Ontwerp Actieplan Geluid 2018-2023 ter inzage, gemeente Alkmaar

 

 

 

Het college van burgemeester en wethouders van Alkmaar maakt bekend dat het ‘Actieplan Geluid 2018-2023’ in ontwerp ter inzage ligt.

 

Het actieplan is erop gericht een te hoge geluidbelasting te verminderen om daarmee een goede en gezonde woon- en leefomgeving te bevorderen. Het aandachtsgebied van het actieplan is wegverkeer, railverkeer en industrielawaai. In het actieplan wordt een aanzet gegeven voor geluidreducerende maatregelen.

 

Het ontwerp Actieplan Geluid 2018-2023 ligt voor een ieder gedurende zes weken ter inzage met ingang van donderdag 27 september 2018 tot en met woensdag 7 november 2018 bij de balie ‘Bouwen en Wonen’ van het Stadskantoor aan het Mallegatsplein 10 in Alkmaar.

 

De openingstijden van het Stadskantoor zijn op maandag tot en met woensdag en vrijdag van 08:00 uur tot 17:00 uur op afspraak en donderdag van 08:00 uur tot 20:00 uur op afspraak. U kunt een afspraak maken via de website van de gemeente Alkmaar of telefonisch via 14072 op maandag tot en met vrijdag van 08:00 uur tot 17:00 uur.

 

Daarnaast kunt u het ontwerp Actieplan Geluid 2018-2023 langs elektronische weg inzien via onze website www.alkmaar.nl/inzage.

 

Ten aanzien van het ontwerp Actieplan Geluid 2018-2023 kan een ieder gedurende de bovengenoemde termijn schriftelijk een zienswijze indienen bij de gemeenteraad. Reacties kunnen worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders, Postbus 53, 1800 BC, ALKMAAR.

 

 

Burgemeester en wethouders van Alkmaar,

 

 

Bijlage  

 

Op grond van Europese regels is de gemeente Alkmaar wettelijk verplicht om elke vijf jaar een Actieplan Geluid op te stellen. Het Actieplan heeft als doel een te hoge geluidbelasting veroorzaakt door wegverkeer, railverkeer en industrielawaai te verminderen om daarmee een goede en gezonde woon- en leefomgeving te bevorderen.

 

Binnen Alkmaar is de prioriteit gelegd bij het aanpakken van een hoge geluidbelasting bij woningen als gevolg van het stedelijk wegverkeer aangezien hiervan de meeste hinder wordt ondervonden.

 

Het Actieplan Geluid 2018-2023 is een actualisatie van het eerste Actieplan uit 2013. In het Actieplan wordt een aanzet gegeven voor maatregelen ter beperking van het geluid. Hoe vorm wordt gegeven aan deze maatregelen, is aan Alkmaar zelf.

 

De afgelopen vijf jaar zijn binnen Alkmaar de volgende maatregelen uitgevoerd:

 

  • Het saneren van woningen die in 1986 een geluidbelasting hoger dan 70 dB(A) vanwege wegverkeer en/of 65 dB(A) vanwege railverkeer ondervonden.

  • Het instellen van 30 km/uur zones, onder meer ter hoogte van de scholen aan de Heilooërdijk, Kruissloot en Vogelweg en de Stationsweg (gedeeltelijk).

  • Het inrichting van de Kruseman van Eltenweg als fietsstraat.

  • Het toepassen van stil asfalt, onder meer op de Bierkade, Huiswaarderweg, Kanaalkade, Nieuwe Schermerweg en de Vondelstraat.

  •  

     

Waar (technisch) mogelijk, zullen dergelijke maatregelen ook in de komende vijf jaar worden uitgevoerd.

 

Met het oog op de gewenste woningbouw binnen de Kanaalzone en op de industrieterreinen Oudorp en Overdie zal de hoeveelheid verkeer op de toch al drukke wegen in en rond Alkmaar toenemen wanneer er geen maatregelen worden getroffen. Bij de uitwerking van de plannen geldt als uitgangspunt dat het gebruik van openbaar vervoer en vervoersmiddelen anders dan de auto wordt gestimuleerd. Hierbij zet Alkmaar onder meer in op de volgende punten:

 

  • Optimale bereikbaarheid met het openbaar vervoer met name door een goede verbinding met Amsterdam en Schiphol met voldoende capaciteit en een hoge frequentie.

  • Ingezet wordt op een verbetering van de OV-verbinding met Amsterdam Bijlmer Arena en Lelystad, ook met het oog op de ontwikkeling van Lelystad Airport.

  • Bij het kruisen van ontsluitingswegen en de binnenring heeft openbaar vervoer prioriteit. In de toekomst wordt dit echter afhankelijk van de bezetting van de bus en het aantal kruisende fietsers. Een (nagenoeg) lege bus krijgt geen prioriteit. Er is bij voorkeur een busstrook tot het kruispunt.

  • Voor de bereikbaarheid van bedrijventerreinen zet Alkmaar in op de combinatie van openbaar vervoer en fiets.

  • Voor de toekomst ziet Alkmaar mogelijkheden voor kleinschalig autonoom (zelfrijdend) openbaar vervoer in de wijken, dat aansluiting geeft op het OV-net.

 

 

Door het treffen van de genoemde maatregelen streeft Alkmaar naar een vermindering van het aantal woningen met een te hoge geluidbelasting (hoger dan 55 dB) aan het eind van 2023. Ook wordt gestreefd naar een verschuiving van woningen uit een hogere geluidbelastingklasse naar een lagere.

 

Naar boven