Gemeenteblad van Amsterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2018, 170440 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2018, 170440 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent subsidie voor MaaS bewoners Subsidieregeling MaaS Bewoners
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
Mobility as a service (MaaS): mobiliteit als dienst is het aanbod van multimodale, vraag gestuurde mobiliteitsdiensten, waarbij op maat gemaakte reismogelijkheden via een digitaal platform (bv. Mobiele app) met realtime informatie aan klanten worden aangeboden, inclusief betaling en afhandeling van transacties;
Artikel 2 Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013
De Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013 is van toepassing, tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.
Artikel 3 Doel subsidieregeling
Het doel van deze regeling is om Amsterdammers een ervaring te bieden met reizen zonder auto in eigen bezit. Daarmee wil de gemeente gedragsverandering van inwoners stimuleren, dialoog aanjagen over de nieuwe mobiliteit in de stad, inzicht vergroten in wensen gebruikers en lessen op doen voor beleid.
De regeling stimuleert Amsterdammers op een andere manier te reizen. Hiermee levert de regeling een bijdrage aan de transitie van bezit naar gebruik. Dit draagt op kleine schaal bij aan het verminderen van mobiliteits- en parkeerdruk in Amsterdam.
Artikel 7 Verdeelsleutel subsidieplafond
De subsidies voor een individuele aanvraag als bedoeld in artikel 4 worden op volgorde van binnenkomst verstrekt.
Artikel 9 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens
In aanvulling op artikel 5, tweede lid, van de ASA 2013, worden bij de subsidieaanvraag de volgende gegevens en stukken overgelegd:
De aanvrager heeft zich aangemeld voor het experiment door zich voorafgaand aan de aanvraag voor de subsidiabele activiteit te registreren met de volgende gegevens:
Artikel 10 Aanvraagtermijn periodieke
Een aanvraag om subsidie op grond van deze subsidieregeling kan worden ingediend vanaf 3 september 2018, 09:00 uur.
In aanvulling op artikel 9, eerste lid, van de ASA 2013 weigert het college een subsidie te verlenen als:
Artikel 12 Aanvullende verplichtingen
Naast de verplichtingen op grond van artikel 10 en 11 van de ASA 2013, zijn aan de subsidie de volgende verplichtingen verbonden:
Burgemeester en wethouders voornoemd,
Femke Halsema,
burgemeester
Wil Rutten,
waarnemend gemeentesecretaris
Toelichting bij de subsidieregeling
De stad wordt steeds drukker. De uitdaging voor Amsterdam is de schaarste aan fysiek beschikbare ruimte. Dit geldt zowel voor de bestaande gebieden als voor de nieuw te ontwikkelen gebieden, zoals de uitbreidingen in het westen en oosten van de stad. Bijbouwen van nieuwe infrastructuur is niet overal mogelijk en/of wenselijk en lost ook niet overal de druk op de openbare ruimte op.
Nieuwe oplossingen zijn daarom nodig. De mobiliteitssector bevindt zich door verbinding met IT-toepassingen in een periode van snelle innovaties. De innovaties maken een versnelling van de transitie van bezit naar gebruik mogelijk. Een van de nieuwe oplossingen is Mobility as a Service (MaaS). MaaS staat voor een transitie in mobiliteit, waarbij de consument betaalt voor gebruik van mobiliteit, in plaats van te investeren in bezit van eigen transportmiddelen.
Om Mobility as a Service mogelijk te maken is een gedragsverandering nodig: die van bezit naar gebruik van vervoersmiddelen. Deze regeling stimuleert Amsterdammers op een andere manier te reizen. Bewoners met een parkeervergunning krijgen de kans om alternatieven voor de eigen auto te ontdekken in de hoop dat zij hun (privé)auto wegdoen. Hiermee probeert de regeling een bijdrage te leveren aan de transitie van bezit naar gebruik en tracht zij op kleine schaal ook mobiliteits- en parkeerdruk in Amsterdam te verminderen. De regeling geeft daarnaast inzicht in reisgedrag en -bewegingen van bewoners.
Doel van het experiment is om Amsterdammers bewust te maken van de alternatieven voor de auto. Door Amsterdammers te financiële ondersteuning te bieden, ontstaat vraag waar aanbieders van MaaS diensten op inspelen.
In ruil voor credits gebruiken Amsterdammers hun auto minimaal twee maanden niet. In deze twee maanden verplaatsen ze zich via ov, deelmodaliteiten of met hun eigen fiets/scooter. De credits te besteden bij daarvoor geselecteerde vervoersaanbieders (eventueel tegen gereduceerde tarieven) of kunnen door collectieven worden ingezet voor een traject met de gemeente. Gedurende deze periode beantwoorden deelnemers vragen over hun mobiliteitsbeleving, -motivatie en reisgedrag.. Het beantwoorden van deze vragen is randvoorwaardelijk voor deelname.
De regeling is opgedeeld in meerdere fases.
In de eerste fase wordt de regeling opengesteld voor Amsterdammers (zijnde natuurlijke personen) die in het bezit zijn van een parkeervergunning en auto, woonachtig in Amsterdam. De nadruk in deze fase is de transitie van bezit naar gebruik en het genereren van zo veel mogelijk enthousiasme hiervoor.
Bij succes wordt bekeken of de regeling in een tweede fase extra aandacht kan krijgen in-, of beperkt kan worden tot, parkeergebieden waar de parkeerdruk op straat zeer hoog is. Dit om bewoners te laten ervaren wat minder auto’s doen met hun buurt. Wanneer de wachttijd voor een vergunning langer dan 6 maanden bedraagt of bewoners de druk als zeer hoog ervaren wordt het gebied toegelaten tot de regeling.
Indien deelnemers na de termijn van 500 credits besluiten hun parkeervergunning definitief te beëindigen en vast te leggen dat zij binnen twee jaar geen gebruik zullen maken van de spijtoptantenregeling, ontvangen zij 500 euro extra credits. Hiertoe sluiten zijn een overeenkomst met de gemeente waarin wordt afgesproken dat de deelnemer afziet van zijn recht op een parkeervergunning. Deze credits kunnen zij uitgeven bij dezelfde bedrijven als tijdens de eerdere termijn van de regeling. Het maximaal totaalaantal credits per deelnemer bedraagt dus 1000 credit.
Na afloop van het experiment worden deelnemers worden actief gestimuleerd om hun auto naar afloop van het experiment op een deelplatform te zetten.
Om aan de regeling mee te doen, maken deelnemers gebruik van de Realtime Expense Management-tool (REM) die de gemeente Amsterdam heeft ontwikkeld in samenwerking met Bunq. Deze bank heeft als enige in Nederland de mogelijkheid om rekeningen te delen op een open platform. Deelnemers maken gratis een uniek rekeningnummer aan dat na controle wordt gekoppeld aan de rekening voor deze regeling. Hierdoor wordt gewaarborgd dat de betaling gemakkelijk en integraal verloopt.
NB. De gemeente Amsterdam streeft ernaar om alle Amsterdammers (met een parkeervergunning) in aanmerking te laten komen voor de regeling. Op dit moment is Bunq de enige die deze functionaliteit aanbiedt. Wij streven ernaar om ook andere banken ervan te overtuigen dergelijke functionaliteiten te ontwikkelen.
Het experiment loopt van 1 september tot 1 april. Inschrijving voor het experiment eindigt op 31 december 2018 of eerder indien het maximale aantal van 500 deelnemers eerder behaald wordt.
Deelname duurt ten minste twee maanden, maar is ook langer mogelijk. Deelnemers leveren hun auto voor minimaal twee maanden in.
Data die gegenereerd wordt met dit experiment is eigendom van de gemeente en wordt gebruikt voor onderzoek. Deze data wordt niet gedeeld met derden en ruwe data wordt uitsluitend gebruikt voor onderzoeksdoeleinden. Persoonlijke data wordt geanonimiseerd voorafgaand aan de analyse. Gegevensverwerking vindt plaats conform de richtlijnen uit de AVG.
Naast een probeeraanbod voor bewoners stelt de gemeente Amsterdam de regeling open voor groepen bewoners of collectieven. Middels een challenge/prijsvraag worden buurten uitgedaagd om hieraan mee te doen. Naast buurten bestaat er ook de mogelijkheid om als groep publieke professionals in aanmerking tot komen voor de regeling. Tot slot komen Amsterdammers waarvan de mobilteitsverantwoordelijkheid een publieke taak is van de gemeente in aanmerking komen voor een collectieve regeling.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-170440.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.