Gemeenteblad van Peel en Maas
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Peel en Maas | Gemeenteblad 2017, 112630 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Peel en Maas | Gemeenteblad 2017, 112630 | Beleidsregels |
Kwaliteitsborging Sociaal Domein gemeente Peel en Maas
In verband met de diverse wijzigingen vanaf 1 januari 2015 (3D’s) en ontwikkelingen aangaande externe partners zoals het Inlichtingenbureau, en de Sociale Verzekeringsbank (PGB-verstrekkingen) is het noodzakelijk een kwaliteitsborging vast te stellen. Dit is de opvolger van het heronderzoeksplan WWB uit 2009 en is aangevuld met de Wmo2015 en de Jeugdwet, waardoor dit plan sociaal domein breed is.
Tussen een aanvraag/hulpvraag en beëindiging van een dossier kunnen zich tal van zaken voordoen die onderzocht moeten worden. Daartoe is geen voorafgaand en redengevend feit, signaal, grond of vermoeden vereist. Het kan hierbij bijvoorbeeld gaan om signalen van externe partners of een herindicatie na afloop van de eerder vastgestelde indicatieperiode. Om de kwaliteit van zorg en dienstverlening te bewaken, en zo nodig te verbeteren, zijn heronderzoeken nodig.
Bovendien is het wenselijk kaders om te scheppen voor de uitvoering van rechtmatigheids- en trajectgerichte heronderzoeken, waarin de aard en frequentie van betreffend onderzoek is vastgelegd.
In dit plan staat per onderdeel welke –periodieke- heronderzoeken plaatsvinden en in welke frequentie.
Als uit het (her)onderzoek blijkt dat aanpassing(en) van de uitkering/maatwerkvoorziening wenselijk en/of noodzakelijk is/zijn, dan wordt hiervoor een nieuw werkproces geregistreerd waarin deze aanpassing(en) uitgevoerd wordt/worden.
Naast het overkoepelende doel van de kwaliteitsborging, zijnde het waarborgen of verbeteren van de kwaliteit van zorg en dienstverlening, heeft ieder (her)onderzoek een eigen doel. In dit hoofdstuk staan de diverse doelen per onderdeel beschreven. Genoemde doelen sluiten aan op de in de kaderstelling genoemde programmadoelen van de programma’s 2.1 Werk en Inkomen, 2.2 Zorg en Ondersteuning en 2.3 Jeugd en Onderwijs. Daarnaast is het vaststellen van een kwaliteitsborging in de wettelijk voorgeschreven (Participatiewet en Wmo2015).
Op grond van artikel 53a lid 6 Participatiewet vindt periodiek een heronderzoek plaats om de recht- en de doelmatigheid te bewaken van de verstrekte uitkering en/of voorziening.
Op grond van artikel 3 lid 1 Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en de richtlijnen van de NVVK – waarvan de gemeente lid is – vindt periodiek een heronderzoek plaats om de voortgang van het schuldentraject te bewaken en een duurzame oplossing voor cliënt en schuldeisers te bewerkstellingen.
Op grond van artikel 2.3.9 van de Wet maatschappelijke ondersteuning vindt er periodiek een heronderzoek plaats van de toegekende maatwerkvoorziening om te onderzoeken of de voorziening nog altijd op maat en/of passend is.
Er vindt periodiek een evaluatie plaats van de toegekende maatwerkvoorziening en de inzet van de gezinscoach om te onderzoeken of de voorziening nog altijd op maat en/of passend is.
In het rechtmatigheidsonderzoek wordt vastgesteld of de (hoogte van) de verstrekte uitkering of inkomensvoorziening correct is. Het is te allen tijde mogelijk om tussentijds een onderzoek uit te voeren ten aanzien van alle onderstaande onderdelen. Dit is afhankelijk van situatie zoals bijvoorbeeld een melding op het inlichtingenformulier welke gevolgen kan hebben voor de uitkering, nakomen opgelegde verplichtingen zoals inleveren facturen e.d..
In het doelmatigheidsonderzoek wordt invulling gegeven aan de opdracht tot ondersteuning bij de arbeidsinschakeling en richt zich met name om de uitstroom- en participatiemogelijkheden van cliënt.
Onderstaande heronderzoeken hebben uitsluitend betrekking op toegekende aanvragen schuldhulpverlening (dus niet op het voortraject zoals ‘informatie en advies’).
Basis uitgangspunten t.a.v. heroverwegingen binnen de Wmo .
Een heroverweging vindt plaats op initiatief van de burger of bij bepaalde mutaties uit de basis registratie personen. Bij een nieuwe ondersteuningsvraag worden alle ingezette voorzieningen meegenomen en, indien nodig, heroverwogen.
De kwaliteit van de aanbieders wordt geborgd in de regionale (raamwerk-) overeenkomsten. Daarnaast wordt de inzet van de specifieke aanbieder(s) geëvalueerd na afloop van de indicatie, er wordt dan bekeken of de in het ondersteuningsplan gestelde doelen behaald zijn.
Er is een regionale toezichthouder Wmo die bij een door de aanbieder gemelde calamiteit onderzoek uitvoert.
Ten aanzien van maatwerkvoorzieningen die geleverd worden na een verwijzing van gecertificeerde instellingen, huisarts, specialist etc. heeft de gemeente geen zeggenschap/bemoeienis. In deze situaties is de gemeente enkel verantwoordelijk voor het afgeven van de beschikking. Er wordt overigens wel gewerkt aan een verbetering van overleg/afstemming met bedoelde verwijzers.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-112630.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.