Gemeenteblad van Mill en Sint Hubert
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Mill en Sint Hubert | Gemeenteblad 2016, 75687 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Mill en Sint Hubert | Gemeenteblad 2016, 75687 | Beleidsregels |
Beleidsregels leerlingenvervoer gemeente Mill en Sint Hubert 2016
gelet op artikel 24 van de Verordening leerlingenvervoer gemeente Mill en Sint Hubert 2015 waarin wordt bepaald dat het college nadere regels kan stellen met betrekking tot de uitvoering van deze verordening;
overwegende dat het gewenst is dat regels gewenst zijn om aanvragen leerlingenvervoer op een eenduidige manier te kunnen beoordelen.
vast te stellen de volgende Beleidsregels leerlingenvervoer gemeente Mill en Sint Hubert 2016:
De aanvragen worden allereerst beoordeeld op:
1. het soort onderwijs dat de leerling volgt,
3. de afstand woning-school en
4. de structurele handicap van een leerling.
Het uitgangspunt is: vervoer naar de dichtstbijzijnde school van de soort en richting waarop de leerling is aangewezen, tenzij uit een schriftelijke verklaring van deze school blijkt dat deze school niet de ondersteuning kan bieden die voor de leerling vereist is. In dat geval wordt uitgegaan van vervoer naar de eerstvolgende dichtstbijzijnde school.
Voor het leerlingenvervoer is het niet van belang wat de onderwijsmethode of het leerprincipe van een school is
De afstand woning-school wordt via de ANWB-routeplanner op www.anwb.nl bepaald volgens de ‘kortste route’. De afstand wordt berekend in kilometers en afgerond op één cijfer achter de komma.
Vervoersvoorziening: het college gaat uit van de goedkoopste wijze van vervoer die voor de leerling passend is.
Uitsluitend de eventuele vervoerskosten van de begeleider voor de reis die hij/zij gezamenlijk met de leerling aflegt met de fiets of het openbaar vervoer worden vergoed. Eventueel te maken personeelskosten zijn voor rekening van de ouders.
Bij de beoordeling van de aanvraag leerlingenvervoer wordt uitsluitend rekening gehouden met de structurele handicap van de leerling. Een tijdelijke handicap is geen reden voor de toekenning van leerlingenvervoer.
In sommige gevallen kan het college een verklaring van een onafhankelijk deskundige wenselijk vinden. Het college schakelt dan een onafhankelijke adviesorganisatie in. De kosten van dit advies zijn voor rekening van de gemeente.
Als bij de aanvraag leerlingenvervoer inkomensgegevens ingediend moeten worden, dan dienen ouders een IB60 formulier van het peiljaar bij de Belastingdienst op te vragen voor beide partners. Dit geldt ook als de partner van een ouder niet de andere ouder van het kind is of als ouders/verzorgers gescheiden zijn.
De hoogte van het drempelbedrag wordt jaarlijks berekend op basis van de kosten van het openbaar vervoer per bus over een afstand van zes kilometer. Hierbij wordt uitgegaan van de in de regio Land van Cuijk geldende vervoerstarieven van Arriva.
Als ouders een eigen bijdrage moeten betalen voor het leerlingenvervoer maar niet het hele schooljaar gebruik maken van het vervoer, dan wordt de eigen bijdrage naar rato berekend.
Als de leerling dagelijks leerlingenvervoer krijgt en stage is een onderdeel van het onderwijsprogramma dan bestaat aanspraak op leerlingenvervoer naar en van het stageadres.
De stageplek is bij voorkeur langs de route woning-school of in de nabijheid van de woning, zodat de leerling minder hoeft te reizen.
Ten aanzien van de vergoeding geldt het volgende:
Voor het stageadres geldt hetzelfde afstandscriterium als voor de school. Er is pas recht op vergoeding als de afstand naar het stageadres meer dan zes kilometer is (dus 6,1 kilometer of meer).
Als zelfstandig reizen met (brom)fiets of openbaar vervoer naar het stageadres tot de mogelijkheden van de leerling behoort, dan wordt de tegemoetkoming gebaseerd op de goedkoopst mogelijke wijze van vervoer die passend is.
In het aangepast vervoer sluit het stage-vervoer qua tijd en afstand aan op het reguliere, collectieve schoolvervoer en de reguliere schooltijden, tenzij de branche waarin stage wordt gevolgd deze aansluiting niet mogelijk maakt.
Reistijd: de reistijd per openbaar vervoer wordt bepaald via www.9292ov.nl.
De kosten van het openbaar vervoer worden berekend op basis van de gegevens van www.9292ov.nl. Uitgangspunt is de goedkoopst mogelijke wijze van openbaar vervoer.
Er wordt alleen een financiële vergoeding verstrekt voor de te maken reiskosten van en naar school en de aanschafkosten van een eventueel benodigde OV-chipkaart.
3. Aangepast vervoer, oftewel taxivervoer
Ouders zijn zelf verantwoordelijk voor het vervoer als hun kind vanwege doktersbezoek, behandeling of ziekte later naar school gaat of eerder van school opgehaald moet worden.
Voor leerlingen in het voortgezet speciaal onderwijs wordt geen rekening gehouden met het individuele lesrooster of met lesuitval, ook niet als dit het eerste of laatste lesuur is.
De vervoerstijden worden alleen aangepast als de wachttijd op school méér dan 5 lesuren bedraagt.
Als een leerling in aanmerking komt voor aangepast vervoer en vanwege de examens niet met het reguliere leerlingenvervoer mee gaat, dan dienen de ouders zelf te zorgen voor het vervoer. Zij kunnen hiervoor een kilometervergoeding krijgen.
Het door de gemeente georganiseerde aangepast vervoer gaat van de woning dan wel de opstapplaats naar de school en terug.
Een leerling kan een tweede adres hebben waar hij/zij wordt opgehaald en/of afgezet. Als er voor het vervoer een opstapplaats wordt gehanteerd, dan is vervoer naar een ander adres alleen in bijzondere situaties mogelijk.
Voorwaarden voor een afwijkend adres:
Ouders zijn altijd verantwoordelijk voor het gedrag van hun kind, ook als dat ongewenst gedrag is.
Als er sprake is van ontoelaatbaar gedrag dan kunnen de volgende stappen worden ondernomen:
- Een aanpassing in de route die het gedrag van de betreffende leerling positief kan beïnvloeden. Deze oplossing mag niet nadelig zijn voor de andere leerlingen in de route;
- Een aanbod aan ouders om hun kind te begeleiden. De ouders dienen deze begeleiding zelf te organiseren, zij zijn immers verantwoordelijk voor hun kind;
- Een andere oplossing op maat.
De eventuele extra kosten die de gemeente moet maken voor deze oplossingen worden doorberekend aan de ouders.
Als er schade wordt veroorzaakt aan de bus of aan de eigendommen van kinderen tijdens het vervoer, dan wordt diegene die de schade heeft veroorzaakt daarvoor aansprakelijk gesteld.
4. Eigen vervoer, ouders rijden zelf
Als ouders in aanmerking komen voor een kilometervergoeding voor het eigen vervoer, dan wordt de hoogte van de vergoeding gebaseerd op de reis die de leerling maakt, dat wil zeggen ’s ochtends alleen de heenweg en ’s middags alleen de terugweg.
Indien dit de efficiency van de route bevordert kan gebruik worden gemaakt van opstapplaatsen. Deze liggen op maximaal zes kilometer van de woning en zijn bij voorkeur gesitueerd bij bestaande haltes of op locaties die goed bereikbaar zijn. Indien de leerling toezicht nodig heeft bij de halte of hulp bij het oversteken zijn de ouders hiervoor verantwoordelijk.
In de gemeente Mill en Sint Hubert worden de volgende locaties als opstapplaats aangewezen:
Deze beleidsregels treden in werking de dag na bekendmaking
Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels leerlingenvervoer gemeente Mill en Sint Hubert 2016.
De beleidsregels leerlingenvervoer gemeente Mill en Sint Hubert 2015 worden ingetrokken met ingang van de in het 1e lid genoemde datum.
Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 31 mei 2016.
Burgemeester en wethouders van Mill en Sint Hubert,
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-75687.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.