Beleidsregel incidentele bijdrage initiatieven voor vitale kernen in de gemeente Sint Anthonis 2018

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Sint Anthonis;

 

overwegende dat het van belang is dat inwoners de gelegenheid krijgen om met initiatieven te komen om de leefbaarheid van hun kern, wijk, buurt of straat te verbeteren;

gelet op:

• titel 4:2 en 4:3 van de Algemene wet bestuursrecht;

• de nota Subsidiebeleid gemeente Sint Anthonis 2014;

• artikel 2 van de Algemene subsidieverordening gemeente Sint Anthonis 2014;

• de Raamovereenkomst Zelfsturing d.d. 30-10-2014, gesloten tussen de gemeente en de dorpsraden/-verenigingen/-stichtingen/-coöperatie.

 

besluit vast te stellen de:

 

BELEIDSREGEL INCIDENTELE BIJDRAGE INITIATIEVEN VOOR VITALE KERNEN IN DE GEMEENTE SINT ANTHONIS 2018.

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • a.

    De in artikel 1 van de Algemene subsidieverordening gemeente Sint Anthonis 2014 vermelde begripsomschrijvingen worden geacht onderdeel uit te maken van deze beleidsregel;

  • b.

    Initiatief: een plan om de leefbaarheid in de eigen kern, wijk, buurt of straat te verbeteren en/of de sociale cohesie te versterken;

  • c.

    Vrijwilliger: iemand die uit vrije wil werkzaamheden verricht, buiten een vast dienstverband. In het algemeen zijn deze werkzaamheden onbetaald of staat er een vergoeding tegenover die lager ligt dan het minimumloon betaald werk;

  • d.

    Adviesorgaan gemeente breed: een platform waarin één afgevaardigde vanuit iedere dorpskern (Sint Anthonis, Wanroij, Oploo, Ledeacker, Stevensbeek, Westerbeek en Landhorst) vertegenwoordigd is en waarin de verhouding tussen man en vrouw en jong en oud, nagenoeg gelijk is.

  • e.

    Kernenadviesorgaan: een platform voor iedere dorpskern waarin één afgevaardigde vanuit de dorpsraad/-vereniging/-stichting/-coöperatie vertegenwoordigd is en waarin de verhouding tussen man en vrouw en jong en oud, nagenoeg gelijk is.

Artikel 2 Doelstelling

Het stimuleren van nieuwe initiatieven vanuit de samenleving ten behoeve van de leefbaarheid en de sociale samenhang in de gemeente Sint Anthonis en in de dorpskernen.

 

Artikel 3 Doelgroep

De inwoner, inwoners of een collectief (vereniging/stichting) woonachtig of gevestigd binnen de gemeente Sint Anthonis, waarbij commerciële organisaties zijn uitgesloten.

 

Artikel 4 Subsidieplafond

Het college stelt jaarlijks het subsidieplafond vast.

Artikel 5 Subsidieverlening

De subsidie bestaat uit een deel van de kosten van het initiatief met een maximum subsidiebijdrage ter hoogte van de goedgekeurde begroting.

Artikel 6 Aanvraag

  • 1.

    De subsidieaanvraag dient schriftelijk te geschieden, waarbij gebruik gemaakt kan worden van het aanvraagformulier incidentele bijdrage initiatieven voor vitale kernen in de gemeente Sint Anthonis. Deze is te vinden op de website van de gemeente Sint Anthonis.

  • 2.

    De aanvraag voor het verkrijgen van een subsidie gaat in ieder geval vergezeld van een beschrijving van de activiteit en een begroting van de baten en lasten van de activiteit en de eigen inbreng c.q. cofinanciering.

 

Artikel 7 Indieningstermijn

  • 1.

    Aanvragen om subsidie op grond van deze regeling kunnen gedurende het hele jaar worden ingediend.

  • 2.

    Het indienen van het aanvraagformulier, zoals bedoeld in artikel 5, wordt uiterlijk 6 weken voor de start van het project ingediend bij de gemeente Sint Anthonis.

Artikel 8a Adviesorgaan Breed

  • 1.

    het Adviesorgaan Breed adviseert het college van Burgemeester en Wethouders inzake aanvragen om een bijdrage op basis van deze regel voor dorpsoverstijgende initiatieven;

  • 2.

    de leden van het Adviesorgaan Breed worden benoemd door het college van Burgemeester en Wethouders;

  • 3.

    het adviesorgaan wordt waar nodig ambtelijk gefaciliteerd;

  • 4.

    het adviesorgaan wordt technisch voorgezeten door de gemeente in de hoedanigheid van de portefeuillehouder sociaal domein;

  • 5.

    het adviesorgaan wordt benoemd voor de duur van deze regeling.

Artikel 8b Kernenadviesorgaan

  • 1.

    het kernenadviesorgaan adviseert het college van Burgemeester en Wethouders inzake aanvragen uit een bepaalde dorpskern om een bijdrage op basis van deze regel;

  • 2.

    de leden van het kernenadviesorgaan worden benoemd door de desbetreffende Dorpsraad/-vereniging/-stichting/-coöperatie;

  • 3.

    Een aanvraag op grond van deze beleidsregel wordt ambtelijk voorbereid;

  • 4.

    het adviesorgaan wordt technisch voorgezeten door een afgevaardigde van de Dorpsraad/-vereniging/-stichting/-coöperatie;

  • 5.

    het adviesorgaan wordt benoemd voor de duur van deze regeling.

 

Artikel 9 Afwegingsfactoren

Een bijdrage kan enkel worden verleend indien wordt voldaan aan de onderstaande voorwaarden:

  • a.

    het betreft een initiatief van een inwoner, inwoners of een collectief (vereniging/ stichting), waarbij commerciële organisaties zijn uitgesloten;

  • b.

    het initiatief betreft activiteiten en voorzieningen op het terrein van leefbaarheid en participatie en dient in het algemeen belang te zijn;

  • c.

    het initiatief moet draagvlak hebben;

  • d.

    het initiatief voldoet aan de afwegingsfactoren van de PPP-scan van de Telos-methode van het Brabants centrum voor duurzame ontwikkeling;

  • e.

    er dient sprake te zijn van cofinanciering: Deze cofinanciering kan in geld, arbeid of natura worden gedaan vanuit diverse bronnen;

  • f.

    als de optelsom van alle gehonoreerde bijdragen hoger is dan het beschikbare budget, dat wordt de bijdrage per aanvrager binnen het beschikbare budget naar rato verdeeld.

Artikel 10 Afwijzingsgronden

Een aanvraag wordt afgewezen als:

  • a.

    het initiatief een reguliere taak betreft van de gemeente of gelijk is aan initiatieven die al worden gesubsidieerd door de gemeente;

  • b.

    het initiatief in strijd is met gemeentelijk beleid;

  • c.

    er sprake is van een financieel belang van de indieners, zoals particuliere- of ondernemerswinst;

  • d.

    de aanvraag gericht is op een bijdrage in de exploitatie, behalve als deze kosten noodzakelijk zijn voor het opstarten van een project;

  • e.

    er sprake is van ongedekte toekomstige lasten voor onderhoud of instandhouding.

Artikel 11 Vaststelling en beoordeling

Het college beslist, na advies ingewonnen te hebben van het adviesorgaan, binnen 6 weken over een aanvraag om incidentele subsidie op een ingediende aanvraag zoals bedoelt in artikel 6;

Artikel 12 Hardheidsclausule

Het college van burgemeester en wethouders kan in bijzondere gevallen een artikel of artikelen van deze beleidsregel buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing, gelet op het belang van de aanvrager leidt tot onbillijkheden van overwegende aard.

Artikel 13 Citeertitel, inwerkingtreding en duur

  • 1.

    Deze beleidsregel kan worden aangehaald als “Beleidsregel incidentele bijdrage initiatieven voor vitale kernen in de gemeente Sint Anthonis 2018”.

  • 2.

    De regeling treedt een dag na bekendmaking in werking en werkt terug tot en met 1 januari 2018.

 

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van Sint Anthonis d.d. 23 januari 2018.

De secretaris, de burgemeester,

P. (Piet) W. Wanrooij M. (Marleen) L. P. Sijbers

Toelichting:

Art. 9 lid d. van de Beleidsregel incidentele bijdrage initiatieven voor Vitale Kernen in de gemeente Sint Anthonis 2018.

PPP-scan van de Telos-methode

De voorliggende beleidsregel laat in artikel 9 ruimte voor brede interpretatie van de afwegingsfactoren. Indachtig doelstelling van de regeling is dat ook zo bedoeld. De burger is aan zet. Om zoveel mogelijk te kunnen spreken van gelijke kansen op de KansenKas is als ondersteunend instrument de PPP-scan van de Telos-methode. Deze scan geeft globale duiding en scant als het ware de bijdrage van het ingediende project op ecologische, sociaal-culturele en economische aspecten dus levert het project een bijdrage aan duurzame ontwikkeling. Het is bedoeld als gedachtenordening bij de afweging en dient niet gezien te worden als een star toe te passen instrument. Het dient ervoor het adviesorgaan te ondersteunen in zijn advisering aan het college.

Wat te verstaan onder duurzame ontwikkeling

Duurzame ontwikkeling is een heel ingewikkeld begrip. In essentie gaat duurzame ontwikkeling over de vraag hoe onze samenleving er in de toekomst er uit zou moeten zien en hoe die samenleving er nu voor staat. Door die twee met elkaar te vergelijken (hoe we er nu voor staan en waar we naar toe willen) krijgen we een idee wat we moeten doen om dat ideaal te bereiken. Met behulp van de PPP-scan kan onderzocht worden of bepaalde projecten, programma’s, initiatieven, investeringen een bijdrage leveren aan de verduurzaming van de samenleving (De PPP-scan wordt hieronder in het kort toegelicht).

Om handen en voeten te kunnen geven aan het begrip duurzame ontwikkeling maakt Telos gebruik van een zogeheten drie-kapitalenbenadering. Daarin worden drie kapitalen onderscheiden: het ecologische (planet), het sociaal-culturele (people) en het economische (profit). Duurzame ontwikkeling betekent dat we streven naar de groei van ieder van de kapitalen, maar dat om te beginnen de groei van een van de kapitalen niet ten koste mag gaan van de groei van een van de andere kapitalen. Dus om een voorbeeld te noemen: economische groei (profit) die ten koste gaat van het milieu (planet) noemen we niet duurzaam. Daarnaast mag de ontwikkeling die hier plaatsvindt niet tot gevolg hebben dat de ontwikkelingsmogelijkheden van mensen elders in de wereld verminderd worden. Populair gezegd: onze buren mogen geen last hebben van onze groei. Tot slot geldt ook dat onze ontwikkeling niet ten koste gaat van de ontwikkelingsmogelijkheden van toekomstige generaties. Anders geformuleerd: onze kinderen en kleinkinderen moeten dezelfde ontwikkelingsmogelijkheden hebben als wij.

Omdat de 3 kapitalen ieder voor zich ook nog steeds heel abstracte en ingewikkelde begrippen zijn hebben we ieder kapitaal op zijn beurt weer opgesplitst in een aantal belangrijke delen. We noemen die belangrijke delen voorraden. Ieder kapitaal bestaat dus uit een stuk of zes, zeven voorraden. Voor iedere voorraad zijn er vervolgens lange termijndoelen geformuleerd. Bij elkaar opgeteld geven al die doelstellingen samen een beeld hoe een duurzame samenleving op regionale schaal er uit zou kunnen zien*.

De Telos-methode beoordeelt aan de hand van de ontwikkeling van de kapitalen en de samenhang daarin de aspecten van duurzame ontwikkeling. Hiervoor is een heus handboek geschreven, dat mede via internet voor iedereen te raadplegen is. (zoek Telos-methode; Handboek toetsingskader duurzame ontwikkeling). Het voert te ver op deze plaats diepgaand over het handboek uit te wijden.

Van belang is, dat de PPP-scan een eenvoudig toetsingskader biedt voor de projecten die worden ingediend. Voor een daadwerkelijke toetsing wordt uitgevoerd zal eerst de toepassing van het instrument worden uitgelegd.

De PPP-scan

Om de toegankelijkheid en daarmee het gebruik van de methode te vergroten is een internetapplicatie gebouwd: de People Planet Profit scan (PPP-scan). Met de PPP-scan kunnen concrete beleidsvoornemens en plannen worden beoordeeld op hun verwachte bijdrage aan een duurzame (regionale) ontwikkeling. De PPP-scan werkt langs de lijnen van de beschreven quick scan (handboek). In de PPP-scan worden de voorraden door meerdere partijen voorzien van scores, waarbij een negatieve score staat voor een verwachte negatieve bijdrage en een positieve score voor een positieve bijdrage. Deze scores geven inzicht in de duurzaamheid van een project. Hiermee maakt de PPP-scan de discussie over de verwachte effecten van een plan en de bijdrage aan een duurzame ontwikkeling transparant en evenwichtig en signaleert tegelijkertijd verbetermogelijkheden. De PPP-scan is hiermee een praktisch hulpmiddel voor planvorming en het nemen van besluiten. De scan geeft – net als de quick scan uit ToDo – geen absolute uitkomst, maar geeft aan waar – vanuit de optiek van duurzame ontwikkeling – de sterke en zwakke punten van plannen zitten. Dit kan aanleiding zijn om de plannen te herzien of te verbeteren, ze zelfs stop te zetten of ze ongewijzigd door te laten gaan.

De PPP-scan kan zowel door individuen als door groepen mensen gebruikt worden. Omdat ook de spreiding van de verschillende scores wordt getoond kan bij groepstoepassing ook helder gemaakt worden waar zich onduidelijkheden en verschillen/discussiepunten voordoen.

De PPP-scan is te vinden op www.pppscan.nl.

(Financieel is de ontwikkeling van de PPP-scan destijds mede mogelijke gemaakt door financiële ondersteuning van de Provincie Noord-Brabant en de gemeenten Tilburg, Breda en St. Anthonis)

*Bron: Telos: Brabants centrum voor duurzame ontwikkeling.

Naar boven