GEMEENTEBLADOfficiële uitgave van de gemeente KoggenlandVerordening van de gemeenteraad van de gemeente Koggenland houdende regels omtrent de heffing en invordering van Leges Legesverordening 2019De raad van de gemeente Koggenland;heeft het voorstel van burgemeester en wethouders van 30 oktober 2018 gelezen en neemt de onderbouwing daarvan over, en gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid , en 7 van de Paspoortwet;vast te stellen de volgende verordening:BESLUIT Verordening op de heffing en invordering van Leges 20191BegripsomschrijvingenDeze verordening verstaat onder:a.’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;b.’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;c.’maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand, met dien verstande dat als de ne dag in een kalendermaand 30 of 31 januari is, de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand altijd de laatste dag van de maand februari is;d.’jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;e.'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.2Belastbaar feit1.Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:a.het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;b.het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.2.Hetgeen in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel is bepaald over een Nederlandse identiteitskaart voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is van overeenkomstige toepassing op een vervangende Nederlandse identiteitskaart voor personen met een uitreisverbod, ongeacht de leeftijd van de betrokken persoon.3BelastingplichtBelastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.4VrijstellingenLeges worden niet geheven voor:a.diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;b.diensten die ingevolge wettelijk voorschrift zijn vrijgesteld van rechtenheffing of kosteloos moeten worden verleend;c.het afgeven van beschikkingen op verzoekschriften en bezwaarschriften ter zake van plaatselijke belastingen;d.de aan belanghebbende uitgereikt wordende beschikkingen of afschriften daarvan, houdende aanstelling, benoeming, bevordering, ontslag, toekenning van bezoldiging, vergoeding of toelage dan wel verhoging daarvan, betrekking hebbende op enig gemeentelijke functie of dienstverrichting jegens de gemeente;e.beschikkingen of afschriften daarvan, uitgereikt aan belanghebbende, houdende een beslissing op een verzoek om subsidie uit de gemeentekas;f.het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht , voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets).5Maatstaven van heffing en tarieven1.De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.2.Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigde zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.3.Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.6Wijze van heffingDe leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.7Termijnen van betaling1.In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:a.mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;b.schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.2.De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.8KwijtscheldingBij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.9Vermindering of teruggaafGehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.10Overdracht van bevoegdhedenHet college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:a.van zuiver redactionele aard zijn;b.een tariefsverlaging betreffen;c.een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft: 1.onderdeel 1.1.8 (akten burgerlijke stand);2.hoofdstuk 2 (reisdocumenten);3.hoofdstuk 3 (rijbewijzen);4.onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit de basisregistratie personen);5.onderdeel 1.9.1 (verklaring omtrent het gedrag);6.hoofdstuk 16 (kansspelen);een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.11Nadere regels door het college van burgemeester en wethoudersHet college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.12Overgangsrecht1.De verordening op de heffing en invordering van Leges 2018 wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.2.Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.13Inwerkingtreding1.Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.2.De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2019.14CiteertitelDeze verordening wordt aangehaald als: Legesverordening 2019.De raad van de gemeente Koggenland,DATUM 26 november 2018, agendapunt 3.05.de griffier,mevrouw drs. P.M. Trompde voorzitter,R. Posthumus1Tarieventabel, behorende bij de verordening Leges 2019
Titel 1Algemene dienstverleningHoofdstuk 1Burgerlijke standHoofdstuk 2Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaartHoofdstuk 3RijbewijzenHoofdstuk 4Verstrekkingen uit de Basisregistratie personen (BRP)Hoofdstuk 5Verstrekkingen uit het KiezersregisterHoofdstuk 6Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevensHoofdstuk 7BestuursstukkenHoofdstuk 8VastgoedinformatieHoofdstuk 9Overige publiekszakenHoofdstuk 10GemeentearchiefHoofdstuk 11HuisvestingswetHoofdstuk 12LeegstandwetHoofdstuk 13GemeentegarantieHoofdstuk 14MarktstandplaatsenHoofdstuk 15WinkeltijdenwetHoofdstuk 16KansspelenHoofdstuk 17KinderopvangHoofdstuk 18TelecommunicatieHoofdstuk 19Verkeer en vervoerHoofdstuk 20DiversenTitel 2Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunningHoofdstuk 1BegripsomschrijvingenHoofdstuk 2Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraagHoofdstuk 3OmgevingsvergunningHoofdstuk 4VerminderingHoofdstuk 5TeruggaafHoofdstuk 6VervallenHoofdstuk 7Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging projectHoofdstuk 8Bestemmingswijzigingen zonder activiteitenHoofdstuk 9In deze titel niet benoemde beschikkingTitel 3Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijnHoofdstuk 1HorecaHoofdstuk 2Organiseren evenementen of marktenHoofdstuk 3ProstitutiebedrijvenHoofdstuk 4Splitsingsvergunning woonruimteHoofdstuk 5MarktplaatsenHoofdstuk 6WinkeltijdenwetHoofdstuk 7In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking
Titel 1Algemene dienstverleningHoofdstuk 1 Burgerlijke stand1.1.1Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie partnerschap dan wel bij de omzetting van een partnerschapsregistratie naar een huwelijk voor het gebruik maken van de trouwzaal, op andere tijd of wijze dan op grond van de Wet rechten burgerlijke stand 1879 voor kosteloze voltrekking/registratie is bepaald:1.1.1.1Bij voltrekking in de trouwzaal aan de Middenhof 2 te De Goorn op maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 16.00 uur€ 286,801.1.1.2Buiten kantooruren van het bureau van de burgerlijke stand€ 460,851.1.1.3Zon- en feestdagen€ 696,451.1.2Het tarief bedraagt indien de voltrekking van het huwelijk of partnerschapregistratie plaatsvindt als een ‘huwelijk zonder ceremonie” op maandag tot en met donderdag tussen 9.00 en 16.00 uur en op vrijdag tussen 9.00 en 11.30 uur.€ 101,301.1.3Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:1.1.3.1een trouwboekje of partnerschapboekje€ 30,751.1.4Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek van betrokkene door een medewerker van de afdeling Burgerzaken tijdens diensttijd bij een huwelijk of registratie van een partnerschap als getuige op te treden€ 35,851.1.5Het tarief bedraagt voor de benoeming voor één dag van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand ten behoeve van het sluiten van een huwelijk dan wel een geregistreerd partnerschap€ 101,301.1.6Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier€ 17,951.1.7Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart1.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:1.2.1van een nationaal paspoort:1.2.1.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is€ 71,351.2.1.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt€ 53,951.2.2van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort):1.2.2.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is€ 71,351.2.2.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt€ 53,951.2.3van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):1.2.3.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is€ 71,351.2.3.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt€ 53,951.2.4van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen€ 53,951.2.5van een Nederlandse identiteitskaart.1.2.5.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is€ 56,801.2.5.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd 18 jaar nog niet heeft bereikt€ 29,951.2.6voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van€ 48,601.2.7voor het bezorgen van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5.2 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van€ 12,65Hoofdstuk 3 Rijbewijzen1.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs € 39,751.3.2Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen€ 5,051.3.3Het tarief wordt verhoogd voor het verstrekken van een rijbewijs na vermissing met€ 20,451.3.4Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met€ 34,10Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Basisregistratie personen (BRP)1.4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.1.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:1.4.2.1tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking€ 6,151.4.3In afwijking van het voorgaande bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van gegevens bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen€ 7,601.4.4Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van een overzicht van zijn of haar persoonslijst (tweede verzoek)€ 6,101.4.5Het tarief bedraagt ter zake van het afgeven van een bewijs van als ingezetene ingeschreven staan in de Basisregistratie personen, per afgegeven bewijs€ 6,101.4.6Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van het burgerservice-nummer (tweede verzoek)€ 6,101.4.7Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de Basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier€ 17,75Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister1.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet€ 6,10Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens VervallenHoofdstuk 7 Bestuursstukken1.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:1.7.1.1een afschrift van de gemeentebegroting€ 35,851.7.1.2een afschrift van de gemeenterekening€ 35,851.7.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:1.7.2.1tot het verstrekken van:1.7.2.1.1een afschrift van het verslag van een raadsvergadering, per pagina€ 0,201.7.2.1.2een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering, per pagina€ 0,201.7.2.2tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:€ 35,851.7.2.2.1bij afhalen of digitaal verzonden€ 15,351.7.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:1.7.3.1tot het verstrekken van:1.7.3.1.1een afschrift van het verslag van een vergadering van een raadscommissie, per pagina€ 0,201.7.3.1.2een afschrift van de stukken behorende bij een vergadering van een raadscommissie, per pagina€ 0,201.7.3.2tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:1.7.3.2.1op de verslagen van de vergaderingen van een raadscommissie€ 25,651.7.3.2.2bij afhalen of digitaal verzonden€ 6,201.7.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:1.7.5.1een afschrift van een gemeentelijke verordening per pagina€ 0,201.7.5.2Het tarief voor het verstrekken van kopieën, uittreksels en samenvattingen op verzoek in het kader van de Wet Openbaarheid van Bestuur bedraagt per bladzijde:in formaat A4 of kleiner€ 0,20in formaat A3€ 0,35in formaat A2€ 1,60in formaat A1€ 2,65in formaat A0€ 5,55Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie1.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:1.8.1.1tot het verstrekken van een kopie (analoog of digitaal) van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart:1.8.1.1.1in formaat A4 of kleiner, per bladzijde€ 0,201.8.1.1.2in formaat A3€ 0,351.8.1.1.3in formaat A2€ 1,601.8.1.1.4in formaat A1€ 2,651.8.1.1.5in formaat A0€ 5,55Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken1.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:1.9.1tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag1.9.2tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn (BRP)€ 6,051.9.3tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening€ 6,00Hoofdstuk 10 Gemeentearchief1.10.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:1.10.1.1een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, prijs per bladzijde is gelijk aan de tarieven als bedoeld in 1.7.5.2€ 0,201.10.1.2een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk€ 5,15Hoofdstuk 11 Huisvestingswetniet van toepassingHoofdstuk 12 Leegstandwet1.12Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:1.12.1tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet€ 46,101.12.2tot verlening van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet€ 10,25Hoofdstuk 13 Gemeentegarantieniet van toepassingHoofdstuk 14 MarktstandplaatsenVervallenHoofdstuk 15 WinkeltijdenwetVervallenHoofdstuk 16 Kansspelen1.16.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:1.16.1.1voor een periode van twaalf maanden voor elke speelautomaat€ 57,231.16.1.2voor een periode van twaalf maanden voor elke loterij€ 15,35Hoofdstuk 17 Kinderopvangniet van toepassingHoofdstuk 18 Telecommunicatie1.18.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag in verband met het verkrijgen van een instemmingbesluit, als bedoeld in de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren (AVOI) omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden.1.18.1.1indien het betreft tracés vanaf 25 tot 250 m1€ 204,421.18.1.2indien het betreft een tracé vanaf 250 tot 1000 m1€ 286,121.18.1.3indien het betreft een tracé vanaf 1000 tot 2500 m1€ 367,871.18.1.4indien het betreft een tracé vanaf 2.500 m1, wordt het tarief bepaald op basis van een begroting1.18.2indien het betreft het in behandeling nemen van een graafmelding tot 25 m1€ 77,651.18.3indien met betrekking tot een aanvraag overleg moet plaatsvinden tussen gemeente en de netbeheerder of de gemeente, andere beheerders van openbare gronden en de netbeheerder, wordt het tarief genoemd in artikel 1.18.1 verhoogd met:€ 367,871.18.4indien met betrekking tot een aanvraag onderzoek naar de status van de kabel en/of leiding plaatsvindt, wordt het in 1.18.1 genoemde bedrag verhoogd met de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de netbeheerder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door of namens het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.1.18.5indien een begroting als bedoeld in 1.18.4 is uitgebracht, wordt een aanvraag pas in behandeling genomen nadat de uitgebrachte begroting is geaccordeerdHoofdstuk 19 Verkeer en vervoerParkeerkaarten1.19Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:1.19.1tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990€ 30,741.19.2tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen€ 30,741.19.3voor het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) (ongeacht positief of negatief)€ 39,711.19.4voor het afgeven van een vervangende gehandicaptenparkeerkaart als gevolg van verlies/vermissing€ 17,93Individuele gehandicaptenparkeerplaatsen1.19.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:1.19.5.1voor het inrichten van een individuele gehandicaptenparkeerplaats conform artikel 18 van de WVW 1994, het BABW en het RVV 1990 door het aanbrengen van het bord E6 uit bijlage 1 van het RVV 1990 met daaronder een onderbord met kenteken€ 115,991.19.5.2voor het wijzigen van een onderbord (kenteken)€ 23,051.19.5.3voor de plaatsing van het bord E6 met onderbord en kenteken in verband met een verhuizing (na een nieuwe beoordeling)€ 76,841.19.6Voor het afgeven van een vergunning voor het parkeren op belanghebbendenplaatsen ingevolge artikel 3, lid 1 van de Parkeerverordening€ 35,86Hoofdstuk 20 Diversen1.20.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:1.20.1.1tot het verkrijgen van een vergunning tot het houden van een openbare vermakelijkheid1.20.1.2voor het verlenen van een vergunning op grond van artikel 2.10 van de APV Koggenland voor voorwerpen of stoffen op, aan of boven de weg (bijv reclameborden)€ 25,631.20.1.3Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een bericht als bedoeld in de artikelen 29 en 32 van de persoonsregistraties (stb 1988, 665)€ 4,611.20.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:1.20.2.1afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:per pagina op papier van A4-formaat€ 0,20per pagina op papier van A3 formaat€ 0,35per pagina op papier van A2 formaat€ 1,62per pagina op papier van A1 formaat€ 2,63per pagina op papier van A0 formaat€ 5,571.20.3Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:1.20.3.1tot het verkrijgen van inlichtingen over planologische en/of milieu aspecten van terreinen of gebouwen€ 25,631.20.3.2tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2.28 van de APV Koggenland€ 51,211.20.4tot het verkrijgen van een urgentieverklaring als woningzoekende € 51,95Titel 2Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunningHoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen2.1.1Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:2.1.1.1aanlegkosten:de aannemingssom, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012; Stcrt. 2012, 1567), voor het uit te voeren werk OF het bedrag waarvoor de aannemer zich heeft verbonden het werk tot stand te brengen (de aannemingssom), de omzetbelasting daarin niet begrepen], of voor zover deze ontbreekt, een raming van de kosten die voortvloeien uit de aangegane verplichtingen voor de fysieke realisatie (het aanleggen) van de werken of de werkzaamheden, de omzetbelasting daarin niet begrepen, en indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van de werken of de werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft, de omzetbelasting daarin niet begrepen;2.1.1.2bouwkosten:de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012) voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de kosten die voortvloeien uit aangegane verplichtingen ten behoeve van de fysieke realisatie (het bouwen) van de bouwwerken, exclusief omzetbelasting. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt, wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.2.1.1.3Indien de bouwkosten niet of niet conform de daadwerkelijke bouwkosten wordt opgegeven, wordt voor de vaststelling van de bouwsom en het bepalen van de leges de meest recente uitgave van het boek Basisbedragen Gebouwen gebruikt van het Nederlands Bouwkosten Instituut (NBI).Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:2.2.1om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project danwel om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning in het kader van de Wabo vergunbaar is€ 179,302.2.2Indien met betrekking tot het vooroverleg en/of de beoordeling van de conceptaanvraag een advies nodig is van de adviescommissie ruimtelijke kwaliteit, wordt het tarief voorafgaand aan het in behandeling nemen daarvan verhoogd met het bedrag zoals door de adviescommissie voor ruimtelijke kwaliteit in rekening wordt gebracht. (zie artikel 2.2.2.1, 2.2.2.2, 2.2.2.3 en 2.2.2.4)2.2.2.1Het tarief voor reguliere adviezen (op basis van bouwsom of bestede tijd) plan behandeling:2.2.2.1.1Advies bij bouwsom tot € 20.000€ 40,522.2.2.1.2Advies bij bouwsom vanaf € 20.000 percentage bouwsom0,25%2.2.2.1.3Advies zonder bouwsom; o.b.v. tijd, omrekening naar commissietarief per uur€ 445,722.2.2.1.4Maximum tarief per behandeld bouwplan€ 2.279,252.2.2.1.5Korting op adviestarief bij vooroverleg door WZNH supervisor50%2.2.2.2Advies tegen vast tarief2.2.2.2.1Advies voor reclame-objecten€ 75,982.2.2.2.2Advies voor sloopvergunningen€ 101,302.2.2.2.3Adviezen voor handhavingszaken/excessenregeling€ 151,952.2.2.3Monumentenadviezen WZNH Erfgoedcommissie2.2.2.3.1Behandeling in WZNH Erfgoedcommissie: o.b.v. tijd, omrekening naar uurtarief€ 445,722.2.2.4Overige advisering op basis van bestede tijd; Basis uurtarieven WZNH2.2.2.4.1Secretariaat-beleidscoördinator€ 86,112.2.2.4.2WZNH adviseur/commissielid€ 121,562.2.2.4.3Projecttarief WZNH adviseur€ 101,302.2.2.4.4Previsoren, supervisoren, leden kwaliteitsteams€ 121,562.2.2.4.5Adviseur bij second opinions€ 121,562.2.2.5Archeologie West-Friesland 2.2.2.5.1Indien in het kader van vooroverleg en/of beoordeling van de conceptaanvraag een advies nodig is van Archeologie West-Friesland, bedraagt het tarief€ 101,30Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.2.3.1Bouwactiviteiten2.3.1.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:2.3.1.1.1indien de bouwkosten minder dan € 1.500 bedragen:€ 102,412.3.1.1.2indien de bouwkosten € 1.500 tot € 5.000 bedragen:€ 204,832.3.1.1.3indien de bouwkosten € 5.000 tot € 10.000 bedragen:€ 307,242.3.1.1.4indien de bouwkosten € 10.000 tot € 200.000 bedragen:2,5% van de bouwkosten met een minimum van € 4002.3.1.1.5indien de bouwkosten € 200.000 tot en met 500.000 bedragen:2,2% van de bouwkosten met een minimum van € 5.5002.3.1.1.6indien de bouwkosten € 500.000 tot en met 1.000.000 bedragen:2,1% van de bouwkosten met een minimum van € 11.0002.3.1.1.7indien de bouwkosten boven de € 1.000.000 bedragen:2,0% van de bouwkosten met een minimum van € 20.0002.3.1.1.8Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de bouw van een zonnepark0,5% van de bouwkostenAdviescommissie ruimtelijke kwaliteit (Welstandscommissie) 2.3.1.2Indien met betrekking tot de aanvraag omgevingsvergunning een ruimtelijk advies nodig is van de adviescommissie ruimtelijke kwaliteit, wordt het tarief voorafgaand aan het in behandeling nemen daarvan verhoogd met het bedrag zoals omschreven in de hoofdstukken 2.2.2.1, 2.2.2.2, 2.2.2.3 en 2.2.2.4.Beoordeling bodemrapport2.3.1.3Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:2.3.1.3.1voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport€ 153,622.3.1.3.2voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport€ 153,62Verplicht advies agrarische commissie2.3.1.4Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie wordt beoordeeld:2.3.1.4.1standaardadvies bestaande bedrijven€ 770,002.3.1.4.2inzake nieuwe vestigingen en/of beoordeling van een bedrijfsplan€ 915,002.3.1.4.3waarbij de agrarische commissie wordt verzocht ook uitspraken van een commissie voor bewaar en beroep en/of gerechtelijke uitspraken te betrekken€ 965,002.3.1.4.4nadere adviezen op eerder uitgebrachte adviezen€ 460,002.3.1.4.5second opinion€ 1.215,00Achteraf ingediende aanvraag2.3.1.5Onverminderd het bepaalde in de onderdelen 2.3.1.1, 2.3.2, 2.3.3 en/of 2.3.7 wordt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit verdubbeld.100%Beoordeling aanvullende gegevens2.3.1.65% van de op basis van artikel 2.3.1.1 geheven leges met een minimum van € 25,00 en een maximum van € 250,005%2.3.2Aanlegactiviteiten2.3.2.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:2.3.2.1.1Indien de aanlegkosten minder dan € 25.000 bedragen:€ 256,042.3.2.1.2Indien de aanlegkosten € 25.000 tot € 50.000 bedragen:€ 460,862.3.2.1.3Indien de aanlegkosten € 50.000 tot en met€ 716,90€ 100.000 bedragen:2.3.2.1.4Indien de aanlegkosten boven de €100.000 bedragen:€ 1.228,972.3.2.1.5Indien ten behoeve van de aanvraag om een omgevingsvergunning een advies van een landschapsdeskundige wordt gevraagd bedraagt het tarief:€ 358,452.3.2.1.6Indien in het kader van een aanvraag om een omgevingsvergunning een advies van Archeologie West-Friesland wordt gevraagd bedraagt het tarief:€ 102,41Beoordeling akoestisch rapport of verkrijgen besluit tot hogere grenswaarde2.3.2.2Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag voor:2.3.2.2.1het in behandeling nemen van een verzoek ter verkrijging van een besluit tot hogere grenswaarde in het kader van de Wet geluidhinder, voor zover dit voor het vaststellen van een bestemmingsplan of wijzigingsplan of het verlenen van een omgevingsvergunning waarbij artikel 2.12, eerste lid, onder 2º of 3º van de Wabo wordt toegepast, nodig is.€ 153,622.3.2.2.2de beoordeling van een akoestisch rapport€ 153,622.3.3Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteitIndien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:2.3.3.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):€ 204,832.3.3.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):€ 204,832.3.3.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):€ 3.072,432.3.3.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):€ 512,072.3.3.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):€ 512,072.3.3.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):€ 3.584,502.3.3.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):€ 3.584,502.3.3.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):€ 512,072.3.3.9indien voor een bouwactiviteit een hogere waarde procedure noodzakelijk is op grond van de Wet Geluidshinder€ 153,622.3.4Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteitIndien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:2.3.4.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):€ 204,832.3.4.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):€ 256,042.3.4.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):€ 3.584,502.3.4.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)€ 512,072.3.4.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):€ 512,072.3.4.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):€ 3.584,502.3.4.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):€ 3.584,502.3.4.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):€ 512,072.3.5In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheidIndien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:2.3.5.1Categorie 1, zijnde 1 t/m 100m2€ 512,072.3.5.2Categorie 2, zijnde 101 t/m 500m2€ 361 verhoogd met € 1,52 per m22.3.5.3Categorie 3, zijnde 501 t/m 2.000m2€ 843 verhoogd met € 0,57 per m22.3.5.4Categorie 4, zijnde 2.001 t/m 5.000m2€ 1.711 verhoogd met € 0,14 per m22.3.5.5Categorie 5, zijnde 5.001 t/m 50.000m2€ 2.255 verhoogd met € 0,03 per m22.3.5.6Categorie 6, zijnde meer dan 50.000m2€ 3.441 verhoogd met € 0,01 per m22.3.5.7Indien een aanvraag om ontheffing of vergunning tijdens de behandeling door de aanvrager wordt ingetrokken of geweigerd, worden de volgens de in artikel 2.3.5.1. tot en met 2.3.5.6 berekende leges, met 50% verminderd2.3.5.8Ten behoeve van een inrichting die maximaal vier werken in gebruik zal zijn en indien de gebruiksoppervlakte van de inrichting:2.3.5.8.1ten hoogste 100m² bedraagt€ 14,332.3.5.8.2van 100 m² tot 500m² bedraagt€ 40,982.3.5.8.3boven de 500m² bedraagt€ 61,442.3.6Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten2.3.6.1Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een rijks-, provinciaal of gemeentelijk monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, of artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder b, van de Wabo in samenhang met de provinciale erfgoedverordening of artikel [14] van de Erfgoedverordening 2012 Gemeente Koggenland, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:2.3.6.1.1voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:€ 204,832.3.6.1.2voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:€ 204,832.3.7Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht2.3.7.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 153,62Aanleggen of veranderen weg2.3.8Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder d, van de Wabo in samenhang met [de provinciale wegenverordening OF het provinciaal wegenreglement] of artikel [2:11] van de Algemene plaatselijke verordening, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:€ 153,622.3.9Uitweg/inritIndien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo in samenhang met [de provinciale wegenverordening OF het provinciaal wegenreglement] [of artikel 2:12 van de Algemene plaatselijke verordening], bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:€ 153,622.3.10KappenVervallen2.3.12Projecten of handelingen in het kader van de Natura 2000-activiteiten2.3.12.1Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2aa, aanhef en onder a, van het Besluit ruimtelijke ordening (Natura 2000-activiteit) bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:€ 153,622.3.13Handelingen in het kader van de Flora- en FaunawetIndien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2aa, aanhef en onder b, van het Besluit omgevingsrecht (flora- en fauna-activiteit) bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:€ 153,622.3.14Andere activiteitenIndien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:2.3.14.1behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 153,622.3.14.2behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 153,622.3.14.2.1als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning;2.3.14.2.2als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.2.3.15Omgevingsvergunning in twee fasenIndien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:2.3.15.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven krachtens artikel 2.3.1.1 voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;75%2.3.15.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven krachtens artikel 2.3.1.1 voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft;50%2.3.16Advies2.3.16.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.2.3.16.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.16.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.2.3.16.3Indien ten behoeve van de aanvraag om een omgevingsvergunning een advies van een ervenconsulent wordt gevraagd bedraagt het tarief:€ 768,112.3.17Verklaring van geen bedenkingen2.3.17.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:2.3.17.1.1indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:€ 512,072.3.17.1.2indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.2.3.17.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.Hoofdstuk 4 VerminderingVervallenHoofdstuk 5 Teruggaaf2.5.1Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteitenAls een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.3, 2.3.4, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges.de teruggaaf bedraagt:2.5.1.1indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan75%van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;2.5.1.2indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken en binnen 8 weken na het in behandeling nemen ervan50%van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;2.5.1.3indien de aanvraag wordt ingetrokken na 8 weken en binnen 26 weken na het in behandeling nemen ervan40%van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.2.5.2Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, planologische-, aanleg- of sloopactiviteitenAls de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.3, 2.3.4, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 12 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:25%van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.2.5.3Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, planologische-, aanleg- of sloopactiviteiten2.5.3.1Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.3, 2.3.4, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:40%van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.2.5.3.2Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.2.5.3.3Indien een aanvraag van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloop-activiteiten voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7, niet in behandeling kan worden genomen, bedraagt de teruggaaf:90%van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.2.5.4Minimumbedrag voor teruggaafVervallen2.5.5Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingenVan de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.16 en 2.3.17 wordt geen teruggaaf verleend.Hoofdstuk 6 VervallenHoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project2.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:€ 76,79Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten2.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening€ 9.729,362.8.2.Het tarief onder 2.8.1 wordt verlaagd met € 6.000,-- indien door aanvrager bij de aanvraag een voorontwerp van een bestemmingsplan wordt ingediend en deze is voorzien van een volledige en goede ruimtelijke onderbouwing2.8.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid onder a. van de Wet ruimtelijke ordening (binnenplanse wijziging)€ 3.072,43Hoofdstuk 9 In deze titel niet benoemde beschikking2.9VervallenTitel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijnHoofdstuk 1 Horeca3.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet€ 358,453.1.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet€ 35,863.1.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet€ 25,583.1.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een wijziging van een aanhangsel zoals artikel 29 lid 2 Drank en Horecawet€ 51,213.1.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing van het sluitingsuur€ 20,46Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten3.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.25, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning), indien het betreft:3.2.1.1de categorie regulier per evenement€ 40,983.2.1.2de categorie aandacht / risico per evenement€ 127,993.2.1.3de categorie aandacht/ risico bij een aanvraag meerdere jaren (max.5)€ 307,24Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijvenniet van toepassingHoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimteniet van toepassingHoofdstuk 5 Marktplaatsen3.5.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:3.5.1.1een standplaatsvergunning op of aan de openbare weg of openbare grond met de bedoeling goederen of waar te verkopen of te verhuren:€ 51,21Hoofdstuk 6 Winkeltijdenwet 3.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:3.6.1.1voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet€ 46,09Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking3.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking€ 102,413.7.2Voor het in behandeling nemen van de aanvraag tot registratie in het Landelijk Register Kinderopvang van gastouder (ongeacht TKA en/of TKB inspectie; ongeacht de opvang plaatsvindt op adres van gastouder of vraagouder€ 225,293.7.3Voor het in behandeling nemen van de aanvraag tot registratie in het Landelijk Register Kinderopvang van gastouderbureau, kinderdagverblijf of buitenschoolse opvang€ 563,28