‘Parkeerregels Hollands Kroon 2018’ Parkeerregels Hollands Kroon 2018

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hollands Kroon heeft op 27 februari 2018 de ‘Parkeerregels Hollands Kroon 2018’ vastgesteld.

 

Wat kunt u met dit beleid?

Er wordt aangegeven welke parkeernormen van toepassing zijn en meegenomen moeten worden bij het verlenen van omgevingsvergunningen en het vaststellen van ruimtelijke plannen.

Deze regels zijn aan te merken als beleidsregels zoals genoemd in artikel 4:81 Awb.

De parkeerregels worden gebruikt om individuele aanvragen te toetsen of om te gebruiken in een handhavingstraject. Het alleen vaststellen van beleid als een gemeentelijke beleidsregel is in de praktijk onvoldoende. Een goede wettelijke basis is noodzakelijk. In nieuwe ruimtelijke plannen (o.a. bestemmingsplannen) zal verwezen worden naar deze parkeerregels.

 

Heeft u opmerkingen over dit beleid?

Tegen het vaststellen van dit beleid kan geen bezwaar worden gemaakt. Wel kunt u een zienswijze indienen als de regeling wordt verwerkt in de nieuwe bestemmingsplannen. Ook kunt u bezwaar maken als er een omgevingsvergunning wordt verleend, waarbij er van het bestemmingsplan wordt afgeweken.

 

Inwerkingtreding

De parkeerregels treden in werking op de dag na publicatie.

 

Aanleiding

Op 28 november 2014 is de Reparatiewet Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK)2014 (Stb. 2014, 458) in werking getreden. Voor bestemmingsplannen die zijn vastgesteld vóór 28 november 2014 en die niet zelf voorzien in parkeernormen, kan voor de parkeernormering nog gebruik worden gemaakt van de parkeernormen zoals die zijn opgenomen in de gemeentelijke bouwverordening. Dit kan tot uiterlijk 1 juli 2018. Voor bestemmingsplannen die zijn vastgesteld ná de inwerkingtreding van de Reparatiewet, geldt dat voor de parkeernormering geen gebruik kan worden gemaakt van de gemeentelijke bouwverordening, dus ook niet meer tot 1 juli 2018.

Om parkeernormen te definiëren zonder alles in ieder bestemmingsplan te beschrijven, is het handig om een parkeerregeling te maken. In een bestemmingsplan kan daarnaar worden verwezen.

 

Reikwijdte

De ‘Parkeerregeling Hollands Kroon 2018’ is van toepassing op toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen binnen de gemeente Hollands Kroon, daar waar het betreft nieuwbouw, verbouw, uitbreiding of wijziging van een functie. De regeling is niet van toepassing op bestaande situaties.

Daarnaast kan de regeling niet gebruikt worden om de grootte van een bestaand parkeertekort aan te tonen.

 

Parkeernormen

De gemeente hanteert voor het bepalen van de parkeerbehoefte de richtlijnen van het CROW (CROW-kencijfers, publicatie 317 - kencijfers parkeren en verkeersgeneratie). De richtlijnen van het CROW gaan uit van een bandbreedte van minimale en maximale parkeerkerncijfers. Het aanhouden van een bandbreedte kan leiden tot allerlei discussies over de verschillende invloedsfactoren. Bij het opstellen van de parkeerregels is er voor gekozen om uit te gaan van het gemiddelde van de minimale en maximale parkeerkencijfers (afgerond naar boven). Ervaring leert dat dit in veel gevallen, in de praktijk ook de juiste norm is.

 

Hardheidsclausule

In bijzonder gevallen kan er worden afgeweken van de parkeernorm. Dit kan in de volgende gevallen:

  • Voor de bepaalde functie zijn er geen kencijfers beschikbaar. Er wordt dan gezocht naar een functie die bij benadering gelijk is.

  • Voor de bepaalde functie komt het gemiddelde kencijfer uit op zeer hoge of zeer lage parkeernorm. In dat geval is er maatwerk nodig.

  • De betreffende ontwikkeling/functie is voor essentieel (maatschappelijk/ medisch) belang.

  • Het aantal aanwezige parkeerplaatsen zorgt nu en in de toekomst voor een overcapaciteit.

Uitgangspunt is dat parkeren op eigen terrein dient plaats te vinden. Indien dit niet mogelijk is kan, in overleg met de gemeente, gekeken worden naar parkeermogelijkheden in de openbare ruimte.

Naar boven