Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2020

De Raad van de gemeente Rotterdam,

 

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 24 september 2019, (raadsvoorstel 19bb20437); raadsstuk 19bb20827;

 

gelet op de artikelen 255 van de Gemeentewet, artikel 26 van de Invorderingswet 1990, de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 en de Nadere regels kwijtschelding gemeentelijke en waterschapsbelastingen;

 

overwegende, dat het gewenst is om regels te stellen voor het verlenen van kwijtschelding van gemeentelijke belastingen;

besluit vast te stellen:

 

Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2020

Artikel 1 Omvang en norm

  • 1.

    Het verlenen van kwijtschelding geschiedt uitsluitend met betrekking tot aanslagen in de gebruikersbelasting van de onroerendezaakbelastingen, de gebruikersbelasting van de belastingen op roerende woon- en bedrijfsruimten en de afvalstoffenheffing. Er wordt tot maximaal 76,5% van het verschuldigde belastingbedrag voor de aanslagen over belastingjaar 2020 kwijtschelding verleend.

  • 2.

    Bij de toepassing van het eerste lid wordt, in afwijking van de in artikel 16 van de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 genoemde percentages van 90, bij de berekening van de betalingscapaciteit het bedrag van de kosten van bestaan gesteld op 100% van de desbetreffende in dat artikel bedoelde bijstandsnorm.

Artikel 2 Termijnen

  • 1.

    Op een kwijtscheldingsverzoek dat niet is ingediend in de laatste zes weken van een kalenderjaar wordt beslist in het kalenderjaar waarin het verzoek is ontvangen.

  • 2.

    Op een kwijtscheldingsverzoek dat is ingediend in de laatste zes weken van een kalenderjaar wordt binnen twaalf weken beslist.

  • 3.

    De in het eerste en tweede lid genoemde beslissingsperiode wordt verlengd met de periode dat niet is voldaan aan de uitnodiging om het kwijtscheldingsverzoek aan te vullen met de voor de beoordeling van dat verzoek benodigde gegevens en bescheiden.

  • 4.

    Op het kwijtscheldingsverzoek wordt bij beschikking beslist met hetzij een toewijzing, hetzij met een definitieve afwijzing.

Artikel 3 Het verzoek om kwijtschelding

  • 1.

    Het verzoek om kwijtschelding wordt gedaan:

    • a.

      hetzij schriftelijk door middel van een van gemeentewege vastgesteld formulier en onder de gelijktijdige verstrekking van de voor de beoordeling van het verzoek of de voorbereiding van de beschikking benodigde gegevens en bescheiden;

    • b.

      hetzij digitaal via ‘Mijn loket’ op de van gemeentewege aangegeven wijze.

  • 2.

    Indien de verstrekte gegevens of bescheiden onvoldoende zijn voor de beoordeling van het verzoek of de voorbereiding van de beschikking, wordt de verzoeker schriftelijk in de gelegenheid gesteld binnen een termijn van twee weken na de toezending van dat schriftelijke bericht het kwijtscheldingsverzoek aan te vullen.

Artikel 4 Vervallen

 

Artikel 5 Besluit tot niet behandeling van het verzoek om kwijtschelding

  • 1.

    Indien binnen de gestelde termijn aan het verzoek om aanvulling, bedoeld in artikel 3, tweede lid, niet is voldaan, kan besloten worden het verzoek om kwijtschelding niet te behandelen.

  • 2.

    Worden na een besluit als bedoeld in het eerste lid alsnog de aanvullende gegevens en bescheiden geleverd of voldaan aan de desbetreffende voorwaarden, dan kan pas een beslissing over kwijtschelding genomen worden nadat daartoe eerst een nieuw verzoek is ingediend.

Artikel 6 Intrekking oude regeling

De Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2019 wordt ingetrokken.

Artikel 7 Overgangsbepaling

De Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2019 blijft van toepassing op kwijtscheldingsverzoeken die vóór 1 januari 2020 zijn ingediend.

Artikel 8 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2020.

Artikel 9 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2020.

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 7 en 12 november 2019.

De griffier,

M.J.E.M. van Dam

De voorzitter,

A. Aboutaleb

Dit gemeenteblad 2019, nummer 183, is uitgegeven op 12 december 2019 en ligt op dins-, woens- en donderdagen van 9.00 tot 13.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Wachtruimte Timmerhuis, Halvemaanpassage 1 (trap op, melden bij Informatiebalie)

(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)

Naar boven