Aanwijzingsbesluit krachtens artikel 2:5 van de Algemene plaatselijke verordening Utrecht 2010 (Aanwijzingsbesluit flexibel cameratoezicht augustus 2018)

DE BURGEMEESTER VAN UTRECHT;

 

 

gehoord de beraadslaging met de driehoek;

 

overwegende dat:

• de burgemeester, indien dat in het belang van de handhaving van de openbare orde nodig is, bevoegd is om op basis van artikel 151c van de Gemeentewet en artikel 2:5 van de Algemene plaatselijke verordening Utrecht 2010 voor een bepaalde duur camera’s in te zetten ten behoeve van het toezicht op een openbare plaats;

• het cameratoezicht in de hierna genoemde straten en gebieden voldoet aan de eisen die artikel 151c van de Gemeentewet stelt aan het instellen van cameratoezicht (zoals kenbaarheid van cameratoezicht, proportionaliteit, subsidiariteit);

• de belangen van openbare veiligheid, het voorkomen van wanordelijkheden en van strafbare feiten in het onderhavige geval zwaarder wegen dan het individuele belang van de burgers (bescherming van de persoonlijke levenssfeer);

• de duur van de aanwijzing en de omvang van de gebieden proportioneel zijn in relatie tot het beoogde legitieme doel;

• het uitoefenen van voornoemde controlebevoegdheden in de bewuste gebieden een onderdeel is van een breder pakket aan maatregelen ter vergroting van leefbaarheid en veiligheid;

• de effectiviteit van flexibel cameratoezicht in een aparte evaluatie van iedere inzet getoetst wordt;

• voor flexibel cameratoezicht maximaal drie camera’s beschikbaar zijn;

 

BESLUIT het volgende:

Artikel I

Als gebied voor flexibel cameratoezicht wordt aangewezen:

het gebied Zuidwest Eisenhowerlaan, gelegen binnen de straten Trumanlaan, Bernadottelaan, Beneluxlaan en Van Heuven Goedhartlaan.

 

Artikel II

dit besluit treedt in werking op 9 augustus 2018 en geldt tot 9 november 2018.

 

Artikel III

Dit besluit wordt aangehaald als: Aanwijzingsbesluit flexibel cameratoezicht augustus 2018.

 

 

Aldus vastgesteld door de burgemeester op 17 juli 2018,

de burgemeester van Utrecht,

mr. J.H.C. van Zanen.

Bezwaarclausule

 

Vindt u het besluit om bepaalde reden onjuist?

Als u vindt dat het besluit onjuist is, dan kunt u bezwaar maken. U kunt uw bezwaar digitaal indienen. Daarvoor kunt u alleen gebruik maken van het door de gemeente beschikbaar gestelde digitale formulier. Dit vindt u op www.utrecht.nl/bezwaar. U kunt het bezwaar niet per e-mail insturen. Maakt u liever per brief bezwaar, dan kunt u uw bezwaarschrift sturen aan de burgemeester van Utrecht.

Het adres is:

Postbus 16200

3500 CE Utrecht

 

Zorg ervoor dat u het bezwaarschrift indient binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit. Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer kunnen behandelen.

 

In het bezwaarschrift neemt u in ieder geval op:

uw naam, adres, datum en handtekening; graag ook het telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent;

een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift is gericht; vermeld hierbij de verzenddatum en het kenmerk van dat besluit of stuur een kopie daarvan mee;

de reden waarom u vindt dat het besluit onjuist is;

een volmacht, indien het bezwaarschrift niet door belanghebbende, maar door een ander, namens hem of haar wordt ingediend.

 

De indiener van het bezwaarschrift kan, als onverwijlde spoed dat – gelet op de betrokken belangen – vereist, eveneens een voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank Utrecht, sector bestuursrecht, postbus 13023, 3507 LZ Utrecht. Voor het in behandeling nemen van een dergelijk verzoek bent u griffierecht aan de rechtbank verschuldigd.

 

 

Kenmerk 5314651

 

Toelichting

In dit besluit wordt een gebied aangewezen voor openbare orde- cameratoezicht. Het gaat in dit gebied om cameratoezicht als bedoeld in artikel 151c Gemeentewet en artikel 2:5 van de Algemene Plaatselijke Verordening Utrecht. Met ingang van 1 juli 2016 is artikel 151c van de Gemeentewet gewijzigd. Geschrapt is het vereiste van toezicht door middel van vaste camera’s. Daarmee krijgt de burgemeester de mogelijkheid cameratoezicht flexibeler en meer passend bij de actuele noodzaak in te zetten in de publieke ruimte.

 

Flexibele camera’s

De plaatsingsduur van flexibele camera’s wordt bepaald in dit aanwijzingsbesluit. Uitgegaan wordt van een operationele periode van maximaal drie maanden per locatie. De totale aanwijzingstijd is langer dan 3 maanden omdat de camera’s geplaatst, getest en weggehaald moeten worden.

 

De effectiviteit van flexibel cameratoezicht is eind 2017 getoetst in een aparte evaluatie. Iedere volgende inzet wordt na afronding hiervan getoetst.

In Utrecht worden de Europese richtlijnen gevolgd voor cameratoezicht. Verder wordt gekeken naar:

Maatschappelijke behoefte: De vraag of er sprake is van een dringende maatschappelijke behoefte.

Het proportionaliteitsbeginsel: Evenwichtige verhouding tussen inzet cameratoezicht in verhouding tot de geconstateerde criminaliteit en overlast.

Het subsidiariteitsbeginsel: Indien het geformuleerde doel met alternatieve (minder ingrijpende) maatregelen behaald kan worden.

 

Naast de Europese richtlijnen is in Utrecht een aantal aanvullende criteria opgesteld:

Probleemanalyse: Er is een actuele analyse van de incidenten en de veiligheidssituatie. Wat zijn de doelen van het cameratoezicht? Welke mechanismen moeten in werking gezet worden?

Pakket aan maatregelen: Cameratoezicht is altijd onderdeel van een pakket aan maatregelen. Denk hierbij aan:

- fysieke maatregelen;

- (verhoogde) inzet toezichthouders / politie / jongerenwerk;

- persoonsgerichte aanpakken;

en draagt hiermee bij aan het beoogde doel van de inzet.

Opvolging: Er zijn afspraken gemaakt over het uitkijken en de opvolging door politie.

Evaluatie: Er is periodiek een evaluatie van de vooraf gestelde doelstelling voor het plaatsen van een camera.

 

De volgende criteria zijn aanvullend benoemd voor het plaatsen van een openbare orde camera in de wijken:

Overlastproblematiek: Er is sprake van hardnekkige (jongeren) overlastproblematiek en

Openbare orde: Er is sprake van langdurige verstoring (bij vast toezicht) OF een recente of een te verwachten verstoring (bij flexibel toezicht) van de openbare orde.

Incidenten: Het aantal geregistreerde incidenten is in vergelijking tot andere gebieden in de stad hoog. In de wijken gaat het met name om de incidenten straatroof, autokraken, woninginbraak, jeugdoverlast en de totale criminaliteit.

 

Door middel van bebording ter plaatse wordt aan het publiek duidelijk gemaakt dat men zich in een gebied bevindt waarin cameratoezicht wordt uitgeoefend.

Ook aan de eisen die aan de wijze waarop de beelden worden vastgelegd (afscherming van woningen), geregistreerd (op basis van de Wet Politiegegevens) en uitgekeken (eisen aan de ruimte en het personeel) wordt voldaan.

Naar boven