Stagebeleid

Stagebeleid

 

Inhoudsopgave

  • Inleiding

  • Juridisch kader

  • Doel van de stage

  • Stagevormen

  • Stageplaatsen

  • Het werven van stagiaires

  • Wat verwachten we van de stagiair?

  • Wat mag de stagiair van ons verwachten?

  • Rechtspositionele zaken

  • De Praktijk

  • Stagevergoeding

  • Bijlage I: wettelijke grondslag CAR-Uwo

  • Bijlage II: stroomschema

 

Inleiding

Vanaf 2005 heeft de gemeente Drimmelen vastgesteld stagebeleid. In 2013 is dit voor het laatst herijkt en herschreven. Gewijzigde rechtspositieregelingen en de ontwikkelingen in de maatschappij zijn de reden dat het stagebeleid herschreven is.

Om als werkgever aantrekkelijk te blijven is het belangrijk om te blijven investeren in de juiste instroom. En dat begint bij het toegankelijk zijn voor stagiaires. De stelling: “wie de jeugd heeft, heeft de toekomst”, geldt nog steeds. Maar ook voor zij-instromers en herintreders willen we aantrekkelijk zijn als organisatie.

Door het beschikbaar stellen van stageplaatsen binnen alle onderdelen van de organisatie, leveren we een bijdrage aan de ontwikkeling van (jonge) mensen en het uitdragen van de gemeentelijk organisatie als werkgever. Uit de ervaringen blijkt dat veel stagiaires binnen de gemeente Drimmelen zich welkom voelen en graag bij de gemeente blijven werken. Het begeleiden van stagiaires is dan ook een verkapt werving- en selectiemiddel.

Binnen de gemeente Drimmelen staan alle afdelingen open voor stagiaires. De gemeente is een maatschappelijke organisatie en wil bijdragen aan de ontwikkeling van mensen. Daarnaast krijgt de organisatie door stagiaires nieuwe inzichten op allerlei vlakken. De gemeente investeert dus niet alleen maar krijgt er zeker ook veel voor terug.

Juridisch kader

In de CAR-Uwo artikel 1:2a is de stagemogelijkheid geregeld. In artikel 1:2b is de werkervaringsplaats geregeld. Beide artikelen zijn als bijlage opgenomen.

Uit voornoemde CAR-Uwo artikelen wordt direct duidelijk dat de stagiair geen reguliere medewerker is. Diverse onderdelen van de CAR-Uwo zijn dan ook niet van toepassing. In dit stagebeleid geven we aan welke rechtspositionele elementen we wel van toepassing verklaren op stagiaires.

Doel van de stage

Stagiaires lopen stage bij de gemeente Drimmelen om in het kader van hun opleiding met de praktijk kennis te maken. Een stage is binnen een opleiding aan te duiden als ‘een proefperiode waarbinnen de studerende onder begeleiding, kan oefenen in de dagelijkse praktijk.’ Meestal staat de voorbereiding op de beroepsbeoefening hierbij centraal.

Stagevormen

Er zijn diverse vormen van stage.

  • 1.

    Oriënterende stage/snuffelstage

    Deze stage heeft tot doel de stagiair inzicht te geven in een mogelijk toekomstige baan/ toekomstige werkzaamheden, dus hoe onze gemeentelijke organisatie eruitziet en welke taken/ werkzaamheden worden verricht. Het betreft vaak een korte stage van een aantal dagen of weken, de zogenaamde ‘snuffelstage’. Deze stage kent meestal een maximum van één maand. Van dit soort stages wordt doorgaans gebruik gemaakt door leerlingen van het middelbaar onderwijs

  • 2.

    Beroepsgerichte stage

    De stagiair maakt nader kennis met de praktijk van het gekozen beroep of richting en brengt de theorie in de praktijk. Daarnaast worden vaardigheden geleerd die nodig zijn voor de beroepsuitoefening. Van de stagiair wordt verwacht dat hij meewerkt en/of daarnaast werkt aan een stageopdracht. Deze vorm van stage wordt ook wel een meeloopstage genoemd. Het betreft vaak tweede- en derdejaars studenten. Van dit soort stages wordt doorgaans gebruik gemaakt door leerlingen van MBO en HBO studenten.

  • 3.

    Afstudeeropdracht

    Aan een afstudeeropdracht kan de student zelfstandig werken. Het betreft een door de organisatie in samenwerking met de stagiaire en het opleidingsinstituut opgestelde probleemstelling, die door de stagiair onderzocht wordt. De stagiair werkt verder niet mee op het cluster of taakveld maar richt de stage op de afstudeeropdracht. Van dit soort stages wordt doorgaans gebruik gemaakt door leerlingen van HBO en universiteiten.

  • 4.

    Beroepsbegeleidende leerweg (BBL)

    De stage vindt veelal plaats in de vorm van een combinatie van leren en werken, waarbij de stagiair vier dagen werkt en één dag naar school gaat. De nadruk ligt op het werken en leren in de praktijk. Van dit soort stages wordt doorgaans gebruik gemaakt door leerlingen van LBO en praktijkopleidingen.

  • 5.

    Stage in het kader van re-integratie of loopbaanontwikkeling (werkervaringsplaats)

    Mensen die wegens arbeidsongeschiktheid, werkloosheid, een beperking of om andere redenen geen deel (meer) uitmaken van het arbeidsproces, hebben bij het opdoen van ervaring een grotere kans op terugkeer op de arbeidsmarkt. Dit kunnen ook mensen zijn die door een werkervaringsplaats ervaring op willen doen in een ander vakgebied of andere organisatie.

 

Stageplaatsen

De grondhouding wat betreft stages binnen de gemeente Drimmelen is positief. Wel dienen vooraf een aantal randvoorwaarden ingevuld te worden. Het afdelingshoofd van de betreffende afdeling beslist aan de hand van de randvoorwaarden of er op dat moment plaats en ruimte is om een stagiair op te nemen.

Begeleiding

Het bieden van voldoende begeleiding vanuit de gemeente is van wezenlijk belang. Alleen dan kan de stagiair zijn stage goed doorlopen en is de leercurve het grootst. Vanuit de onderwijsinstelling worden aan onze begeleiding ook eisen gesteld.

Werkplek

Tijdens de stage heeft de stagiair een juiste werkplek, die ook aan alle wettelijke eisen en richtlijnen voldoet. Omdat wij het belangrijk vinden dat de stagiair onderdeel uitmaakt van de organisatie is de werkplek op de betreffende afdeling. Ook de toegang tot reguliere systemen en faciliteiten ed. is geregeld.

Kwaliteit

De praktijksituatie die we als organisatie bieden sluit aan bij de theoretische kennis die de stagiair al heeft. De praktijk sluit ook aan bij de wensen en eisen vanuit het opleidingsinstituut. Daarnaast komt de inhoud van de stage overeen met het opleidingsniveau.

Kwantiteit

Vanuit de organisatie zullen aan de stagiaire gedurende de volledig stageperiode, voldoende werkzaamheden aangeboden worden van het gewenste niveau.

Geen formatie

Een stagiair wordt niet aangenomen ter vervanging van een vaste medewerker. Een stageplaats is geen formatieplaats en is geen structurele capaciteit van de afdeling.

Het werven van stagiaires

De gemeente Drimmelen heeft op haar website en sociale media informatie opgenomen over stages en het aanvragen daarvan. Ook wordt voor stageplaatsen gebruik gemaakt van werkeninwestbrabant.

We krijgen ook regelmatig stageaanvragen binnen van studenten. Daar wordt actief gekeken of de stagiair te matchen is met een afdeling binnen de gemeente. Het is ook belangrijk om als organisatie zelf actief stagiaires te werven. We onderhouden daarvoor warme contacten met diverse onderwijsinstellingen. We nemen actief deel aan promotieactiviteiten van scholen om in contact te komen met mogelijke stagiaires.

Wat verwachten we van de stagiair?

Als stagegever mogen we ook iets van de stagiair terugverwachten. Het meest belangrijk is een actieve houding op de afdeling en binnen de hele organisatie. Aan de stagiair wordt gevraagd om open en eerlijk zijn of haar mening te geven over zaken binnen de organisatie. Hierdoor krijgen wij als organisatie nieuwe inzichten. Deze nemen we mee om als organisatie te verbeteren en verder te ontwikkelen.

Daarnaast verwachten we een integere houding van de stagiair. Hij/zij krijgt hierover uitleg van de stagebegeleider en er wordt een geheimhoudingsverklaring of integriteitsverklaring ondertekend.

Wat mag de stagiair van ons verwachten?

De stagiair mag een betrokken stagebegeleider verwachten die hem of haar zoveel mogelijk ervaring op laat doen op het vakgebied. De stagiair voelt zich tijdens de stage onderdeel van de organisatie. Stagiaires die langer dan een maand stagelopen binnen onze organisatie doen mee met afdelings- en organisatieactiviteiten waaronder bijvoorbeeld teambuilding.

Rechtspositionele zaken

Voor stagiaires (met uitzondering van de oriënterende of snuffelstage tot maximaal één maand) verklaren we dezelfde rechtspositie wat betreft verlof en reiskosten woon-werkverkeer als voor de medewerkers van de gemeente Drimmelen van toepassing. Heeft de stagiair een OV kaart dan vervalt het recht op vergoeding reiskosten woon-werkverkeer. De afspraken worden vastgelegd in de stageovereenkomst. Wanneer deze rechtspositionele regelingen veranderen voor de medewerkers, veranderen deze mee voor de stagiair.

Stage- of werkervaringsovereenkomst

P&O stelt een stage- of werkervaringsovereenkomst op. In deze overeenkomst staan alle afspraken tussen de stagiair, de onderwijsinstelling en de gemeente Drimmelen.

Wanneer de onderwijsinstelling ook een eigen stageovereenkomst overlegt wordt deze als bijlage bij de stageovereenkomst van de gemeente Drimmelen gevoegd.

De stageovereenkomst van de gemeente Drimmelen is leidend.

In de overeenkomst zijn onderwerpen zoals geheimhouding, ziekte, verlof ed. opgenomen.

Verzekering

Schade(n) door stagiaires toegebracht aan derden of schade(n) aan de stagiaires zelf voortvloeiende uit de werkzaamheden voor de gemeente, zijn gedekt onder de aansprakelijkheidsverzekering van de gemeente Drimmelen.

Schade die door een stagiaire wordt toegebracht aan de gemeente is niet gedekt onder de aansprakelijkheidsverzekering. In dat geval kan de stagiaire door de gemeente aansprakelijk worden gesteld. In de stageovereenkomst met de onderwijsinstelling moet een bepaling zijn opgenomen, dat de stagiair (via de onderwijsinstelling) verzekerd is tegen kosten van wettelijke aansprakelijkheid. Dit is afhankelijk per onderwijsinstelling. Indien de onderwijsinstelling dit niet regelt dient de stagiaire hiervoor zelf zorg te dragen.

Deelname aan Personeelsvereniging

Een stagiair die langer dan één maand stageloopt, heeft de mogelijkheid om gedurende de stage-periode (tijdelijk) lid te worden van de Personeelsvereniging.

De Praktijk

Het afdelingshoofd beslist over het toekennen van stagemogelijkheden op zijn afdeling. Hierbij geldt een positieve grondhouding wat betreft stagiaires.

De volgende criteria gelden bij het nemen van de beslissing:

  • de aard van het onderwijs en de kennis van de stagiair sluiten aan bij de te verrichten werkzaamheden bij de gemeente Drimmelen;

  • er zijn voldoende werkzaamheden en taken op de afdeling waar de stagiair wordt geplaatst;

  • zowel door de onderwijsinstelling als door de gemeente wordt stagebegeleiding gegeven, waarbij de gemeente voldoende en kwalitatieve begeleiding kan garanderen;

  • er is budget voor de te betalen stagevergoeding;

 

Het afdelingshoofd zorgt, per stagiair, voor één stagebegeleider op zijn afdeling die ook contactpersoon voor het cluster P&O is. Deze stagebegeleider zorgt er ook voor dat de stagiair toegang heeft tot alle gebruikelijke faciliteiten en voorzieningen noodzakelijk voor het optimaal doorlopen van de stage. Tevens onderhoudt de stagebegeleider contacten met de onderwijsinstelling gedurende de stage.

Stagevergoeding

  • 1.

    Voor een stage met een duur van maximaal één maand wordt geen stagevergoeding verstrekt.

  • 2.

    Bij een stage langer dan één maand wordt een stagevergoeding toegekend. Deze vergoeding is gebaseerd op 20% van salarisschaal 6, periodiek 0 bruto per maand bij een voltijd stage (36 uur per week). Bij een deeltijdstage wordt een vergoeding naar rato van het aantal uren toegekend.

  • 3.

    Indien de onderwijsinstelling een verplichte bijdrage van de stagiair vraagt, kennen wij hiervoor geen vergoeding aan de stagiair toe. Dit is een afspraak tussen de stagiair en onderwijsinstelling waar wij niet tussenkomen.

  • 4.

    De stagevergoeding wordt rechtstreeks uitbetaald aan de stagiair. Op verzoek van de stagiair kan afgezien worden van het toekennen van een vergoeding.

  • 5.

    Voor stagiaires geldt de regeling woon-werkverkeer voor zover zij niet de beschikking hebben over een ov-jaarkaart.

  • 6.

    Nadat de stageperiode verlopen is krijgt de stagiair conform de attentieregeling een cadeaubon uitgereikt.

 

Bijlage I: wettelijke grondslag CAR-Uwo

Artikel 1:2a Stageplaats

Lid 1

Het college kan een student in het kader van opleiding, studie of onderzoek een stageplaats aanbieden op basis van een stage-overeenkomst.

Lid 2

Op de stage-overeenkomst is de CAR-UWO van toepassing, met uitzondering van de hoofdstukken 3, 5a, 6, 6a, 7, 10d en 17 en artikelen 2:1A, 2:1B, 2:4.

Lid 3

De stage-overeenkomst wordt aangegaan voor bepaalde tijd, waarbij de duur afhankelijk is van de leerdoelen van de stagiair.

Lid 4

De te verrichten werkzaamheden worden bepaald in samenspraak met de stagiair en onderwijsinstelling, waarbij het leerproces van de stagiair centraal staat. Het college zorgt voor adequate begeleiding.

Lid 5

Aan de stagiair kan een onkostenvergoeding worden betaald.

Lid 6

De stagiair is geen werknemer in de zin van artikel 2:4 van het Pensioenreglement Stichting Pensioenfonds ABP.

Artikel 1:2b Werkervaringsplaats

Lid 1

Het college kan degene die daarom verzoekt een werkervaringsplaats aanbieden op basis van een werkervaringsovereenkomst.

Lid 2

Op de werkervaringsovereenkomst is de CAR-UWO van toepassing, met uitzondering van de hoofdstukken 3, 5a, 6, 6a, 7, 10d en 17 en artikelen 2:1A, 2:1B en 2:4.

Lid 3

De werkervaringsovereenkomst wordt aangegaan voor bepaalde tijd, voor een periode van maximaal 6 maanden. De werkervaringsovereenkomst kan eenmalig worden verlengd met een periode van maximaal 6 maanden.

Lid 4

De te verrichten werkzaamheden worden bepaald in overleg met de medewerker, waarbij het leerproces van de medewerker centraal staat. Het college zorgt voor adequate begeleiding.

Lid 5

Aan de medewerker wordt een onkostenvergoeding betaald.

Lid 6

De medewerker is geen werknemer in de zin van artikel 2:4 van het Pensioenreglement Stichting Pensioenfonds ABP.

Bijlage II: stroomschema

Naar boven