Regeling Briefadres gemeente Haarlemmermeer 2018

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlemmermeer,

gelet op de artikelen 1.1, 2.23, 2.38 tot en met 2.42, 2.45, 2.47, 2.52 en 4.17 van de Wet basisregistratie personen (Wet BRP), artikel 29 van het Besluit basisregistratie personen (Besluit BRP), de artikelen 17, 18 en 19 van de Regeling basisregistratie personen (Regeling BRP), artikel 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht, de circulaire BRP en briefadres (2016-0000656211) van de minister van BZK van 18 oktober 2016 en het Protocol voor ondersteuning door Burgerzaken aan achterblijvers in geval van vermissing (NVVB-2016);

overwegende dat het gewenst is om een beleidsregel vast te stellen met betrekking tot de aangifte en registratie van een briefadres om het oneigenlijk gebruik van het briefadres tegen te gaan en om kwetsbare groepen zonder woonadres, te registreren op een briefadres;

 

besluit vast te stellen:

Beleidsregel briefadres gemeente Haarlemmermeer 2018

 

Artikel 1: Begrippen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • 1.

    Aanvrager: de persoon die aangifte doet voor een briefadres;

  • 2.

    Briefadres: het adres waar voor betrokkene bestemde geschriften in ontvangst worden genomen (artikel 1.1 onderdeel p Wet BRP) en waar, indien het post van de overheid betreft, zorg wordt gedragen dat geschriften of inlichtingen daarover, betrokkene bereiken (artikel 2.45, lid 3 Wet BRP);

  • 3.

    Briefadresgever: de natuurlijke persoon of rechtspersoon, bedoeld in artikel 2.42 Wet BRP, die een briefadres ter beschikking stelt;

  • 4.

    Briefadreshouder: de ingezetene in de basisadministratie die een briefadres houdt;

  • 5.

    Gezinshuishouden:

    • a.

      twee personen die volgens de Basisregistratie Personen een geregistreerd partnerschap zijn aangegaan of gehuwd zijn, met of zonder kind(eren);

    • b.

      een alleenstaande ouder met kind(eren).

  • 6.

    Woonadres:

    • a.

      Het adres waar betrokkene woont, waaronder begrepen het adres van een woning die zich in een voertuig of vaartuig bevindt, indien het voertuig of vaartuig een vaste stand- of ligplaats heeft of, indien betrokkene op meer dan één adres woont, het adres waar hij naar redelijke verwachting gedurende een half jaar de meeste malen zal overnachten;

    • b.

      Het adres waar, bij het ontbreken van een adres als bedoeld onder 1, betrokkene naar redelijke verwachting gedurende drie maanden tenminste twee derde van de tijd zal overnachten;

 

Artikel 2: Redenen briefadres

Redenen voor een briefadres zijn:

  • 1.

    het ontbreken van een woonadres vanwege:

    • a.

      dak- of thuisloosheid;

    • b.

      korte overbrugging tussen twee woonadressen;

    • c.

      de uitoefening van een ambulant beroep;

    • d.

      kort verblijf in het buitenland: gedurende een jaar ten hoogste twee derde van de tijd;

    • e.

      korter dan 2 jaar verblijf in het buitenland en beroepshalve varend op een schip dat de thuishaven in Nederland heeft;

    • f.

      het behoren tot een kwetsbare groep;

    • g.

      langdurig vermiste persoon;

  • 2.

    verblijf in een instelling voor mannen- of vrouwenopvang (blijf-van-mijn-lijfhuizen);

  • 3.

    verblijf in een instelling als bedoeld in artikel 2.40, lid 3 en 4 van de Wet BRP;

  • 4.

    verblijf op een adres waarvan het opnemen van dat woonadres naar het oordeel van de burgemeester om veiligheidsredenen niet wenselijk is (artikel 2.41 van de Wet BRP).

 

Artikel 3: Voorwaarden voor aangifte

Voorwaarden voor de aangifte van een briefadres zijn als volgt:

  • 1.

    De aangifte wordt gedaan in de gemeente waar het briefadres zich bevindt;

  • 2.

    De aanvrager is verplicht om bij de aangifte tot briefadres alle benodigde stukken te overleggen;

  • 3.

    Onder benodigde stukken als bedoeld in het tweede lid wordt in ieder geval verstaan:

    • a.

      Een geldig identiteitsbewijs van de aanvrager;

    • b.

      Een ingevulde en ondertekende vragenlijst briefadres;

    • c.

      De schriftelijke verklaring van de aanvrager met reden voor de aangifte en de te verwachten periode dat het briefadres noodzakelijk is;

    • d.

      Een geldig identiteitsbewijs of een kopie daarvan en een schriftelijke verklaring van instemming van de briefadresgever;

    • e.

      Bewijs dat aanvrager op zoek is naar een nieuwe woning, zoals inschrijving en reacties op woningnet, tenzij er al een nieuwe woning in het vooruitzicht is. Indien er al een woning in het vooruitzicht is, dan volstaat een kopie huur- of koopcontract;

    • f.

      Bewijs dat aanvrager geen vast verblijfadres heeft, zoals ondertekende verklaringen van een bewoner van de adressen waar aanvrager komende periode verblijft, met een geldig identiteitsbewijs of een kopie van het identiteitsbewijs.

  • 4.

    Als het briefadres gevraagd wordt op grond van artikel 2, lid 4, is een schriftelijke verklaring van de burgemeester noodzakelijk waaruit blijkt dat opname van een woonadres niet wenselijk is;

  • 5.

    De briefadresgever die als ingezetene in de BRP ingeschreven staat, kan maximaal aan twee gezinshuishoudens of twee alleenstaanden toestemming geven een briefadres te houden;

  • 6.

    Lid 5 van dit artikel is niet van toepassing indien de briefadresgever het college van burgemeester en wethouders betreft of een door dit college aangewezen rechtspersoon, bedoeld in artikel 2.42 onder b van de Wet BRP.

 

Artikel 4: Voorwaarden bij aangifte briefadres om veiligheidsredenen

Een briefadres op grond van artikel 2, lid 2 en lid 4, wordt uitsluitend toegekend op het adres van een rechtspersoon bij goedkeuring van de teammanager Burgerzaken .

 

Artikel 5: Voorwaarden en verplichtingen bij aangifte briefadres met bijstand.

  • 1.

    Voor de dak- of thuislozen als bedoeld in artikel 2 lid 1 onder a, gelden voor het doen van aangifte van een briefadres:

    • a.

      Belanghebbende kan door overmacht geen vast adres vinden;

    • b.

      Er is sprake van recht op bijstand in het kader van de Participatiewet (of rechtsopvolger);

    • c.

      Belanghebbende doet er alles aan om de situatie te veranderen.

  • 2.

    In ieder geval dient de belanghebbende aan de volgende verplichtingen te voldoen:

    • a.

      Post wordt minimaal 1 keer per week, op daartoe door de gemeente bepaalde momenten, opgehaald;

    • b.

      Belanghebbende dient zich in te schrijven bij Woningnet;

    • c.

      Belanghebbende dient actief en, voor de gemeente verifieerbaar, op zoek te gaan naar woonruimte, dan wel een adres waar hij daadwerkelijk woonachtig is en zich in kan schrijven in de BRP.

 

Artikel 6: Voorwaarden en verplichtingen bij aangifte briefadres bij het behoren tot een kwetsbare groep

  • 1.

    Voor burgers behorende tot een kwetsbare groep als bedoeld in artikel 2 lid 1 onder f, gelden voor het doen van aangifte van een briefadres op het adres Raadhuisplein 1 de volgende extra voorwaarden:

    • a.

      Belanghebbende kan door overmacht geen vast adres vinden;

    • b.

      Belanghebbende doet er alles aan om de situatie te veranderen;

  • 2.

    In ieder geval dient de belanghebbende aan de volgende verplichtingen te voldoen:

    • a.

      Post wordt minimaal 1 keer per week, op daartoe door de gemeente bepaalde momenten, opgehaald;

    • b.

      Belanghebbende dient zich in te schrijven bij Woningnet;

    • c.

      Belanghebbende dient actief en, voor de gemeente verifieerbaar, op zoek te gaan naar woonruimte, dan wel een adres waar hij daadwerkelijk woonachtig is en zich in kan schrijven in de BRP.

  • 3.

    Om in aanmerking te komen voor een briefadres, zal moeten worden aangetoond dat de aanvrager aan de voorwaarden voldoet. Het benodigde bewijs wordt bepaald afhankelijk van de omstandigheden van het geval.

  • 4.

    Een briefadres wordt afgegeven voor de duur van maximaal zes maanden.

  • 5.

    Eenmalige verlenging voor de duur van zes maanden is mogelijk, voor zover belanghebbende zich aan de verplichtingen heeft gehouden.

 

Artikel 7: Volledige aangifte

  • 1.

    De aangifte is volledig indien alle benodigde gegevens zijn ingeleverd.

  • 2.

    Als één of meer gegevens ontbreken, dan wordt de aanvrager in de gelegenheid gesteld binnen veertien dagen het verzuim te herstellen en de aangifte alsnog aan te vullen.

  • 3.

    Indien de aangifte niet binnen de, in het vorige lid bepaalde termijn kan worden aangevuld, dan kan, op verzoek van de aanvrager, de termijn eenmalig verlengd worden met veertien dagen.

  • 4.

    Indien de aangifte niet binnen veertien dagen na aangifte aangevuld wordt of uitstel gevraagd wordt, wordt de aangifte buiten behandeling gesteld.

 

Artikel 8: Weigeringsgronden

Het is in ieder geval niet mogelijk om ingeschreven te worden op een briefadres, indien:

  • a.

    Een woonadres kan worden vastgesteld, tenzij de aanvrager in de situatie verkeert zoals beschreven in artikel 2, lid 2 of artikel 2 lid 4;

  • b.

    De aanvrager langer dan acht maanden gedurende één jaar in het buitenland verblijft en niet beroepshalve varend is op een schip dat zijn thuishaven in Nederland heeft.

  • c.

    De aanvrager beroepshalve varend is op een schip dat zijn thuishaven in Nederland heeft en langer dan twee jaar in het buitenland verblijft;

  • d.

    Er een onderzoek loopt naar de verblijfplaats van de briefadresgever;

  • e.

    Het briefadres een adres betreft waarop reeds aan twee alleenstaanden of twee gezinshuishoudens of een alleenstaande en een gezinshuishouden een briefadres is verleend met inachtneming van de uitzonderingen bedoeld in artikel 4, lid 7;

 

Artikel 9: Termijn briefadres

  • 1.

    De termijnen voor de duur van het briefadres zijn als volgt:

    • a.

      In de situatie als bedoeld in artikel 2, lid 1, onder a, b en f, mag een briefadres worden gekozen voor de duur van maximaal zes maanden. Deze termijn kan eenmalig met maximaal zes maanden worden verlengd. Na verloop van deze termijn dient ter herbeoordeling een nieuwe aanvraag te worden gedaan.

    • b.

      In de situatie als bedoeld in artikel 2, lid 1, onder c, mag een briefadres worden gekozen voor de duur van de uitoefening van het ambulante beroep in Nederland, mits zij geen woonadres hebben.

    • c.

      In de situatie als bedoeld in artikel 2, lid 1, onder d en e mag een briefadres worden gekozen voor de duur van maximaal de periode dat aanvrager buiten Nederland zal verblijven.

    • d.

      In de situatie als bedoeld in artikel 2, lid 2 en lid 3, mag een briefadres worden gekozen voor de duur van het verblijf in de instelling.

    • e.

      In de situatie als bedoeld in artikel 2, lid 4 mag een briefadres worden verleend voor de duur die de burgemeester noodzakelijk acht.

  • 2.

    Indien een briefadres wordt afgegeven op grond van artikel 11, zal een redelijke termijn voor vervolgstappen worden bepaald aan de hand van een onderliggend dossier.

  • 3.

    Onverminderd hetgeen is bepaald in het eerste tot en met het derde lid, is diegene op wie het briefadres betrekking heeft en een ander adres krijgt, gehouden om in de periode tussen vier weken vóór de beoogde verhuisdatum tot en met de vijfde dag na verhuisdatum hiervan aangifte te doen bij de gemeente waar hij zijn nieuwe adres heeft.

  • 4.

    Van elk briefadres wordt een dossier bijgehouden. Dit dossier zal voor vijf jaar bewaard worden.

 

Artikel 10: Vernieuwing van het briefadres

  • 1.

    Als de aanvrager bij het aflopen van de termijn als genoemd in art. 9 geen aangifte heeft gedaan van een woonadres, wordt door de aanvrager een verzoek ingediend om het briefadres te vernieuwen.

  • 2.

    Een aangifte van vernieuwing geschiedt op dezelfde wijze als een eerste aangifte.

  • 3.

    Indien na afloop van de in artikel genoemde termijnen geen verzoek tot vernieuwing is gedaan door briefadreshouder of de ontvangen aangifte van vernieuwing geen reden is om het briefadres te verlengen, dan wordt een onderzoek gestart naar de juistheid van de adresgegevens in de BRP (conform de Handleiding Uitvoeringsprocedures BRP, procedure 6.9).

 

Artikel 11: Hardheidsclausule

Als vanwege bijzondere omstandigheden een strikte toepassing van het bepaalde in deze regeling zou leiden tot een onbillijkheid, kan worden afgeweken van het bepaalde in deze regeling.

 

Artikel 12: Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na publicatie.

 

Artikel 13: Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als Regeling briefadres gemeente Haarlemmermeer 2018.

 

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 25 juni 2018.

 

De secretaris

De burgemeester

Naar boven