Plaatsingsbesluit cameratoezicht Overtoomse Veld

 

De burgemeester van Amsterdam

Overwegende:

dat de gemeenteraad van Amsterdam op 24 januari 2007 overeenkomstig artikel 151c Gemeentewet aan de burgemeester van Amsterdam in artikel 2.24 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) de bevoegdheid heeft verleend te kunnen besluiten tot plaatsing van camera’s voor een bepaalde duur ten behoeve van het toezicht op een openbare plaats als dat naar zijn oordeel noodzakelijk is in het belang van de handhaving van de openbare orde;

dat uit het Plan van Aanpak Cameratoezicht Overtoomse Veld het volgende blijkt:

  • -

    In de Overtoomse Veld is de afgelopen jaren extra ingezet op het verbeteren van de veiligheid in dit gebied, met name op het gebied van (jeugd)overlast en High Impact Crime. Maar in 2016 heeft een aantal ernstige incidenten plaatsgevonden, is het aantal vermogensincidenten gestegen en neemt de jeugdoverlast toe;

  • -

    Uit de veiligheidsindex blijkt dat Overtoomse Veld in augustus 2016 boven het Amsterdams regiogemiddelde scoort op High Impact Crime 108, High Volume Crime 120, verloedering 141 ten opzichte van resp. 91, 100 en 107. Hoewel Overtoomse Veld ten opzichte van het Amsterdams regiogemiddelde lager scoort voor wat betreft het aantal overlastmeldingen, is er wel een lichte stijging waarneembaar. Waar dit in augustus 2015 nog 91 meldingen betrof, is dit in augustus 2016 gestegen naar 103;

  • -

    Uit de politieregistraties blijkt dat de meeste incidenten in het Overtoomse Veld plaatsvinden binnen het gebied Willem Roeloffstraat, Jan Tooropstraat, Marius Bauerstraat en het August Allebéplein (verder het aandachtgebied);

  • -

    Uit de politiecijfers blijkt dat er in het aandachtsgebied een flinke stijging waarneembaar is in het aantal winkeldiefstallen, in 2015 zijn er 2 winkeldiefstallen geregistreerd, en in 2016 16. In de eerste helft van 2017 zijn er al 12 winkeldiefstallen geregistreerd. Ook het aantal meldingen van jeugdoverlast is gestegen van 15 keer in 2015 naar 48 in 2016;

  • -

    Uit de politiecijfers blijkt eveneens dat het aantal geweldsdelicten in het aandachtsgebied is gestegen, waar in 2015 3 maal een bedreiging werd geregistreerd, was dat in 2016 5 maal, in 2015 werd 1 maal een mishandeling geregistreerd, terwijl er 3 werden geregistreerd in 2016 en 5 in het eerste deel van 2017;

  • -

    Naast bovenstaande incidenten hebben zich in 2015 en 2016 ernstige misdrijven voorgedaan binnen het aandachtsgebied. In 2016 is een ondernemer op klaarlichte dag in zijn fietswinkel van het leven beroofd;

Het betreft verder de volgende misdrijven:

• een hondengeleider van de politie werd op de Marius Bauerstraat met stenen bekogeld,

• Door een groep jongeren werden de Marius Bauerstraat en Jan Tooropstraat gebarricadeerd met hekken en bouwmaterialen afkomstig van het plein,

• twee politiemannen worden door een groep van 20 á 30 jongeren aan de Jan Tooropstraat belaagd, een van de politiemannen werd ingesloten en aan zijn armen vastgepakt,

• Handhavers zijn bekogeld met stenen door een groep jongeren, naar aanleiding van een bekeuringssituatie. Politie ter plaatse trof een groep van 10 recalcitrante en luidruchtige jongeren, leden van de Willem Roelofs groep die bereid waren geweld tegen politie te gebruiken,

• er is een politiebus in brand gestoken,

• tijdens oud en nieuw werd de politie bekogeld met vuurwerkbommen,

• Bij een straatroof heeft een groepje jongeren twee personen zwaar mishandeld onder bedreiging van een vuurwapen;

  • -

    Ondanks de extra inzet, staat de veiligheid en leefbaarheid in de buurt onder druk door incidenten als geluidsoverlast, vandalisme, illegaal gedumpt afval, straatintimidatie, illegale prostitutie, misdrijven, agressieve bejegening en bedreiging van ambtenaren in functie;

  • -

    Bewoners, ondernemers en bezoekers voelen zich onveilig en klagen al jaren over jongeren die overlast veroorzaken.

  • -

    De meldingsbereidheid onder bewoners en ondernemers ligt laag uit angst bedreigd te worden door een aantal overlastgevende (jeugd)groepen die vaak betrokken zijn bij criminele activiteiten;

  • -

    De jeugdgroepen gedragen zich intimiderend en provocerend naar voorbijgangers, professionals, ondernemers en bewoners;

  • -

    Politie en handhaving worden opgejut en opgehitst middels negatieve uitlatingen, ook via social media;

  • -

    De incidenten gericht op de politie en handhavers door de jeugdgroepen hebben een enorme impact op het onveiligheidsgevoel van de bewoners en ondernemers, alsmede door de hoeveelheid jongeren die zich in groepsverband ophouden in de openbare ruimte;

dat in dit gebied een reeks maatregelen ter handhaving van de openbare orde is genomen, waaronder:

  • -

    Integrale aanpak jeugd;

  • -

    Een groepsscan heeft inzichtelijk gemaakt dat er twee groepen van wisselende

samenstelling zijn:

• de ‘Willem Roelofs groep’ van ongeveer 10 tot 15 leden die onder de

integrale aanpak jeugd valt;

• een aandachtgroep van 12 leden die buiten de aanpak vallen,

bestaande uit de broertjes en zusjes van de leden uit de groepsscan;

  • -

    Veiligheidsscan;

  • -

    inzet van de straatcoaches van de stichting aanpak overlast Amsterdam(SAOA);

  • -

    KVO (Keurmerk Veilig Ondernemen), een samenwerkingsverband tussen ondernemers, vastgoedeigenaren en politie ter verbetering van de veiligheid en leefbaarheid van het August Allebéplein;

  • -

    Combiteams van veldwerkers van Stichting Streetcornerwork en ambulant jongerenwerkers;

  • -

    Ara Cora, een zelfinitiatief van jongeren uit A’dam Nieuw West dat zich inzet om de jeugdgroep te begeleiden en contact te onderhouden met de jongeren en diens ouders en voogden;

  • -

    Wijk Praktijk Team, uitvoerend team dat de veiligheid en leefbaarheid tracht te verbeteren door het regisseren van activiteiten en samenwerking tussen betrokken wijkpartners;

  • -

    Masterplan Woninginbraak, getroffen maatregelen met als doel het verminderen van het aantal woninginbraken, zoals bewonersavonden, preventiemedewerkers veilig wonen en het treffen van preventieve maatregelen aan woningen;

  • -

    De Actiefase is ingezet, waarbij politie extra toezicht houdt, sneller op meldingen reageert en insluitacties organiseert waarbij groepen werden gecontroleerd en gefouilleerd;

  • -

    Inzet van een Persoonsgerichte Aanpak (top600 en top1000);

  • -

    Buurt enquête;

Dat bovengenoemde maatregelen onvoldoende hebben geleid tot het gewenste resultaat, te weten het terugdringen van overlast (jeugd-, drank- en drugsoverlast) en criminaliteit

(inbraken, vernielingen en geweldsincidenten);

Dat het plaatsen van cameratoezicht in Overtoomse Veld in aanvulling op de bestaande maatregelen derhalve noodzakelijk is ter handhaving van de openbare orde;

Dat de burgemeester het belang van een effectieve handhaving van de openbare orde enerzijds en de daarmee gepaard gaande mogelijke inperking van het recht op privacy anderzijds tegen elkaar heeft afgewogen;

Dat in die afweging aan het algemene belang om de verstoring van de openbare orde te herstellen meer gewicht moet worden toegekend dan aan het belang om geen inmenging te dulden in de privacy;

Dat de burgemeester de (verstoringen van de) openbare orde in Overtoomse Veld permanent volgt;

Dat het besluit tot cameratoezicht onmiddellijk zal worden ingetrokken indien cameratoezicht niet meer noodzakelijk is voor de handhaving van de openbare orde;

Dat de burgemeester ter algemene kennis brengt dat hij, op grond van artikel 151c Gemeentewet juncto artikel 2.24 APV, heeft besloten:

  • 1.

    tot het plaatsen van camera’s in Overtoomse Veld,

    waarvan de begrenzing is aangegeven in bijgevoegde plattegrond,

  • 2.

    dat dit besluit geldt voor de periode van 28 juli 2017 tot en met 31 december 2017.

  • 3.

    dat dit besluit wordt bekend gemaakt in het Gemeenteblad en in werking treedt op 28 juli 2017.

De burgemeester van Amsterdam voornoemd,

mr. E.E. van der Laan

Op grond van de Algemene Wet Bestuursrecht kan binnen zes weken na publicatie van dit besluit een bezwaarschrift worden ingediend bij de Burgemeester. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. U kunt een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening (schorsing) indienen bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam, Sector Bestuursrecht, Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam.

Bijlage

Plattegrond Overtoomse Veld

Naar boven