Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen Borger-Odoorn 2018

Burgemeester en wethouders van de gemeente Borger-Odoorn

 

Gelet op de

  • Artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen

  • De bepalingen van de Algemene verordening gegevensbescherming (Verordening (EU) 2016/679 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG) (voorheen Wet bescherming persoonsgegevens)

  • Gelet op artikel 156 Gemeentewet

  • Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Borger-Odoorn 2014

 

BESLUIT:

 

vast te stellen het volgende reglement:

Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen Borger-Odoorn 2018

Artikel 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente

 

  • 1.

    Met inachtneming van het besluit als bedoel in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Borger-Odoorn worden verstrekt, voor zover deze organen deze nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken;

  • 2.

    De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door systematische verstrekkingen en selectie;

  • 3.

    De organen van de gemeente aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld in bijlage 1, bijlage 2, bijlage 2A en bijlage 3.

 

Artikel 2: Verstrekkingen aan derden

 

  • 1.

    Met inachtneming van het bepaalde in artikel 3, kunnen over een ingeschrevene die ingezetene is van de gemeente Borger-Odoorn en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van de gemeente Borger-Odoorn was, gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente;

  • 2.

    Over een ingezetene van de gemeente Borger-Odoorn kunnen gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan een derde, die voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingezetene wiens gegevens worden verstrekt;

  • 3.

    De verstrekking als bedoeld in lid 1 van dit artikel vindt slechts plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan;

  • 4.

    De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.

 

 

Artikel 3: Aanwijzing gewichtige maatschappelijke belangen en categorieën derden

 

  • 1.

    Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijke belang worden aangewezen de werkzaamheden als genoemd in bijlage 4;

  • 2.

    Als categorieën van derden die de in lid 1 genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 4.

 

Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel

 

  • 1.

    Het Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen Borger-Odoorn 2014, vastgesteld op 25 maart 2014 wordt ingetrokken op de datum van inwerkingtreding van dit reglement.

  • 2.

    Dit reglement treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van bekendmaking.

  • 3.

    Dit reglement wordt aangehaald als: Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen Borger-Odoorn 2018 (Reglement brp Borger-Odoorn 2018).

 

 

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Borger-Odoorn in de vergadering van 18 december 2018.

 

 

De secretaris, De burgemeester,

 

 

 

 

de heer mr. P. Post de heer mr. J. Seton

 

 

Toelichting algemeen

 

Dit reglement vloeit voort uit de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Borger-Odoorn 2014 (Verordening BRP). De gemeenteraad heeft hierin besloten de regeling van verstrekkingen van gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Borger-Odoorn over te laten aan het college van burgemeester en wethouders. De regeling van de verstrekkingen aan derden heeft de raad gedelegeerd aan burgemeester en wethouders op grond van zijn bevoegdheid genoemd in artikel 156 Gemeentewet.

 

Met ingang van 6 januari 2014 is het wettelijk kader voor de GBA vervangen door de Wet BRP. In deze wet wordt het verwerken en de bescherming van persoonsgegevens geregeld (privacy). Dit betreft alleen de gegevens, die juridisch deel uitmaken van de zogenaamde persoonslijst volgens de Wet BRP.

De Wet bescherming persoonsgegevens is op 25 mei 2018 vervallen door de inwerkingtreding van de AVG.

De Uitvoeringswet AVG is niet van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens voor zover daarop de Wet BRP, de Kieswet of de Wet raadgevend referendum (vervallen) van toepassing is.

Dit reglement gaat niet over de gegevensverstrekking door het college waarop de AVG van toepassing is, zoals de gegevensverstrekking vanuit het gemeentelijk gegevensmagazijn.

 

Begripsbepalingen

 

De begrippen uit de Wbrp die relevant zijn voor de inhoud van dit reglement, zijn integraal overgenomen van artikel 1 Wbrp. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene, ingezetene en derde.

 

Basisregistratie

Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het rijk beheerde en de lokale door de gemeente Borger-Odoorn beheerde voorzieningen.

 

Ingeschrevene en ingezetene

De ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Borger-Odoorn.

 

Derde

Een derde is elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.

 

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente

 

De minister van BZK verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Borger-Odoorn woonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Borger-Odoorn op grond van artikel 3.2 Wbrp.

 

Zolang de Wbrp door de gemeente Borger-Odoorn wordt uitgevoerd met behulp van de systemen die zij al gebruikte onder het regime van de wet GBA, is er met betrekking tot de eigen inwoners nog geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens door de minister van BZK. De gemeente Borger-Odoorn beschikt immers nog over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners.

 

Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Borger-Odoorn woonachtig zijn, dient de gemeente Borger-Odoorn het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen.

 

Artikel 2 en 3. Gegevensverstrekking aan derden

 

Derden die werkzaamheden verrichten met gewichtig maatschappelijk belang

De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden reeds voorzien in de wet BRP. Desondanks kunnen er lokale maatschappelijke belangen zijn, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In die gevallen is het gemeentebestuur bevoegd om werkzaamheden met een maatschappelijk belang, dat samenvalt met een gemeentebelang aan te wijzen als werkzaamheden waarvoor gegevens mogen worden verstrekt over inwoners van de gemeente Borger-Odoorn. Die gegevens mogen worden verstrekt aan nader te bepalen categorieën derden die die werkzaamheden uitvoeren.

 

Derden met schriftelijke toestemming

Naast de mogelijkheid tot het verstrekken van gegevens aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een maatschappelijk belang, is het ook mogelijk gegevens te verstrekken aan een derde, wanneer deze voorafgaande schriftelijke toestemming heeft verkregen van degene over wie gegevens worden gevraagd.

 

Beperkt set aan gegevens

Op grond van artikel 3.9, lid 4 van de wet kan de verstrekking uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.

 

Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel

 

Het reglement treedt op dezelfde dag in werking als de verordening waar hij uit voortvloeit. Bij een wijziging treedt het reglement in werking op de dag van het besluit van burgemeester en wethouders.

Naar boven