Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Heemskerk houdende regels omtrent raadsondersteuning (Verordening raadsondersteuning 2019)

Hoofdstuk 1 Ambtelijke bijstand

Artikel 1 Verzoek om ambtelijke bijstand

  • 1.

    Elk raadslid heeft recht op ambtelijke bijstand, als bedoeld in artikel 33 van de Gemeentewet.

  • 2.

    Een raadslid wendt zich tot de griffier met een verzoek om:

    • a.

      feitelijke informatie van geringe omvang;

    • b.

      inzage in of afschrift van documenten die openbaar zijn;

    • c.

      advies of bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere bijstand.

  • 3.

    De informatie, bedoeld in het tweede lid, onderdeel a of b, wordt door de griffie of op verzoek van de griffier door een ambtenaar gegeven.

  • 4.

    Indien een ambtenaar twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie bedoeld in het tweede lid, onderdeel a of b, stelt hij de secretaris daarvan in kennis. De secretaris beslist.

  • 5.

    Het advies of bijstand, bedoeld in het tweede lid, onderdeel c, wordt verleend door de griffie. Indien de gevraagde bijstand niet door de griffie kan worden verleend kan de griffier de secretaris verzoeken, één of meer ambtenaren aan te wijzen, die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.

Artikel 2 Weigeringsgronden ambtelijke bijstand

  • 1.

    Een ambtenaar verleent op verzoek van de griffier of de secretaris ambtelijke bijstand tenzij:

    • a.

      het raadslid niet aannemelijk heeft gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;

    • b.

      dit het belang van de gemeente kan schaden;

    • c.

      de gevraagde bijstand een dusdanig groot beslag legt op de ambtelijke capaciteit dat de uitvoering van de aan de dienst of een onderdeel daarvan opgedragen werkzaamheden in het gedrang komt.

  • 2.

    De secretaris beoordeelt of ambtelijke bijstand op grond van het eerste lid wordt geweigerd.

  • 3.

    Indien de bijstand op grond van het eerste lid wordt geweigerd deelt de secretaris dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid dat het verzoek heeft ingediend.

Artikel 3 Procedure bij weigering

Indien het verzoek om bijstand wordt geweigerd kan de griffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over het verzoek.

Artikel 4 Procedure bij ontevredenheid

  • 1.

    Indien een raadslid niet tevreden is over door een ambtenaar verleende bijstand, doet hij of de griffier hiervan mededeling aan de secretaris.

  • 2.

    Indien overleg met de secretaris niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing leggen zij de zaak voor aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over de zaak.

Artikel 5 Geheimhouding

  • 1.

    Een raadslid kan aangeven dat een verzoek om ambtelijk bijstand of de inhoud van het gegeven advies geheim wordt gehouden.

  • 2.

    Indien het college of leden van het college informatie wensen over een verzoek om ambtelijke bijstand of de inhoud van het gegeven advies wenden zij zich daartoe tot de griffier. De griffier overlegt met het raadslid of de informatie gedeeld wordt.

Hoofdstuk 2 Scholingsbudget

Artikel 6 Vaststellen scholingsbudget

  • 1.

    Er is een scholingsbudget, waarop individuele raadsleden een beroep kunnen doen.

  • 2.

    De hoogte van de bijdrage wordt jaarlijks vastgesteld door het presidium. De hoogte van het budget wordt door de raad vastgesteld als onderdeel van de gemeentebegroting.

Artikel 7 Bestemming bijdrage

Raadsleden mogen het scholingsbudget uitsluitend besteden voor niet-politiek georiënteerde opleidingen, cursussen en seminars die tot doel hebben de kwaliteit van het raadswerk te verhogen.

Artikel 8 Beheer en verantwoording

  • 1.

    Een raadslid wendt zich tot de griffier met het verzoek om een bijdrage uit het scholingsbudget. Deze aanvraag gaat vergezeld van stukken met inhoudelijke informatie en een kostenspecificatie.

  • 2.

    Voor aanvragen voor een bedrag tot maximaal € 250,- heeft de griffier discretionaire bevoegdheid die achteraf wordt verantwoord richting het presidium.

  • 3.

    Aanvragen hoger dan € 250,- worden, via de griffier, vooraf ter goedkeuring voorgelegd aan het presidium.

  • 4.

    De griffier rapporteert jaarlijks, voor 31 januari, aan het presidium over de besteding van het scholingsbudget van het voorafgaande jaar.

Hoofdstuk 3 Slotbepalingen

Artikel 9 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    De Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2014, vastgesteld bij besluit van 7 november 2014, wordt ingetrokken.

  • 2.

    Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening raadsondersteuning 2019.

  • 3.

    Zij treedt in werking een week na de bekendmaking ervan.

     

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente

Heemskerk in zijn openbare vergadering van

27 juni 2019

de raad voornoemd,

de griffier, de voorzitter,

Naar boven