Gemeenteblad van Gooise Meren
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gooise Meren | Gemeenteblad 2017, 95709 | Verordeningen |
Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gooise Meren | Gemeenteblad 2017, 95709 | Verordeningen |
Marktverordening Gooise Meren 2017
Hoofdstuk 1. A lgemene bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Anciënniteit s lijst: de lijst van vergunninghouders van een vaste standplaats;
College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Gooise Meren;
Dagplaats : een standplaats die per marktdag beschikbaar wordt gesteld;
Dagplaatshouder : een ieder aan wie door het bevoegd gezag toestemming is verleend om gedurende één marktdag een dagplaats te bezetten;
Markt: de warenmarkt, welke wordt gehouden op de door de raad aan gewezen plaats en dag;
Marktcommissie: commissie ter behartiging van marktaangelegenheden;
Marktgeld: het verschuldigde bedrag ingevolge de marktgeldverordening;
M arktmeester: de als zodanig door het college aangewezen ambtenaar. Deze is verantwoordelijk voor een ordelijke gang van zaken op de markt. De marktmeester is belast met organisatie en toezicht en is tevens het aanspreekpunt voor marktondernemers en marktbezoekers;
Marktterrein: de gehele oppervlakte openbare of voor het publiek toegankelijke grond, welke bij besluit van de raad voor het uitoefenen van de markthandel is of wordt aangewezen;
Rechthebbende: natuurlijk persoon die aan alle criteria voldoet om daadwerkelijk in aanmerking te komen voor een vergunning;
Standplaats: de op en voor de duur van een markt door het bevoegde gezag aan een standplaatshouder aangewezen ruimte voor het uitoefenen van de markthandel;
Vaste plaats: een standplaats, die voor onbepaalde tijd beschikbaar wordt gesteld;
Vergunninghouder: ieder aan wie door het bevoegde gezag is toegestaan om gedurende de markt een standplaats te bezetten.
Deze verordening is van toepassing op alle door het college ingestelde warenmarkten die op gezette tijden worden gehouden.
Artikel 6. Tijdelijke verplaatsing
Het college kan bij dringende noodzaak een andere plaats voor het houden van de markt aanwijzen.
Hoofdstuk 2. Vaste-standplaatsvergunningen
Artikel 9. Plaatsverbetering volgens anciënniteitslijst
Als een standplaats vrijkomt die werd ingenomen door de houder van een vaste-standplaatsvergunning, kan deze op aanvraag worden toegewezen aan de hoogstgeplaatste persoon op de anciënniteitlijst in volgorde van de datum waarop hem voor het eerst een vaste-standplaatsvergunning werd verleend. Als de plaats bestemd is voor een specifieke branche of artikelgroep, komt alleen iemand in aanmerking die aan dat vereiste voldoet.
Artikel 11. Overschrijven vaste-standplaatsvergunning
Wenst de houder van een vaste-standplaatsvergunning niet langer zelf gebruik te maken van de vergunning, of is hij overleden of onder curatele gesteld, dan kan het college op aanvraag van de vergunninghouder, zijn erven of zijn curator devergunning overschrijven op naam van zijn echtgenoot, geregistreerde partner of andere persoon met wie hij duurzaam samenwoonde, of zijn kind.
Kan deze weg niet worden gevolgd, dan kan de vergunning op aanvraag van de vergunninghouder, zijn erven of zijn curator worden overgeschreven op een medewerker van de vergunninghouder of de mede-eigenaar van diens bedrijf als deze ten minste 2 jaren in loondienst heeft gewerkt bij de vergunninghouder of voor dezelfde periode heeft gefunctioneerd als mede-eigenaar.
Artikel 15. Dagplaatsvergunning
Voor een dagplaatsvergunning komen in aanmerkingdegenen die uiterlijk een halfuur vóór de aanvang van de markttijd bij de marktmeester een aanvraag hebben ingediend c.q. zich hebben gemeld, voldoen aan een eventueel van toepassing zijnde branche- of artikelgroep vereisteen die niet zijn uitgesloten omdat zij gedurende een of meer van de voorafgaande vier marktdagen:
Hoofdstuk 4. Algemene bepalingen voor vergunninghouders
Degene die een standplaats wenst in te nemen of inneemt op een markt is op eerste verzoek van een toezichthouder verplicht aan te tonen dat hij daartoe gerechtigd is en dient zich te kunnen legitimeren door middel van een door een officiële instantie afgegeven identiteitsbewijs.
Artikel 21. Markt schoonhouden
Een vergunninghouder is verplicht afval, waaronder verpakkingsmateriaal, dat tijdens de door hem uitgeoefende verkoop op zijn standplaats vrij komt zodanig te bewaren dat het marktterrein daardoor niet wordt verontreinigd en het afval niet door onbevoegden kan worden verwijderd. Hij voert het afval onmiddellijk na afloop van de markt af of laat het afvoeren.
Met het toezicht op de naleving van het bij of krachtens deze verordening bepaalde zijn belast de door het college aangewezen marktmeester en de overige door hen aangewezen toezichthouders.
Artikel 23. Onmiddellijke verwijdering
Het college kan een vergunninghouder of iemand die hem bijstaat of vervangt gelasten zich onmiddellijk van de markt te verwijderen als deze zich op de markt schuldig heeft gemaakt aan wangedrag of aan bedrog of een bij of krachtens deze verordening gestelde bepaling heeft overtreden, in welk geval vergunninghouder geen recht heeft op terugbetaling van het marktgeld.
Toelichting Marktverordening Gooise Meren 2017
Deze verordening dient in principe een tweeledig doel. Ten eerste worden hiermee kaders gecreëerd om markten zodanig te organiseren dat de gemeentelijke belangen beschermd worden en dat de markten tegelijkertijd aantrekkelijk blijven voor zowel consumenten als marktkooplieden en – voor zover gemeenten daar invloed op kunnen uitoefenen – dat er een divers aanbod is dat van goede kwaliteit is. Ten tweede heeft deze verordening tot doel dit alles op een overzichtelijke, duidelijke manier te regelen, ontdaan van overbodige regels en administratieve lasten.
Op grond van artikel 160, eerste lid, aanhef en onderdeel h, van de Gemeentewet kunnen burgemeester en wethouders jaarmarkten of gewone marktdagen instellen (en afschaffen of veranderen). Deze marktverordening is van toepassing op dergelijke van gemeentewege ingestelde markten, voor zover het warenmarkten zijn en deze met enige regelmaat plaatsvinden.
Het gaat om de volgende markten:
De regulering van andere ambulante handel dan waarop deze verordening van toepassing is, is te vinden in de Algemene Plaatselijke Verordening Gooise Meren 2016 (hierna: APV). Artikel 2:25 van de APV bevat bijvoorbeeld het vergunningstelsel voor evenementen, zoals braderieën. Verder bevat hoofdstuk 5 van de APV bepalingen over collecteren (afdeling 2), venten (afdeling 3), standplaatsen niet zijnde standplaatsen op markten (afdeling 4) en snuffelmarkten (afdeling 5). Uit de in de APV opgenomen bepalingen blijkt steeds dat deze niet van toepassing zijn op door burgemeester en wethouders op grond van artikel 160, eerste lid, aanhef en onder h, van de Gemeentewet ingestelde markten.
Het instellen van een marktcommissie is een collegebevoegdheid en dient op grond van artikel 84 van de Gemeentewet ingesteld te worden. Bij de samenstelling kan gedacht worden aan een vertegenwoordiging van de standplaatshouders en de Centrale Vereniging voor Ambulante Handel (en eventueel lokale middenstand en consumenten, de verantwoordelijke wethouder, de marktmeester en bijvoorbeeld de marktkramenexploitant). De marktcommissie adviseert het college gevraagd en ongevraagd over marktaangelegenheden.
Vaste-standplaatsvergunningen gelden in beginsel voor onbepaalde tijd, maar hier kan in individuele gevallen van worden afgeweken (tweede lid). Bijvoorbeeld als gewerkt wordt met een ‘proefperiode’.
Bij bijzondere gevallen (eveneens tweede lid) kan een andere standplaats worden aangewezen. Daarbij kan gedacht worden aan zaken als extreme weersomstandigheden, noodzakelijke reconstructiewerkzaamheden, bepaalde evenementen (bijvoorbeeld op Koningsdag).
Door de koppeling van de vergunning aan een natuurlijke persoon (lid 5) wordt een zo eerlijk mogelijke verdeling van vergunningen bewerkstelligd. Uiteraard kan het wel zo zijn dat de natuurlijke persoon een onderneming drijft in de vorm van een rechtspersoon. Ook dan wordt een natuurlijke persoon (bijvoorbeeld de bedrijfsleider) aangemerkt als vergunninghouder. Het is dus niet mogelijk de vergunning op naam van de rechtspersoon te stellen.
Doordat de eis van handelingsbekwaamheid niet gekoppeld is aan een minimumleeftijd (eveneens lid 5) komen ook zestien- en zeventienjarigen aan wie door de kantonrechter handlichting is verleend in aanmerking voor een vergunning. Er is geen reden om minderjarigen die in het rechtsverkeer als handelingsbekwaam beschouwd worden, van de vergunning uit te sluiten.
Het vereiste ‘gerechtigd in Nederland arbeid te verrichten’ (eveneens lid 5) ziet met name op vreemdelingen die een vergunning ingevolge de Wet arbeid vreemdelingen nodig hebben. Zij dienen dit aan te tonen met een dergelijke vergunning of verblijfsdocument.
Verder is (eveneens lid 5) vereist een recent afschrift te verstrekken van de inschrijving als ambulante handelaar bij de Kamer van Koophandel, alsmede een afschrift van een geldige WA-verzekering. Daarmee voldoet aanvrager aan de voorgeschreven publiekrechtelijke verplichtingen op het gebied van bedrijfsuitoefening en bedrijfsorganisatie. Tevens dient een kopie van een geldig legitimatiebewijs te worden verstrekt.
Artikel 7. Inrichting van de markt
Dit artikel schrijft voor dat burgemeester en wethouders per markt onder andere bepalen kunnen welke delen van de markt bestemd zijn voor welke marktactiviteiten, hoeveel standplaatsen er toegestaan zijn en wat de afmetingen van de standplaatsen zijn. Ook bepaalt het college het aantal standplaatsen per branche en draagt daarmee zorg voor een divers aanbod.
Artikel 9. Plaatsverbetering volgens anciënniteitslijst
Als een vaste standplaats vrijkomt, kan deze op aanvraag worden toegewezen aan de hooggeplaatste op de door burgemeester en wethouders bijgehouden anciënniteitslijst. Artikel 9 ziet dus niet op de verlening van nieuwe vergunningen, maar alleen op een wijziging van een reeds verleende vergunning vanwege de toewijzing van een andere, (veelal) betere vaste standplaats.
Artikel 10. Toewijzing van vaste plaatsen
In dit artikel is een stelsel voor verlening van nieuwe vaste standplaatsen op basis van loting uitgewerkt. De tekst van het artikel gaat ervan uit dat alleen degenen die voldoen aan de vereisten voor verlening van een vaste-standplaatsvergunning aan de loting deelnemen. Ook wordt ervan uitgegaan dat, als de plaats bestemd is voor een specifieke branche of artikelgroep, alleen degenen in aanmerking komen die daaraan voldoen.
Artikel 11. Overschrijven vaste-standplaatsvergunning
Dit artikel regelt de gevallen en voorwaarden waaronder het mogelijk is om vaste-standplaatsvergunningen over te schrijven. Het gaat om overschrijving van een vaste-standplaatsvergunning met alle daaraan verbonden voorwaarden en beperkingen, waaronder dus de nader bepaalde individuele standplaats.
Artikel 15. Dagplaatsvergunning
Lid 1. Dit kan zich bijvoorbeeld voordoen als de vergunning voor de betrokken plaats is vervallen voor die marktdag, doordat de vergunninghouder niet tijdig is komen opdagen; zie artikel 13, vierde lid.
Het in aanmerking nemen van het tweede lid betekent dat vier marktdagen wordt ‘teruggekeken’ om te zien of de betrokkene zich heeft misdragen of in gebreke is gebleven met de betaling van zijn marktgeld.
Artikel 16. Persoonlijk innemen standplaats; bijstand
Dit artikel maakt het mogelijk om op te treden tegen een vergunninghouder die regelmatig zelf afwezig is.
Artikel 23. Onmiddellijke verwijdering
In artikel 125 van de Gemeentewet is bepaald dat het gemeentebestuur onder andere ter uitvoering van gemeentelijke verordeningen de bevoegdheid heeft een last onder bestuursdwang op te leggen. Artikel 20 geeft burgemeester en wethouders de bevoegdheid om een bijzondere vorm van bestuursdwang (verwijdering) toe te passen als een vergunninghouder zich schuldig maakt aan wangedrag of bedrog op de markt of bij andere overtredingen van de marktverordening.
Bij deze vorm van bestuursdwang wordt spoedeisendheid als bedoeld in artikel 5:31, eerste lid, van de Awb, verondersteld. Dan kan de bestuursdwang worden toegepast zonder voorafgaande last. Bij zéér spoedeisende gevallen, waarbij een besluit niet kan worden afgewacht, kan bestuursdwang onmiddellijk worden toegepast (artikel 5:31, tweede lid, van de Awb). Wel dient het besluit in dat geval achteraf alsnog bekendgemaakt te worden overeenkomstig artikel 5:31, tweede lid, van de Awb jo. artikel 5:24, derde lid, van de Awb. Het hangt van de omstandigheden van het geval af of er sprake is van een spoedeisend geval, of misschien zelfs van een zeer spoedeisend geval.
Kopieer de link naar uw clipboard
zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-95709.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.