Wijzigingsverordening verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning

 

 

Artikel I Wijziging verordening

  • A.

    Artikel 5

    , aanhef komt te luiden: “ De griffier kan een register bijhouden van verleende ambtelijke bijstand …… “

  • B.

    Onder hernummering van de leden van artikel 6 komt het eerste lid van dit artikel te vervallen.

  • C.

    Artikel 8

    wordt onder hernummering uitgebreid met een nieuw derde lid en komt als volgt te luiden:

    • 3.

      Per bestuursperiode kan vanuit het fractiebudget per fractie een eenmalige ICT-vergoeding ter hoogte van € 750.- beschikbaar worden gesteld, naar rato van de duur van de resterende bestuursperiode voor zover van toepassing.

  • D.

    Artikel 9

    , eerste lid komt te luiden:

De bijdrage voor fractieondersteuning wordt bij wijze van voorschot van 50% van het totaalbedrag voor 31 januari van het kalenderjaar verstrekt.

  • A.

    Artikel 9

    , derde lid komt te luiden:

    • 3.

      Het resterend deel na de bevoorschotting als bedoeld in het eerste lid wordt onder verrekening van het overschot van het voorgaand kalenderjaar verstrekt nadat de raad besloten heeft over vaststelling van eventuele overschotten uit het vorige jaar.

  • B.

    Artikel 12

    , eerste lid komt te luiden:

    • 1.

      Elke fractie legt, binnen drie maanden na het einde van een kalenderjaar, aan de raad verantwoording af over de besteding van de bijdrage voor fractieondersteuning door middel van een door het presidium vastgesteld format. In een jaar waarin gemeenteraadsverkiezingen plaatsvinden wordt de verantwoording over het voorgaande jaar afgelegdvoor de datum waarop de verkiezingen plaatsvinden.

  • A.

    Aan artikel 12, tweede lid wordt toegevoegd: “… en zendt dit naar de raad”.

  • B.

    Artikel 12

    , derde lid komt te luiden:

    • 3.

      De rechtmatigheidscontrole vindt onder verantwoordelijkheid van de griffier plaats.

  • I.

    In artikel 12, vierde lid wordt ‘presidium’ vervangen door ‘raad’.

Artikel II Wijziging Toelichting

A.De toelichting op de verordening komt als volgt te luiden:

Toelichting

Artikel 5.

In dit artikel is de bevoegdheid om een register van verleende bijstand bij te houden neergelegd bij de griffier. Het doel van het register is om bij te houden hoe vaak en hoeveel uren gebruik is gemaakt van ambtelijke bijstand. Het is geen verplichting om dit register bij te houden. Het bijhouden van een register kan van belang zijn, wanneer er gelimiteerde afspraken zijn over aantallen en uren ambtelijke bijstand.

Artikel 6.

Het verlenen van ambtelijke bijstand valt niet onder geheimhouding. Wanneer een college(lid) meer wil weten over de inhoud van het verzoek en/of het advies kan hij/zij bij het betreffende raadslid terecht. Dit artikel is bedoeld om te voorkomen dat ambtenaren die ambtelijke bijstand verlenen in een lastige positie komen ten opzichte van het college en individuele collegeleden.

Wanneer een raadslid ondersteuning wenst, zonder dit met het college te willen delen, kan hij/zij zich wenden tot de griffier, die een passende oplossing zal zoeken, eventueel in overleg met het presidium

Artikel 8.

De bedoelde ICT vergoeding is bedoeld om een fractieondersteuner uit te rusten met de nodige ICT faciliteiten. Hiermee wordt bedoeld een laptop of tablet(hardware) en software. Indien door redenen buiten de schuld van de fractieondersteuner verlies van de ter beschikking gestelde ICT voorziening optreedt kan van deze regeling worden afgeweken.

De vergoeding vindt naar rato plaats van de bestuursperiode:

  • -

    1e jaar > 100 %

  • -

    2e jaar > 75 %

  • -

    3e jaar > 50 %

  • -

    4e jaar > 25 %

Artikel 9.

In januari wordt een voorschot van 50 % verstrekt. Het restant wordt doorgaans voor het zomerreces, maar uiterlijk in september, uitbetaald en wordt bepaald aan de hand van de verantwoording over het voorgaande jaar en de toegestane reserves (zie artikel 12).

Artikel 12.

De rechtmatigheidscontrole van de fractieverantwoordingen vindt plaats onder verantwoordelijkheid van de griffier, die hiervoor bijvoorbeeld de control-afdeling van de gemeente kan inschakelen of een advies van de accountant kan inwinnen. Het artikel laat ruimte om hiervoor een passend middel te vinden.

Artikel III Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na die van de bekendmaking.

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 30 juni 2016

M.L.J. Out, voorzitter

Mevr. I. Rozema, griffier

Naar boven