Gemeenteblad van Stichtse Vecht
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Stichtse Vecht | Gemeenteblad 2019, 167292 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Stichtse Vecht | Gemeenteblad 2019, 167292 | Verordeningen |
Financiële verordening gemeente Stichtse Vecht 2019
Financiële verordening Stichtse Vecht
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
2. Begroting en verantwoording
Artikel 2. Inrichting begroting en jaarstukken
a. de beoogde maatschappelijke effecten;
b. de beoogde wijze voor het bereiken van deze maatschappelijke effecten;
c. de te behalen beoogde baten en de beoogde inzet van lasten;
d. de beleidsindicatoren zoals effect en prestatie-indicatoren.
Het college biedt de gemeenteraad met de Kadernota een voorstel aan met daarin de richtinggevende kaders voor de begroting van het volgende begrotingsjaar en de drie opvolgende jaren. De gemeenteraad stelt de Kadernota vast.
Jaarlijks wordt een planning van de planning- en controlcylus ter kennisname aan de raad voorgelegd.
Artikel 4. Autorisatie begroting en investeringen en begrotingswijzigingen
Het college kan via een collegewijziging overschotten en tekorten op het taakveldniveau in zowel lasten als baten binnen de programma’s met elkaar compenseren en hierover zo nodig uitleg geven bij een tussentijdse rapportage respectievelijk de jaarrekening. Deze begrotingswijziging bevat geen nieuw beleid.
Voor investeringen in de loop van het begrotingsjaar die niet in de begroting zijn opgenomen, legt het college voorafgaand aan het aangaan van verplichtingen een investeringsvoorstel en een voorstel voor het autoriseren van een investering aan de raad voor. Deze voorstellen zijn voorzien van een begrotingswijziging.
Het college informeert in ieder geval vooraf de raad en neemt pas een besluit, nadat de raad in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen over:
a. het verstrekken van leningen, waarborgen en garanties;
b. kapitaalverstrekking aan instellingen of ondernemingen die voldoen aan de in de ‘Nota verbonden partijen’ opgenomen voorwaarden.
Deze informatieplicht geldt vanaf de grenzen die buiten het mandaat van het college vallen.
Artikel 7. Waardering en afschrijving vaste activa
De raad stelt periodiek de regels vast voor waardering en afschrijving van activa. Deze zijn beschreven in de ‘Nota waardering en afschrijving vaste activa’.
Artikel 8. Reserves en voorzieningen
a. het specifieke doel van de reserve;
b. het vast te stellen minimum of maximum niveau van de reserve;
Artikel 9. Voorziening voor oninbare vorderingen
De omvang van de voorziening per balansdatum wordt vastgesteld op basis van de ouderdom van de vordering. De debiteuren zijn gewaardeerd tegen de nominale waarde met inachtneming van een aftrek van oninbaarheid. Daarbij wordt de verwachte oninbaarheid uitgedrukt in een percentage van de openstaande vordering.
Artikel 10. Kostprijsberekening
Bij de directe kosten worden betrokken de bijdragen aan en onttrekkingen van voorzieningen voor de noodzakelijke vervanging van de betrokken activa de kapitaallasten van de in gebruik zijnde activa, de gederfde inkomsten door het vastgestelde kwijtscheldingsbeleid en voor riool- en afvalstoffenheffing de compensabele BTW.
Voor de rentetoerekening aan activa wordt een omslagpercentage gehanteerd, de interne rekenrente. Het berekende percentage wordt naar boven afgerond op een veelvoud van 0,5. Indien voor specifieke projecten projectfinanciering is opgenomen dan geldt voor de rentetoerekening het rentepercentage van de projectfinanciering. Het rentebeleid voor grondexploitaties is opgenomen in de nota Grondbeleid.
Artikel 11. Vaststelling hoogte belastingen, rechten, heffingen en prijzen
Het college doet de raad jaarlijks een voorstel voor de hoogte van de gemeentelijke tarieven voor belastingen, rioolheffing, afvalstoffenheffing, leges, prijzen en dergelijke tarieven. Dit geldt zowel de tarieven voor privaat als publiekrechtelijk diensten. De raad stelt de tarieven vast.
Artikel 13. Financieringsfunctie
Het college stelt ten behoeve van de uitoefening van de financieringsfunctie een treasurystatuut op en biedt dit statuut ter vaststelling aan de raad aan.
Artikel 14. Verbonden partijen
De raad stelt periodiek, op voorstel van het college, de kaders voor de sturing en de beheersing van verbonden partijen vast. Deze zijn opgenomen in de ‘Nota verbonden partijen’.
Artikel 15. Verstrekking subsidies
Het college biedt periodiek een (bijgestelde) nota ‘Verstrekking gemeentelijke subsidies’ aan. Deze nota bevat het kader voor de verstrekking van gemeentelijke subsidies en een overzicht van de toegekende gemeentelijke subsidies (het subsidieregister). De raad stelt de nota vast.
4. Financieel beheer en interne controle
De administratie is zodanig van opzet en werking dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:
a. het sturen en het beheersen van activiteiten en processen in de gemeente als geheel en in de afzonderlijke organisatieonderdelen;
b. het verstrekken van informatie over ontwikkelingen in de omvang van vaste activa, voorraden, vorderingen en schulden, verplichtingen en garanties;
c. het verschaffen van budgettaire informatie en informatie voor het maken van kostencalculaties aan de budgethouders.
Artikel 19. Financiële organisatie
Het college draagt de zorg voor:
a. een eenduidige indeling van de gemeentelijke organisatie en een eenduidige toewijzing van de gemeentelijke taken aan de organisatieonderdelen;
b. een adequate scheiding van taken, functies, bevoegdheden, verantwoordelijkheden;
c. de verlening van mandaten en volmachten voor het aangaan van verplichtingen ten laste van de toegekende budgetten en investeringen;
d. de te maken afspraken met de organisatieonderdelen over de te leveren prestaties, de daarvoor beschikbare middelen en de wijze en frequentie van rapportage over de voortgang van de activiteiten en uitputting van middelen;
e. de regels voor de verlening van décharge over het gevoerde beheer door de organisatieonderdelen.
Artikel 20. Aanbesteding en inkoop
Het college draagt zorg voor een procedure voor de inkoop en aanbesteding van werken, leveringen en diensten. De regels waarborgen dat wordt gehandeld in overeenstemming met de regels ter zake van de Europese Unie.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-167292.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.