bespreekstuk in de vergadering van de raad wordt behandeld;

    • f.

      bij het desbetreffende agendapunt de naam en de hoedanigheid van die personen aan wie het op grond van artikel 12 van deze verordening door de raadscommissie is toegestaan deel te nemen aan de beraadslagingen.

  • 3.

    De commissiegriffier zendt een conceptbesluitenlijst digitaal aan de commissieleden en plaatst deze op de website van de gemeente.

  • 4.

    De commissievoorzitter en commissiegriffier ondertekenen de vastgestelde besluitenlijst.

 

Hoofdstuk 3 Besloten vergaderingen

Artikel 17 Toepassing verordening op besloten vergaderingen

Op besloten vergaderingen is deze verordening van overeenkomstige toepassing voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de vergadering.

 

Artikel 18 Verslag besloten vergadering
  • 1.

    De commissiegriffier draagt zorg voor een audioverslag en besluitenlijst van een besloten vergadering.

  • 2.

    Het audioverslag en de conceptbesluitenlijst van een besloten vergaderingen worden niet verspreid en zijn uitsluitend voor de commissieleden te raadplegen bij de commissiegriffier.

  • 3.

    De besluitenlijst wordt zo spoedig mogelijk in een besloten vergadering ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt de raadscommissie een besluit over het al dan niet openbaar maken van het audioverslag en de besluitenlijst.

  • 4.

    De commissievoorzitter en de commissiegriffier ondertekenen de vastgestelde besluitenlijst.

Artikel 19 Opheffing geheimhouding

Als de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, van de wet voornemens is de geheimhouding op te heffen, wordt, als de raadscommissie die geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten vergadering met de raadscommissie overleg gevoerd.

 

Hoofdstuk 4 Toehoorders en pers

Artikel 20 Toehoorders en pers

  • 1.

    Toehoorders en vertegenwoordigers van de pers wonen openbare vergaderingen uitsluitend bij op de voor hen bestemde plaatsen.

  • 2.

    Het blijkgeven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is toehoorders en vertegenwoordigers van de pers verboden.

  • 3.

    De commissievoorzitter is bevoegd, wanneer de orde in de vergadering op enigerlei wijze door toehoorders wordt verstoord, deze en zo nodig andere toehoorders te doen vertrekken.

  • 4.

    De commissievoorzitter is bevoegd toehoorders die bij herhaling de orde in de vergadering verstoren voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering te ontzeggen.

 

Artikel 21 Geluid- en beeldregistraties

Degenen die van een openbare vergadering geluid- of beeldregistraties willen maken, doen hiervan mededeling aan de commissievoorzitter en gedragen zich naar diens aanwijzingen.

 

Hoofdstuk 5 Slotbepalingen

Artikel 22 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 12 april 2019.

  • 2.

    Op het moment dat deze verordening in werking treedt, wordt de op 14 november 2007 vastgestelde Verordening op de raadscommissie ingetrokken.

 

Artikel 23 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening op de raadscommissies.

 

 

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 27 maart 2019

 

 

mr. G. Raaben

griffier

 

 

G.J. Kok MDR

burgemeester

Naar boven