|
Verplaatsen nav zienswijze en/of aangegeven alternatieve locatie
|
|
|
|
|
nr
|
locatie
|
samenvatting zienswijze
|
overwegingen/beoordeling
|
standpunt
|
Besluit nav informele reactietermijn
|
1.
|
OG0002
Molenakker-Schoutenlaan
|
2 reclamanten:
- 1.
Reclamant 1 geeft aan dat ondergrondse container uitzicht op molen verstoort.
- 2.
Reclamant 1 geeft aan dat combinatie van factoren (hondenuitlaatplaats, kunstwerken, speeltuin, lage geluidswal) en nu ook nog een ondergrondse container tot extra overlast leidt (geluid en stank en voor het huis).
- 3.
Reclamant 2 geeft alternatieve locatie aan met minder overlast.
|
Overwegingen:
- 1.
Het bovengrondse deel van de container is maximaal 120 cm hoog.
- 2.
De containers moeten in woonwijken staan omdat ze voor huishoudelijke restafval zijn. Binnen de bebouwde kom is het nagenoeg onmogelijk om containers te plaatsen buiten het zicht van omwonenden. Een ondergrondse container is tegenwoordig in veel gemeenten, en ook in Breda, geen vreemd voorwerp meer in het openbare ruimte. Een ondergrondse container is net zo gewoon als een meterkast, bushalte of lichtmast. Van geluidoverlast zal bij normaal gebruik geen sprake zijn. In de container zit demping en eventueel kan extra demping worden aangebracht. Ook kan bij ervaren geluidsoverlast een sticker op de container geplakt worden met de gebruiksregels (tijden). Bij goede afvalscheiding blijft er niet veel huishoudelijk restafval over en zal het gebruik van de ondergrondse container beperkt zijn. Wat betreft stank zal de overlast ook nihil zijn aangezien de temperatuur onder de grond laag en constant is. Ook is de verwachting dat het huishoudelijk restafval in gesloten zakken wordt aangeboden, wat geur zal voorkomen (wordt meegenomen in de communicatie over het aanbieden van huishoudelijk restafval in de ondergrondse containers). De gemeente zal ook jaarlijks de containers schoonmaken. Voor het bepalen van de locaties zijn algemene criteria opgesteld. Op basis daarvan wordt gezocht naar een geschikte locatie. De afstand van het huis van reclamant 1 tot de container is ruim 13 meter en dat is volgens de criteria acceptabel. Echter de combinatie van samenvallende factoren en het aangegeven alternatief met minder overlast voor omwonenden is voor gemeente Breda reden om de container toch te verplaatsen.
Beoordeling alternatieve locatie:
De door reclamant 2 aangegeven alternatieve locatie is mogelijk en scoort positief wat betreft inpassing in de openbare ruimte en zichtlijnen vanuit woningen. Ondergrondse container kan worden verplaatst.
|
Verplaatsen OG0002 naar Oude Bredaseweg - Schoutenlaan
|
Geen reactie
Behoud OG0002 Oude Bredase weg - Schoutenlaan
|
2.
|
OG0003
Dielishoek-Schoutenlaan
|
1 reclamant:
- 1.
Reclamant geeft aan dat de ondergrondse container tegenover de voordeur van het huis komt en geeft een alternatieve locatie aan.
|
Overwegingen:
- 1.
De containers moeten in woonwijken staan omdat ze voor huishoudelijke restafval zijn. Binnen de bebouwde kom is het onmogelijk om containers te plaatsen geheel buiten het zicht van omwonenden. Een ondergrondse container is tegenwoordig in veel gemeenten, en ook in Breda, geen vreemd voorwerp meer in het openbare ruimte. Een ondergrondse container is net zo gewoon als een meterkast, bushalte of lantaarnpaal.
Beoordeling alternatieve locatie:
Voorgestelde alternatieve locatie scoort positief wat betreft inpassing zichtlijnen vanuit woningen. Ondergrondse container kan worden verplaatst.
|
Verplaatsen OG0003 naar Schoutenlaan t.h.v. bankje
|
1 reactie
Behoud OG0003 Dielishoek - Schoutenlaan
|
3.
|
OG0009
Hoge Daalakker thv nr. 25
|
2 reclamanten, (en 18 medeondertekenaars)
- 1.
Reclamant 1 geeft aan dat de afstand tussen de ondergrondse container en de woning groot is en geeft een alternatieve locatie die voor meerdere bewoners beter bereikbaar is.
- 2.
Reclamant 2 geeft aan dat de veiligheid voor fietsers in het geding komt, omdat de ondergrondse container direct naast het veelgebruikte fietspad Daalakkerpad komt.
- 3.
Voor reclamant 2 verslechtert het zicht vanuit de oprit door plaatsing van de ondergrondse container op de voorgenomen plaats.
- 4.
De ondergrondse container komt binnen een afstand van 3 meter vanaf de erfafscheiding.
- 5.
Reclamant 2 heeft vanuit de keuken zicht op de ondergrondse container en de inzameldienst zal de oprit versperren bij lediging van de container.
- 6.
Op het stukje gras waar de ondergrondse container wordt geplaatst staat een lichtmast, die de lediging van de container waarschijnlijk zal bemoeilijken.
- 7.
Reclamant 2 geeft aan dat er geluidsoverlast zal zijn door gebruik van de ondergrondse container.
- 8.
Reclamant 2 geeft aan dat de recente ‘ontploffing’ van een ondergrondse container in Breda wijst op mogelijk gevaar op andere locaties.
|
Overwegingen:
- 1.
De afstand tussen de woning en voorgestelde locatie van de ondergrondse containers valt binnen de gestelde 300 meter loopafstand.
- 2.
De locatie van de ondergrondse container komt inderdaad naast het fietspad. Reclamant 2 geeft hier een duidelijke reden om een alternatieve locatie voor de ondergrondse container te zoeken.
- 3.
De maximale hoogte van het bovengrondse deel van de container is 120 cm. Vanuit de oprit van reclamant 2 kan dit zorgen voor minder zicht op de fietsers komende vanaf het fietspad.
- 4.
De voorlopige locatie van de ondergrondse container komt te dichtbij de gestelde afstand tot de erfafscheiding.
- 5.
De containers moeten in woonwijken staan omdat ze voor huishoudelijke restafval zijn. Binnen de bebouwde kom is het onmogelijk om containers te plaatsen geheel buiten het zicht van omwonenden. Een ondergrondse container is tegenwoordig in veel gemeenten, en ook in Breda, geen vreemd voorwerp meer in het openbaar gebied. Een ondergrondse container is net zo gewoon als een meterkast, bushalte of lantaarnpaal. Het ledigen van de ondergrondse container duurt enkele minuten en vindt één of twee keer per week plaats.
- 6.
De lediging van de ondergrondse container wordt niet gehinderd door de lichtmast.
- 7.
Bij een goede afvalscheiding is de hoeveelheid huishoudelijk restafval minimaal en hoeft de gebruiker dus weinig naar de ondergrondse container te lopen. Het ledigen van de ondergrondse container duurt enkele minuten en vindt één of twee keer per week plaats. De ondergrondse container is voorzien van demping. Indien nodig kan er extra demping worden aangebracht.
- 8.
De ondergrondse container die ‘in de lucht is gevlogen’ is een incidenteel geval en is alleen nog in Breda voorgekomen. Het is niet aannemelijk dat dit vaker zal gebeuren.
Beoordeling alternatieve locatie:
Meerdere bewoners geven de voorkeur aan een andere locatie van de ondergrondse container, gebaseerd op het punt van fietsveiligheid. De alternatieve locatie leidt tot een overzichtelijkere situatie ten opzichte van de voorlopige locatie die de gemeente heeft voorgesteld. Ondergrondse container kan worden verplaatst.
|
Verplaatsen OG0009 naar Daalakker
|
3 reacties
Behoud OG0009 Daalakker
|
4.
|
OG0017
Gageldonk thv nr 47 – Bijgaard
|
2 reclamanten, waarbij 1 reclamant namens meerdere bewoners reageert.
- 1.
Reclamant 1 geeft aan dat de schaarse groenvoorzieningen in de straat worden aangetast door de ondergrondse containers.
- 2.
Reclamant 1 geeft aan dat de containerlocatie grenst aan het eigen perceel, slechts enkele meters van de voordeur verwijderd en onder het slaapkamerraam.
- 3.
Reclamant 1 geeft aan dat de ondergrondse container zorgt voor immateriële en materiële schade (geluidsoverlast en waardevermindering woning)
- 4.
Reclamant 2 geeft aan dat de voorgenomen locatie van de ondergrondse container voor een nog grotere verkeersbelasting van de straat zorgt, waardoor de straat onveiliger wordt. Als alternatieve locatie wordt verwezen naar de zijstraten van de Gageldonk.
- 5.
Reclamant 2 geeft aan dat het schaarse groen in de Bijgaard aangetast wordt door de ondergrondse containers.
- 6.
Reclamant 2 geeft aan dat de ondergrondse containers in een compact bebouwd gebied komen, wat zorgt voor diverse vormen van overlast (stank- en geluidsoverlast, horizonvervuiling en ongedierte).
|
Overwegingen:
- 1.
Een deel van de struiken moet plaatsmaken voor de ondergrondse containers. In de omgeving is op verschillende plaatsen groen aanwezig, zoals bijvoorbeeld de groene long.
- 2.
De containers moeten minimaal op 3 meter afstand staan van de bebouwde erfgrens of erfafscheiding. Hieraan voldoet de containerlocatie niet.
- 3.
De containers moeten in woonwijken staan omdat ze voor huishoudelijke restafval zijn. Binnen de bebouwde kom is het onmogelijk om containers te plaatsen buiten het zicht van omwonenden. Een ondergrondse container is tegenwoordig in veel gemeenten, en ook in Breda, geen vreemd voorwerp meer in het openbaar gebied. Een ondergrondse container is net zo gewoon als een meterkast, bushalte of lichtmast. Bij een goede afvalscheiding is er minder huishoudelijk restafval dan er nu is. De ondergrondse container is voorzien van demping (geluid). Het is nog onduidelijk of de aanwezigheid van een ondergrondse container naast het huis een eventuele verkoop van het huis negatief beïnvloedt.
- 4.
De locatie van de ondergrondse container moet dusdanig gekozen worden dat deze zowel door de inzameldienst als de gebruiker veilig te bereiken is. De voorgenomen locatie voldoet hieraan, omdat het inzamelvoertuig in de Bijgaard (zijstraat Gageldonk) kan staan voor het legen van de container en de gebruikers door de overzichtelijke verkeerssituatie de ondergrondse containers veilig kunnen bereiken.
- 5.
In de omgeving van de Bijgaard is op verschillende plaatsen groen aanwezig, zoals bijvoorbeeld de groene long.
- 6.
De containers moeten in woonwijken staan omdat ze voor huishoudelijke restafval zijn. Binnen de bebouwde kom is het onmogelijk om containers te plaatsen geheel buiten het zicht van omwonenden. Een ondergrondse container is tegenwoordig in veel gemeenten, en ook in Breda, geen vreemd voorwerp meer in het openbaar gebied. Een ondergrondse container is net zo gewoon als een meterkast, bushalte of lichtmast. Het bovengrondse deel van de container is maximaal 120 cm hoog. Wat betreft stank en ongedierte zal de overlast nihil zijn aangezien de temperatuur onder de grond laag en constant is. Ook is de verwachting dat het huishoudelijk restafval in gesloten zakken wordt aangeboden, wat geur zal voorkomen. De gemeente zal ook jaarlijks de containers schoonmaken. Het ledigen van de ondergrondse container duurt enkele minuten en vindt één of twee keer per week plaats. Bij goede afvalscheiding blijft er niet veel huishoudelijk restafval over en zal het gebruik van de ondergrondse container door de adressen, die op die container zijn aangesloten, beperkt zijn.
Beoordeling alternatieve locatie:
Voorlopige locatie ondergrondse container staat te dicht op de erfafscheiding en moet worden verplaatst. Nader onderzoek van de voorgenomen locatie van de ondergrondse containers heeft ook uitgewezen dat door de aanwezigheid van kabels en leidingen gezocht moet worden naar een alternatieve locatie. De twee containers worden ieder apart op een andere locatie geplaatst, die reclamanten als voorkeurslocaties hebben aangewezen. In verband met het behalen van de maximale loopafstand van 300 meter worden de twee ondergrondse containers apart van elkaar geplaatst.
|
Verplaatsen 1 container OG0017 naar Langdonk en 1 container OG0017 verplaatsen naar Haarbeemd (OG0363).
|
12 reactie in gebruik als adoptiegroen (wijkdeal) op OG0017
Verplaatsing locatie OG0017 Langdonk
1 reactie OG0363
Behoud OG0363 Haarbeemd
|
5.
|
OG0019 Hilsondisstraat thv nr 8 - Margarethastraat
|
3 reclamanten (en 16 mede ondertekenaars):
- 1.
Reclamant 1 en 2 geven aan dat ondergrondse container zal leiden tot overlast in de zin van het bijplaatsen van afval (vuilstort in de wijk) en ongedierte.
- 2.
Reclamant 1 en 2 verwachten door zware belasting van de weg mogelijke scheurvorming en trillingen in huizen.
- 3.
Zowel reclamant 1 als 2 verwachten waardedaling van de woningen.
- 4.
Reclamant 2 (mede ondertekend door 16 andere adressen) geeft aan dat de gevolgde criteria niet of onvoldoende zijn afgewogen. Er is sprake van een eenzijdige locatieselectie en inwoners zijn niet betrokken bij de keuze. Factor leefbaarheid is niet opgenomen in criteria. Een ondergrondse container past niet in het straatbeeld van een rustige, welgestelde en kinderrijke straat.
- 5.
Reclamant 2 geeft aan dat het gaat om een smalle straat waar vuilniswagen minder makkelijk bij kan komen. Omliggende straten zijn breder.
- 6.
Reclamant 2 geeft aan bereid te zijn meer dan 300 m te lopen, naar centrum van Bavel.
- 7.
Volgens reclamant 2 ontbreekt hiërarchie in selectiecriteria. Reclamant 2 kiest voor straatbeeld, straatbeeld boven flora, flora boven verkeersveiligheid, verkeersveiligheid boven lediging hindernis, lediginghindernis boven loopafstand.
- 8.
Reclamant 2 geeft een 10-tal alternatieve locaties aan.
|
Overwegingen:
- 1.
Gemeente Breda gaat het bijplaatsen van afval op meerdere manieren tegen. De ondergrondse containers worden regelmatig geleegd waardoor er geen noodzaak is om afval naast te plaatsen. Komt er toch afval naast dan zet gemeente Breda extra handhaving en communicatie in. Voor het grof huishoudelijk afval heeft gemeente Breda een ophaalregeling waarvoor men telefonisch of digitaal een afspraak kan maken. Het kan ook naar het milieustation gebracht worden. De huishoudens die worden aangesloten op de containers bevinden zich in de buurt. Naar verwachting wordt door sociale controle het zwerfafval voorkomen en houden de bewoners van de buurt samen de wijk opgeruimd. Wat betreft stank en ongedierte zal de overlast ook nihil zijn aangezien de temperatuur onder de grond laag en constant is. Ook is de verwachting dat het huishoudelijk restafval in gesloten zakken wordt aangeboden, wat geur zal voorkomen. De gemeente zal ook jaarlijks de containers schoonmaken. Het ledigen van de ondergrondse container duurt enkele minuten en vindt één of twee keer per week plaats. Bij goede afvalscheiding blijft er niet veel huishoudelijk restafval over en zal het gebruik van de ondergrondse container door de adressen die op die container zijn aangesloten beperkt zijn.
- 2.
De voertuigen voor de inzameling van de containers aan huis en voor de ondergrondse containers zijn vergelijkbaar. Het ledigen van de ondergrondse container duurt enkele minuten en vindt één of twee keer per week plaats.
- 3.
Een ondergrondse container is tegenwoordig in veel gemeenten, en ook in Breda, geen vreemd voorwerp meer in het openbaar gebied. Een ondergrondse container is net zo gewoon als een meterkast, bushalte of lichtmast. Het is nog onduidelijk of de aanwezigheid van een ondergrondse container naast het huis een eventuele verkoop van het huis negatief beïnvloedt.
- 4.
Gemeente Breda heeft voor de locaties van de ondergrondse containers een informatietraject ingericht (informatiebrief, publicatie, informatiebijeenkomst, ontvangen zienswijzen en afhandelen zienswijzen) waarin belanghebbenden hun zienswijze kenbaar kunnen maken. Het algemene belang (bijvoorbeeld: doelmatige inzameling, het creëren van een veilige situatie, het behoud van parkeerplaats of boom) gaat daarbij in beginsel voor op het individuele belang (‘niet bij mij voor de deur of zicht op de container’). Wat betreft de keuze van de locatie van de ondergrondse container zijn de randvoorwaarden gehanteerd. Op basis hiervan is door de gemeente de voorlopige ontwerp locatie gekozen. De inwoners zijn hiervan op de hoogte gebracht met een brief aan huis. Inwoners wordt de mogelijkheid gegeven een zienswijze in te dienen en daarmee mogelijke alternatieve locaties en argumenten aan te geven waarop de voorlopig gekozen locatie niet of minder geschikt is. De containers moeten echter in woonwijken staan omdat ze voor huishoudelijke restafval zijn. Binnen de bebouwde kom is het onmogelijk om containers te plaatsen geheel buiten het zicht van omwonenden.
- 5.
Wat betreft bereikbaarheid voor het voertuig en de verkeersveiligheid is de locatie mogelijk. Omliggende straten zijn wel breder dan de Hilsondisstraat.
- 6.
De loopafstand van maximaal 300 meter is vastgesteld in de Nadere regels afvalstoffen Breda 2016 behorend bij de Afvalstoffenverordening Breda 2016.
- 7.
De gemeente heeft de randvoorwaarden die zijn gesteld in de procedure plaatsing ondergrondse containers voor huishoudelijk restafval toegepast bij de keuze van de locatie. Zodat een transparante en constante werkwijze vast ligt en zorgvuldig belangen worden afgewogen.
Beoordeling alternatieve locaties
De 10 alternatieve locaties zijn beoordeeld en één van de locaties is een mogelijk alternatief en dat is alternatief nummer 6. Deze locatie voldoet aan de randvoorwaarden en gezien het aantal inwoners dat gereageerd heeft op de voorlopige locatiekeuze is deze locatie geschikt, zeker met het oog op draagvlak, het creëren van een veilige situatie en een doelmatige inzameling. De inzamelwagen hoeft dan de wijk niet meer in (container komt dan aan de rand van de wijk) en de zichtlijnen vanuit woningen zijn een stuk minder. Ondergrondse container kan worden verplaatst.
|
Verplaatsen OG0019 naar Benedictastraat
|
17 reacties
Verplaatsing OG0019 Benedictastraat , gezamenlijk nieuwe locatie gezocht en gevonden.
OG0019 Abdij van Thornstraat – Hilsondisstraat gaat nogmaals informele reactie termijn in. Daarna besluit door college van B&W.
|
6.
|
OG0055 Wolvenhoek thv nr 17
|
2 reclamanten (besproken met overige bewoners in de straat):
- 1.
Reclamanten stellen voor om de ondergrondse container te verplaatsen naar de andere kant van het grasveld in verband met verkeersveiligheid en zichtlijnen vanuit woningen. Door de ondergrondse container naar te verplaatsen naar de niet doorgaande weg wordt verkeerssituatie veiliger voor schoolgaande kinderen, normale fiets- en autoverkeer.
|
Overweging:
- 1.
Door het verplaatsen van de voorlopige locatie van ondergrondse container naar de andere kant van het grasveld worden verkeersstromen van elkaar gescheiden.
Beoordeling alternatieve locatie:
De verplaatsing naar de voorgestelde locatie is mogelijk en de voorgestelde locatie scheidt de gebruikers (schoolgaande kinderen, normale fiets- en autoverkeer) van de doorgaande weg met de gebruikers van de ondergrondse container.
|
Verplaatsen OG0055 naar andere kant grasveld
|
Geen reactie
Behoud OG0055 Wolvenhoek thv nr 17
|
7.
|
OG0057 Beukenhof
2 reclamanten Oneens met beleid, inhoudelijke brief wordt nog beantwoord
|
10 reclamanten (plus 16 gemachtigden):
Zienswijzen zijn grotendeels van gelijkluidende aard, zodat ze gezamenlijk zijn samengevat.
- 1.
De gekozen locatie op de kop van het grasveld is een verkeersonveilige plek. Na een onoverzichtelijke bocht is de ondergrondse container geplaatst met kans op verkeer dat daar stopt en verkeerssituatie gevaarlijker maakt.
- 2.
Gekozen locatie ontsierd het hofje dat vrij is van geparkeerde auto’s en juist vrij wordt gehouden voor spelende kinderen en het aanzicht. Grasveld wordt veel gebruikt door kinderen op skelters, loopfietsen, voetballen, hockey.
- 3.
Risico van geur- en stankoverlast van de ondergrondse container.
- 4.
Beukenhof is een mooie en oude plek met parkachtig uiterlijk. Een ondergrondse container past niet in dit plaatje.
- 5.
Bij voorkeur laten reclamanten OG0057 vervallen en gaan ze gebruik maken van de containers OG0056 of OG0058. Alternatieve locatie die reclamanten aangeven bevindt zich aan het Wilheminaplein.
- 6.
Reclamanten 9 en 10 geven aan geen ondergrondse container te willen in de wijk, omdat deze stank- en geluidsoverlast geeft. Reclamanten verwachten stankoverlast door bijplaatsingen en daardoor afval dat weg waait. Met ongedierte tot gevolg. Risico voor volksgezondheid door afval, ongedierte, katten en ook voor spelende kinderen.
- 7.
Tevens verwachten reclamanten meer verkeersbewegingen (gaat ten koste van speel- en woongenot) en geluidsoverlast (draaiende motoren, autoportieren, lediging door afvalinzamelvoertuig). De ondergrondse container zorgt er voor dat er meer voertuigbewegingen zijn door gebruikers van de container en de inzameldienst. Dit leidt tot een grotere verkeersonveiligheid.
- 8.
Kans op bodemverontreiniging door plaatsing ondergrondse container.
- 9.
Extra brandstof gebruik door inzameling.
|
Overwegingen:
- 1.
De geschetste situatie zou tot verkeersonveilige situaties kunnen leiden. De gemeente Breda ziet hierdoor een reden om een alternatieve locatie voor de ondergrondse container te zoeken. De in het voorlopig locatieplan opgenomen locaties zijn voor wat betreft de verkeersveiligheid voldoende veilig bevonden. Uiteraard kan het zo zijn dat bepaalde locaties door omwonenden anderen worden beoordeeld. De gemeente kijkt dan samen naar de locatie en de argumentatie van de omwonenden. Het kan dan voorkomen dat een locatie toch wordt aangepast om de verkeersveiligheid beter te waarborgen.
- 2.
Het gebied van de voorlopige locatie keuze van de ondergrondse container vormt een geleidelijke overgang van het Ulvenhoutse bos naar het dorp. De door reclamanten aangegeven ontsiering van het huidige aanzicht van het hofje is, mede gezien het draagvlak, te begrijpen. Reclamanten hebben zelf de keuze gemaakt tuin te gebruiken voor de auto zodat het grasveld vrij kan blijven voor spelende kinderen en het aanzicht. De containers moeten in woonwijken staan omdat ze voor huishoudelijke restafval zijn. Binnen de bebouwde kom is het onmogelijk om containers te plaatsen buiten het zicht van omwonenden. Een ondergrondse container is tegenwoordig in veel gemeenten, en ook in Breda, geen vreemd voorwerp meer in het openbaar gebied. Een ondergrondse container is net zo gewoon als een meterkast, bushalte of lichtmast.
- 3.
Wat betreft stank en ongedierte zal de overlast nihil zijn aangezien de temperatuur onder de grond laag en constant is. Ook is de verwachting dat het huishoudelijk restafval in gesloten zakken wordt aangeboden, wat geur zal voorkomen. De gemeente zal jaarlijks de containers schoonmaken.
- 4.
De containers moeten in woonwijken staan omdat ze voor huishoudelijke restafval zijn. Binnen de bebouwde kom is het onmogelijk om containers te plaatsen geheel buiten het zicht van omwonenden. Een ondergrondse container is tegenwoordig in veel gemeenten, en ook in Breda, geen vreemd voorwerp meer in het openbaar gebied. Een ondergrondse container is net zo gewoon als een meterkast, bushalte of lantaarnpaal. Het gebied van de voorlopige locatie keuze van de ondergrondse container vormt een geleidelijke overgang van het Ulvenhoutse bos naar het dorp. De door reclamanten aangegeven ontsiering van het huidige aanzicht van het hofje is te begrijpen.
- 5.
Het laten vervallen van OG0057 en de huishoudens aan laten sluiten op OG0056 of OG0058 is geen optie in verband met het aantal huisaansluitingen op 1 ondergrondse container en de maximale loopafstand van 300 meter.
- 6.
Wat betreft stank en ongedierte zal de overlast nihil zijn aangezien de temperatuur onder de grond laag en constant is. Ook is de verwachting dat het huishoudelijk restafval in gesloten zakken wordt aangeboden, wat geur zal voorkomen. De gemeente zal jaarlijks de containers schoonmaken. De ondergrondse container zal gemiddeld 1 tot 2 keer in de week geleegd worden. Dit gebeurt overdag en duurt enkele minuten. De huishoudens die worden aangesloten op de containers bevinden zich in de buurt. Naar verwachting wordt door sociale controle het zwerfafval voorkomen en houden de bewoners van de buurt samen de wijk opgeruimd. Bij goede afvalscheiding blijft er niet veel huishoudelijk restafval over en zal het gebruik van de ondergrondse container door de adressen die op die container zijn aangesloten beperkt zijn.
- 7.
Het ledigen van de ondergrondse container duurt enkele minuten en vindt één of twee keer per week plaats. Bij goede afvalscheiding blijft er niet veel huishoudelijk restafval over en zal het gebruik van de ondergrondse container door de adressen die op die container zijn aangesloten beperkt zijn.
- 8.
De ondergrondse containers komen in een afgesloten betonnen bak. De containers zijn bedoeld voor huishoudelijk restafval en niet voor chemisch afval. Ook is de verwachting dat het huishoudelijk restafval in gesloten zakken wordt aangeboden. Het gebruik van ondergrondse containers is daarnaast een algemeen beproefde wijze van afvalinzameling in Nederland.
- 9.
De inzameldienst gebruikt schone voertuigen voor de inzameling (hybride of euro 3 norm of hoger). Het aantal inzamelingen wat betreft inzameling aan huis verandert voor het huishoudelijk restafval (1 tot 2 keer in de week zal de ondergrondse container geleegd worden). Door inzameling van plastic verpakkingen en lege pakken aan huis in de hele gemeente zal de zeer frequente lediging van de bovengrondse oranje verzamelbakken afnemen.
Op grond van het gecreëerde draagvlak, verkeersveiligheid en beeldbepalende zichtlocatie is gezocht naar een alternatieve locatie.
Beoordeling alternatieve locatie:
De aangedragen locatie aan het Wilhelminaplein is beoordeeld en is geschikt bevonden voor plaatsing van de ondergrondse container. De ondergrondse container kan verplaatst worden.
|
Verplaatsen naar OG0057 Wilheminaplein
|
5 reacties
Behoud OG0057 Wilhelminaplein
Container wordt voorzien van groen eromheen om zicht op container vanaf monument te beperken.
|
8.
|
OG0072 Laurentiusstraat - Slotlaan
|
26 reclamanten (25 x dezelfde inhoud):
- 1.
Reclamanten vinden de keuze voor de locatie onacceptabel omdat er minder overlast veroorzakende opties bestaan. Willen aangesloten worden op OG0071.
- 2.
Reclamanten geven aan dat heel Ulvenhout en met name de wijk Markdal, Slotlaan, Dorpsstraat, de Donk gebruik gaat maken van deze container.
- 3.
Veel verkeersbewegingen en uitlaatgassen en bang voor geluid- en stankoverlast.
- 4.
Risico van bijplaatsingen.
Reclamanten vragen om alternatieven locatie in groenstrook waar zo weinig mogelijk omwonenden er last van hebben. Of een tweede container toevoegen aan de locatie OG0071 Withof (groene pijl).
|
Overwegingen:
- 1.
Gemeente Breda heeft bij de locatiekeuze juist gekozen voor deze locatie in verband met de loopafstand van de bewoners van Laurentiushof. Aan de loopafstand van maximaal 300 meter kan niet worden voldaan als gebruik gemaakt gaat worden van locatie OG0071 Withof voor alle adressen die op voorlopige locatie van de ondergrondse container zijn toegewezen.
- 2.
Op de ondergrondse container zijn 89 adressen aangesloten en de ondergrondse container is alleen met toegangspas te openen.
- 3.
De containers moeten in woonwijken staan omdat ze voor huishoudelijke restafval zijn. Binnen de bebouwde kom is het onmogelijk om containers te plaatsen geheel buiten het zicht van omwonenden. Een ondergrondse container is tegenwoordig in veel gemeenten, en ook in Breda, geen vreemd voorwerp meer in het openbaar gebied. Bij goede afvalscheiding blijft er niet veel huishoudelijk restafval over en zal het gebruik van de ondergrondse container beperkt zijn. Het ledigen van de ondergrondse container duurt enkele minuten en vindt één of twee keer per week plaats. Van geluidoverlast zal bij normaal gebruik geen sprake zijn. In de container zit demping en eventueel kan extra demping worden aangebracht. Ook kan bij ervaren geluidsoverlast een sticker op de container geplakt worden met de gebruiksregels (tijden). Wat betreft stank zal de overlast ook nihil zijn aangezien de temperatuur onder de grond laag en constant is. Ook is de verwachting dat het huishoudelijk restafval in gesloten zakken wordt aangeboden, wat ook geur zal voorkomen. De gemeente zal jaarlijks de containers schoonmaken.
- 4.
Gemeente Breda gaat het bijplaatsen van afval op meerdere manieren tegen. De ondergrondse containers worden regelmatig geleegd waardoor er geen noodzaak is om afval naast te plaatsen. Komt er toch afval naast dan zet gemeente Breda extra handhaving en communicatie in. Voor het grof huishoudelijk afval heeft gemeente Breda een ophaalregeling waarvoor men telefonisch of digitaal een afspraak kan maken. Het kan ook naar het milieustation gebracht worden. De huishoudens die worden aangesloten op de containers bevinden zich in de buurt. Naar verwachting wordt door sociale controle het zwerfafval voorkomen en houden de bewoners van de buurt samen de wijk opgeruimd.
Beoordeling alternatieve locatie:
Met woningcorporatie Laurentius is afgesproken dat voor de afvalinzameling voor het huishoudelijke restafval bij Laurentiushof dit op eigen terrein wordt ingericht bij het plastic en lege pakken, papier en groente-, fruit- en tuinafval.
Nadere beoordeling van de locatie n.a.v. de zienswijze van de locatie heeft echter aangetoond dat het toch niet mogelijk is de ondergrondse container op die locatie te plaatsen in verband met kabels en leidingen. Er is een alternatieve locatie gevonden.
|
Verplaatsen OG0072 naar Markdal
|
Geen reactie
Behoud OG0072 Markdal - Laurentiusstraat
|
9.
|
OG0255 Blauwe kei thv nr 145
|
1 reclamant:
- 1.
De locatie van de ondergrondse container is recht voor het huis van reclamant, waar al meerdere andere voorzieningen zijn zoals een hondenuitlaatplaats, een verwijsbord, een verkeersdrempel en een bushalte.
|
Overweging:
- 1.
De containers moeten in woonwijken staan omdat ze voor huishoudelijke restafval zijn. In enkele gevallen is dat in de nabijheid van een speelvoorziening, aangezien deze zich ook in woonwijken bevinden. Binnen de bebouwde kom is het onmogelijk om containers te plaatsen geheel buiten het zicht van omwonenden. Een ondergrondse container is tegenwoordig in veel gemeenten, en ook in Breda, geen vreemd voorwerp meer in het openbare ruimte. De ondergrondse container komt aan de overkant van de weg en op 15 meter afstand van de perceelgrens. De maximale hoogte van het bovengrondse deel van de container is 120 cm.
Beoordeling:
Nader onderzoek van de voorgenomen locatie van de ondergrondse container heeft uitgewezen dat de container verplaatst moet worden in verband met ondergrondse kabels en leidingen en wortels van een boom. De ondergrondse container wordt grasveld aan Lange Bedde geplaatst. Voorgesteld wordt op deze locatie groen te plaatsen om zicht op de ondergrondse container te beperken.
|
Verplaatsen OG0255 naar Lange Bedde
|
2 reacties
Behoud OG Lange Bedde
|
10.
|
OG0256 Oude Bogerd thv nr. 14
|
2 reclamanten:
- 1.
Reclamanten verwachten dat de ondergrondse container meer parkeerproblemen gaat geven in de toch al krappe straat. Ook geven reclamanten aan dat voorgenomen locatie slecht bereikbaar is voor de inzamelauto.
- 2.
Reclamant 1 geeft aan dat de container voor het raam komt en verwacht bijplaatsing van afval met waardevermindering van de woning tot gevolg. Reclamant 2 geeft aan dat de container direct naast de woning/voortuin komt. Reclamant heeft zicht op de container en verwacht geluidsoverlast.
- 3.
Beide reclamanten geven alternatieve locaties aan : op het Erasmusplein bij de glas- en textielcontainers, op de Erasmusweg op het grasveld tegenover de flat, en in de Oude Bogerd aan het einde van de straat tegen de zuidelijke rondweg aan.
|
Overweging:
- 1.
Nader onderzoek heeft aangetoond dat de voorgenomen locatie voor de inzamelauto lastig te bereiken is.
- 2.
De containers moeten in woonwijken staan omdat ze voor huishoudelijke restafval zijn. De ondergrondse containers zijn voorzien van een toegangssysteem en daarmee niet vrij toegankelijk. Binnen de bebouwde kom is het onmogelijk om containers te plaatsen geheel buiten het zicht van omwonenden. Een ondergrondse container is tegenwoordig in veel gemeenten, en ook in Breda, geen vreemd voorwerp meer in het openbare ruimte. De maximale hoogte van het bovengrondse deel van de container is 120 cm.
Beoordeling alternatieve locatie:
Nader onderzoek van de voorgenomen locatie heeft uitgewezen dat deze locatie door de parkeerdruk en krapte van de straat niet geschikt is. Het voorgestelde alternatief om de container op de Erasmusweg op het grasveld tegenover de flat aldaar te plaatsen blijkt een geschikte locatie, wat de druk op het parkeerprobleem in de Oude Bogerd niet opvoert. Eventuele lastige manoeuvres voor de inzamelauto worden hiermee ook voorkomen. De locatie van de container wordt verplaatst.
|
Verplaatsen OG0256 naar Erasmusweg
|
1 reactie
Behoud OG0256 Erasmusweg
|
11.
|
OG0257 Waardeakker – Groenewoud
|
1 reclamant
- 1.
De ondergrondse containers geven veel geluidsoverlast bij het openen en dichtdoen.
- 2.
De containers veroorzaken stankoverlast, mede doordat de verwachting bestaat dat er GFT in de container wordt gegooid door de lagere ophaalfrequentie van het GFT.
- 3.
De ondergrondse containers zorgen voor zwerfvuil in de buurt.
|
Overwegingen:
- 1.
Bij goede afvalscheiding blijft er niet veel huishoudelijk restafval over en zal het gebruik van de ondergrondse container beperkt zijn. De ondergrondse container is voorzien van demping. Als het nodig is kan er extra demping worden aangebracht.
- 2.
Wat betreft stank zal de overlast ook nihil zijn aangezien de temperatuur onder de grond laag en constant is. Ook is de verwachting dat het huishoudelijk restafval in gesloten zakken wordt aangeboden, wat geur zal voorkomen. De gemeente zal jaarlijks de containers schoonmaken.
- 3.
Gemeente Breda gaat het bijplaatsen van afval op meerdere manieren tegen. De ondergrondse containers worden regelmatig geleegd waardoor er geen noodzaak is om afval naast te plaatsen. Komt er toch afval naast dan zet gemeente Breda extra handhaving en communicatie in. Voor het grof huishoudelijk afval heeft gemeente Breda een ophaalregeling waarvoor men telefonisch of digitaal een afspraak kan maken. Het kan ook naar het milieustation gebracht worden. De ondergrondse containers worden regelmatig geleegd. De huishoudens die worden aangesloten op de containers bevinden zich in de buurt. Naar verwachting wordt door sociale controle het zwerfafval voorkomen en houden de bewoners van de buurt samen de wijk opgeruimd.
Beoordeling:
Een nadere beoordeling van de voorgenomen locatie wees uit dat de voorgenomen locatie niet gehandhaafd kan blijven in verband met de bomen die op deze locatie staan. De ondergrondse container wordt verplaatst naar de hoek thv Groenewoud nr. 43.
|
Verplaatsing OG0257 naar Groene woud
|
26 reacties
Verplaatsing OG0257 naar Waardakker – Groene woud gaat nogmaals informele reactie termijn in. Daarna besluit door college van B&W.
|
12.
|
OG0258 Croystraat - Valkenierslaan
|
4 reclamant:
- 1.
Reclamanten geven aan dat op 50 meter afstand van de voorlopige locatie van de ondergrondse containers glasbakken staan. Kan ondergrondse container daar niet bij geplaatst worden, past beter in het straat beeld.
- 2.
Reclamanten geven aan gekozen locatie van de ondergrondse containers op gevaarlijk kruispunt is.
- 3.
2 reclamanten geven aan ook stankoverlast te verwachten.
|
Overwegingen:
- 1.
De containers moeten in woonwijken staan omdat ze voor het huishoudelijke restafval zijn. Gemeente Breda kan zich vinden in het argument dat ondergrondse containers bij de reeds aanwezige glasbakken geplaatst kunnen worden.
- 2.
Gemeente Breda heeft de randvoorwaarden die zijn gesteld in de procedure plaatsing ondergrondse containers voor huishoudelijk restafval toegepast bij de keuze van de locatie. Zodat een transparante en constante werkwijze vast ligt en zorgvuldig belangen worden afgewogen. Gemeente Breda heeft de voorlopige locatie beoordeeld op de bereikbaarheid voor het inzamelvoertuig en voor de gebruikers en op (verkeers)veiligheid. Het bovengrondse deel van de ondergrondse containers zal maximaal 1.20 meter hoog zijn en verkeer niet belemmeren.
- 3.
Bij goede afvalscheiding blijft er niet veel huishoudelijk restafval over en zal het gebruik van de ondergrondse container beperkt zijn. Wat betreft stank zal de overlast ook nihil zijn aangezien de temperatuur onder de grond laag en constant is. Ook is de verwachting dat het huishoudelijk restafval in gesloten zakken wordt aangeboden, wat ook geur zal voorkomen. De gemeente zal jaarlijks de containers schoonmaken.
Beoordeling alternatieve locatie:
Nadere beoordeling van de locatie n.a.v. de zienswijze van de locatie heeft echter aangetoond dat het toch niet mogelijk is de ondergrondse container op die locatie te plaatsen in verband met kabels en leidingen. De locatie bij de reeds aanwezige glascontainers is mogelijk. Ondergrondse container kan worden verplaatst.
|
Verplaatsen OG0258 naar Croystraat thv ondergrondse glascontainers
|
Geen reactie
Behoud OG0258 Croystraat
|
13.
|
OG259 Valkenierslaan thv nr. 287
|
2 reclamanten (en 22 ondersteuningsbrieven voorzien van handtekeningen)
- 1.
Reclamant 1 geeft er de voorkeur aan dat de voorgenomen locatie van de ondergrondse container wordt gehandhaafd. Zij heeft vernomen dat buurtbewoners een zienswijze gaan indienen voor verplaatsing. De reclamant geeft alternatieve locaties aan voor de ondergrondse container.
- 2.
Reclamant 2 (met 22 getekende ondersteuningsbrieven) wil de ondergrondse container verplaatsen, omdat de verkeersveiligheid in het geding is op de voorgenomen locatie. Naast de voorgenomen locatie is een in- en uitrit tot het terrein van VV Baronie. De container is een sta-in-de-weg.
- 3.
Op de voorgenomen locatie staat de container in het zicht van meerdere woningen.
- 4.
Door plaatsing van de ondergrondse container op de voorgenomen locatie worden mogelijk de wortels van een straatbeeldbepalende berk beschadigd.
|
Overwegingen:
- 1.
Reclamant 1 is het oneens met door andere reclamant (met steunbetuigingen) aangegeven verplaatsing. Reclamant 1 kan hier reactie op geven na ontvangst van de brief over de verplaatsing.
- 2.
In een gesprek met reclamant 2 is aangegeven dat de alternatieve locatie voor de ondergrondse container in de oprit naar het terrein van VV Baronie voor een grotere verkeersveiligheid zorgt.
- 3.
De containers moeten in woonwijken staan omdat ze voor huishoudelijke restafval zijn. De ondergrondse containers zijn voorzien van een toegangssysteem en daarmee niet vrij toegankelijk. Binnen de bebouwde kom is het onmogelijk om containers te plaatsen buiten het zicht van omwonenden. Een ondergrondse container is tegenwoordig in veel gemeenten, en ook in Breda, geen vreemd voorwerp meer in het openbare ruimte.
- 4.
De voorlopige locatie voor de ondergrondse container is ver genoeg van de berk af om schade te voorkomen.
Beoordeling alternatieve locatie:
Alternatieven van reclamant 1 zijn niet mogelijk in verband met de maximale loopafstand van 300 meter.
Door verplaatsing van de ondergrondse container staat deze niet in zicht van de woningen in de buurt en is de kans kleiner dat, indien mensen met de auto het huishoudelijk restafval wegbrengen, ze de doorgaande weg belemmeren. De alternatieve locatie is geschikt voor het plaatsen van de ondergrondse container.
|
Verplaatsen OG0259 naar in- en uitrit van VV Baronie
|
1 reactie
Behoud OG0259 Valkenierslaan thv nr 287
Overleg met sport en groen over groenstrook bij nr 283.
|
14.
|
OG0260 thv Ter Merwestraat nr 11
|
2 reclamanten:
- 1.
Reclamant 1 verwacht dat ondergrondse container te dicht bij bomen staat en dat deze het niet zullen overleven door beschadiging van het wortelstelsel.
- 2.
Reclamant 2 vindt ondergrondse container niet wenselijk in verband met zichtlijnen vanuit huis, geluidsoverlast onder slaapkamer, doorgang op stoep wordt belemmerd, ongedierte, stankoverlast, verkeersonveilig. Meerdere klachten parkeerterrein over overlast, riolering, campers, bladafval, buren.
- 3.
Reclamant stelt voor de ondergrondse container te plaatsen op de hoek Doenradestraat aan de zijde van de kopse kant van het parkeerterrein. Geen doorgaand trottoir.
|
Overweging:
- 1.
De voorlopige locatie staat niet te dicht bij de bomen. De bomen zullen geen hinder ondervinden van de ondergrondse container en ook voor de lediging is het geen probleem.
- 2.
De containers moeten in woonwijken staan omdat ze voor huishoudelijke restafval zijn. Binnen de bebouwde kom is het onmogelijk om containers te plaatsen geheel buiten het zicht van omwonenden. Een ondergrondse container is tegenwoordig in veel gemeenten, en ook in Breda, geen vreemd voorwerp meer in het openbare ruimte. Een ondergrondse container is net zo gewoon als een meterkast, bushalte of lantaarnpaal. Bij het bepalen van de locatie is naar randvoorwaarden gekeken zoals bereikbaarheid voor inzamelvoertuig en gebruikers, afstand tot woningen, veiligheid en inpassing in de openbare ruimte. Gemeente Breda gaat het bijplaatsen van afval op meerdere manieren tegen. De ondergrondse containers worden regelmatig geleegd waardoor er geen noodzaak is om afval naast te plaatsen. Komt er toch afval naast dan zet gemeente Breda extra handhaving en communicatie in. Voor het grof huishoudelijk afval heeft gemeente Breda een ophaalregeling waarvoor men telefonisch of digitaal een afspraak kan maken. Het kan ook naar het milieustation gebracht worden. De huishoudens die worden aangesloten op de containers bevinden zich in de buurt. Naar verwachting wordt door sociale controle het zwerfafval voorkomen en houden de bewoners van de buurt samen de wijk opgeruimd. Wat betreft stank zal de overlast ook nihil zijn aangezien de temperatuur onder de grond laag en constant is. Ook is de verwachting dat het huishoudelijk restafval in gesloten zakken wordt aangeboden, wat ook geur zal voorkomen. De gemeente zal jaarlijks de containers schoonmaken.
Beoordeling alternatieve locatie:
De alternatieve locatie is geschikt en staat niet in de buurt van bomen. Het aangegeven alternatief met minder overlast voor omwonenden is voor gemeente Breda reden om de container toch te verplaatsen. Ondergrondse container kan worden verplaatst.
|
Verplaatsen OG0260 naar Ter Merwestraat aan einde parkeerplaats
|
1 reactie
Behoud OG0260 ter Merwestraat - Doenradestraat
|
15.
|
OG0264 Rijnesteinstraat - Weerdesteinstraat
|
1 reclamant:
- 1.
Reclamant geeft aan de combinatie van ondergrondse containers in de buurt van een speeltuin minder geschikt te vinden in verband met mogelijke risico’s van bijgeplaatst afval.
- 2.
Reclamant stelt voor in ieder geval een van de twee ondergrondse containers te verplaatsen naar andere hoek.
|
Overwegingen:
- 1.
De containers moeten in woonwijken staan omdat ze voor huishoudelijke restafval zijn. In enkele gevallen is dat in de nabijheid van een speelvoorziening, aangezien deze zich ook in woonwijken bevinden. De ondergrondse containers zijn voorzien van een toegangssysteem en daarmee niet vrij toegankelijk. Gemeente Breda gaat het bijplaatsen van afval op meerdere manieren tegen. De ondergrondse containers worden regelmatig geleegd waardoor er geen noodzaak is om afval naast te plaatsen. Komt er toch afval naast dan zet gemeente Breda extra handhaving en communicatie in. Voor het grof huishoudelijk afval heeft gemeente Breda een ophaalregeling waarvoor men telefonisch of digitaal een afspraak kan maken. Het kan ook naar het milieustation gebracht worden. De huishoudens die worden aangesloten op de containers bevinden zich in de buurt. Naar verwachting wordt door sociale controle het zwerfafval voorkomen en houden de bewoners van de buurt samen de wijk opgeruimd.
- 2.
In verband met het aantal aansluitingen dat in het gebied op de ondergrondse containers moet worden aangesloten is gekozen voor 1 locatie met 2 ondergrondse containers. De maximale loopafstand van 300 meter wordt behaald. Het is voor de lediging van de containers efficiënt en voor de omwonenden minder verstorend in hun leefomgeving.
Beoordeling alternatieve locatie:
Nadere beoordeling van de locatie n.a.v. de zienswijze van de locatie heeft aangetoond dat het toch niet mogelijk is de ondergrondse container op die locatie te plaatsen in verband met kabels en leidingen. Er is een alternatieve locatie elders gevonden. Voorgesteld wordt op deze locatie groen te plaatsen om zicht op de ondergrondse container te beperken.
|
Verplaatsing OG0264 naar hoek Rijnesteinstraat – Drakensteinstraat
Voorstel groen te plaatsen
|
3 reacties
Behoud OG0264 Rijnesteinstraat - Drakesteinstraat
Groen eromheen plaatsen.
|
16.
|
OG0272 Thoornseweg - Stippelvaren
|
2 reclamanten:
- 1.
Reclamanten verwachten vuil naast de container en overlast door lopende motors en dichtslaande autodeuren.
- 2.
Reclamanten verwachten gevaarlijke en onoverzichtelijke verkeerssituaties door gebruikers van de ondergrondse containers en spelende kinderen.
- 3.
Reclamanten geven aan dat vanuit de keuken zij zicht hebben op de ondergrondse container.
Reclamanten geven alternatieve locatie aan bij de glasbakken.
|
Overwegingen:
- 1.
De containers moeten in woonwijken staan omdat ze voor huishoudelijke restafval zijn. Het ledigen van de ondergrondse container duurt enkele minuten en vindt één of twee keer per week plaats. Bij goede afvalscheiding blijft er niet veel huishoudelijk restafval over en zal het gebruik van de ondergrondse container door de adressen die op die container zijn aangesloten beperkt zijn. Gemeente Breda gaat het bijplaatsen van afval op meerdere manieren tegen. De ondergrondse containers worden regelmatig geleegd waardoor er geen noodzaak is om afval naast te plaatsen. Komt er toch afval naast dan zet gemeente Breda extra handhaving en communicatie in. Voor het grof huishoudelijk afval heeft gemeente Breda een ophaalregeling waarvoor men telefonisch of digitaal een afspraak kan maken. Het kan ook naar het milieustation gebracht worden. De huishoudens die worden aangesloten op de containers bevinden zich in de buurt. Naar verwachting wordt door sociale controle het zwerfafval voorkomen en houden de bewoners van de buurt samen de wijk opgeruimd.
- 2.
Gemeente Breda heeft de randvoorwaarden die zijn gesteld in de procedure plaatsing ondergrondse containers voor huishoudelijk restafval toegepast bij de keuze van de locatie. Zodat een transparante en constante werkwijze vast ligt en zorgvuldig belangen worden afgewogen. Gemeente Breda heeft de voorlopige locatie beoordeeld op de bereikbaarheid voor het inzamelvoertuig en voor de gebruikers en op (verkeers)veiligheid. Het bovengrondse deel van de ondergrondse containers zal maximaal 1.20 meter hoog zijn en verkeer niet belemmeren.
- 3.
De containers moeten in woonwijken staan omdat ze voor huishoudelijke restafval zijn. Binnen de bebouwde kom is het onmogelijk om containers te plaatsen geheel buiten het zicht van omwonenden.
Beoordeling alternatieve locatie:
Het alternatief van de reclamanten is beoordeeld en is mogelijk. Tevens wordt door het plaatsen van de ondergrondse container bij de glascontainer het straatbeeld niet verstoord.
|
Verplaatsing OG0272 naar ondergrondse glascontainers
|
2 reacties
Behoud OG0272 Thoornseweg - Tongvaren
|
17.
|
OG0273 Vossenlaar thv nr. 44
|
4 reclamanten:
- 1.
Reclamanten verwachten een onveilige verkeerssituatie als de containers worden geplaatst dichtbij deze belangrijkste aanvoerweg richting achtergelegen straten als Bijenlaar, Duivenlaar en het appartementencomplex aan de Valkenlaar. Nu al wordt de weg regelmatig geblokkeerd door auto’s voor gebruik van de brievenbus. Reclamanten vragen zich af hoeveel mensen dagelijks gebruik gaan maken van containers.
- 2.
3 reclamanten geven aan dat op het plein veel kinderen spelen. Plaatsing van de ondergrondse containers kan onveilige situaties geven voor deze kinderen.
- 3.
Reclamanten verwachten overlast van geluid, zwerfafval en stank.
- 4.
3 reclamanten verwachten waardevermindering van de woning door plaatsing van de ondergrondse containers op de voorgenomen locatie.
- 5.
Reclamanten geven alternatieve locaties aan: aan de kop van de Vossenlaar/Valkenlaar zijde buitenplaats; aan de kop Valkenlaar/Duivenlaar aan de zijde van de kleine wal; op de groenstrook Bijenlaar/Duivenlaar of aan de kop Vossenlaar/geluidswal.
|
Overweging:
- 1.
De verwachte onveilige verkeerssituatie door plaatsing van de ondergrondse containers op de voorgenomen locatie wordt erkend door de gemeente Breda. Op basis van dit argument wordt gezocht naar een alternatieve locatie.
- 2.
De containers moeten in woonwijken staan omdat ze voor huishoudelijke restafval zijn. In enkele gevallen is dat in de nabijheid van een speelvoorziening of -aanleiding, aangezien deze zich ook in woonwijken bevinden. De ondergrondse containers zijn voorzien van een toegangssysteem en daarmee niet vrij toegankelijk. Het pleintje wordt door middel van een haagje gescheiden van het weggedeelte.
- 3.
Gemeente Breda gaat het bijplaatsen van afval op meerdere manieren tegen. De ondergrondse containers worden regelmatig geleegd waardoor er geen noodzaak is om afval naast te plaatsen. Komt er toch afval naast dan zet gemeente Breda extra handhaving en communicatie in. Voor het grof huishoudelijk afval heeft gemeente Breda een ophaalregeling waarvoor men telefonisch of digitaal een afspraak kan maken. Het kan ook naar het milieustation gebracht worden. De huishoudens die worden aangesloten op de containers bevinden zich in de buurt. Naar verwachting wordt door sociale controle het zwerfafval voorkomen en houden de bewoners van de buurt samen de wijk opgeruimd. Wat betreft stank zal de overlast ook nihil zijn aangezien de temperatuur onder de grond laag en constant is. Ook is de verwachting dat het huishoudelijk restafval in gesloten zakken wordt aangeboden, wat ook geur zal voorkomen. De gemeente zal jaarlijks de containers schoonmaken.
- 4.
Een ondergrondse container is tegenwoordig in veel gemeenten, en ook in Breda, geen vreemd voorwerp meer in het openbare ruimte. Een negatieve invloed op de waarde van de woningen in de omgeving van ondergrondse containers is onbekend.
Beoordeling alternatieve locatie:
De alternatieve locaties voor de ondergrondse containers zijn niet geschikt in verband met het behalen van de maximale loopafstand van 300 meter. Dan komen containers niet bij elkaar te staan en hebben meer woningen zicht op container. Gebaseerd op het argument van verkeersveiligheid wordt gezocht naar een alternatieve locatie. Er is een nieuwe locatie gevonden ongeveer 25 meter af van de T-splitsing.
|
Verplaatsen OG0273 naar Thoornseweg thv nr. 79
|
1 reactie
Behoud OG0273 Thoornseweg thv nr 79
|
18.
|
OG0274 Gertrudis van Sombreffestraat - Thoornseweg
|
4 reclamanten:
- 1.
Reclamanten maken zich zorgen over verkeersveiligheid (onoverzichtelijke en gevaarlijke verkeerssituaties) in combinatie met de speeltuin die in de Gertrudis van Sombreffestraat ligt.
- 2.
Reclamanten verwachten ook bijgeplaatst afval of zwerfafval bij de ondergrondse container met risico’s voor de spelende kinderen.
- 3.
Reclamanten geven aan dat gekozen locatie grenst aan ecologische zone die zorgvuldig is ingericht.
- 4.
Reclamanten stellen voor om ondergrondse container te verplaatsen naar de locatie waar al containers staan voor glas en plastic verpakkingen en lege pakken. Of naar de westzijde van de Thoornseweg bij parkeervakken.
|
Overwegingen:
- 1.
De containers moeten in woonwijken staan omdat ze voor huishoudelijke restafval zijn. In enkele gevallen is dat in de nabijheid van een speelvoorziening, aangezien deze zich ook in woonwijken bevinden. De ondergrondse containers zijn voorzien van een toegangssysteem en daarmee niet vrij toegankelijk.
- 2.
Gemeente Breda gaat het bijplaatsen van afval op meerdere manieren tegen. De ondergrondse containers worden regelmatig geleegd waardoor er geen noodzaak is om afval naast te plaatsen. Komt er toch afval naast dan zet gemeente Breda extra handhaving en communicatie in. Voor het grof huishoudelijk afval heeft gemeente Breda een ophaalregeling waarvoor men telefonisch of digitaal een afspraak kan maken. Het kan ook naar het milieustation gebracht worden. De huishoudens die worden aangesloten op de containers bevinden zich in de buurt. Naar verwachting wordt door sociale controle het zwerfafval voorkomen en houden de bewoners van de buurt samen de wijk opgeruimd.
- 3.
Gemeente Breda geeft aan dat het inderdaad gaat om een ecologische zone. Het plaatsen van een ondergrondse container in dit gebied is inderdaad niet gewenst.
- 4.
Het verplaatsen van de ondergrondse container naar de locatie waar al containers staan voor glas en plastic verpakkingen en lege pakken is niet mogelijk in verband met de maximale loopafstand van 300 meter.
Beoordeling alternatieve locatie:
Voor de locatie moet een alternatieve locatie gevonden worden in verband met de ecologische zone. De door de reclamanten alternatieve locatie is beoordeeld en mogelijk. Dat betekent dat de ondergrondse container naar de parkeervakken aan de Thoornseweg wordt verplaatst.
|
Verplaatsen OG0274 naar Thoornseweg thv achterzijde Jacoba van Heinsbergstraat 2
|
Geen reactie
Behoud OG0274 Gertrudis van Sombreffestraat - Thoornseweg
|
19.
|
OG0276 Laan van Rasseghem thv nr. 35
|
1 reclamant met 42 steunbetuigingen en 1 ingekomen brief voor behoud locatie:
- 1.
Het veld waar de container wordt geplaatst is in gebruik als speelveld, ook door de dichtbij zijnde basisschool.
- 2.
Het veld is een ontmoetingsplek voor de buurt en er is fraaie groenvoorziening aanwezig.
- 3.
Uitzicht is minder fraai.
- 4.
Twee alternatieve locaties wel ten koste van parkeerplekken, parkeerplek in Schootenstraat terug brengen.
|
Overweging:
- 1.
De containers moeten in woonwijken staan omdat ze voor huishoudelijke restafval zijn. In enkele gevallen is dat in de nabijheid van een speelvoorziening, aangezien deze zich ook in woonwijken bevinden. De ondergrondse containers zijn voorzien van een toegangssysteem en daarmee niet vrij toegankelijk.
- 2.
De containers moeten in woonwijken staan omdat ze voor huishoudelijke restafval zijn. Binnen de bebouwde kom is het onmogelijk om containers te plaatsen buiten het zicht van omwonenden. Een ondergrondse container is tegenwoordig in veel gemeenten, en ook in Breda, geen vreemd voorwerp meer in het openbaar gebied.
Beoordeling alternatieve locatie:
Alternatieve locaties zijn niet mogelijk in verband met opheffen parkeerplaatsen. Gezien het gecreëerde draagvlak is gekeken naar een geschikt alternatief. Door ondergrondse containers op de hoek thv nr 31 te plaatsen en van groen te voorzien is impact op openbare ruimte beperkt.
|
Verplaatsen OG0276 naar hoek grasveld thv nr 31
Groen
|
1 reactie
Behoud OG0276 Laan van Rasseghem thv nr 35
Groen eromheen plaatsen.
|
20.
|
OG0282 Dillenburgstraat - Ginnekenweg
|
14 reclamanten plus 1 losse reclamant:
- 1.
Reclamanten geven aan dat zij hebben geïnvesteerd in een eigen afvalscheidingsruimte in het Ginnekenhof en willen dit graag behouden.
- 2.
Reclamant geeft aan dat het een drukke kruising is met verkeersopstoppingen met fietsers die 2 kanten op gaan en mogen. Voor winkelier en in directe zicht van 10 woningen, stoep is smal met veel schoolgaande kinderen die daar gebruik van maken.
- 3.
Risico van bijplaatsingen en zwerfvuil. Op uitgaansroute naar Ginnekenmarkt.
|
Overwegingen:
- 1.
Reclamanten hebben geen zienswijze ingediend op de voorlopige locatie van de ondergrondse container. Reclamant vraagt of huidige manier van inzameling behouden kan blijven. Hier is naar gekeken en in overleg afgesproken dat huidige afvalinzameling behouden blijft. Dat betekent dat locatie behouden blijft voor die adressen die ook op de ondergrondse container zijn aangesloten.
- 2.
De containers moeten in woonwijken staan omdat ze voor huishoudelijke restafval zijn. Binnen de bebouwde kom is het onmogelijk om containers te plaatsen buiten het zicht van omwonenden. Een ondergrondse container is tegenwoordig in veel gemeenten, en ook in Breda, geen vreemd voorwerp meer in het openbaar gebied.
- 3.
Gemeente Breda gaat het bijplaatsen van afval op meerdere manieren tegen. De ondergrondse containers worden regelmatig geleegd waardoor er geen noodzaak is om afval naast te plaatsen. Komt er toch afval naast dan zet gemeente Breda extra handhaving en communicatie in. Voor het grof huishoudelijk afval heeft gemeente Breda een ophaalregeling waarvoor men telefonisch of digitaal een afspraak kan maken. Het kan ook naar het milieustation gebracht worden. De huishoudens die worden aangesloten op de containers bevinden zich in de buurt. Naar verwachting wordt door sociale controle het zwerfafval voorkomen en houden de bewoners van de buurt samen de wijk opgeruimd.
Beoordeling:
Een nadere beoordeling van de voorgenomen locatie wees uit dat de voorgenomen locatie niet gehandhaafd kan blijven in verband met kabels en leidingen. Ondergrondse containers worden verplaatst naar de overkant thv 317a. De twee containers worden vervangen door een ondergrondse perscontainer.
|
Verplaatsen OG0282naar overkant
(perscontainer)
Verzoek reclamant ingewilligd, behoud eigen afvalinzameling
|
1 reactie
Behoud OG0282 Dillenburgstraat – Ginnekenweg
Plaatsen perscontainer.
|
21.
|
OG0290 Prins Frederiklaan – JW Frisolaan
|
1 reclamant:
- 1.
Reclamant geeft aan dat straat net opnieuw is ingericht en er is op de geplande locatie een snelheid remmende maatregel genomen (druppel). De straat is tevens een drukke route voor schoolgaande kinderen en ouders.
- 2.
Reclamant verwacht ook bijgeplaatst afval of zwerfafval bij de ondergrondse container.
- 3.
Reclamant geeft aan dat de honden uitlaatplaats een geschiktere locatie is voor de ondergrondse container (logische loop en rij richting) bij groen pleintje. Hier zijn ook parkeerplaatsen en verlichting.
|
Overwegingen:
- 1.
Gemeente Breda heeft opnieuw naar locatie gekeken en op grond van de verkeersremmende maatregel in de nabijheid van de voorlopige locatie kunnen op moment van lediging van de ondergrondse container verkeersonveilige situaties ontstaan. Mogelijk ook door gebruikers van de ondergrondse container die met de auto hun huishoudelijke restafval komen brengen. De voorlopige locatie wordt heroverwogen op grond van de verkeersveiligheid.
- 2.
Gemeente Breda gaat het bijplaatsen van afval op meerdere manieren tegen. De ondergrondse containers worden regelmatig geleegd waardoor er geen noodzaak is om afval naast te plaatsen. Komt er toch afval naast dan zet gemeente Breda extra handhaving en communicatie in. Voor het grof huishoudelijk afval heeft gemeente Breda een ophaalregeling waarvoor men telefonisch of digitaal een afspraak kan maken. Het kan ook naar het milieustation gebracht worden. De huishoudens die worden aangesloten op de containers bevinden zich in de buurt. Naar verwachting wordt door sociale controle het zwerfafval voorkomen en houden de bewoners van de buurt samen de wijk opgeruimd.
Beoordeling alternatieve locatie:
De aangegeven alternatieve locatie is beoordeeld en geschikt bevonden. De ondergrondse container zal op het trottoir van de Willem III laan en de Prins Frederiklaan worden geplaatst.
|
Verplaatsen OG0290 naar trottoir Willem III laan en Prins Frederiklaan
|
53 indieners
Locatie wordt opgeheven en aangesloten adressen herverdeeld.
|
22.
|
OG291 Hubertuslaan
|
maatwerkoplossing
|
Container wordt verplaatst omdat in verband met maatwerkoplossing groot deel van de adressen komt te vervallen. Voor adressen die op container aangesloten blijven is locatie dichterbij gevonden.
|
Verplaatsen OG0291 ivm maatwerkoplossing
|
8 reacties
Behoud OG0291 Bavelselaan - Allerheiligenweg
|
23.
|
OG0293 Ginnekenweg – JW Frisolaan
|
1 reclamant:
- 1.
Reclamant reageert namens Vereniging van Eigenaren. Zij vinden container niet passen in straatbeeld op het pleintje met historisch standbeeldje.
Liever aan de overkant van de straat.
|
Overweging:
- 1.
De betekenis van het standbeeld op het pleintje is van historische waarde. Reden om ondergrondse container te verplaatsen.
Beoordeling alternatieve locatie:
De aangegeven alternatieve locatie is beoordeeld en geschikt bevonden. De ondergrondse container zal aan de overkant van de straat geplaatst worden rechts naast de bushalte.
|
Verplaatsen OG0293 naar overkant recht van bushalte
|
Geen reactie
Behoud OG0293 Ginnekenweg – JW Frisolaan
|
24.
|
OG0354 Muiderslotlaan – Walenburgstraat
|
2 reclamanten;
- 1.
Reclamanten zijn bang voor bijplaatsen van afval (verwaarlozing) aangezien voorgenomen locatie midden in een open ruimte is.
- 2.
Reclamant 2 geeft aan al veel overlast te hebben in de woonomgeving. Honden uitlaatplaats, parkeeroverlast van kinderdagverblijf, verkeersdrukte op kruising, en onveilig oversteken.
- 3.
- 4.
Reclamanten geven alternatieve locaties aan: andere kant honden uitlaatplaats, grasveld naast pebbels (nr 148), nr 150, bij de flat Amerongenstraat bij containers.
|
Overweging:
- 1.
De containers moeten in woonwijken staan omdat ze voor huishoudelijke restafval zijn. Binnen de bebouwde kom is het onmogelijk om containers te plaatsen geheel buiten het zicht van omwonenden. Een ondergrondse container is tegenwoordig in veel gemeenten, en ook in Breda, geen vreemd voorwerp meer in het openbare ruimte. Een ondergrondse container is net zo gewoon als een meterkast, bushalte of lantaarnpaal. Bij het bepalen van de locatie is naar randvoorwaarden gekeken zoals bereikbaarheid voor inzamelvoertuig en gebruikers, afstand tot woningen, veiligheid en inpassing in de openbare ruimte. Gemeente Breda gaat het bijplaatsen van afval op meerdere manieren tegen. De ondergrondse containers worden regelmatig geleegd waardoor er geen noodzaak is om afval naast te plaatsen. Komt er toch afval naast dan zet gemeente Breda extra handhaving en communicatie in. Voor het grof huishoudelijk afval heeft gemeente Breda een ophaalregeling waarvoor men telefonisch of digitaal een afspraak kan maken. Het kan ook naar het milieustation gebracht worden. De huishoudens die worden aangesloten op de containers bevinden zich in de buurt. Naar verwachting wordt door sociale controle het zwerfafval voorkomen en houden de bewoners van de buurt samen de wijk opgeruimd.
- 2.
Gemeente Breda heeft de randvoorwaarden die zijn gesteld in de procedure plaatsing ondergrondse containers voor huishoudelijk restafval toegepast bij de keuze van de locatie. Zodat een transparante en constante werkwijze vast ligt en zorgvuldig belangen worden afgewogen. De voorgenomen locatie voldoet aan de criteria van loopafstand, bereikbaarheid en verkeersveiligheid.
- 3.
Wat betreft stank zal de overlast ook nihil zijn aangezien de temperatuur onder de grond laag en constant is. Ook is de verwachting dat het huishoudelijk restafval in gesloten zakken wordt aangeboden, wat ook geur zal voorkomen. De gemeente zal jaarlijks de containers schoonmaken.
Beoordeling alternatieve locatie:
De voorgestelde locatie van reclamant is niet mogelijk, omdat deze grond geen eigendom is van de gemeente.
Nader onderzoek van de voorgenomen locatie heeft uitgewezen dat de ondergrondse containers verplaatst moet ivm de aanwezigheid van een gasdrukleiding. Er is een geschikte locatie gevonden met minder zichtlijnen in groenstrook aan Muiderslotlaan.
|
Verplaatsen OG0354 naar groenstrook naast uitrit kinderdagverblijf
|
Geen reactie
Behoud OG0354 Muiderslotlaan – Walenburglaan
|