Gemeente Borger-Odoorn, Ter inzage concept-verordening Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp 2019

Het college van burgemeester en wethouders heeft op 21 mei 2019 besloten in te stemmen met de concept-verordening Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp 2019.

Eerder heeft de gemeenteraad van Borger-Odoorn eerder de verordening Maatschappelijke Ondersteuning en Jeugdhulp Gemeente Borger-Odoorn 2017 vastgesteld. Uitgangspunt van deze verordening is (hetgeen ook in de algemene bepalingen van de Wmo 2015 en de Jeugdwet is opgenomen) dat het een verantwoordelijkheid is van de gemeente om waar nodig hulp en ondersteuning aan inwoners te organiseren, de toegankelijkheid ervan in het algemeen te bevorderen of dit waar nodig individueel te verstrekken als maatwerkvoorziening. Hiervoor is het noodzakelijk om regels vast te stellen over de voorzieningen die door het college worden verstrekt. Deze regels hebben betrekking op de voorwaarden van de Wmo 2015 en de jeugdwet, zoals de wijze van beoordeling, de verstrekking van een persoongebonden budget, de verhouding tussen prijs en kwaliteit, de bestrijding van oneigenlijk gebruik en de inzet van het persoonlijk netwerk.

Het college adviseert de gemeenteraad nu om naar aanleiding van wetswijzigingen in de Wmo 2015 en de Jeugdwet, rechtelijke uitspraken van de CrvB en een wijziging in het uitvoeringsbesluit Wmo 2015 deze verordening 2017 op een aantal punten te wijzigen.

Voordat de gemeenteraad hierover besluit wil het college de concept-verordening voor de periode van 21 mei 2019 tot en met 2 juli 2019 ter inzage voorleggen aan de inwoners van Borger-odoorn.

U kunt uw opmerkingen ten aanzien van de concept verordeningen tot en met 2 juli 2019 bij het college van burgemeester en wethouders indienen, Postbus 3, 7875 ZG Exloo. Daarnaast heeft u de mogelijkheid te reageren via e-mailadres gemeente@borger-odoorn.nl. De concept-verordening ligt gedurende bovengenoemde periode ook ter inzage bij de balie in het gemeentehuis te Exloo op werkdagen van 8.30 tot 12.00 uur. Daarnaast zijn de documenten terug te vinden op de website van de gemeente Borger-Odoorn, www.borger-odoorn.nl.

 

Naar boven