Beleidsregel ‘pilot blurring’, gemeente Roermond

De burgemeester van de gemeente Roermond,

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 2 januari 2018,

gezien het burgemeestersvoorstel van 9 januari 2018,

gelet op het bepaalde in artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht, de Drank- en horecawet en  de Gemeentewet:

 

besluit:

 

vast te stellen de beleidsregel ‘pilot blurring’

 

Hoofdstuk 1 Aanleiding van de Pilot

De gemeente Roermond wil via een pilot ‘Blurring’ (branchevervaging) ruimte bieden aan innovatieve initiatieven van ondernemers met betrekking tot branchevervaging tussen horeca en detailhandel. Dit is ook verankerd in het ruimtelijk detailhandelsbeleid dat op 9 april 2015 door de gemeenteraad van Roermond is vastgesteld. Hierin is opgenomen dat binnen de gestelde kaders nieuwe initiatieven op het gebied van blurring mogelijk moeten zijn.

Hoofdstuk 2 Doel van de pilot

Het doel van de pilot is tweeledig. Op de lange(re) termijn zou blurring moeten bijdragen aan versterking en verbetering van de beleving in de binnenstad. Vanwege knelpunten in wet- en regelgeving (de Drank- en horecawet staat een combinatie van horeca-activiteiten en detailhandel niet toe) is blurring echter nog niet vanzelfsprekend. Dit leidt tot de wens op korte termijn inzicht te krijgen in welke gevallen en onder welke voorwaarden blurring in Roermond definitief mogelijk is of kan worden gemaakt. Om beide doelstellingen op een werkbare manier te kunnen realiseren, wordt voorgesteld gedurende een afgebakende periode diverse “blurring”-concepten, met als (huidige) hoofdfunctie horeca of detailhandel, toe te laten.

Hoofdstuk 3 Beleidsregel voor de pilot

De pilot is gericht op de combinaties van horeca en detailhandel in het kernwinkelgebied, alsmede omliggende straten, van Roermond (weergegeven op de gebiedskaart bij deze beleidsregel). Het maakt daarbij niet uit of het initiatief hoofdzakelijk horeca of detailhandel omvat.

 

Paragraaf 1 Handhaving en monitoring

Wanneer de initiatiefnemer in het kader van een pilot-project aan de hierna te noemen voorwaarden voldoet, zal (in beginsel) niet handhavend worden opgetreden. Er wordt wel toezicht gehouden op de naleving van de voorwaarden zoals hierna vermeld. Bij niet naleving van de voorwaarden, leidt dit tot uitsluiting van deelname aan de pilot en wordt wel handhavend opgetreden.

 

Volledigheidshalve wordt opgemerkt dat de pilot zal worden geëvalueerd en op basis van die evaluatie mogelijk zal worden verlengd. Wanneer de pilot niet wordt verlengd, vervalt het uitgangspunt met betrekking tot de prioriteit voor handhaving. Hierbij zal vooraf een overgangsperiode worden aangekondigd, zodat de blurring-initiatieven kunnen worden beëindigd.

 

Paragraaf 2 Voorwaarden

Algemeen

  • 1.

    Het pilot-project wordt uitgevoerd voor de duur van maximaal 18 maanden, binnen de periode van inwerkingtreding tot uiterlijk 1 juli 2019.

  • 2.

    Het pilot-project wordt uitgevoerd in het gebied zoals aangeduid op de bijgevoegde gebiedskaart.

  • 3.

    De locatie heeft – voor de start van het pilot-project – een hoofdfunctie ‘horeca’ of ‘detailhandel’ 1 , niet zijnde supermarkten, kinderkledingzaken, speelgoedzaken en overige op kinderen gerichte winkels. Voorts blijft die hoofdfunctie gedurende de pilot aanwezig.

  • 4.

    De initiatiefnemer meldt het pilot-project zoals bedoeld in artikel 6 en 13 – vier weken voor de start van het pilot-project – aan bij het college en de burgemeester door middel van bijgevoegd standaardformulier. In geval initiatiefnemer een dag(deel) wil initiëren op grond van artikel 7 en 14 meldt initiatiefnemer dit twee weken voor de betreffende dag.

  • 5.

    Het schenken van alcohol binnen de kaders van deze pilot geschiedt “om niet”. 

Detailhandel als huidige hoofdfunctie

  • 6.

    Het aanbieden van zwak-alcoholische dranken wordt toegelaten gedurende de winkelopeningstijden 2 , mits het aanbieden van dergelijke dranken aansluit op de bestaande winkelformule en ondergeschikt 3 is aan de hoofdfunctie. Het aanbieden van zwak-alcoholische dranken is daarmee in het kader van de pilot mogelijk bij vormen van detailhandel die (in hoofdzaak) gericht zijn op de verkoop van delicatessen c.q. luxe etenswaren.

  • 7.

    Het aanbieden van zwak-alcoholische dranken is maximaal 12 dagen per jaar toegelaten gedurende de winkelopeningstijden, bij branchevreemde winkelformules, mits het aanbieden van dergelijke dranken aansluit op de bestaande winkelformule en ondergeschikt is aan de hoofdfunctie. Hierbij kan gedacht worden aan winkelformules gericht op de verkoop van kleding, schoenen, kookbenodigdheden, etc.

  • 8.

    Wanneer een pilot-project wordt uitgevoerd op grond van artikel 6 of 7, dient de locatie te beschikken over een inpandige (vrij toegankelijke) toiletvoorziening. Deze toiletvoorziening hoeft echter niet te voldoen aan de eisen zoals gesteld in artikel 7 van het Besluit eisen inrichtingen Drank- en Horecawet.

  • 9.

    Wanneer een pilot-project wordt uitgevoerd op grond van artikel 6 of 7, is – gedurende de openingstijden van de locatie – ten minste één persoon aanwezig van 21 jaar of ouder, die beschikt over voldoende kennis en inzicht met betrekking tot sociale hygiëne (Verklaring Sociale Hygiëne bij toepassing van artikel 6 en Instructie Verantwoord Alcohol Schenken bij toepassing van artikel 7). De betreffende verklaringen van het beschikbare personeel worden vooraf, bij de melding zoals bedoeld in artikel 4, overgelegd.

  • 10.

    Het deel van de locatie waar het aanbieden van zwak-alcoholische dranken in het kader van de pilot plaatsvindt, is niet afgescheiden van de hoofdfunctie en heeft geen eigen entree. De hoofdfunctie en de horeca-activiteiten vinden in dezelfde ruimte(n) plaats.

  • 11.

    (Vaste) proeverijen zijn en blijven uitgesloten.

  • 12.

    Het bepaalde in artikel 6 en 7, laat onverlet dat het bepaalde in artikel 20, eerste lid van de Drank- en Horecawet (geen alcohol aan jongeren onder de 18) moet worden nageleefd. Overtreding van dit artikel leidt tot onmiddellijke uitsluiting van deelname aan de pilot. 

 Horeca als huidige hoofdfunctie

  • 13.

    De verkoop van producten wordt in het kader van de pilot toegelaten, gedurende winkelopeningstijden 4 , mits de verkoop van die producten aansluit op de bestaande horecaformule en ondergeschikt is aan de hoofdfunctie. De verkoop van producten in horecalokaliteiten is daarmee mogelijk in het kader van in het horecalokaal aanwezige producten (denk hierbij aan delicatessen, koffiebonen, glazen, servies, kookbenodigdheden, etc.). Dranken niet bestemd voor consumptie ter plaatse, zoals wijn(flessen), likeuren en andere alcoholhoudende dranken, mogen niet worden verkocht.

  • 14.

    De verkoop van producten wordt in het kader van de pilot maximaal 12 dagen per jaar toegelaten, gedurende winkelopeningstijden, bij branchevreemde formules en ondergeschikt is aan de hoofdfunctie. Hierbij kan gedacht worden aan de verkoop van kleding, schoenen, etc.

  • 15.

    Wanneer een pilot-project wordt uitgevoerd op grond van artikel 13 of 14, wordt het aanbieden van sterk alcoholische dranken niet toegelaten.

 

Vastgesteld door de burgemeester van de gemeente Roermond op 6 februari 2018 (zaaknummer 11193-2017).

 

De burgemeester,

M.J.D. Donders - de Leest

Bijlage 1 Gebiedskaart

Naar boven