Gemeenteblad van Capelle aan den IJssel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Capelle aan den IJssel | Gemeenteblad 2016, 33525 | Verordeningen |
Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Capelle aan den IJssel | Gemeenteblad 2016, 33525 | Verordeningen |
Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Capelle aan den IJssel.
In deze verordening wordt verstaan onder:
- accountant-administratieconsulent met een aantekening in het inschrijvingsregister als bedoeld in artikel 36 lid 3 Wet op de Accountant-Administratieconsulenten of
organisatie waarin voor de accountantscontrole bevoegde accountants samenwerken, belast met de controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening.
De controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening uitgevoerd door de door de raad benoemde accountant van:
- het getrouwe beeld van de in de jaarrekening gepresenteerde baten en lasten en de grootte en samenstelling van het vermogen;
- het rechtmatig tot stand komen van de baten en lasten en balansmutaties;
- het in overeenstemming zijn van de door het college opgestelde jaarrekening met de bij of krachtens algemene maatregel van bestuur te stellen regels bedoeld in artikel 186
- de inrichting van het financieel beheer en de financiële organisatie gericht op de vraag of deze een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken;
waarbij de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur zijn of worden gesteld inzake reikwijdte en verslaglegging van de accountantscontrole, op grond van
artikel 213 lid 6 Gemeentewet, in acht worden genomen.
c. Rechtmatigheid in het kader van accountantscontrole
Het overeenstemmen van het tot stand komen van de financiële beheershandelingen en de vastlegging daarvan met de relevante wet- en regelgeving, zoals bedoeld in het Besluit
accountantscontrole decentrale overheden.
Commissie die is ingesteld door de gemeenteraad.
Een in opdracht van de raad ten behoeve van de verslaglegging opgestelde verantwoording van een afzonderlijke organisatie-eenheid binnen de gemeentelijke organisatie, welke verantwoording onderdeel uit maakt van de jaarrekening.
Het bedrag dat de som van fouten in de jaarrekening of onzekerheden in de controle aangeeft, die in een jaarrekening maximaal mogen voorkomen, zonder dat de bruikbaarheid
van de jaarrekening voor de oordeelsvorming door de gebruikers wordt beïnvloed.
Een bedrag dat gelijk is aan of lager dan de bedragen voortvloeiend uit de goedkeuringstolerantie. Bij overschrijding van dit bedrag vindt rapportering plaats in het
Artikel 2. Opdrachtverlening accountantscontrole
1.De in artikel 213, lid 2 Gemeentewet bedoelde accountantscontrole van de jaarrekening, wordt
opgedragen aan een door de raad te benoemen accountant.
2.Het college bereidt in overleg met de auditcommissie de aanbesteding van de
accountantscontrole voor. De auditcommissie is belast met de voorbereiding van de aanbestedingsprocedure tot selectie en
aanwijzing van een accountant en brengt de raad een advies uit over de benoeming.
3.De raad stelt voor de aanbesteding van de accountantscontrole het programma van eisen vast.
In het programma van eisen worden voor de jaarlijkse accountantscontrole opgenomen:
a.de toe te passen goedkeuringstoleranties (en afwijkende rapporteringstoleranties) bij de
b.de apart te controleren deelverantwoordingen en de daarbij toe te passen
goedkeuringstoleranties (en afwijkende rapporteringstoleranties);
de inrichtingseisen voor het verslag van bevindingen;
afzonderlijk te controleren begrotingsjaar:
e.de posten van de jaarrekening en deelverantwoordingen met bijbehorende afwijkende
rapporteringstoleranties, waaraan de accountant bij zijn controle specifiek aandacht moet
f.de gemeentelijke functies en of organisatieonderdelen met bijbehorende afwijkende
rapporteringstoleranties, waaraan de accountant bij zijn controle specifiek aandacht moet
Artikel 3. Informatieverstrekking door college
1.Het college is verantwoordelijk voor de samenstelling van de jaarrekening conform de geldende
interne en externe wet- en regelgeving en overlegt de jaarrekening aan de accountant voor
2.Het college draagt er zorg voor, dat alle aan de jaarrekening ten grondslag liggende
verordeningen, nota’s, collegebesluiten, deelverantwoordingen, administraties, plannen,
overeenkomsten, berekeningen en dergelijke voor de accountant ter inzage liggen en goed
3.Bij de jaarrekening bevestigt het college schriftelijk aan de accountant, dat alle hem bekende
informatie die van belang is voor de oordeelsvorming van de accountant, aan de accountant is
4.Het college overlegt de gecontroleerde jaarrekening samen met de controleverklaring en het
verslag van bevindingen dusdanig op tijd aan de raad, opdat de vastgestelde jaarrekening voor
15 juli van het jaar volgend op het jaar waarop de jaarrekening betrekking heeft kan worden
toegezonden aan Gedeputeerde Staten.
5.Alle informatie die na afgifte van de controleverklaring en voor behandeling van de jaarrekening
in de raad beschikbaar komt en die van invloed is op het beeld dat de jaarrekening geeft, wordt
terstond door het college aan de raad en de accountant gemeld.
Artikel 4. Inrichting accountantscontrole
1.accountantscontrole wordt ingericht, evenals de aard en de omvang van de daarbij behorende
2.De accountant bepaalt binnen het kader van de opdrachtverlening de frequentie van de uit te
voeren controles. De accountant kan de controlewerkzaamheden zonder voorafgaande
3. Ter bevordering van een efficiënte en doeltreffende accountantscontrole vindt periodiek
(afstemmings-)overleg plaats tussen de accountant en (een afvaardiging uit) de auditcommissie,
(een vertegenwoordiger van) de rekenkamer, de portefeuillehouder financiën, de
gemeentesecretaris, de griffier, de concerncontroller en het hoofd Financiën.
Artikel 5 Toegang tot informatie
1.De accountant is bevoegd tot het opnemen van alle kassen, waardepapieren en voorraden en
het inzien van alle boeken, notulen, brieven, computerbestanden en overige bescheiden waarvan
hij inzage voor de accountantscontrole nodig oordeelt. Het college draagt er zorg voor, dat de
accountant voor de uitvoering van zijn controlewerkzaamheden een onbelemmerde toegang
heeft tot alle kantoren, magazijnen, werkplaatsen, terreinen en informatiedragers van de
2.De accountant is bevoegd om van alle ambtenaren mondelinge en schriftelijke inlichtingen en
verklaringen te verlangen die hij voor de uitvoering van zijn opdracht denkt nodig te hebben. Het
college draagt er zorg voor, dat de desbetreffende ambtenaren hieraan hun medewerking
3.Het college draagt er zorg voor, dat de ambtenaren van de gemeente de accountant alle
informatie verstrekken, opdat de accountant zich een juist en volledig oordeel kan vormen over
de rechtmatige totstandkoming van baten, lasten en balansmutaties en het gevoerde beheer en
Artikel 6. Overige controles en opdrachten
1.Het college kan de door de raad benoemde accountant opdracht geven tot het uitvoeren van
specifieke werkzaamheden met betrekking tot de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de
doeltreffendheid voor zover de onafhankelijkheid van de accountant daarmee niet in het geding
komt. Het college informeert de raad vooraf over deze aan de accountant te verstrekken
2.Het college draagt de zorg voor de uitvoering van het beleid betreffende de specifieke uitkeringen
volgens de eisen van rechtmatigheid van de ministeries. Het college is voor de controle van de
rechtmatige besteding van specifieke uitkeringen bevoegd de opdracht te verlenen aan een
andere dan de door de raad benoemde accountant, indien dit in het belang van de gemeente is.
Uitzondering hierop zijn de specifieke uitkeringen die verplicht onderdeel uitmaken van de
jaarrekening. De controle van deze zogenaamde SISA-verantwoording maakt onderdeel uit van
de controleopdracht voor de jaarrekening.
3.Het college draagt de zorg voor de verantwoording aan derden (Belastingdienst, ABP, Sociale
verzekeringsbank, CBS en dergelijke) en neemt hierbij de gestelde controle-eisen in acht. Indien
een deel van deze verantwoording dient te worden uitgevoerd door een accountant, is het college
bevoegd hiervoor de opdracht verlenen aan een andere dan de door de raad benoemde
1.Indien de accountant bij een controle afwijkingen constateert die leiden tot het niet afgeven van
een goedkeurende verklaring, meldt hij deze terstond schriftelijk aan de raad en zendt een
afschrift hiervan aan het college.
2.In aanvulling op het in de wet voorgeschreven verslag van bevindingen brengt de accountant in
vervolg op de door hem uitgevoerde (deel-)controles over zijn van niet van bestuurlijk belang
zijnde bevindingen, verslag uit aan de ambtenaar van wie het geldelijk beheer, de administratie
en of de beheersdaden zijn gecontroleerd, het hoofd van de afdeling waar de ambtenaar
werkzaam is, de concerncontroller en het hoofd Financiën dan wel andere daarvoor in
aanmerking komende ambtenaren.
3.De controleverklaring en het verslag van bevindingen worden voor verzending aan de raad door
de accountant aan het college voorgelegd met de mogelijkheid voor het college om op deze
4.De accountant bespreekt voorafgaand aan de raadsbehandeling van de jaarstukken het verslag
Deze verordening, voor onbepaalde tijd, treedt in werking de dag na de bekendmaking en werkt terug
tot 15 maart 2016, met dien verstande dat zij van toepassing is op de accountantscontrole van de
jaarrekening (en deelverantwoordingen) van het verslagjaar 2016 en later.
Artikel 2. Opdrachtverlening accountantscontrole
Na afloop van ieder begrotingsjaar moet het college verantwoording afleggen aan de raad over het
gevoerde bestuur door overlegging van de jaarrekening en het jaarverslag (artikel 197, lid 1
Gemeentewet). Voor het overleggen van deze stukken aan de raad moeten de jaarrekening door een
bevoegd accountant zijn gecontroleerd (artikel 197, lid 2 Gemeentewet). De accountant controleert de
jaarrekening in opdracht van de raad. Het is dan ook de raad, die de accountant aanwijst (artikel 213,
lid 2 Gemeentewet). De raad is echter niet het bestuursorgaan, dat de overeenkomst met de
accountant ondertekent. Het is de burgemeester, die de overeenkomst voor de accountantscontrole
met de accountant moet sluiten. De burgemeester vertegenwoordigt de gemeente in en buiten rechte,
luidt het eerste lid van artikel 171 Gemeentewet.
Een bevoegd accountant voor de controle van de gemeentelijke jaarrekening is een registeraccountant,
een accountant-administratieconsulent met een aantekening in het inschrijvingsregister als bedoeld in het
derde lid van artikel 36 Wet op de Accountant-Administratieconsulenten of een organisatie waarin voor de
accountantscontrole bevoegde accountants samenwerken. Het zevende lid van artikel 213 Gemeentewet
zegt, dat de bevoegde accountant in gemeentelijke dienst kan worden aangesteld. Wel dient dan de
benoeming, schorsing en het ontslag van de accountant door de raad te geschieden.
Artikel 2 van de verordening regelt de opdrachtverlening van de accountantscontrole van de
gemeentelijke jaarrekening. Het tweede lid regelt dat de auditcommissie belast is met de voorbereiding
van de aanbestedingsprocedure tot selectie en aanwijzing van een accountant. Een raad die per periode
wil wisselen van controlerend accountant zal hierbij met de aanbesteding rekening moeten houden, door
de controlerend accountant van de afgelopen periode uit te sluiten.
Voor de accountantscontrole geldt het Besluit accountantscontrole gemeenten dat krachtens het
zesde lid van artikel 213 Gemeentewet door de minister is vastgesteld. Het Besluit accountantscontrole
gemeenten bevat onder andere regels voor de omvangbases en goedkeuringstoleranties voor de
accountantsverklaring en de rapporteringstoleranties voor het verslag van bevindingen.
Voor de begrippen goedkeuringstolerantie en rapporteringstolerantie en de mogelijkheden die de raad
daarmee heeft wordt hier verwezen naar artikel 1. In het derde lid van artikel 2 wordt invulling gegeven
aan het gebruik van de mogelijkheden van de raad met betrekking tot de nadere bepaling van de
toleranties. Ze moeten al bij de aanbesteding van de accountantscontrole worden bepaald en zodoende
worden opgenomen in het programma van eisen. Een aanscherping van de eisen door de raad zal in veel
gevallen leiden tot een hogere prijsstelling door de accountant(s). Daarnaast zijn onder dit lid aanvullende
zaken opgenomen over eisen die de raad kan stellen aan de werkzaamheden van de accountant, zoals
aanvullende inrichtingseisen voor het verslag van bevindingen en aanvullende extra rapportages en
Artikel 3. Informatieverstrekking door college
In de nieuwe gedualiseerde verhoudingen is het college verantwoordelijk voor de samenstelling van de
jaarrekening en het jaarverslag. Ten opzichte van de raad is het college ook verantwoordelijk voor de
samenstelling van eventuele door de raad geëiste deelverantwoordingen. Artikel 3 van de verordening
regelt de verplichtingen van het college voor de verstrekking van de achterliggende informatie aan de
Voor de controle van de jaarrekening doet de accountant onderzoek naar de achterliggende bescheiden.
Het tweede lid draagt aan het college op deze achterliggende bescheiden goed toegankelijk ter inzage
aan de accountant beschikbaar te stellen.
Het derde lid is een optioneel lid. Het verplicht het college een verklaring af te geven aan de accountant,
waarin het college verklaart geen informatie die van belang is voor de beoordeling van de jaarrekening,
te hebben achtergehouden. De verklaring wordt ook wel een LOR (Letter Of Representation) genoemd.
Hoewel het een algemeen gebruik is, is het geen wettelijke verplichting, dat het college een dergelijke
In het vierde lid wordt een uiterlijke datum aan het college gesteld voor de overlegging van de
gecontroleerde jaarrekening aan de raad. De jaarrekening moet namelijk binnen twee weken na
vaststelling, maar in elk geval voor 15 juli worden toegezonden aan gedeputeerde staten (artikel 200
Gemeentewet). Voor deze datum, 1 juli, moet de jaarrekening door de raad zijn behandelt en moet een
eventuele erop volgende indemniteitsprocedure (artikel 198 Gemeentewet) zijn doorlopen en de
jaarrekening wel of niet zijn vastgesteld.
De accountant verzendt de controleverklaring en het verslag van bevindingen rechtstreeks aan de raad.
Het tweede lid van artikel 197 Gemeentewet bepaalt echter, dat het college bij de overlegging van de
jaarrekening en het jaarverslag aan de raad daarbij moet toevoegen de accountantsverklaring en het
Het vijfde lid van het artikel gebiedt het college alle informatie die van invloed is op het beeld van de
jaarrekening en pas na de afgifte van de controleverklaring, maar voor de vaststelling van de
jaarrekening door de raad aan het college bekend is geworden, terstond te melden aan de raad en de
accountant. Het sluit verrassingen tijdens de raadsbehandeling uit.
Artikel 4. Uitvoering controle
Artikel 4 van de verordening regelt de bevoegdheidsverdeling tussen de accountant en het college ten
aanzien van de inrichting van de accountantscontrole. De accountant is leidend ten aanzien van de
inrichting van de accountantscontrole. Hij mag zelfs onaangekondigd controles uitvoeren. Het college
is hierin volgend. Wel moet er ter bevordering van een soepele accountantscontrole periodiek overleg
worden gevoerd tussen de accountant en de verschillende vertegenwoordigers van de gemeente. De
controller in dit artikel betreft de concerncontroller. Ook is uitwisseling van informatie gewenst over
Artikel 5. Toegang tot informatie
In het vorige artikel hebben we gezien dat de accountant leidend is voor wat betreft de inrichting van de
accountantscontrole. Om een goede controle uit te voeren moet hij echter ook onbelemmerd onderzoek
kunnen doen. Artikel 5 van de verordening kent de bevoegdheid om onbelemmerd onderzoek te doen
toe aan de accountant. Dit natuurlijk met in achtneming van de afspraken met de raad, zoals
neergelegd in het programma van eisen bij de aanbesteding. Het artikel legt aan het college de plicht op
om er voor te zorgen, dat de accountant een onbelemmerde toegang heeft tot alle burelen van de
gemeente en de ambtenaren van de gemeente volledig meewerken aan de accountantscontrole.
Artikel 6. Overige controles en opdrachten
Naast de controle van de jaarrekening zijn er meer werkzaamheden binnen de gemeente die de inzet
van een accountant (kunnen) vereisen. Zo eisen ministeries voor de verantwoording over de
uitvoering van de medebewindstaken door gemeenten (specifieke uitkeringen) vaak een aparte
accountantsverklaring. De aanwijzing van de accountant voor onder andere dit soort
accountantscontroles is een bevoegdheid van het college. Ook kan het college besluiten om
advieswerkzaamheden uit te besteden aan de door de raad benoemde accountant. Het betreft hier
vanzelfsprekend advieswerkzaamheden die samenhangen met de natuurlijke adviesfunctie van de
accountant die de onafhankelijkheid van de accountant niet in gevaar brengen.
Het eerste lid van artikel 6 van de verordening regelt hoe het college moet omgaan met de
uitbesteding van “advieswerkzaamheden” zoals de verbetering van de administratieve organisatie,
aan de door de raad benoemde accountant. Door deze werkzaamheden te gunnen aan de door
de raad benoemde accountant kan de onafhankelijkheid en daarmee de integriteit van de
accountant ten aanzien van zijn controlewerkzaamheden voor de raad in het geding komen. Op de
loer liggende belangenverstrengeling tussen college en accountant kan mogelijk een weerslag
hebben op de kwaliteit van de controle van de jaarrekening. Hetzelfde geldt voor die gevallen
waarbij de accountant bij de accountantscontrole zijn eigen werk moet controleren. Het lid bepaalt,
dat het college voor advieswerkzaamheden, zoals op het gebied van de bestuurlijke
informatieverzorging of de rechtmatigheid, de door de raad benoemde accountant kan
inschakelen. Indien het college dit voornemen heeft, dient hij de raad hier vooraf over te
Dit biedt de raad de mogelijkheid om over de desbetreffende uitbesteding van werkzaamheden zijn
oordeel te vormen en zijn bedenkingen aan het college kenbaar te maken. Overigens wordt de
accountantswetgeving op het gebied van dit soort advieswerkzaamheden de komende jaren
Het tweede en het derde lid regelen, dat het college voor de overige controlewerkzaamheden in het
algemeen de door de raad benoemde accountant inschakelt. Het college mag hiervan afwijken indien
dit in het belang van de gemeente is. Uitzondering hierop zijn de specifieke uitkeringen die verplicht
onderdeel uitmaken van de jaarrekening. De controle van deze zogenaamde SISA-verantwoording
maakt onderdeel uit van de controleopdracht voor de jaarrekening.
De accountant die de jaarrekening controleert, is vaak beter bekend met de gemeentelijke
administraties. Daarbij kunnen controles van de jaarrekening en controles van medebewindstaken
tegelijkertijd door één accountant worden uitgevoerd (single audit).
In bepaalde gevallen is inschakeling van een andere accountant raadzaam en soms zelfs
onoverkomelijk. De reden hiervoor kan van prijstechnische aard zijn, maar ook van bijvoorbeeld
organisatorische aard (zo kunnen de controlewerkzaamheden gemeenschappelijke activiteiten
met een andere gemeente betreffen en de accountantscontrole hiervan door de accountant van de
andere gemeente worden uitgevoerd). De verordening regelt dat het college in deze gevallen vrij
is in de keuze van de accountant. Bij de verantwoording aan derden moet worden gedacht aan de
belastingdienst, het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds, de Sociale Verzekeringsbank en
Het derde en vierde lid van artikel 213 Gemeentewet regelt de rapportering en de inhoud daarvan
van de accountant aan de raad en het college. Aanvullend daarop kan de raad in zijn programma
van eisen bij de aanbesteding aanvullende inhoudelijke eisen stellen, maar ook aanvullende
rapporteringen van de accountant verlangen (artikel 2, lid 3, letters c & e van deze verordening).
Artikel 7 regelt aanvullende zaken aangaande de rapportering op grond van de door de
accountant uitgevoerde controles. Zaken die dan natuurlijk wel in het programma van eisen bij de
aanbesteding moeten worden geregeld.
Naast de uiteindelijke eindcontrole van de jaarrekening verricht de accountant meestal meerdere
controles. Dit kunnen door de raad in het programma van eisen van de aanbesteding opgenomen
tussentijdse controles (interim-controles) zijn. Het eerste lid van artikel 7 regelt, dat het college in
elk geval bij geconstateerde afwijkingen door de accountant die leiden tot het niet afgeven van een
goedkeurende verklaring bij de jaarrekening, een afschrift krijgt van de schriftelijke mededeling
hierover aan de raad. Dit opdat het college (in overleg met de raad en de accountant) mogelijk nog
tijdig maatregelen tot herstel kan treffen.
Het tweede lid van artikel 7 regelt, dat het management een rapportage krijgt van de door de
accountant uitgevoerde (deel)controles. In deze rapportage worden kleine afwijkingen en
tekortkomingen die niet leiden tot het niet afgeven van een goedkeurende verklaring en niet van
bestuurlijk belang zijn, aan het management meegedeeld. Het gaat hierbij om bijvoorbeeld
opmerkingen over (kleine) rubriceringfouten en (kleine) onvolkomenheden in de administratieve
organisatie, welke eenvoudig in onderling overleg met het management van de gemeente kunnen
worden opgelost. Het management kan op grond van de rapportage actie ondernemen voor
herstel van de afwijkingen en onvolkomenheden.
Voorts is in het artikel een lid opgenomen voor de procedure van hoor en wederhoor. De
constateringen in het verslag van bevindingen worden voorafgaand aan verzending van de
accountantsverklaring en het verslag van bevindingen aan de raad door de accountant besproken
met het college. Het geeft het college de mogelijkheid kanttekeningen te plaatsen bij de
constateringen in het (concept-)verslag van bevindingen.
Tot slot in het vierde lid van dit artikel opgenomen, dat de accountant zijn verslag van bevindingen
Deze verordening treedt in de plaats van de vorige op grond van artikel 213 Gemeentewet (oud)
opgestelde verordening en is van toepassing vanaf de jaarrekening 2016. De nieuwe verordening 213
Gemeentewet moet binnen twee weken na vaststelling door het college naar gedeputeerde staten
Kopieer de link naar uw clipboard
zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-33525.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.