Nota van B&W

 

Onderwerp Uitwerkingsnota subsidies 2018

 

Portefeuillehouder dr. Derk Reneman

Collegevergadering 14 november 2017

Registratienummer 2017.0064560

 

 

1. Samenvatting

Op 26 januari 2017 heeft de raad de Algemene subsidieverordening gemeente Haarlemmermeer 2017 (hierna: Asv) vastgesteld (2016.0069187). In de Asv is bepaald dat het college ter uitvoering van de Asv beleidsregels of nadere regels kan vaststellen. In de Uitwerkingsnota zijn dergelijke regels vastgelegd. In de Uitwerkingsnota wordt omschreven welke activiteiten of clusters van activiteiten subsidiabel zijn. De Uitwerkingsnota vormt de basis voor het verlenen van de subsidies voor het jaar 2018.

 

2. Uitwerking

Wat willen we bereiken?

De Uitwerkingsnota is de uitwerking van ons beleid. Inhoudelijke beleidsnota's vormen de basis voor de subsidie(verlening). De Uitwerkingsnota is wat inhoud betreft dan ook altijd volgend op de beleidsnota's en is de basis waarop aan instellingen subsidie wordt verleend. Verder geeft de Uitwerkingsnota een overzicht van het totaal aan subsidieregelingen die de gemeente heeft. Omdat jaarlijks regelingen wijzigen, verdwijnen en/of worden toegevoegd, wordt dit document jaarlijks geactualiseerd.

 

Doel van deze Uitwerkingsnota is om, voor zowel de aanvrager als voor ons, heldere en overzichtelijke informatie te verschaffen over subsidiabele activiteiten. De nota geeft concreet aan voor welke activiteiten wij subsidie beschikbaar hebben. De nota biedt per subsidie, in de vorm van een verdeelregel, relevante beleidsinhoudelijke en subsidie-technische informatie. In de verdeelregel is bepaald hoe het beschikbare subsidiebudget wordt verdeeld en aan welke aanvullende nadere eisen de aanvrager moeten voldoen. Aan de orde komen onder andere de subsidiedoelstelling, of er sprake is van een kernvoorziening en de wijze waarop het subsidiebedrag berekend wordt. Ook is in de Uitwerkingsnota aangegeven of er meerjarige subsidie mogelijk is.

 

We merken op dat de verdeelregels in de Uitwerkingsnota de activiteiten als uitgangspunt hebben en in beginsel niet gericht zijn op de ontvangende organisatie. Elke partij die denkt de activiteiten te kunnen uitvoeren, kan een beroep doen op die subsidie, tenzij de activiteiten zijn voorbehouden aan een kernvoorziening. Vaak kunnen meerdere organisaties subsidie aanvragen op basis van dezelfde verdeelregel. In deze Uitwerkingsnota hebben wij alle subsidies opgenomen die onder de Asv vallen.

 

Wat gaan we daarvoor doen?

Er moet één verdeelregel worden ingetrokken en diverse nieuwe verdeelregels moeten worden vastgesteld. Verder is er een aantal (redactionele) wijzigingen doorgevoerd en zijn de normbedragen aangepast. Deze wijzigingen zijn niet apart benoemd.

 

Wijzigingen ten opzichte van Uitwerkingsnota subsidies 2017

 

  • 1.

    Intrekking subsidie ten gevolge van de herijking - Naschoolse activiteiten brede scholen

Er zijn in de eerste herijkingsronde onvoldoende middelen gevonden om de gemeentebrede bezuinigingen vanaf 2018 in te vullen. Met de in de nota Herijking Subsidies Sociale Basisinfrastructuur II (2016.0070415) vastgelegde maatregelen hebben we deze bezuinigingsopgave per 2018 en verder ingevuld. Een van deze maatregelen is het intrekken van de subsidie voor de naschoolse activiteiten brede scholen. De brede scholen in de gemeente Haarlemmermeer konden een subsidieaanvraag indienen voor het uitvoeren van naschoolse activiteiten, gericht op het bevorderen van sociale- en talentontwikkeling van kinderen. Wij hebben besloten deze subsidie te beëindigen. Er is geen rechtvaardigingsgrond waarom een klein aantal scholen aanspraak zou kunnen maken op geld voor naschoolse activiteiten en andere scholen niet.

 

  • 2.

    Nieuwe of aangepaste verdeelregels

  • a.

    Verdeelregel voor- en vroegschoolse educatie

Als gevolg van een wijziging in de Wet kinderopvang heeft de raad op 22 september 2016 (2016.0033029) besloten om met ingang van 1 januari 2018 de markt voor peuteropvang en voor- en vroegschoolse educatie (vve) open te stellen en subsidie toegankelijk te maken voor alle aanbieders. Ook heeft de raad besloten dat Stichting Kinderopvang Haarlemmermeer geen kernvoorziening meer is. Om de opgebouwde kwaliteit van het vve-aanbod, de samenwerking met het onderwijs in de gemeente Haarlemmermeer en de inbedding in de zorgstructuur te waarborgen, zijn kwaliteitsregels opgesteld. Deze verdeelregel is reeds op 4 juli 2017 door het college vastgesteld (2017.0033662) en zal worden toegevoegd aan de Uitwerkingsnota 2018.

 

  • b.

    Verdeelregel jaarlijkse culturele manifestaties

Iedere twee jaar wordt de Ringbiënnale georganiseerd waarbij de unieke waarden van de gemeente Haarlemmermeer worden uitgedragen en een groter publiek wordt bereikt met presentaties of projecten op het gebied van geschiedenis, hedendaagse kunst, architectuur en het landschap. Om de continuïteit van dit bereik meer te waarborgen wordt dit een jaarlijks evenement. De verdeelregel is hierop aangepast.

 

  • c.

    Verdeelregel Exploitatie Broedplaats

De Stelling van Amsterdam bevat diverse Stellingonderdelen, waaronder de Batterij aan de Sloterweg (gelegen aan de Rijnlanderweg), acht munitiebunkers en twee kazematten. In deze onderdelen worden tentoonstellingsruimtes voor ‘arts, science en crafts’ gerealiseerd en kunnen er culturele programma’s worden georganiseerd. Voor de exploitatie van deze “culturele broedplaatsen” wordt subsidie verleend.

 

  • d.

    Verdeelregel begeleiding bij (licht) regieverlies

Deze verdeelregel vervangt de verdeelregel Ondersteuning en begeleiding in de Wmo vanwege AWBZ-pakketmaatregel. Met de komst van de taken van het sociaal domein naar de gemeenten kijken we anders naar de te subsidiëren activiteiten. We gaan uit van een stevige sociale basis waarbij vrijwilligers actief zijn, inwoners in een kwetsbare situatie door leeftijd of beperking nog mee kunnen doen aan activiteiten in de wijk en waarbij sprake is van voldoende licht ondersteunend en preventief aanbod. De stevige sociale basis is het fundament van het Haarlemmermeers model. Immers inwoners kunnen langer thuis blijven wonen en zijn minder eenzaam, waardoor een verschuiving van zware naar lichte zorg mogelijk is. De eenmalige subsidie is een belangrijk instrument in ontwikkeling van de beweging van zware naar lichte zorg.

 

  • e.

    Preventie jeugdcriminaliteit

We verlenen subsidie voor het aanbieden van zowel een preventieve als een repressieve aanpak van jeugdcriminaliteit. Hiervoor was nog geen verdeelregel.

 

  • f.

    Stimuleringssubsidie

In de gemeente Haarlemmermeer zijn er bepaalde organisaties die hun financiële middelen dusdanig op orde hebben, dat ze subsidie niet nodig hebben. Dit geldt onder andere voor organisaties die, eerder dan andere, in aanmerking komen voor fondsen of legaten of erkend zijn als goed doel. Zij kunnen worden gekort op de subsidie omdat ze een te hoog vrij besteedbaar vermogen hebben. Echter wanneer wij als gemeente subsidie geven aan deze organisaties, geeft dat andere financiers meer vertrouwen in de betreffende organisatie. Daarom is er in de Asv de mogelijkheid opgenomen om deze organisaties toch beperkt te subsidiëren. Om voor deze subsidie in aanmerking te komen, worden voorwaarden gesteld: het moet gaan om een lokale organisatie zonder winstoogmerk (geen landelijk netwerk), er moet sprake zijn van een grote inzet van vrijwilligers, de organisatie moet de belangen behartigen van kwetsbare groepen en moet financieel onafhankelijk zijn. In de verdeelregel zijn deze voorwaarden vastgelegd.

 

  • g.

    Lokale inclusieagenda

Het is onze ambitie om inwoners zoveel mogelijk te laten deelnemen aan de samenleving, ongeacht hun fysieke of psychische beperking, seksuele voorkeur, religie of culturele achtergrond. De toegenomen diversiteit van onze bevolking vraagt om een inclusieve aanpak, die bestaande drempels voor hun maatschappelijke deelname (verder) verlaagt. Dit beleid sluit nauw aan bij de transformaties in het sociaal domein maar raakt ook het aspect van fysieke toegankelijkheid en daarmee ons ruimtelijk beleid. Door de Lokale Inclusieagenda op te nemen in de Uitwerkingsnota wordt het mogelijk om hierover voorwaarden op te nemen in de subsidiebeschikkingen.

 

Nieuwe ontwikkelingen

De subsidieregelingen zijn zeer divers en de berekeningen van vooral de genormeerde subsidies zijn soms erg complex. Op dit moment evalueren we de verdeelregels en we zullen de regels, daar waar mogelijk, samenvoegen en vereenvoudigen.

 

Wat mag het kosten?

Deze uitwerkingsnota is van toepassing op het subsidiejaar 2018. In het “Overzicht vastgestelde subsidieplafonds” heeft de gemeenteraad, op 2 november 2017, de voor iedere verdeelregel uit de Uitwerkingsnota subsidies 2018 van toepassing zijnde subsidieplafonds vastgesteld.

 

Wie is daarvoor verantwoordelijk?

Het vaststellen van de Uitwerkingsnota subsidies 2018 is een bevoegdheid van het college.

 

Juridische aspecten

Tegen het vaststellen van de Uitwerkingsnota is geen bezwaar of beroep mogelijk.

 

Participatie en Communicatie

Het vaststellen van de Uitwerkingsnota 2018 maken wij via de website officielebekendmakingen.nl bekend.

 

Gevolgen voor herindeling Haarlemmermeer – Haarlemmerliede en Spaarnwoude (preventief toezicht/beleidsharmonisatie)

De beslispunten van deze nota vallen niet onder het preventief toezicht in het kader van de samenvoeging, omdat er geen sprake is van een begrotingswijziging of een kredietbesluit.

 

Wij zijn in gesprek met de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude om voor 2019 de activiteiten van de subsidieontvangende organisatie(s) te harmoniseren. In verband met de overgangstermijnen gebruikt de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude voor het subsidiejaar 2018 nog hun eigen subsidiebeleidskader.

 

3. Voorstel

Op grond van het voorgaande besluiten wij:

  • 1.

    de Uitwerkingsnota 2018 vast te stellen;

  • 2.

    de volgende, als bijlage bijgevoegde, gewijzigde, verdeelregels vast te stellen;

  • a.

    verdeelregel voor- en vroegschoolse educatie;

  • b.

    verdeelregel jaarlijkse culturele manifestaties;

  • c.

    verdeelregel begeleiding bij (licht) regieverlies;

  • 3.

    de volgende, als bijlage bijgevoegde, nieuwe, verdeelregels vast te stellen;

  • a.

    verdeelregel Exploitatie Broedplaats;

  • b.

    verdeelregel Preventie jeugdcriminaliteit;

  • c.

    verdeelregel Stimuleringssubsidie;

  • 4.

    de verdeelregel Naschoolse activiteiten brede scholen in te trekken;

  • 5.

    de nota ter informatie toe te zenden aan de raad.

 

4. Ondertekening

Burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlemmermeer,

namens dezen,

de portefeuillehouder,

 

 

dr. Derk Reneman

 

Bijlagen:

- verdeelregel voor- en vroegschoolse educatie

- verdeelregel jaarlijkse culturele manifestaties

- verdeelregel begeleiding bij (licht) regieverlies

- verdeelregel Exploitatie Broedplaats

- verdeelregel Preventie jeugdcriminaliteit

- verdeelregel Stimuleringssubsidie

- Lokale inclusieagenda

Naar boven