Gemeenteblad van Lansingerland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Lansingerland | Gemeenteblad 2018, 282993 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Lansingerland | Gemeenteblad 2018, 282993 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lansingerland houdende regels omtrent de organisatie Organisatiebesluit gemeente Lansingerland 2019
Een gezonde gemeentelijke organisatie biedt voldoende checks en balances binnen de besluitvorming van het management, waardoor geborgd wordt dat besluiten breed worden gedragen en integraal zijn afgewogen. De hoofdstructuur is vastgesteld door het college en vastgelegd in de nota ‘structuur op orde en dan verder’ (T18.03817). De substructuur (T18.09943) is vastgesteld door de gemeentesecretaris. Op 1 november 2018 heeft het kwartiermakersoverleg als voorloper van de nieuw te vormen directie een aantal uitgangspunten geformuleerd op basis van deze besluiten die zijn vastgelegd in T18.13379.
Naar aanleiding van deze besluiten is het Organisatiebesluit gemeente Lansingerland 2011 en het DT-besluit met nummer T16.02962, geactualiseerd in een nieuw Organisatiebesluit gemeente Lansingerland 2019.
Teammanagers zijn integraal verantwoordelijk voor middelen, processen, resultaten en effecten en voor de afstemming en coördinatie met de directeuren, programmamanagers, projectleiders en andere teams.
De directieleden zijn verantwoordelijk voor de kwaliteit van de besluitvorming en de concerndirectie is verantwoordelijk voor de aansturing van de organisatie, aansturing van de teammanagers, de strategische advisering van het college en bewaking van de integrale samenwerking binnen de organisatie. De Concernstaf bewaakt de naleving van interne afspraken, procedures, ondersteunt het risicomanagement binnen de gemeente en voert interne controles uit met het doel als organisatie te leren (waar gaat het goed, waar moet worden bijgestuurd).
In dit Organisatiebesluit wordt verstaan onder:
Concerndirectie: Team bestaande uit de gemeentesecretaris en 3 concerndirecteuren die ieder een eigen domein als aandachtsgebied hebben.
Algemeen directeur: De gemeentesecretaris.
Concerndirecteur: Concerndirecteur met een bepaald domein als aandachtsgebied.
Domein: verzameling teams die samen verantwoordelijk zijn voor beleid en uitvoering van de tot het domein behorende processen.
Team: Iedere organisatie-eenheid binnen de gemeentelijke organisatie die op grond van deze regeling een eigen verantwoordingsplicht aan de directie heeft
Teammanager: De functioneel en hiërarchisch leidinggevende aan een team direct onder het directielid tot wiens aandachtsgebied het domein behoort.
Budgethouder: De medewerker aan wie het beheer van middelen is toegekend in de vorm van budgetten of investeringskredieten en aan wie (onder)mandaat is verleend bestedingen te verrichten ten laste van die budgetten en investeringskredieten
College: Het college van burgemeester en wethouders.
Concernkader: Een door de directie vastgestelde aanwijzing, richtlijn of instructie voor de Organisatie.
Concerncontroller: Onafhankelijk gepositioneerde functionaris in de organisatie die toeziet op de adequate werking van de organisatie en is vaste adviseur van de Concerndirectie.
Concernstaf: De staffunctie waaruit de Concerncontroller zijn werkzaamheden uitvoert daarbij ondersteunt door (medior)controller(s).
Directiebesluit: Besluit van de concerndirectie.
Financiële rechtmatigheid: Het voldoen van beheershandelingen en de vastlegging daarvan aan gemeentelijke, landelijke en Europese wet- en regelgeving op het gebied van de uitgangspunten voor het financieel beleid, de regels voor het financieel beheer en de inrichting van de financiële organisatie.
Gemeentebestuur: Het college van burgemeester en wethouders, de gemeenteraad en de Burgemeester.
Juridische rechtmatigheid: Het voldoen van beheershandelingen en de vastlegging daarvan aan gemeentelijke, landelijke en Europese wet- en regelgeving.
Loco-secretaris: De formele vervanger van de secretaris bij diens afwezigheid, benoemd door het college op grond van artikel 106, eerste lid, van de Gemeentewet.
Concerndirectie overleg: Wekelijks overleg van de algemeen directeur, met de concerndirecteuren en de concerncontroller.
Domein MT-overleg: Periodiek overleg van de concerndirecteur met de teammanagers vallend onder dat domein.
Portefeuillehouder: Het lid van het college aan wie een nader omschreven beleidsveld of taakveld is toegewezen;
Programma: een door de directie opgesteld samenhangend geheel van activiteiten, waarin wordt beschreven de doelstelling, in het bijzonder de beoogde maatschappelijke effecten, de wijze waarop ernaar zal worden gestreefd die effecten te bereiken en de raming van baten en lasten.
Programmabegroting: De financiële vertaling van de (meerjarige) programma's op beleidsniveau.
Bestuursopdracht: Een door het college gegeven opdracht om activiteiten met een bijzonder politiek-bestuurlijk belang, binnen door hen geformuleerde kaders, gericht en gecoördineerd ten uitvoer te brengen.
Programmaopdracht: Een door het college of de directie gegeven opdracht om activiteiten gericht en gecoördineerd ten uitvoer te brengen. In een programma werken mensen tijdelijk samen aan het realiseren van strategische en domein overstijgende doelen. Een programma is een tijdelijk voertuig van samenhangende projecten en activiteiten.
Organisatiebesluit: Onderhavig Organisatiebesluit gemeente Lansingerland 2019.
Hoofdstuk 1. Structuur van de ambtelijke organisatie
Artikel 1 Doel en uitgangspunten van de ambtelijke organisatie
De ambtelijke organisatie van de gemeente is gebaseerd op een directie, bestaande uit de algemeen directeur (tevens gemeentesecretaris) en 3 concerndirecteuren die ieder een domein tot hun verantwoordelijkheid hebben maar bovenal als concerndirectie gezamenlijk de verantwoordelijkheid hebben voor de hele organisatie. Doelstelling is om vanuit een klantgerichte organisatieopbouw het gemeentebestuur en zijn organen bij de uitoefening van hun taken te ondersteunen. Integraal management en een adequate dienstverlening aan de inwoners en ondernemers zijn hierbij de uitgangspunten.
Artikel 2 Inrichting en hoofdstructuur van de ambtelijke organisatie
De ambtelijke organisatie wordt aangestuurd door het directieteam en bestaat uit de volgende domeinen en teams:
Maatschappelijke ondersteuning en Jeugd
Ruimtelijk en Economisch Beleid
Gebiedsontwikkeling en Vastgoed
Kwaliteitsbeheer openbare ruimte
Domein Dienstverlening en Bedrijfsvoering
Organisatie en Juridische zaken
Informatievoorziening en digitalisering
Financiën, Inkoop en Facilitaire zaken
De Concernstaf is een onafhankelijke eenheid binnen de organisatie.
Artikel 3 Taken van de concerndirectie
De Concerndirectie is gezamenlijk verantwoordelijk voor de hele organisatie. Daarnaast kennen de concerndirecteuren een verbijzonderde verantwoordelijkheid ten aanzien van hun domein. De concerndirecteuren Samenleving en Ruimte en Economie zijn daarbij verantwoordelijk voor de resultaten en programma's uit de programmabegroting behorende bij hun domein. De concerndirecteur Dienstverlening en bedrijfsvoering is dat voor diens programma’s uit de programmabegroting en is verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering van de organisatie als geheel.
Artikel 7 Inrichting en positionering concernstaf
De concernstaf is samengesteld uit de concerncontroller en de controller. De staf is rechtstreeks gepositioneerd onder de algemeen directeur en heeft een bevoegdheid om rechtstreeks het college en portefeuillehouders te adviseren en heeft ook een signaalfunctie naar deze organen.
De concernstaf geeft voor aanlevering van een B&W-besluit ter agendering een advies met betrekking tot het concept B&W-besluit. Dit advies richt zich dan primair op de vraag of het voorstel kwalitatief voldoende is en er dus een gedegen besluit door het college kan worden genomen en daarmee de ambtelijke voorbereiding van het besluit adequaat is geweest. Eventuele kanttekeningen en opmerkingen die de concernstaf wil meegeven aan het college worden in de vorm van een annotatie op het voorstel zichtbaar gemaakt.
Hoofdstuk 5. Overleg, werkwijze en procedures
Artikel 12 In-control-gesprek.
De algemeen directeur, de concerncontroller en iedere concerndirecteur afzonderlijk, houden minimaal Drie maal per jaar een regulier overleg (‘in control’ gesprek’). In dit overleg komen onderwerpen die de taakvelden en producten van dit domein betreffen aan de orde alsmede de audits van het in artikel 8 lid 4 onder b genoemde auditplan. De concerncontroller, in afstemming met de concerndirecteur bereidt deze overleggen voor. Ingeval de onderhavige onderwerpen financiële en/of personele consequenties (kunnen) hebben, vindt bij de voorbereiding van deze overleggen tevens afstemming plaats met de teammanagers van FIF en/of O&JZ.
Tenzij de regeling waarop hun bevoegdheid is gebaseerd zich daartegen verzet, kan het college voor nader door hen aan te geven categorieën van zaken de uitoefening van een of meer van hun bevoegdheden mandateren aan individuele leden van hun college, aan budgethouders en aan ambtenaren. Het college stelt hiervoor nadere regels vast.
Advisering vanuit de ambtelijke organisatie vindt op een deskundige en integrale wijze plaats op zowel beleidsmatig als op het terrein van de bedrijfsvoering (middelen), waarbij ten aanzien van elk advies dat aan een lid van het college (portefeuillehouder) en/of de directie wordt voorgelegd geldt dat:
Als een onderwerp tevens het taakveld van één of meer andere teams raakt of er coördinatiebehoeften of mogelijkheden bestaan, draagt de steller zorg voor overleg met dat andere team. Dit overleg moet bij voorkeur resulteren in een eensluidend advies. Wanneer de teams respectievelijk domeinen van mening verschillen over een bepaald onderwerp, bespreken eerst de betrokken concerndirecteuren onderling het vraagstuk om als nog tot een eensluidend advies te komen. Mocht dit niet tot een eensluidend advies leiden, dan komt een advies met de diverse visies en argumenten via de verantwoordelijke domeindirecteur(en) ter tafel van de concerndirectie.
Wanneer naar het oordeel van het directieteam een aangelegenheid naar aard of omvang daartoe aanleiding geeft, legt de gemeentesecretaris dat aan het college voor ter beoordeling van de vraag of een bestuursopdracht dient te worden voorbereid. De teammanagers kunnen hierover voorstellen indienen bij de concerndirecteur.
Hoofdstuk 5. Slot- en overgangsbepalingen
Tenminste eens in de vier jaren brengt de directeur rapport uit aan het college over de toepassing van dit organisatiebesluit. In het rapport zal het functioneren van de ambtelijke organisatie in het licht van de maatschappelijke ontwikkelingen en het door gemeenteraad en college gewenste beleid geëvalueerd worden.
Artikel 17 Intrekking Organisatiebesluit DT-besluit
Het Organisatiebesluit 2011, met nummer T11.02264 en het DT-besluit met nummer T16.02962 worden ingetrokken met ingang van de dag van inwerkingtreding van het onderhavig Organisatiebesluit gemeente Lansingerland 2019.
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op 18 december 2018.
de gemeentesecretaris,
L. Vokurka
de burgemeester,
drs. Pieter van de Stadt
Toelichting (waar nodig) op het Organisatiebesluit gemeente Lansingerland 2019
Artikel 2 Inrichting en hoofdstructuur van de ambtelijke organisatie
In artikel 2 wordt de ambtelijke organisatie ingedeeld in domeinen en teams. Uitgezonderd is de inrichting van de griffie. Het stellen van regels voor de organisatie van de griffie behoort tot de bevoegdheid van de raad.
In het Organisatiebesluit is afgezien van het indelen van de bestuurlijke organisatie. Dit hoort op zich huis in het reglement van orde voor vergaderingen van het college en andere werkzaamheden, dat moet worden opgesteld op basis van artikel 52 Gemeentewet. Dat reglement moet worden toegezonden aan de raad. Door het reglement niet op te nemen in het organisatiebesluit hoeft men het organisatiebesluit niet aan de raad toe te zenden.
Artikel 12 geeft in hoofdlijnen de verantwoordelijkheidsgebieden van de controlstaf, waaraan de controltaken zijn toebedeeld. De concerncontroller treedt op als gemeentecontroller. Hij ondersteunt de algemeen directeur bij het verantwoording afleggen aan het college (d.m.v. onderzoeken, interne controles, checks & balances). Daarnaast heeft de concerncontroller de mogelijkheid om rechtstreeks te escaleren naar B&W.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-282993.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.