Aanvulling evenementenbeleid met vergunningvrij plaatsen reclame

In de gemeente Kaag en Braassem worden veel evenementen georganiseerd. Om duidelijkheid te geven over hoe omgegaan wordt met evenementen binnen de gemeente is een evenementenbeleid opgesteld. Aan dit beleid zijn een aantal bijlagen verbonden die zowel een uitwerking als een toelichting bevatten.

 

Het college heeft een nieuwe bijlage (Bijlage VI) vastgesteld die handelt over het vergunningvrij plaatsen van reclame. Op grond van het maatschappelijke belang wordt het voeren van reclame bij niet-commerciële evenementen in bepaalde gevallen toegestaan. Onder reclame wordt in dit verband een fysieke schriftelijke aankondiging verstaan in de vorm van een banner, spandoek of gelijkwaardig opschrift.

 

Hierbij worden de volgende uitgangspunten gehanteerd:

- de plaatsing heeft betrekking op een niet-commercieel evenement

- het plaatsen van de reclame is tijdelijk

- er is sprake van dorpskarakter

- er is toestemming van de eigenaar van de betreffende gronden

Verder zijn nog enkele aanvullende regels opgenomen over.

- vormvereisten van de reclame

- technische bepalingen

 

Het bepaalde in Bijlage VI is op het evenementenbeleid van toepassing vanaf de dag na deze publicatie. De stukken liggen voor een ieder ter inzage van vrijdag 29 april tot en met donderdag 12 mei 2016. Het is niet mogelijk om hiertegen een bezwaar in te dienen.

 

De tekst van Bijlage VI luidt als volgt:

 

BIJLAGE VI

VERGUNNINGVRIJ PLAATSEN RECLAME

Op grond van het maatschappelijke belang wordt het voeren van reclame bij niet-commerciële evenementen in bepaalde gevallen toegestaan. Om wildgroei en misbruik te voorkomen is een toepassingskader vastgesteld.

Hierbij worden de volgende uitgangspunten gehanteerd:

a. plaatsing voor een niet-commercieel evenement

b. het plaatsen van de reclame is tijdelijk

c. er is sprake van dorpskarakter

d. toestemming van de eigenaar van de gronden noodzakelijk

Verder zijn nog enkele aanvullende regels opgenomen.

e. vormvereisten reclame

f. technische bepalingen

 

sub a. niet commercieel

Bij een commerciële activiteit gaat het blijkens diverse definities over het resultaat. Met andere woorden; er is sprake van een financieel gewin. Ook bij een organisatie door een vereniging of stichting is er vaak wel degelijk een commercieel belang. De opbrengsten zullen daarbij ten goede komen aan de organisatie ter bekostiging van een specifiek doel en ter behartiging van de belangen die zij nastreven. Wij zien niet-commercieel dan ook in de zin van organisator. Het behartigen van belangen en de organisatie van de festiviteit zien wij daarbij als middel om bij te dragen aan de doelstelling van de betrokken vereniging c.q. stichting.

sub b. tijdelijk

Er kan op basis van jurisprudentie alleen van een tijdelijk karakter worden gesproken als de periode korter is dan 31 dagen en de periode ononderbroken is. Dit is mede van belang om te voorkomen dat een bouwwerk omgevingsvergunningplichtig wordt. De periode van plaatsing wordt bepaald in de zin van een datum ‘van’ tot een datum ‘tot’. Als de datum ‘tot’ de datum van de festiviteit is, is de datum ‘van’ 30 dagen daarvoor.

sub c. met dorpskarakter

Het dorpskarakter blijkt uit de organisator. Hiervan is immers sprake als de vereniging, stichting o.i.d. ter plaatse is gevestigd. De locatie van de te plaatsen reclame-uiting wordt gezien binnen de gehele gemeente.

sub d. toestemming eigenaar gronden

Dit spreekt voor zich. Er zal op privaatrechtelijke gronden toestemming moeten zijn verkregen van de grondeigenaar.

sub e. vormvereisten reclame

De reclame mag geen sandwichbord, abri, DigiDisplay of Europaneel betreffen.

sub f. technische bepalingen

Om verrommeling te voorkomen en de verkeersveiligheid te waarborgen is het noodzakelijk om enkele bepalingen op te nemen ten aanzien van de locatie van de reclame. Zo mag de reclame niet in wegbermen wordt geplaatst maar juist op percelen langs de weg. Ook moet deze buiten de bebouwde kom worden geplaatst.

Naar boven