Gemeenteblad van Almere
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Almere | Gemeenteblad 2017, 234019 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Almere | Gemeenteblad 2017, 234019 | Overige besluiten van algemene strekking |
Directiestatuut gemeente Almere
In dit besluit wordt verstaan onder:
Bestuurlijke projecten: bestuurlijke projecten zijn onderwerpen die als zodanig door het college van Burgemeester en Wethouders zijn benoemd. Het betreft niet permanente onderwerpen die een relatie met meerdere beleidsprogramma’s/-velden hebben, een doorlooptijd van meer dan een jaar hebben en zodanig van belang zijn dat aansturing door één of meerdere portefeuillehouders gewenst is. Jaarlijks kan het college van Burgemeester en Wethouders een lijst met bestuurlijke projecten vaststellen.
Artikel 2 Plaats in de organisatie
De directie is onder eindverantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris het hoogste ambtelijke besluitvormingsorgaan binnen de organisatie. De directie bestaat uit de gemeentesecretaris als algemeen directeur en enkele concern directeuren. De verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de directie als geheel zijn afgeleid van die van de algemeen directeur. De directie functioneert onder leiding van de algemeen directeur, met behoud van zijn eindverantwoordelijkheid en met inachtneming van de bestuurlijke verantwoordelijkheden. De directie opereert in een politiek-bestuurlijke omgeving en organisatie en handelt daarom altijd met inachtneming van deze bestuurlijke context richting organisatie, bestuur en gemeenteraad.
Artikel 3 Verantwoordelijkheden
De directie is als afgeleide van de verantwoordelijkheden van de algemeen directeur ambtelijk verantwoordelijk voor de gemeentebrede ontwikkeling en het doelmatig, doeltreffend en rechtmatig functioneren van de ambtelijke organisatie. In het bijzonder richt de directie zich daarvoor op de volgende taken:
Artikel 4 Gemeentebrede strategische beleidsontwikkeling en realisatie van bestuurlijke ambities en opgaven (eenheid van beleid)
Tot de verantwoordelijkheid voor de gemeentebrede strategische beleidsontwikkeling en de realisatie van bestuurlijke ambities en opgaven behoort:
Artikel 5 Organisatorische samenhang (eenheid van beheer)
Tot de verantwoordelijkheid voor de organisatorische samenhang door gemeentebrede kaderstelling en control op het gebied van de bedrijfsvoering behoort:
Artikel 6 Samenwerking binnen de organisatie (eenheid van leiding)
Tot de verantwoordelijkheid voor de bestuurlijk-ambtelijke samenwerking en de samenwerking en afstemming tussen managementlagen en organisatieonderdelen behoort:
Om haar verantwoordelijkheid waar te maken en haar taken te vervullen heeft de concerndirectie een aantal bevoegdheden. Die zijn afgeleid van de bevoegdheden van de algemeen directeur, met behoud van de eindverantwoordelijkheid en met inachtneming van de bestuurlijke bevoegdheden van het college en het overleg met de afdelingsmanagers. De concerndirectie kan een bepaald onderwerp of ontwikkeling rechtstreeks agenderen bij het college van B en W en besluit over:
Voor adviezen en voorstellen ter besluitvorming in de directie wordt gebruik gemaakt van het standaardformulier. Hierop dienen helder de aan de directie gevraagde besluiten te zijn verwoord.
Jaarlijks wordt door de directie een directieplan opgesteld. In dit directieplan geeft de directie aan wat de speerpunten zijn in de ontwikkeling van de organisatie, welke initiatieven zij wil ontwikkelen om het functioneren van de organisatie en bedrijfsvoering te bevorderen en aan welke strategische beleidsontwikkelingen en bestuurlijke projecten de directie direct sturing wil geven.
Artikel 11 Ondersteuning directie
De directie wordt ondersteund door een tweetal directiesecretarissen. Zij zorgen voor de jaarprogrammering op basis van het Directieplan en ondersteunen individuele concerndirecteuren bij hun opdrachtgeverschap. Daarnaast ondersteunen de directiesecretarissen de directie bij de uitvoering van de overige taken. Eén directie secretaris bereidt samen met de voorzitter de vergaderingen voor, maakt in overleg met de voorzitter de agenda, zorgt voor besluitrijpe (discussie)stukken, verzorgt de verslaglegging van de directie en bewaakt relevante termijnen.
Artikel 12 Overleg college van Burgemeester en Wethouders
De directie overlegt enkele keren per jaar met het voltallige college van Burgemeester en Wethouders gericht op het creëren van eenheid van leiding. Onderwerpen zijn het bespreken van strategische beleidsontwikkelingen, de voortgang en uitvoering van bestuurlijke projecten, de ontwikkeling van het functioneren van de organisatie en de samenwerking tussen college van Burgemeester en Wethouders en ambtelijke organisatie.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-234019.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.